Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla

Markku Riihimäki, Kari Nissinen, Janne Porkka, Jarkko Leinonen, Kauko Viitanen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksen aiheena oli etsiä mahdollisuuksia kehittää yritysten kiinteistöliiketoiminnasta brändi. Tutkimuksen lähtökohtana oli VTT:n aikaisempi tutkimus /1/ brändiajattelun soveltumisesta kiinteistöalalle. Tutkimuskokonaisuus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta teknologiaohjelmaa. Tutkimus rakentui neljällä yritysryhmällä tehtyyn brändin kehittämiseen. Yritysryhmät olivat kiinteistönomistajat, kiinteistöpalveluyritykset, kiinteistökehittäjäyritykset ja alueelliset toimijat. Näillä yritysryhmillä erityispaino kohdistui toimitilakiinteistö-, palvelu- ja alueellisen brändin rakentamiseen. Tutkimus on luonut edellytyksiä kehittää kiinteistöalalle brändejä sekä lisätä kiinnostusta brändiajatteluun - tutkimuksiin osallistuneissa yrityksissä sekä yleisemmin kiinteistöalan yrityksissä. Tutkimuksessa on tuotu kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille ideoita, malleja, menettelytapoja, työkaluja ja esimerkkejä brändiin tähtääviin kehitystoimintoihin sekä brändinhallintaprosessiin. Yrityksen ydintoiminnasta tulee kehittää jotain sellaista, josta brändi voidaan luoda. Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla -julkaisuun on koottu tutkimuksessa esille tulleita asioita ja esimerkkejä kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille brändiajatteluun. Julkaisussa tuodaan esille niitä keskeisiä asioita, joita tulee ottaa huomioon kiinteistöalan brändin rakentamisessa ja kehittämisessä kiinteistömarkkinoiden eri tasoilla.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages72
ISBN (Print)952-5004-45-7
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Keywords

  • product brands
  • service brands
  • business brands
  • real estate
  • facilities management
  • services
  • Finland

Cite this

Riihimäki, M., Nissinen, K., Porkka, J., Leinonen, J., & Viitanen, K. (2003). Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla. VTT Technical Research Centre of Finland.
Riihimäki, Markku ; Nissinen, Kari ; Porkka, Janne ; Leinonen, Jarkko ; Viitanen, Kauko. / Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla. VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 72 p.
@book{45b14a1eb1c84d1caf44dc8fe9dc85f8,
title = "Br{\"a}ndi - mahdollisuus kiinteist{\"o}alalla",
abstract = "Tutkimuksen aiheena oli etsi{\"a} mahdollisuuksia kehitt{\"a}{\"a} yritysten kiinteist{\"o}liiketoiminnasta br{\"a}ndi. Tutkimuksen l{\"a}ht{\"o}kohtana oli VTT:n aikaisempi tutkimus /1/ br{\"a}ndiajattelun soveltumisesta kiinteist{\"o}alalle. Tutkimuskokonaisuus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteist{\"o}liiketoiminta teknologiaohjelmaa. Tutkimus rakentui nelj{\"a}ll{\"a} yritysryhm{\"a}ll{\"a} tehtyyn br{\"a}ndin kehitt{\"a}miseen. Yritysryhm{\"a}t olivat kiinteist{\"o}nomistajat, kiinteist{\"o}palveluyritykset, kiinteist{\"o}kehitt{\"a}j{\"a}yritykset ja alueelliset toimijat. N{\"a}ill{\"a} yritysryhmill{\"a} erityispaino kohdistui toimitilakiinteist{\"o}-, palvelu- ja alueellisen br{\"a}ndin rakentamiseen. Tutkimus on luonut edellytyksi{\"a} kehitt{\"a}{\"a} kiinteist{\"o}alalle br{\"a}ndej{\"a} sek{\"a} lis{\"a}t{\"a} kiinnostusta br{\"a}ndiajatteluun - tutkimuksiin osallistuneissa yrityksiss{\"a} sek{\"a} yleisemmin kiinteist{\"o}alan yrityksiss{\"a}. Tutkimuksessa on tuotu kiinteist{\"o}alan yrityksille ja toimijoille ideoita, malleja, menettelytapoja, ty{\"o}kaluja ja esimerkkej{\"a} br{\"a}ndiin t{\"a}ht{\"a}{\"a}viin kehitystoimintoihin sek{\"a} br{\"a}ndinhallintaprosessiin. Yrityksen ydintoiminnasta tulee kehitt{\"a}{\"a} jotain sellaista, josta br{\"a}ndi voidaan luoda. Br{\"a}ndi - mahdollisuus kiinteist{\"o}alalla -julkaisuun on koottu tutkimuksessa esille tulleita asioita ja esimerkkej{\"a} kiinteist{\"o}alan yrityksille ja toimijoille br{\"a}ndiajatteluun. Julkaisussa tuodaan esille niit{\"a} keskeisi{\"a} asioita, joita tulee ottaa huomioon kiinteist{\"o}alan br{\"a}ndin rakentamisessa ja kehitt{\"a}misess{\"a} kiinteist{\"o}markkinoiden eri tasoilla.",
keywords = "product brands, service brands, business brands, real estate, facilities management, services, Finland",
author = "Markku Riihim{\"a}ki and Kari Nissinen and Janne Porkka and Jarkko Leinonen and Kauko Viitanen",
year = "2003",
language = "Finnish",
isbn = "952-5004-45-7",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Riihimäki, M, Nissinen, K, Porkka, J, Leinonen, J & Viitanen, K 2003, Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla. VTT Technical Research Centre of Finland.

Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla. / Riihimäki, Markku; Nissinen, Kari; Porkka, Janne; Leinonen, Jarkko; Viitanen, Kauko.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 72 p.

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla

AU - Riihimäki, Markku

AU - Nissinen, Kari

AU - Porkka, Janne

AU - Leinonen, Jarkko

AU - Viitanen, Kauko

PY - 2003

Y1 - 2003

N2 - Tutkimuksen aiheena oli etsiä mahdollisuuksia kehittää yritysten kiinteistöliiketoiminnasta brändi. Tutkimuksen lähtökohtana oli VTT:n aikaisempi tutkimus /1/ brändiajattelun soveltumisesta kiinteistöalalle. Tutkimuskokonaisuus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta teknologiaohjelmaa. Tutkimus rakentui neljällä yritysryhmällä tehtyyn brändin kehittämiseen. Yritysryhmät olivat kiinteistönomistajat, kiinteistöpalveluyritykset, kiinteistökehittäjäyritykset ja alueelliset toimijat. Näillä yritysryhmillä erityispaino kohdistui toimitilakiinteistö-, palvelu- ja alueellisen brändin rakentamiseen. Tutkimus on luonut edellytyksiä kehittää kiinteistöalalle brändejä sekä lisätä kiinnostusta brändiajatteluun - tutkimuksiin osallistuneissa yrityksissä sekä yleisemmin kiinteistöalan yrityksissä. Tutkimuksessa on tuotu kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille ideoita, malleja, menettelytapoja, työkaluja ja esimerkkejä brändiin tähtääviin kehitystoimintoihin sekä brändinhallintaprosessiin. Yrityksen ydintoiminnasta tulee kehittää jotain sellaista, josta brändi voidaan luoda. Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla -julkaisuun on koottu tutkimuksessa esille tulleita asioita ja esimerkkejä kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille brändiajatteluun. Julkaisussa tuodaan esille niitä keskeisiä asioita, joita tulee ottaa huomioon kiinteistöalan brändin rakentamisessa ja kehittämisessä kiinteistömarkkinoiden eri tasoilla.

AB - Tutkimuksen aiheena oli etsiä mahdollisuuksia kehittää yritysten kiinteistöliiketoiminnasta brändi. Tutkimuksen lähtökohtana oli VTT:n aikaisempi tutkimus /1/ brändiajattelun soveltumisesta kiinteistöalalle. Tutkimuskokonaisuus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta teknologiaohjelmaa. Tutkimus rakentui neljällä yritysryhmällä tehtyyn brändin kehittämiseen. Yritysryhmät olivat kiinteistönomistajat, kiinteistöpalveluyritykset, kiinteistökehittäjäyritykset ja alueelliset toimijat. Näillä yritysryhmillä erityispaino kohdistui toimitilakiinteistö-, palvelu- ja alueellisen brändin rakentamiseen. Tutkimus on luonut edellytyksiä kehittää kiinteistöalalle brändejä sekä lisätä kiinnostusta brändiajatteluun - tutkimuksiin osallistuneissa yrityksissä sekä yleisemmin kiinteistöalan yrityksissä. Tutkimuksessa on tuotu kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille ideoita, malleja, menettelytapoja, työkaluja ja esimerkkejä brändiin tähtääviin kehitystoimintoihin sekä brändinhallintaprosessiin. Yrityksen ydintoiminnasta tulee kehittää jotain sellaista, josta brändi voidaan luoda. Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla -julkaisuun on koottu tutkimuksessa esille tulleita asioita ja esimerkkejä kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille brändiajatteluun. Julkaisussa tuodaan esille niitä keskeisiä asioita, joita tulee ottaa huomioon kiinteistöalan brändin rakentamisessa ja kehittämisessä kiinteistömarkkinoiden eri tasoilla.

KW - product brands

KW - service brands

KW - business brands

KW - real estate

KW - facilities management

KW - services

KW - Finland

M3 - Report

SN - 952-5004-45-7

BT - Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Riihimäki M, Nissinen K, Porkka J, Leinonen J, Viitanen K. Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla. VTT Technical Research Centre of Finland, 2003. 72 p.