@book{6468b725b70a47f88996142796ab46af,
title = "Biometaanin v{\"a}livarastointi ja varastointi ajoneuvossa: Tulevaisuuden mahdollisuudet",
abstract = "Teknillinen tutkimuskeskus WT Oy toteuttaa vuosina 2018-2020 BioMet2020 projektia joka on Business Finlandin, AGCO Power Oy, Doranova Oy, Dinex Oy, Jepuan Biokaasu Oy, Valtra Oy sek{\"a} Vilakone Oy sek{\"a} VTT Oy rahoittama julkinen tutkimusprojekti, jossa tavoitteena on edist{\"a}{\"a} biometaanin hy{\"o}dynt{\"a}mist{\"a} ajoneuvoissa ja erityisesti ty{\"o}koneissa suorittamalla tutkimusta kolmella osa-alueella:1. Ejektoriteknologiaan perustuva uusi biokaasun puhdistuskonseptin tutkimus 2. Biometaanin v{\"a}livarastointi ja varastointi ajoneuvossa - Tulevaisuuden mahdollisuudet selvitys 3. Esisekoittunut dual-fuel metaani-diesel ty{\"o}konemoottoritutkimus. Selvityksen tavoitteena oli luoda katsaus biokaasun ja biometaanin s{\"a}il{\"o}nn{\"a}n lains{\"a}{\"a}d{\"a}{\"a}nt{\"o}{\"o}n sek{\"a} esitell{\"a} state-of-the-art s{\"a}il{\"o}nt{\"a}teknologiat ja esitell{\"a} teknologiamahdollisuuksia biometaanin s{\"a}il{\"o}nt{\"a}{\"a}n tulevaisuudessa. Selvityksess{\"a} on esitetty oleellisimmat vaatimukset ja tarvittavat luvat varastoitaessa biometaaniaajoneuvok{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. Lis{\"a}ksi on k{\"a}sitelty erilaisten varastointivaihtoehtojen tekniikkaa, kustannuksia ja tulevaisuudenn{\"a}kymi{\"a}. Selvityksen perusteella voidaan todeta, ett{\"a} biokaasu varastoidaan ennen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} tai jalostamista biometaaniksi p{\"a}{\"a}{\"a}osin matalapaineisena, sill{\"a} biokaasun kompressointi ei ole taloudellisesti kannattavaa. T{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} on jo tarjolla korkeapaineisia siiilioratkaisuita joilla kasvatetaan varastoidun metaanin energiatiheytta [MJ/l] 250 bar painetasolla luokkaa 20-35 % verrattuna tavalliseen lieri{\"o}m{\"a}iseen CNG-s{\"a}ili{\"o}{\"o}n. Korkeapaineisen varastoinnin(CNG/CBG) ennustetaan laskevan Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa samalla aikaikkunalla jopa 30-55% riippuen l{\"a}hteest{\"a}. Nestem{\"a}isen varastoinnin (LNG) kustannusten ennustetaan laskevan Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa vuoteen 2025 menness{\"a} 20-25 % vuoden 2015 tasosta. ANG-ratkaisuita on kehitetty erityisesti Yhdysvalloissa viimeisen 20 vuoden aikana ja t{\"a}ll{\"a} hetkell{\"a} parhailla materiaaleilla kuten aktiiviset hiilet ja metalliorgaaniset rungot (MOF) saavutetaan 50 (MOF) - 100 (aktiiviset hiilet) bar painetasolla sama energiasis{\"a}lt{\"o} kuin CNG:ll{\"a} 250 bar paineella. Aktiivihiilimateriaalien osalta on tarjolla ensimm{\"a}isi{\"a} kaupallisia ANG-sovelluksia ajoneuvok{\"a}ytt{\"o}{\"o}n. MOF-materiaalien osalta teknologia ei ole viel{\"a} t{\"a}ysin kyps{\"a}, jotta MOF-rakenteet kest{\"a}isiv{\"a}t ajoneuvo-olosuhteiden rasituksen. MOF-rakenteet muodostavat kuitenkin tulevaisuudessa potentiaalisen materiaalivalikoiman ANG-ratkaisuiksi niiden hyvien metaanin sidontaominaisuuksien ja rakenteen vapaan muokattavuuden johdosta.",
keywords = "Biokaasu, biometaani, ANG, CNG, LNG, CBG, LBG",
author = "Petri S{\"o}derena and Marjut Suomalainen and Tuula Kajolinna and Kristian Melin",
note = "VTT-R-06978-18, projekti 118625",
year = "2019",
month = feb,
day = "6",
language = "Finnish",
series = "VTT Tutkimusraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-R-06978-18",
address = "Finland",
}