Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla

Markku Riihimäki, Kari Nissinen, Janne Porkka, Jarkko Leinonen, Kauko Viitanen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksen aiheena oli etsiä mahdollisuuksia kehittää yritysten kiinteistöliiketoiminnasta brändi. Tutkimuksen lähtökohtana oli VTT:n aikaisempi tutkimus /1/ brändiajattelun soveltumisesta kiinteistöalalle. Tutkimuskokonaisuus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta teknologiaohjelmaa. Tutkimus rakentui neljällä yritysryhmällä tehtyyn brändin kehittämiseen. Yritysryhmät olivat kiinteistönomistajat, kiinteistöpalveluyritykset, kiinteistökehittäjäyritykset ja alueelliset toimijat. Näillä yritysryhmillä erityispaino kohdistui toimitilakiinteistö-, palvelu- ja alueellisen brändin rakentamiseen. Tutkimus on luonut edellytyksiä kehittää kiinteistöalalle brändejä sekä lisätä kiinnostusta brändiajatteluun - tutkimuksiin osallistuneissa yrityksissä sekä yleisemmin kiinteistöalan yrityksissä. Tutkimuksessa on tuotu kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille ideoita, malleja, menettelytapoja, työkaluja ja esimerkkejä brändiin tähtääviin kehitystoimintoihin sekä brändinhallintaprosessiin. Yrityksen ydintoiminnasta tulee kehittää jotain sellaista, josta brändi voidaan luoda. Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla -julkaisuun on koottu tutkimuksessa esille tulleita asioita ja esimerkkejä kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille brändiajatteluun. Julkaisussa tuodaan esille niitä keskeisiä asioita, joita tulee ottaa huomioon kiinteistöalan brändin rakentamisessa ja kehittämisessä kiinteistömarkkinoiden eri tasoilla.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages72
ISBN (Print)952-5004-45-7
Publication statusPublished - 2003
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Keywords

  • product brands
  • service brands
  • business brands
  • real estate
  • facilities management
  • services
  • Finland

Cite this

Riihimäki, M., Nissinen, K., Porkka, J., Leinonen, J., & Viitanen, K. (2003). Brändi - mahdollisuus kiinteistöalalla. VTT Technical Research Centre of Finland.