Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla

Markku Riihimäki, Kari Nissinen, Janne Porkka, Jarkko Leinonen, Kauko Viitanen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksen aiheena oli etsiä mahdollisuuksia kehittää yritysten kiinteistöliiketoiminnasta brändi. Tutkimuksen lähtökohtana oli VTT:n aikaisempi tutkimus /1/ brändiajattelun soveltumisesta kiinteistöalalle. Tutkimuskokonaisuus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta teknologiaohjelmaa. Tutkimus rakentui neljällä yritysryhmällä tehtyyn brändin kehittämiseen. Yritysryhmät olivat kiinteistönomistajat, kiinteistöpalveluyritykset, kiinteistökehittäjäyritykset ja alueelliset toimijat. Näillä yritysryhmillä erityispaino kohdistui toimitilakiinteistö-, palvelu- ja alueellisen brändin rakentamiseen. Tutkimus on luonut edellytyksiä kehittää kiinteistöalalle brändejä sekä lisätä kiinnostusta brändiajatteluun - tutkimuksiin osallistuneissa yrityksissä sekä yleisemmin kiinteistöalan yrityksissä. Tutkimuksessa on tuotu kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille ideoita, malleja, menettelytapoja, työkaluja ja esimerkkejä brändiin tähtääviin kehitystoimintoihin sekä brändinhallintaprosessiin. Yrityksen ydintoiminnasta tulee kehittää jotain sellaista, josta brändi voidaan luoda. Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla -julkaisuun on koottu tutkimuksessa esille tulleita asioita ja esimerkkejä kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille brändiajatteluun. Julkaisussa tuodaan esille niitä keskeisiä asioita, joita tulee ottaa huomioon kiinteistöalan brändin rakentamisessa ja kehittämisessä kiinteistömarkkinoiden eri tasoilla.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages72
    ISBN (Print)952-5004-45-7
    Publication statusPublished - 2003
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Keywords

    • product brands
    • service brands
    • business brands
    • real estate
    • facilities management
    • services
    • Finland

    Cite this