Paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamallit

Edellytykset, vaihtoehdot, haasteet ja mahdollisuudet

Translated title of the contribution: Business models for traffic-related location-based services : Requirements, alternatives, challenges and opportunities

Armi Vilkman, Raine Hautala, Eetu Pilli-Sihvola

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tässä julkaisussa tarkastellaan paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamahdollisuuksia, edellytyksiä, haasteita ja riskejä. Työ oli osa laajempaa PASTORI-SUNTIO-hankekokonaisuutta, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hyödyntävien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja sekä testattiin niitä pilottien avulla. Lähtökohtana oli paikannustapahtumien hyödyntäminen useissa eri palveluissa ja sovelluksissa. Projektin keskeisenä tuloksena syntynyt monipalvelumalli perustuu kehittyneeseen arvoverkostoon ja sen yhteiseen liiketoimintamalliin, jossa eri toimijoilla (isot yritykset, pienet yritykset, viranomaiset) on omat roolinsa. Monipalvelumallilla haetaan palvelutuotannon selvää tehostamista ja radikaalia muutosta markkinoille sekä suuren volyymin kuluttajapalvelutuotteita ja pitkälle jalostettuja liikkumiseen ja kuljettamiseen liittyviä tukipalveluita. Projektin tulosten ja eurooppalaisten linjausten perusteella monipalvelun toteuttaminen kannattaa aloittaa olemassa olevista vapaaehtoisista palveluista, joihin pakolliset viranomaispalvelut (esim. eCall ja EETS) integroidaan siinä määrin, kuin se on mahdollista ja järkevää niiden tullessa ajankohtaisiksi. Liiketoimintamallien kehittäminen on edelleen keskeinen tehtävä älyliikenteen palvelutuotannon laajamittaiseksi rakentamiseksi ja kannattavan globaalin liiketoiminnan luomiseksi. Viranomaispalveluiden ja kaupallisten palveluiden erilaisen kehitysdynamiikan takia kaupallisten palveluiden kehittäjille tulee antaa tilaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja kansallisen monipalveluratkaisun toteuttamiseksi. Viranomaisilla on tärkeä rooli tuottaa viranomaispalveluihin liittyvät vaatimusmääritykset ja rajapinnat, huolehtia lainsäädännöstä ja muista palvelupuitteista sekä edistää käyttäjille tarpeellisten palveluiden toteuttamista pilotointien ja uusien innovatiivisten hankintamallien avulla. Tavoitteena on laajentuva ja täydentyvä avoin palvelualusta, jossa kuka tahansa tuottaja-arvoverkon toimija voi myydä muiden verkoston jäsenten palveluita. Palvelualustan avoimuuden ja toimivuuden kannalta on tärkeää luoda järjestelmästä toiseen siirrettävien perustietojen (kuten paikannustieto) vakiointi ja rajapintojen standardointi. Tiedon käyttöä ja tiedonvälitystä hallitaan sopimuksilla sekä esimerkiksi teleliikenteestä tutulla ohjausmallilla. Käyttäjän tai asiakkaan yksilöivä tieto on tarkasti valvottu, ja käyttäjän tulee tietää, mihin ja miten hänen tietojaan käytetään. Tiedonkeruussa ja jakelussa on erityisen tärkeää noudattaa yksityisyydensuojan ja tietosuojan lakeja ja hyviä käytäntöjä, kuten on jo pitkään toimittu esimerkiksi matkapuhelimien paikannuksessa ja palveluissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages53
ISBN (Electronic)978-951-38-7517-6
Publication statusPublished - 2011
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Working Papers
PublisherVTT
No.175
ISSN (Electronic)1459-7683

Fingerprint

traffic

Keywords

  • ITS
  • location-based services
  • LBS
  • business models
  • value networks
  • Multi-Service Model
  • Pastori

Cite this

Vilkman, A., Hautala, R., & Pilli-Sihvola, E. (2011). Paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamallit: Edellytykset, vaihtoehdot, haasteet ja mahdollisuudet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 175
Vilkman, Armi ; Hautala, Raine ; Pilli-Sihvola, Eetu. / Paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamallit : Edellytykset, vaihtoehdot, haasteet ja mahdollisuudet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 53 p. (VTT Working Papers; No. 175).
@book{2f4c656d995e455e9e08be3890d0cd87,
title = "Paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamallit: Edellytykset, vaihtoehdot, haasteet ja mahdollisuudet",
abstract = "T{\"a}ss{\"a} julkaisussa tarkastellaan paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamahdollisuuksia, edellytyksi{\"a}, haasteita ja riskej{\"a}. Ty{\"o} oli osa laajempaa PASTORI-SUNTIO-hankekokonaisuutta, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hy{\"o}dynt{\"a}vien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja sek{\"a} testattiin niit{\"a} pilottien avulla. L{\"a}ht{\"o}kohtana oli paikannustapahtumien hy{\"o}dynt{\"a}minen useissa eri palveluissa ja sovelluksissa. Projektin keskeisen{\"a} tuloksena syntynyt monipalvelumalli perustuu kehittyneeseen arvoverkostoon ja sen yhteiseen liiketoimintamalliin, jossa eri toimijoilla (isot yritykset, pienet yritykset, viranomaiset) on omat roolinsa. Monipalvelumallilla haetaan palvelutuotannon selv{\"a}{\"a} tehostamista ja radikaalia muutosta markkinoille sek{\"a} suuren volyymin kuluttajapalvelutuotteita ja pitk{\"a}lle jalostettuja liikkumiseen ja kuljettamiseen liittyvi{\"a} tukipalveluita. Projektin tulosten ja eurooppalaisten linjausten perusteella monipalvelun toteuttaminen kannattaa aloittaa olemassa olevista vapaaehtoisista palveluista, joihin pakolliset viranomaispalvelut (esim. eCall ja EETS) integroidaan siin{\"a} m{\"a}{\"a}rin, kuin se on mahdollista ja j{\"a}rkev{\"a}{\"a} niiden tullessa ajankohtaisiksi. Liiketoimintamallien kehitt{\"a}minen on edelleen keskeinen teht{\"a}v{\"a} {\"a}lyliikenteen palvelutuotannon laajamittaiseksi rakentamiseksi ja kannattavan globaalin liiketoiminnan luomiseksi. Viranomaispalveluiden ja kaupallisten palveluiden erilaisen kehitysdynamiikan takia kaupallisten palveluiden kehitt{\"a}jille tulee antaa tilaa kehitt{\"a}{\"a} innovatiivisia ratkaisuja kansallisen monipalveluratkaisun toteuttamiseksi. Viranomaisilla on t{\"a}rke{\"a} rooli tuottaa viranomaispalveluihin liittyv{\"a}t vaatimusm{\"a}{\"a}ritykset ja rajapinnat, huolehtia lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}st{\"a} ja muista palvelupuitteista sek{\"a} edist{\"a}{\"a} k{\"a}ytt{\"a}jille tarpeellisten palveluiden toteuttamista pilotointien ja uusien innovatiivisten hankintamallien avulla. Tavoitteena on laajentuva ja t{\"a}ydentyv{\"a} avoin palvelualusta, jossa kuka tahansa tuottaja-arvoverkon toimija voi myyd{\"a} muiden verkoston j{\"a}senten palveluita. Palvelualustan avoimuuden ja toimivuuden kannalta on t{\"a}rke{\"a}{\"a} luoda j{\"a}rjestelm{\"a}st{\"a} toiseen siirrett{\"a}vien perustietojen (kuten paikannustieto) vakiointi ja rajapintojen standardointi. Tiedon k{\"a}ytt{\"o}{\"a} ja tiedonv{\"a}lityst{\"a} hallitaan sopimuksilla sek{\"a} esimerkiksi teleliikenteest{\"a} tutulla ohjausmallilla. K{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n tai asiakkaan yksil{\"o}iv{\"a} tieto on tarkasti valvottu, ja k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n tulee tiet{\"a}{\"a}, mihin ja miten h{\"a}nen tietojaan k{\"a}ytet{\"a}{\"a}n. Tiedonkeruussa ja jakelussa on erityisen t{\"a}rke{\"a}{\"a} noudattaa yksityisyydensuojan ja tietosuojan lakeja ja hyvi{\"a} k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}j{\"a}, kuten on jo pitk{\"a}{\"a}n toimittu esimerkiksi matkapuhelimien paikannuksessa ja palveluissa.",
keywords = "ITS, location-based services, LBS, business models, value networks, Multi-Service Model, Pastori",
author = "Armi Vilkman and Raine Hautala and Eetu Pilli-Sihvola",
note = "Project code: 32426",
year = "2011",
language = "Finnish",
series = "VTT Working Papers",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "175",
address = "Finland",

}

Vilkman, A, Hautala, R & Pilli-Sihvola, E 2011, Paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamallit: Edellytykset, vaihtoehdot, haasteet ja mahdollisuudet. VTT Working Papers, no. 175, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamallit : Edellytykset, vaihtoehdot, haasteet ja mahdollisuudet. / Vilkman, Armi; Hautala, Raine; Pilli-Sihvola, Eetu.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 53 p. (VTT Working Papers; No. 175).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamallit

T2 - Edellytykset, vaihtoehdot, haasteet ja mahdollisuudet

AU - Vilkman, Armi

AU - Hautala, Raine

AU - Pilli-Sihvola, Eetu

N1 - Project code: 32426

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - Tässä julkaisussa tarkastellaan paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamahdollisuuksia, edellytyksiä, haasteita ja riskejä. Työ oli osa laajempaa PASTORI-SUNTIO-hankekokonaisuutta, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hyödyntävien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja sekä testattiin niitä pilottien avulla. Lähtökohtana oli paikannustapahtumien hyödyntäminen useissa eri palveluissa ja sovelluksissa. Projektin keskeisenä tuloksena syntynyt monipalvelumalli perustuu kehittyneeseen arvoverkostoon ja sen yhteiseen liiketoimintamalliin, jossa eri toimijoilla (isot yritykset, pienet yritykset, viranomaiset) on omat roolinsa. Monipalvelumallilla haetaan palvelutuotannon selvää tehostamista ja radikaalia muutosta markkinoille sekä suuren volyymin kuluttajapalvelutuotteita ja pitkälle jalostettuja liikkumiseen ja kuljettamiseen liittyviä tukipalveluita. Projektin tulosten ja eurooppalaisten linjausten perusteella monipalvelun toteuttaminen kannattaa aloittaa olemassa olevista vapaaehtoisista palveluista, joihin pakolliset viranomaispalvelut (esim. eCall ja EETS) integroidaan siinä määrin, kuin se on mahdollista ja järkevää niiden tullessa ajankohtaisiksi. Liiketoimintamallien kehittäminen on edelleen keskeinen tehtävä älyliikenteen palvelutuotannon laajamittaiseksi rakentamiseksi ja kannattavan globaalin liiketoiminnan luomiseksi. Viranomaispalveluiden ja kaupallisten palveluiden erilaisen kehitysdynamiikan takia kaupallisten palveluiden kehittäjille tulee antaa tilaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja kansallisen monipalveluratkaisun toteuttamiseksi. Viranomaisilla on tärkeä rooli tuottaa viranomaispalveluihin liittyvät vaatimusmääritykset ja rajapinnat, huolehtia lainsäädännöstä ja muista palvelupuitteista sekä edistää käyttäjille tarpeellisten palveluiden toteuttamista pilotointien ja uusien innovatiivisten hankintamallien avulla. Tavoitteena on laajentuva ja täydentyvä avoin palvelualusta, jossa kuka tahansa tuottaja-arvoverkon toimija voi myydä muiden verkoston jäsenten palveluita. Palvelualustan avoimuuden ja toimivuuden kannalta on tärkeää luoda järjestelmästä toiseen siirrettävien perustietojen (kuten paikannustieto) vakiointi ja rajapintojen standardointi. Tiedon käyttöä ja tiedonvälitystä hallitaan sopimuksilla sekä esimerkiksi teleliikenteestä tutulla ohjausmallilla. Käyttäjän tai asiakkaan yksilöivä tieto on tarkasti valvottu, ja käyttäjän tulee tietää, mihin ja miten hänen tietojaan käytetään. Tiedonkeruussa ja jakelussa on erityisen tärkeää noudattaa yksityisyydensuojan ja tietosuojan lakeja ja hyviä käytäntöjä, kuten on jo pitkään toimittu esimerkiksi matkapuhelimien paikannuksessa ja palveluissa.

AB - Tässä julkaisussa tarkastellaan paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamahdollisuuksia, edellytyksiä, haasteita ja riskejä. Työ oli osa laajempaa PASTORI-SUNTIO-hankekokonaisuutta, jossa kehitettiin nykyaikaista teknologiaa hyödyntävien liikenteen paikkasidonnaisten palveluiden liiketoimintamalleja ja toteutusratkaisuja sekä testattiin niitä pilottien avulla. Lähtökohtana oli paikannustapahtumien hyödyntäminen useissa eri palveluissa ja sovelluksissa. Projektin keskeisenä tuloksena syntynyt monipalvelumalli perustuu kehittyneeseen arvoverkostoon ja sen yhteiseen liiketoimintamalliin, jossa eri toimijoilla (isot yritykset, pienet yritykset, viranomaiset) on omat roolinsa. Monipalvelumallilla haetaan palvelutuotannon selvää tehostamista ja radikaalia muutosta markkinoille sekä suuren volyymin kuluttajapalvelutuotteita ja pitkälle jalostettuja liikkumiseen ja kuljettamiseen liittyviä tukipalveluita. Projektin tulosten ja eurooppalaisten linjausten perusteella monipalvelun toteuttaminen kannattaa aloittaa olemassa olevista vapaaehtoisista palveluista, joihin pakolliset viranomaispalvelut (esim. eCall ja EETS) integroidaan siinä määrin, kuin se on mahdollista ja järkevää niiden tullessa ajankohtaisiksi. Liiketoimintamallien kehittäminen on edelleen keskeinen tehtävä älyliikenteen palvelutuotannon laajamittaiseksi rakentamiseksi ja kannattavan globaalin liiketoiminnan luomiseksi. Viranomaispalveluiden ja kaupallisten palveluiden erilaisen kehitysdynamiikan takia kaupallisten palveluiden kehittäjille tulee antaa tilaa kehittää innovatiivisia ratkaisuja kansallisen monipalveluratkaisun toteuttamiseksi. Viranomaisilla on tärkeä rooli tuottaa viranomaispalveluihin liittyvät vaatimusmääritykset ja rajapinnat, huolehtia lainsäädännöstä ja muista palvelupuitteista sekä edistää käyttäjille tarpeellisten palveluiden toteuttamista pilotointien ja uusien innovatiivisten hankintamallien avulla. Tavoitteena on laajentuva ja täydentyvä avoin palvelualusta, jossa kuka tahansa tuottaja-arvoverkon toimija voi myydä muiden verkoston jäsenten palveluita. Palvelualustan avoimuuden ja toimivuuden kannalta on tärkeää luoda järjestelmästä toiseen siirrettävien perustietojen (kuten paikannustieto) vakiointi ja rajapintojen standardointi. Tiedon käyttöä ja tiedonvälitystä hallitaan sopimuksilla sekä esimerkiksi teleliikenteestä tutulla ohjausmallilla. Käyttäjän tai asiakkaan yksilöivä tieto on tarkasti valvottu, ja käyttäjän tulee tietää, mihin ja miten hänen tietojaan käytetään. Tiedonkeruussa ja jakelussa on erityisen tärkeää noudattaa yksityisyydensuojan ja tietosuojan lakeja ja hyviä käytäntöjä, kuten on jo pitkään toimittu esimerkiksi matkapuhelimien paikannuksessa ja palveluissa.

KW - ITS

KW - location-based services

KW - LBS

KW - business models

KW - value networks

KW - Multi-Service Model

KW - Pastori

M3 - Report

T3 - VTT Working Papers

BT - Paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamallit

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Vilkman A, Hautala R, Pilli-Sihvola E. Paikkasidonnaisten liikenteen palveluiden liiketoimintamallit: Edellytykset, vaihtoehdot, haasteet ja mahdollisuudet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 53 p. (VTT Working Papers; No. 175).