@book{2eb3dbabfeaf4271a92e91384a915982,
title = "Bussikaluston pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen evaluointi: Yhteenvetoraportti 2002-2004",
abstract = "Vuosina 2002-2004 VTT:ll{\"a} mitattiin yhteens{\"a} 34 erilaista kaupunkibussia. Autot edustivat Euro 1 - EEV p{\"a}{\"a}st{\"o}luokkia. Kaikki mittaukset tehtiin VTT:n uudessa alustadynamometrissa. Mittausten tuloksena syntyy todenper{\"a}isi{\"a} ominaisp{\"a}{\"a}st{\"o}arvoja muodossa g/km. S{\"a}{\"a}nnellyiss{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}iss{\"a} oli huomattavaa hajontaa Euro 1 dieselautojen ja EEV kaasuautojen muodostaessa {\"a}{\"a}rip{\"a}{\"a}t. NOx p{\"a}{\"a}st{\"o} vaihtelee 20 g - 2 g/km, joista j{\"a}lkimm{\"a}inen arvo saavutetaan kehittyneimmill{\"a} kaasuautoilla. Hiukkasten osalta hajonta on viel{\"a}kin suurempaa lukuarvojen ollessa 0,6-0,003 g/km, ts. ero pienimm{\"a}n ja suurimman arvon v{\"a}lill{\"a} on 200-kertainen. Tutkimuksessa kiinnitettiin erityist{\"a} huomiota matalap{\"a}{\"a}st{\"o}isten CRT-dieselautojen ja maakaasuautojen hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o}ihin. Pysy{\"a}kseen toimintakunnossa, CRT hiukkassuodatin vaatii huoltoa. Maakaasuautojen hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o} sen sijaan oli eritt{\"a}in alhainen ajokilometreist{\"a} riippumatta. Toisaalta vanhempien maakaasuautojen THC tai oikeammin metaanip{\"a}{\"a}st{\"o}t olivat korkeat. Perusteellisessa diesel ja maakaasuautojen p{\"a}{\"a}st{\"o}vertailussa mitattiin yhteens{\"a} seitsem{\"a}n nykyaikaista autoa, kolme dieselautoa ja nelj{\"a} maakaasuautoa. Mittausohjelmaan sis{\"a}ltyiv{\"a}t sek{\"a} s{\"a}{\"a}nnellyt pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t ett{\"a} suuri joukko pakokaasujen erikoismittauksia. CRT-tyyppinen hiukkassuodatin parantaa dieselautojen p{\"a}{\"a}st{\"o}profiilia monella tavalla. T{\"a}st{\"a} huolimatta parhaimmat maakaasuautot ovat nykytekniikalla p{\"a}{\"a}st{\"o}jen osalta CRT dieselautoja parempia useimmissa suhteissa.",
author = "Nils-Olof Nylund and Kimmo Erkkil{\"a}",
note = "Project code: C3SU00127",
year = "2005",
language = "Finnish",
series = "VTT Processes. Project Report",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "PRO3/P3018/05",
address = "Finland",
}