Keskustapysäköinti

Translated title of the contribution: CBD-parking

Veli Himanen, Heikki Rintamäki

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Tutkittiin Helsingin keskustan, Itäkeskuksen, Tapiolan ja Tikkurilan aluekeskusten pysäköintiä ja pysäköinnin liittymistä alueiden toimintaan. Helsingin niemellä oli vuonna 1981 33 600 autopaikkaa. 1970-luvulla tonteille tuli miltei 2 000 autopaikkaa lisää. Helsingin liikekeskustan ja myös läheisten asuntoalueiden autopaikkojen käyttöaste on hyvin korkea. Myös tarkasteltujen aluekeskusten autopaikkojen kysyntä oli huippuaikoina niin suurta, että paikkaa piti hakea. Helsingin keskustaan saapuvien henkilöiden lukumäärä on viimeisten kymmenen vuoden aikana pysynyt suunnilleen vakiona. Kaupan pinta-ala on vähän kasvanut Helsingin keskustassa, mutta pääosa pääkaupunki-seudun kasvusta on tapahtunut muualla. Helsingin keskustan osuus on täten vähentynyt, kuitenkin se on palveluiltaan edelleen ylivoimainen. Itäkeskuksen, Tapiolan ja Tikkurilan yhteinen vähittäiskaupan pinta-ala oli neljäsosa Helsingin keskustan vähittäiskaupan pinta-alasta vuonna 1984. Sekä Helsingin keskustaan että aluekeskuksiin tulee runsaat 30 % kaupan asiakkaista kävellen tai pyörällä. Pääosa lopuista käyttää joukkoliikennettä Helsingin keskustaan ja henkilöautoa aluekeskuksiin mennessään. Lauantaisin on henkilöauton käyttö yleisempää sekä Helsingin keskustan että aluekeskusten osalta. Liki puolet arkisin tehdyistä ostosmatkoista Helsingin keskustassa tehtiin työn tai työmatkan yhteydessä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages126
ISBN (Print)951-38-2491-8
Publication statusPublished - 1986
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

NameTiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus
PublisherVTT
Volume528

Fingerprint

Tuli
Hakea

Keywords

  • parking facilities
  • central city
  • commerce
  • urban areas
  • statistical analysis
  • town planning
  • Helsinki
  • Finland
  • cars
  • automobiles

Cite this

Himanen, V., & Rintamäki, H. (1986). Keskustapysäköinti. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 528
Himanen, Veli ; Rintamäki, Heikki. / Keskustapysäköinti. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 126 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 528).
@book{e4fb0633311341c599d27a20af789e9a,
title = "Keskustapys{\"a}k{\"o}inti",
abstract = "Tutkittiin Helsingin keskustan, It{\"a}keskuksen, Tapiolan ja Tikkurilan aluekeskusten pys{\"a}k{\"o}inti{\"a} ja pys{\"a}k{\"o}innin liittymist{\"a} alueiden toimintaan. Helsingin niemell{\"a} oli vuonna 1981 33 600 autopaikkaa. 1970-luvulla tonteille tuli miltei 2 000 autopaikkaa lis{\"a}{\"a}. Helsingin liikekeskustan ja my{\"o}s l{\"a}heisten asuntoalueiden autopaikkojen k{\"a}ytt{\"o}aste on hyvin korkea. My{\"o}s tarkasteltujen aluekeskusten autopaikkojen kysynt{\"a} oli huippuaikoina niin suurta, ett{\"a} paikkaa piti hakea. Helsingin keskustaan saapuvien henkil{\"o}iden lukum{\"a}{\"a}r{\"a} on viimeisten kymmenen vuoden aikana pysynyt suunnilleen vakiona. Kaupan pinta-ala on v{\"a}h{\"a}n kasvanut Helsingin keskustassa, mutta p{\"a}{\"a}osa p{\"a}{\"a}kaupunki-seudun kasvusta on tapahtunut muualla. Helsingin keskustan osuus on t{\"a}ten v{\"a}hentynyt, kuitenkin se on palveluiltaan edelleen ylivoimainen. It{\"a}keskuksen, Tapiolan ja Tikkurilan yhteinen v{\"a}hitt{\"a}iskaupan pinta-ala oli nelj{\"a}sosa Helsingin keskustan v{\"a}hitt{\"a}iskaupan pinta-alasta vuonna 1984. Sek{\"a} Helsingin keskustaan ett{\"a} aluekeskuksiin tulee runsaat 30 {\%} kaupan asiakkaista k{\"a}vellen tai py{\"o}r{\"a}ll{\"a}. P{\"a}{\"a}osa lopuista k{\"a}ytt{\"a}{\"a} joukkoliikennett{\"a} Helsingin keskustaan ja henkil{\"o}autoa aluekeskuksiin menness{\"a}{\"a}n. Lauantaisin on henkil{\"o}auton k{\"a}ytt{\"o} yleisemp{\"a}{\"a} sek{\"a} Helsingin keskustan ett{\"a} aluekeskusten osalta. Liki puolet arkisin tehdyist{\"a} ostosmatkoista Helsingin keskustassa tehtiin ty{\"o}n tai ty{\"o}matkan yhteydess{\"a}.",
keywords = "parking facilities, central city, commerce, urban areas, statistical analysis, town planning, Helsinki, Finland, cars, automobiles",
author = "Veli Himanen and Heikki Rintam{\"a}ki",
year = "1986",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2491-8",
series = "Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Himanen, V & Rintamäki, H 1986, Keskustapysäköinti. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 528, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Keskustapysäköinti. / Himanen, Veli; Rintamäki, Heikki.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 126 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 528).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Keskustapysäköinti

AU - Himanen, Veli

AU - Rintamäki, Heikki

PY - 1986

Y1 - 1986

N2 - Tutkittiin Helsingin keskustan, Itäkeskuksen, Tapiolan ja Tikkurilan aluekeskusten pysäköintiä ja pysäköinnin liittymistä alueiden toimintaan. Helsingin niemellä oli vuonna 1981 33 600 autopaikkaa. 1970-luvulla tonteille tuli miltei 2 000 autopaikkaa lisää. Helsingin liikekeskustan ja myös läheisten asuntoalueiden autopaikkojen käyttöaste on hyvin korkea. Myös tarkasteltujen aluekeskusten autopaikkojen kysyntä oli huippuaikoina niin suurta, että paikkaa piti hakea. Helsingin keskustaan saapuvien henkilöiden lukumäärä on viimeisten kymmenen vuoden aikana pysynyt suunnilleen vakiona. Kaupan pinta-ala on vähän kasvanut Helsingin keskustassa, mutta pääosa pääkaupunki-seudun kasvusta on tapahtunut muualla. Helsingin keskustan osuus on täten vähentynyt, kuitenkin se on palveluiltaan edelleen ylivoimainen. Itäkeskuksen, Tapiolan ja Tikkurilan yhteinen vähittäiskaupan pinta-ala oli neljäsosa Helsingin keskustan vähittäiskaupan pinta-alasta vuonna 1984. Sekä Helsingin keskustaan että aluekeskuksiin tulee runsaat 30 % kaupan asiakkaista kävellen tai pyörällä. Pääosa lopuista käyttää joukkoliikennettä Helsingin keskustaan ja henkilöautoa aluekeskuksiin mennessään. Lauantaisin on henkilöauton käyttö yleisempää sekä Helsingin keskustan että aluekeskusten osalta. Liki puolet arkisin tehdyistä ostosmatkoista Helsingin keskustassa tehtiin työn tai työmatkan yhteydessä.

AB - Tutkittiin Helsingin keskustan, Itäkeskuksen, Tapiolan ja Tikkurilan aluekeskusten pysäköintiä ja pysäköinnin liittymistä alueiden toimintaan. Helsingin niemellä oli vuonna 1981 33 600 autopaikkaa. 1970-luvulla tonteille tuli miltei 2 000 autopaikkaa lisää. Helsingin liikekeskustan ja myös läheisten asuntoalueiden autopaikkojen käyttöaste on hyvin korkea. Myös tarkasteltujen aluekeskusten autopaikkojen kysyntä oli huippuaikoina niin suurta, että paikkaa piti hakea. Helsingin keskustaan saapuvien henkilöiden lukumäärä on viimeisten kymmenen vuoden aikana pysynyt suunnilleen vakiona. Kaupan pinta-ala on vähän kasvanut Helsingin keskustassa, mutta pääosa pääkaupunki-seudun kasvusta on tapahtunut muualla. Helsingin keskustan osuus on täten vähentynyt, kuitenkin se on palveluiltaan edelleen ylivoimainen. Itäkeskuksen, Tapiolan ja Tikkurilan yhteinen vähittäiskaupan pinta-ala oli neljäsosa Helsingin keskustan vähittäiskaupan pinta-alasta vuonna 1984. Sekä Helsingin keskustaan että aluekeskuksiin tulee runsaat 30 % kaupan asiakkaista kävellen tai pyörällä. Pääosa lopuista käyttää joukkoliikennettä Helsingin keskustaan ja henkilöautoa aluekeskuksiin mennessään. Lauantaisin on henkilöauton käyttö yleisempää sekä Helsingin keskustan että aluekeskusten osalta. Liki puolet arkisin tehdyistä ostosmatkoista Helsingin keskustassa tehtiin työn tai työmatkan yhteydessä.

KW - parking facilities

KW - central city

KW - commerce

KW - urban areas

KW - statistical analysis

KW - town planning

KW - Helsinki

KW - Finland

KW - cars

KW - automobiles

M3 - Report

SN - 951-38-2491-8

T3 - Tiedotteita / Valtion teknillinen tutkimuskeskus

BT - Keskustapysäköinti

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Himanen V, Rintamäki H. Keskustapysäköinti. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1986. 126 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 528).