Brandiajattelu kiinteistöalalla

Translated title of the contribution: Brand concept in the real estate business

Markku Riihimäki, Erkki Lehtinen, Martti Muroma, Taneli Häme, Tapio Näkyvä

Research output: Book/ReportReportProfessional

1 Citation (Scopus)

Abstract

Tutkimuksen aiheena oli tutkia brandien ja brandiajattelun soveltumista kiinteistöalalle. Tutkimus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta -teknologiaohjelmaa. Kiinteistöliiketoiminta on Suomessa taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävää ja kiinteistöliiketoimintaan on sitoutuneena paljon pääomaa. Brandeihin liittyvä tutkimus ja kehitystyö on ollut kiinteistöalalla kuitenkin vähäistä sekä tutkimustietoa kiinteistöalalle luoduista brandeista ja niiden ominaispiirteistä on vähän. Tutkimus on brandiajattelun systemaattisen kehittämisen avaus kiinteistöalalla. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda teoreettinen pohja sille, miten brandeja ja brandiajattelua voidaan soveltaa ja kehittää kiinteistöalalla. Tarkastelussa kiinnitettiin erityisesti huomiota brandiajattelun nykyiseen soveltamiseen alalla sekä tietoisemman brandiajattelun ja -hallinnan mukanaan tuomiin etuihin. Tutkimuksessa selvitettiin brandin olemusta, siihen liittyviä merkityksiä ja brandin rakentamisen organisatorisia näkökohtia. Lisäksi selvitettiin kiinteistöalan liiketoimintaympäristöä ja suomalaisia brandauskokemuksia kiinteistöalalla, jota varten haastateltiin alalla toimivia ammattilaisia ja etsittiin joitain esimerkkejä kiinteistöalan brandeista. Näiden pohjalta pohdittiin brandiajattelun mukanaan tuomia mahdollisuuksia kiinteistöalalle tulevaisuudessa. Brandiajattelu kiinteistöalalla -julkaisu on opas kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille brandiajatteluun. Toiveemme on, että julkaisu herättää usean yrityksen tarkastelemaan uudella tavalla omaa työtään ja toimintatapojaan. Julkaisu antaa tietoa brandin olemuksesta, hyödyistä ja brandin rakentamisprosessista. Varsinainen brandin rakentaminen jää yritysten tehtäväksi. Julkaisussa esitetyt ajatukset brandin olemuksesta ja yleiset toimintatavat auttavat myös muiden kuin kiinteistöalan yrityksiä brandinrakentamisessa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages86
ISBN (Electronic)951-38-5030-7
ISBN (Print)951-38-5029-3
Publication statusPublished - 2001
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameVTT Julkaisuja - Publikationer
PublisherVTT Rakennustekniikka
Volume847
ISSN (Print)1235-0621
ISSN (Electronic)1235-0613

Keywords

  • product brands
  • business brands
  • real estate
  • facilities management
  • services
  • marketing
  • Finland

Cite this

Riihimäki, M., Lehtinen, E., Muroma, M., Häme, T., & Näkyvä, T. (2001). Brandiajattelu kiinteistöalalla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol.. 847
Riihimäki, Markku ; Lehtinen, Erkki ; Muroma, Martti ; Häme, Taneli ; Näkyvä, Tapio. / Brandiajattelu kiinteistöalalla. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 86 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 847).
@book{8b74dd87eace4a05af0eaa19b52be565,
title = "Brandiajattelu kiinteist{\"o}alalla",
abstract = "Tutkimuksen aiheena oli tutkia brandien ja brandiajattelun soveltumista kiinteist{\"o}alalle. Tutkimus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteist{\"o}liiketoiminta -teknologiaohjelmaa. Kiinteist{\"o}liiketoiminta on Suomessa taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti merkitt{\"a}v{\"a}{\"a} ja kiinteist{\"o}liiketoimintaan on sitoutuneena paljon p{\"a}{\"a}omaa. Brandeihin liittyv{\"a} tutkimus ja kehitysty{\"o} on ollut kiinteist{\"o}alalla kuitenkin v{\"a}h{\"a}ist{\"a} sek{\"a} tutkimustietoa kiinteist{\"o}alalle luoduista brandeista ja niiden ominaispiirteist{\"a} on v{\"a}h{\"a}n. Tutkimus on brandiajattelun systemaattisen kehitt{\"a}misen avaus kiinteist{\"o}alalla. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda teoreettinen pohja sille, miten brandeja ja brandiajattelua voidaan soveltaa ja kehitt{\"a}{\"a} kiinteist{\"o}alalla. Tarkastelussa kiinnitettiin erityisesti huomiota brandiajattelun nykyiseen soveltamiseen alalla sek{\"a} tietoisemman brandiajattelun ja -hallinnan mukanaan tuomiin etuihin. Tutkimuksessa selvitettiin brandin olemusta, siihen liittyvi{\"a} merkityksi{\"a} ja brandin rakentamisen organisatorisia n{\"a}k{\"o}kohtia. Lis{\"a}ksi selvitettiin kiinteist{\"o}alan liiketoimintaymp{\"a}rist{\"o}{\"a} ja suomalaisia brandauskokemuksia kiinteist{\"o}alalla, jota varten haastateltiin alalla toimivia ammattilaisia ja etsittiin joitain esimerkkej{\"a} kiinteist{\"o}alan brandeista. N{\"a}iden pohjalta pohdittiin brandiajattelun mukanaan tuomia mahdollisuuksia kiinteist{\"o}alalle tulevaisuudessa. Brandiajattelu kiinteist{\"o}alalla -julkaisu on opas kiinteist{\"o}alan yrityksille ja toimijoille brandiajatteluun. Toiveemme on, ett{\"a} julkaisu her{\"a}tt{\"a}{\"a} usean yrityksen tarkastelemaan uudella tavalla omaa ty{\"o}t{\"a}{\"a}n ja toimintatapojaan. Julkaisu antaa tietoa brandin olemuksesta, hy{\"o}dyist{\"a} ja brandin rakentamisprosessista. Varsinainen brandin rakentaminen j{\"a}{\"a} yritysten teht{\"a}v{\"a}ksi. Julkaisussa esitetyt ajatukset brandin olemuksesta ja yleiset toimintatavat auttavat my{\"o}s muiden kuin kiinteist{\"o}alan yrityksi{\"a} brandinrakentamisessa.",
keywords = "product brands, business brands, real estate, facilities management, services, marketing, Finland",
author = "Markku Riihim{\"a}ki and Erkki Lehtinen and Martti Muroma and Taneli H{\"a}me and Tapio N{\"a}kyv{\"a}",
year = "2001",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5029-3",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Riihimäki, M, Lehtinen, E, Muroma, M, Häme, T & Näkyvä, T 2001, Brandiajattelu kiinteistöalalla. VTT Julkaisuja - Publikationer, vol. 847, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Brandiajattelu kiinteistöalalla. / Riihimäki, Markku; Lehtinen, Erkki; Muroma, Martti; Häme, Taneli; Näkyvä, Tapio.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 86 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 847).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Brandiajattelu kiinteistöalalla

AU - Riihimäki, Markku

AU - Lehtinen, Erkki

AU - Muroma, Martti

AU - Häme, Taneli

AU - Näkyvä, Tapio

PY - 2001

Y1 - 2001

N2 - Tutkimuksen aiheena oli tutkia brandien ja brandiajattelun soveltumista kiinteistöalalle. Tutkimus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta -teknologiaohjelmaa. Kiinteistöliiketoiminta on Suomessa taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävää ja kiinteistöliiketoimintaan on sitoutuneena paljon pääomaa. Brandeihin liittyvä tutkimus ja kehitystyö on ollut kiinteistöalalla kuitenkin vähäistä sekä tutkimustietoa kiinteistöalalle luoduista brandeista ja niiden ominaispiirteistä on vähän. Tutkimus on brandiajattelun systemaattisen kehittämisen avaus kiinteistöalalla. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda teoreettinen pohja sille, miten brandeja ja brandiajattelua voidaan soveltaa ja kehittää kiinteistöalalla. Tarkastelussa kiinnitettiin erityisesti huomiota brandiajattelun nykyiseen soveltamiseen alalla sekä tietoisemman brandiajattelun ja -hallinnan mukanaan tuomiin etuihin. Tutkimuksessa selvitettiin brandin olemusta, siihen liittyviä merkityksiä ja brandin rakentamisen organisatorisia näkökohtia. Lisäksi selvitettiin kiinteistöalan liiketoimintaympäristöä ja suomalaisia brandauskokemuksia kiinteistöalalla, jota varten haastateltiin alalla toimivia ammattilaisia ja etsittiin joitain esimerkkejä kiinteistöalan brandeista. Näiden pohjalta pohdittiin brandiajattelun mukanaan tuomia mahdollisuuksia kiinteistöalalle tulevaisuudessa. Brandiajattelu kiinteistöalalla -julkaisu on opas kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille brandiajatteluun. Toiveemme on, että julkaisu herättää usean yrityksen tarkastelemaan uudella tavalla omaa työtään ja toimintatapojaan. Julkaisu antaa tietoa brandin olemuksesta, hyödyistä ja brandin rakentamisprosessista. Varsinainen brandin rakentaminen jää yritysten tehtäväksi. Julkaisussa esitetyt ajatukset brandin olemuksesta ja yleiset toimintatavat auttavat myös muiden kuin kiinteistöalan yrityksiä brandinrakentamisessa.

AB - Tutkimuksen aiheena oli tutkia brandien ja brandiajattelun soveltumista kiinteistöalalle. Tutkimus on osa Tekesin Rembrand - palveleva kiinteistöliiketoiminta -teknologiaohjelmaa. Kiinteistöliiketoiminta on Suomessa taloudellisesti ja yhteiskunnallisesti merkittävää ja kiinteistöliiketoimintaan on sitoutuneena paljon pääomaa. Brandeihin liittyvä tutkimus ja kehitystyö on ollut kiinteistöalalla kuitenkin vähäistä sekä tutkimustietoa kiinteistöalalle luoduista brandeista ja niiden ominaispiirteistä on vähän. Tutkimus on brandiajattelun systemaattisen kehittämisen avaus kiinteistöalalla. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda teoreettinen pohja sille, miten brandeja ja brandiajattelua voidaan soveltaa ja kehittää kiinteistöalalla. Tarkastelussa kiinnitettiin erityisesti huomiota brandiajattelun nykyiseen soveltamiseen alalla sekä tietoisemman brandiajattelun ja -hallinnan mukanaan tuomiin etuihin. Tutkimuksessa selvitettiin brandin olemusta, siihen liittyviä merkityksiä ja brandin rakentamisen organisatorisia näkökohtia. Lisäksi selvitettiin kiinteistöalan liiketoimintaympäristöä ja suomalaisia brandauskokemuksia kiinteistöalalla, jota varten haastateltiin alalla toimivia ammattilaisia ja etsittiin joitain esimerkkejä kiinteistöalan brandeista. Näiden pohjalta pohdittiin brandiajattelun mukanaan tuomia mahdollisuuksia kiinteistöalalle tulevaisuudessa. Brandiajattelu kiinteistöalalla -julkaisu on opas kiinteistöalan yrityksille ja toimijoille brandiajatteluun. Toiveemme on, että julkaisu herättää usean yrityksen tarkastelemaan uudella tavalla omaa työtään ja toimintatapojaan. Julkaisu antaa tietoa brandin olemuksesta, hyödyistä ja brandin rakentamisprosessista. Varsinainen brandin rakentaminen jää yritysten tehtäväksi. Julkaisussa esitetyt ajatukset brandin olemuksesta ja yleiset toimintatavat auttavat myös muiden kuin kiinteistöalan yrityksiä brandinrakentamisessa.

KW - product brands

KW - business brands

KW - real estate

KW - facilities management

KW - services

KW - marketing

KW - Finland

M3 - Report

SN - 951-38-5029-3

T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer

BT - Brandiajattelu kiinteistöalalla

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Riihimäki M, Lehtinen E, Muroma M, Häme T, Näkyvä T. Brandiajattelu kiinteistöalalla. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2001. 86 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 847).