Bussikaluston pakokaasupäästöjen evaluointi: Yhteenvetoraportti 2002-2004

Nils-Olof Nylund, Kimmo Erkkilä

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Vuosina 2002-2004 VTT:llä mitattiin yhteensä 34 erilaista kaupunkibussia. Autot edustivat Euro 1 - EEV päästöluokkia. Kaikki mittaukset tehtiin VTT:n uudessa alustadynamometrissa. Mittausten tuloksena syntyy todenperäisiä ominaispäästöarvoja muodossa g/km. Säännellyissä päästöissä oli huomattavaa hajontaa Euro 1 dieselautojen ja EEV kaasuautojen muodostaessa ääripäät. NOx päästö vaihtelee 20 g - 2 g/km, joista jälkimmäinen arvo saavutetaan kehittyneimmillä kaasuautoilla. Hiukkasten osalta hajonta on vieläkin suurempaa lukuarvojen ollessa 0,6-0,003 g/km, ts. ero pienimmän ja suurimman arvon välillä on 200-kertainen. Tutkimuksessa kiinnitettiin erityistä huomiota matalapäästöisten CRT-dieselautojen ja maakaasuautojen hiukkaspäästöihin. Pysyäkseen toimintakunnossa, CRT hiukkassuodatin vaatii huoltoa. Maakaasuautojen hiukkaspäästö sen sijaan oli erittäin alhainen ajokilometreistä riippumatta. Toisaalta vanhempien maakaasuautojen THC tai oikeammin metaanipäästöt olivat korkeat. Perusteellisessa diesel ja maakaasuautojen päästövertailussa mitattiin yhteensä seitsemän nykyaikaista autoa, kolme dieselautoa ja neljä maakaasuautoa. Mittausohjelmaan sisältyivät sekä säännellyt pakokaasupäästöt että suuri joukko pakokaasujen erikoismittauksia. CRT-tyyppinen hiukkassuodatin parantaa dieselautojen päästöprofiilia monella tavalla. Tästä huolimatta parhaimmat maakaasuautot ovat nykytekniikalla päästöjen osalta CRT dieselautoja parempia useimmissa suhteissa.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages154
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Processes. Project Report
    NumberPRO3/P3018/05

    Cite this