Vyöhyketerminaali

Translated title of the contribution: Border Zone Terminal

Arto Nokelainen, Pentti Ruutikainen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Suomen ja Venäjän välisten maantiekuljetusten rajanylitysongelmat ovat jatkuneet yli kymmenen vuotta. Rajanylitys- ja tullausongelmista johtuvat kuorma-autojen pitkät odotusajat ovat yhä paheneva pulma. Logistiikan palvelutaso on kyseisellä kuljetuskäytävällä huono. Ongelmat kärjistyvät tilanteeseen, jossa vetokalusto ja kuljettajat joutuvat toimettomina odottamaan rajanylitystä. Eräs keino logistiikan palvelutason parantamiseksi nykyisestään on uusi terminaalikonsepti. Vyöhyketerminaali mahdollistaa tilanteen, jossa halukkaat kuljetusoperaattorit voivat jättää kuljetusyksikön (traileri tai kontti) vyöhyketerminaaliin, ottaa siitä mahdollisen uuden yksikön ja palata takaisin ikään kuin käymättä "varsinaisesti" Venäjän puolella lainkaan. Sama pätee tietysti toisin päin Venäjältä katsottuna. Hankkeen tavoitteena on selvittää vyöhyketerminaalikonseptin edellytykset Suomen ja Venäjän välisellä raja-alueella yhden tai useamman rajanylityspaikan yhteydessä. Uuden ratkaisumallin voidaan ennakoida vähentävän vetokaluston ja kuljettajien turhaa odottelua rajanylityspaikoilla. TIR-järjestelmä ei tue vyöhyketerminalikonseptin toteutusta, joten sen vuoksi TIR-järjestelmän rinnalle tulisi kehittää uusi vastuujärjestelmä. Vyöhyketerminaaliin kytkeytyvät viranomaistoimet (tullaus ja rajavalvonta) ovat myös haasteellisia, ja niitä tulee kehittää samaan suuntaan kuin esimerkiksi Baselissa Sveitsin ja Saksan rajalla (EU:n ulko-rajalla) toteutetussa ratkaisussa, jossa vyöhyketerminaalikonseptin periaatteet toimivat käytännössä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages42
ISBN (Electronic)978-951-38-6635-8
Publication statusPublished - 2007
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Working Papers
Number84

Fingerprint

Raja
pins

Keywords

  • border crossing
  • terminal
  • transit transport
  • TIR
  • level of service
  • logistics
  • Russia
  • Finland

Cite this

Nokelainen, A., & Ruutikainen, P. (2007). Vyöhyketerminaali. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 84
Nokelainen, Arto ; Ruutikainen, Pentti. / Vyöhyketerminaali. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 42 p. (VTT Working Papers; No. 84).
@book{6f12e5aee5c4458a8b2647a3e977e1cd,
title = "Vy{\"o}hyketerminaali",
abstract = "Suomen ja Ven{\"a}j{\"a}n v{\"a}listen maantiekuljetusten rajanylitysongelmat ovat jatkuneet yli kymmenen vuotta. Rajanylitys- ja tullausongelmista johtuvat kuorma-autojen pitk{\"a}t odotusajat ovat yh{\"a} paheneva pulma. Logistiikan palvelutaso on kyseisell{\"a} kuljetusk{\"a}yt{\"a}v{\"a}ll{\"a} huono. Ongelmat k{\"a}rjistyv{\"a}t tilanteeseen, jossa vetokalusto ja kuljettajat joutuvat toimettomina odottamaan rajanylityst{\"a}. Er{\"a}s keino logistiikan palvelutason parantamiseksi nykyisest{\"a}{\"a}n on uusi terminaalikonsepti. Vy{\"o}hyketerminaali mahdollistaa tilanteen, jossa halukkaat kuljetusoperaattorit voivat j{\"a}tt{\"a}{\"a} kuljetusyksik{\"o}n (traileri tai kontti) vy{\"o}hyketerminaaliin, ottaa siit{\"a} mahdollisen uuden yksik{\"o}n ja palata takaisin ik{\"a}{\"a}n kuin k{\"a}ym{\"a}tt{\"a} {"}varsinaisesti{"} Ven{\"a}j{\"a}n puolella lainkaan. Sama p{\"a}tee tietysti toisin p{\"a}in Ven{\"a}j{\"a}lt{\"a} katsottuna. Hankkeen tavoitteena on selvitt{\"a}{\"a} vy{\"o}hyketerminaalikonseptin edellytykset Suomen ja Ven{\"a}j{\"a}n v{\"a}lisell{\"a} raja-alueella yhden tai useamman rajanylityspaikan yhteydess{\"a}. Uuden ratkaisumallin voidaan ennakoida v{\"a}hent{\"a}v{\"a}n vetokaluston ja kuljettajien turhaa odottelua rajanylityspaikoilla. TIR-j{\"a}rjestelm{\"a} ei tue vy{\"o}hyketerminalikonseptin toteutusta, joten sen vuoksi TIR-j{\"a}rjestelm{\"a}n rinnalle tulisi kehitt{\"a}{\"a} uusi vastuuj{\"a}rjestelm{\"a}. Vy{\"o}hyketerminaaliin kytkeytyv{\"a}t viranomaistoimet (tullaus ja rajavalvonta) ovat my{\"o}s haasteellisia, ja niit{\"a} tulee kehitt{\"a}{\"a} samaan suuntaan kuin esimerkiksi Baselissa Sveitsin ja Saksan rajalla (EU:n ulko-rajalla) toteutetussa ratkaisussa, jossa vy{\"o}hyketerminaalikonseptin periaatteet toimivat k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a}.",
keywords = "border crossing, terminal, transit transport, TIR, level of service, logistics, Russia, Finland",
author = "Arto Nokelainen and Pentti Ruutikainen",
note = "Project code: 14153",
year = "2007",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "84",
address = "Finland",

}

Nokelainen, A & Ruutikainen, P 2007, Vyöhyketerminaali. VTT Working Papers, no. 84, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Vyöhyketerminaali. / Nokelainen, Arto; Ruutikainen, Pentti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 42 p. (VTT Working Papers; No. 84).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Vyöhyketerminaali

AU - Nokelainen, Arto

AU - Ruutikainen, Pentti

N1 - Project code: 14153

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Suomen ja Venäjän välisten maantiekuljetusten rajanylitysongelmat ovat jatkuneet yli kymmenen vuotta. Rajanylitys- ja tullausongelmista johtuvat kuorma-autojen pitkät odotusajat ovat yhä paheneva pulma. Logistiikan palvelutaso on kyseisellä kuljetuskäytävällä huono. Ongelmat kärjistyvät tilanteeseen, jossa vetokalusto ja kuljettajat joutuvat toimettomina odottamaan rajanylitystä. Eräs keino logistiikan palvelutason parantamiseksi nykyisestään on uusi terminaalikonsepti. Vyöhyketerminaali mahdollistaa tilanteen, jossa halukkaat kuljetusoperaattorit voivat jättää kuljetusyksikön (traileri tai kontti) vyöhyketerminaaliin, ottaa siitä mahdollisen uuden yksikön ja palata takaisin ikään kuin käymättä "varsinaisesti" Venäjän puolella lainkaan. Sama pätee tietysti toisin päin Venäjältä katsottuna. Hankkeen tavoitteena on selvittää vyöhyketerminaalikonseptin edellytykset Suomen ja Venäjän välisellä raja-alueella yhden tai useamman rajanylityspaikan yhteydessä. Uuden ratkaisumallin voidaan ennakoida vähentävän vetokaluston ja kuljettajien turhaa odottelua rajanylityspaikoilla. TIR-järjestelmä ei tue vyöhyketerminalikonseptin toteutusta, joten sen vuoksi TIR-järjestelmän rinnalle tulisi kehittää uusi vastuujärjestelmä. Vyöhyketerminaaliin kytkeytyvät viranomaistoimet (tullaus ja rajavalvonta) ovat myös haasteellisia, ja niitä tulee kehittää samaan suuntaan kuin esimerkiksi Baselissa Sveitsin ja Saksan rajalla (EU:n ulko-rajalla) toteutetussa ratkaisussa, jossa vyöhyketerminaalikonseptin periaatteet toimivat käytännössä.

AB - Suomen ja Venäjän välisten maantiekuljetusten rajanylitysongelmat ovat jatkuneet yli kymmenen vuotta. Rajanylitys- ja tullausongelmista johtuvat kuorma-autojen pitkät odotusajat ovat yhä paheneva pulma. Logistiikan palvelutaso on kyseisellä kuljetuskäytävällä huono. Ongelmat kärjistyvät tilanteeseen, jossa vetokalusto ja kuljettajat joutuvat toimettomina odottamaan rajanylitystä. Eräs keino logistiikan palvelutason parantamiseksi nykyisestään on uusi terminaalikonsepti. Vyöhyketerminaali mahdollistaa tilanteen, jossa halukkaat kuljetusoperaattorit voivat jättää kuljetusyksikön (traileri tai kontti) vyöhyketerminaaliin, ottaa siitä mahdollisen uuden yksikön ja palata takaisin ikään kuin käymättä "varsinaisesti" Venäjän puolella lainkaan. Sama pätee tietysti toisin päin Venäjältä katsottuna. Hankkeen tavoitteena on selvittää vyöhyketerminaalikonseptin edellytykset Suomen ja Venäjän välisellä raja-alueella yhden tai useamman rajanylityspaikan yhteydessä. Uuden ratkaisumallin voidaan ennakoida vähentävän vetokaluston ja kuljettajien turhaa odottelua rajanylityspaikoilla. TIR-järjestelmä ei tue vyöhyketerminalikonseptin toteutusta, joten sen vuoksi TIR-järjestelmän rinnalle tulisi kehittää uusi vastuujärjestelmä. Vyöhyketerminaaliin kytkeytyvät viranomaistoimet (tullaus ja rajavalvonta) ovat myös haasteellisia, ja niitä tulee kehittää samaan suuntaan kuin esimerkiksi Baselissa Sveitsin ja Saksan rajalla (EU:n ulko-rajalla) toteutetussa ratkaisussa, jossa vyöhyketerminaalikonseptin periaatteet toimivat käytännössä.

KW - border crossing

KW - terminal

KW - transit transport

KW - TIR

KW - level of service

KW - logistics

KW - Russia

KW - Finland

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Vyöhyketerminaali

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nokelainen A, Ruutikainen P. Vyöhyketerminaali. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2007. 42 p. (VTT Working Papers; No. 84).