CHEMPLAST: Kansallisten EoW-asetusten mahdollisuudet muovijätteiden kemiallisen kierrätyksen edistämisessä

Tuuli Teittinen, Margareta Wahlström, Maija Pohjakallio, Kati Vaajasaari

Research output: Book/ReportReport

20 Downloads (Pure)

Abstract

Tämän selvityksen tavoitteena oli selvittää kansallisen End-of-Waste -asetuksen mahdollisuuksia muovijätteen kemiallisen kierrätyksen edistämisessä. Selvityksessä keskityttiin erityisesti muovijätteen pyrolyysiin liittyvän EoW-asetuksen tarpeisiin, mahdollisuuksiin ja toteutettavuuteen. Pyrolyysiä tai muuta muovijätteen kemiallista kierrätystä teollisessa mittakaavassa tekeviä kaupallisia toimijoita on toistaiseksi hyvin vähän, mutta alalla on paljon kehitystoimintaa. Muovijätteen kemialliseen kierrätykseen liittyviä lainsäädännöllisiä haasteita ovat muun muassa kierrätysasteen laskentaan liittyvät tulkinnat sekä kemiallisen kierrätyksen lopputuotteiden jäte/tuotestatus.

Euroopassa ei toistaiseksi ole olemassa yhtään kansallista tai tapauskohtaista EoW-päätöstä koskien kemiallisesti kierrätettyä muovijätettä tai muovijätteestä kemiallisen kierrätyksen kautta saatua pyrolyysiöljyä, jota voidaan jatkojalostaa kemikaaleiksi tai muoviraaka-aineiksi. Muovijätteestä valmistetun pyrolyysiöljyn kansallinen EoW-asetus toteuttaisi jätepuitedirektiivin tavoitteita ja muovijätteen pyrolyysin edistäminen tukisi luonnonvarojen kestävää käyttöä, sillä pyrolyysiöljyä voidaan käyttää korvaamaan fossiilisia raaka-aineita. Kansallinen asetus jätemuoveista valmistetun pyrolyysiöljyn jätteeksi luokittelun päättymisestä toisi selkeyttä pyrolyysiöljyn tuotestatukseen ja voisi edistää muovijätteen kemiallista kierrätystä Suomessa. Tuotestatus helpottaisi pyrolyysiöljyn kuljettamista ja jatkokäyttöä ja voisi siten edistää pyrolyysiöljyn markkinoita. Toisaalta kansallisen EoW-asetuksen ongelmana on sen maakohtaisuus, joten kansallinen EoW ei välttämättä helpottaisi maiden välisiä kuljetuksia.

Muovijätteen pyrolyysiprosessien kehitys on vielä kesken eikä muovijätteen pyrolyysiprosesseille tai pyrolyysituotteille ole toistaiseksi olemassa standardeja tai yleisiä laatukriteerejä, mikä luo omat haasteensa mahdollisten kansallisten EoW-kriteerien laatimiselle. Toisaalta etupainotteinen lainsäädäntö voisi edesauttaa muovijätteen pyrolyysitoiminnan kehittymistä. Tuotestatus toisi pyrolyysiöljyille mukanaan REACH-rekisteröintivelvoitteen. Muutamia jätemuoveista valmistettuja pyrolyysiöljyjä on jo rekisteröity, ja nämä rekisteröinnit on tehty ns. välituotteena, mikä keventää REACH-prosessia.
Original languageFinnish
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages75
Publication statusPublished - 1 Jan 2020
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Asiakasraportti
NumberVTT-CR-01281-19

Keywords

  • muovijäte
  • pyrolyysi
  • kemiallinen kierrätys
  • End-of-Waste

Cite this

Teittinen, T., Wahlström, M., Pohjakallio, M., & Vaajasaari, K. (2020). CHEMPLAST: Kansallisten EoW-asetusten mahdollisuudet muovijätteiden kemiallisen kierrätyksen edistämisessä. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Asiakasraportti, No. VTT-CR-01281-19
Teittinen, Tuuli ; Wahlström, Margareta ; Pohjakallio, Maija ; Vaajasaari, Kati. / CHEMPLAST : Kansallisten EoW-asetusten mahdollisuudet muovijätteiden kemiallisen kierrätyksen edistämisessä. VTT Technical Research Centre of Finland, 2020. 75 p. (VTT Asiakasraportti; No. VTT-CR-01281-19).
@book{c5552d8f24734f14b737f8cc807a684e,
title = "CHEMPLAST: Kansallisten EoW-asetusten mahdollisuudet muovij{\"a}tteiden kemiallisen kierr{\"a}tyksen edist{\"a}misess{\"a}",
abstract = "T{\"a}m{\"a}n selvityksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} kansallisen End-of-Waste -asetuksen mahdollisuuksia muovij{\"a}tteen kemiallisen kierr{\"a}tyksen edist{\"a}misess{\"a}. Selvityksess{\"a} keskityttiin erityisesti muovij{\"a}tteen pyrolyysiin liittyv{\"a}n EoW-asetuksen tarpeisiin, mahdollisuuksiin ja toteutettavuuteen. Pyrolyysi{\"a} tai muuta muovij{\"a}tteen kemiallista kierr{\"a}tyst{\"a} teollisessa mittakaavassa tekevi{\"a} kaupallisia toimijoita on toistaiseksi hyvin v{\"a}h{\"a}n, mutta alalla on paljon kehitystoimintaa. Muovij{\"a}tteen kemialliseen kierr{\"a}tykseen liittyvi{\"a} lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}llisi{\"a} haasteita ovat muun muassa kierr{\"a}tysasteen laskentaan liittyv{\"a}t tulkinnat sek{\"a} kemiallisen kierr{\"a}tyksen lopputuotteiden j{\"a}te/tuotestatus.Euroopassa ei toistaiseksi ole olemassa yht{\"a}{\"a}n kansallista tai tapauskohtaista EoW-p{\"a}{\"a}t{\"o}st{\"a} koskien kemiallisesti kierr{\"a}tetty{\"a} muovij{\"a}tett{\"a} tai muovij{\"a}tteest{\"a} kemiallisen kierr{\"a}tyksen kautta saatua pyrolyysi{\"o}ljy{\"a}, jota voidaan jatkojalostaa kemikaaleiksi tai muoviraaka-aineiksi. Muovij{\"a}tteest{\"a} valmistetun pyrolyysi{\"o}ljyn kansallinen EoW-asetus toteuttaisi j{\"a}tepuitedirektiivin tavoitteita ja muovij{\"a}tteen pyrolyysin edist{\"a}minen tukisi luonnonvarojen kest{\"a}v{\"a}{\"a} k{\"a}ytt{\"o}{\"a}, sill{\"a} pyrolyysi{\"o}ljy{\"a} voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} korvaamaan fossiilisia raaka-aineita. Kansallinen asetus j{\"a}temuoveista valmistetun pyrolyysi{\"o}ljyn j{\"a}tteeksi luokittelun p{\"a}{\"a}ttymisest{\"a} toisi selkeytt{\"a} pyrolyysi{\"o}ljyn tuotestatukseen ja voisi edist{\"a}{\"a} muovij{\"a}tteen kemiallista kierr{\"a}tyst{\"a} Suomessa. Tuotestatus helpottaisi pyrolyysi{\"o}ljyn kuljettamista ja jatkok{\"a}ytt{\"o}{\"a} ja voisi siten edist{\"a}{\"a} pyrolyysi{\"o}ljyn markkinoita. Toisaalta kansallisen EoW-asetuksen ongelmana on sen maakohtaisuus, joten kansallinen EoW ei v{\"a}ltt{\"a}m{\"a}tt{\"a} helpottaisi maiden v{\"a}lisi{\"a} kuljetuksia. Muovij{\"a}tteen pyrolyysiprosessien kehitys on viel{\"a} kesken eik{\"a} muovij{\"a}tteen pyrolyysiprosesseille tai pyrolyysituotteille ole toistaiseksi olemassa standardeja tai yleisi{\"a} laatukriteerej{\"a}, mik{\"a} luo omat haasteensa mahdollisten kansallisten EoW-kriteerien laatimiselle. Toisaalta etupainotteinen lains{\"a}{\"a}d{\"a}nt{\"o} voisi edesauttaa muovij{\"a}tteen pyrolyysitoiminnan kehittymist{\"a}. Tuotestatus toisi pyrolyysi{\"o}ljyille mukanaan REACH-rekister{\"o}intivelvoitteen. Muutamia j{\"a}temuoveista valmistettuja pyrolyysi{\"o}ljyj{\"a} on jo rekister{\"o}ity, ja n{\"a}m{\"a} rekister{\"o}innit on tehty ns. v{\"a}lituotteena, mik{\"a} kevent{\"a}{\"a} REACH-prosessia.",
keywords = "muovij{\"a}te, pyrolyysi, kemiallinen kierr{\"a}tys, End-of-Waste",
author = "Tuuli Teittinen and Margareta Wahlstr{\"o}m and Maija Pohjakallio and Kati Vaajasaari",
note = "Projekti: 122934 - CHEMPLAST Tutkimuksen teett{\"a}j{\"a}n toivomus raportin julkaisemisesta netiss{\"a} (M. Wahlstr{\"o}m/PMu)",
year = "2020",
month = "1",
day = "1",
language = "Finnish",
series = "VTT Asiakasraportti",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "VTT-CR-01281-19",
address = "Finland",

}

Teittinen, T, Wahlström, M, Pohjakallio, M & Vaajasaari, K 2020, CHEMPLAST: Kansallisten EoW-asetusten mahdollisuudet muovijätteiden kemiallisen kierrätyksen edistämisessä. VTT Asiakasraportti, no. VTT-CR-01281-19, VTT Technical Research Centre of Finland.

CHEMPLAST : Kansallisten EoW-asetusten mahdollisuudet muovijätteiden kemiallisen kierrätyksen edistämisessä. / Teittinen, Tuuli; Wahlström, Margareta; Pohjakallio, Maija; Vaajasaari, Kati.

VTT Technical Research Centre of Finland, 2020. 75 p. (VTT Asiakasraportti; No. VTT-CR-01281-19).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - CHEMPLAST

T2 - Kansallisten EoW-asetusten mahdollisuudet muovijätteiden kemiallisen kierrätyksen edistämisessä

AU - Teittinen, Tuuli

AU - Wahlström, Margareta

AU - Pohjakallio, Maija

AU - Vaajasaari, Kati

N1 - Projekti: 122934 - CHEMPLAST Tutkimuksen teettäjän toivomus raportin julkaisemisesta netissä (M. Wahlström/PMu)

PY - 2020/1/1

Y1 - 2020/1/1

N2 - Tämän selvityksen tavoitteena oli selvittää kansallisen End-of-Waste -asetuksen mahdollisuuksia muovijätteen kemiallisen kierrätyksen edistämisessä. Selvityksessä keskityttiin erityisesti muovijätteen pyrolyysiin liittyvän EoW-asetuksen tarpeisiin, mahdollisuuksiin ja toteutettavuuteen. Pyrolyysiä tai muuta muovijätteen kemiallista kierrätystä teollisessa mittakaavassa tekeviä kaupallisia toimijoita on toistaiseksi hyvin vähän, mutta alalla on paljon kehitystoimintaa. Muovijätteen kemialliseen kierrätykseen liittyviä lainsäädännöllisiä haasteita ovat muun muassa kierrätysasteen laskentaan liittyvät tulkinnat sekä kemiallisen kierrätyksen lopputuotteiden jäte/tuotestatus.Euroopassa ei toistaiseksi ole olemassa yhtään kansallista tai tapauskohtaista EoW-päätöstä koskien kemiallisesti kierrätettyä muovijätettä tai muovijätteestä kemiallisen kierrätyksen kautta saatua pyrolyysiöljyä, jota voidaan jatkojalostaa kemikaaleiksi tai muoviraaka-aineiksi. Muovijätteestä valmistetun pyrolyysiöljyn kansallinen EoW-asetus toteuttaisi jätepuitedirektiivin tavoitteita ja muovijätteen pyrolyysin edistäminen tukisi luonnonvarojen kestävää käyttöä, sillä pyrolyysiöljyä voidaan käyttää korvaamaan fossiilisia raaka-aineita. Kansallinen asetus jätemuoveista valmistetun pyrolyysiöljyn jätteeksi luokittelun päättymisestä toisi selkeyttä pyrolyysiöljyn tuotestatukseen ja voisi edistää muovijätteen kemiallista kierrätystä Suomessa. Tuotestatus helpottaisi pyrolyysiöljyn kuljettamista ja jatkokäyttöä ja voisi siten edistää pyrolyysiöljyn markkinoita. Toisaalta kansallisen EoW-asetuksen ongelmana on sen maakohtaisuus, joten kansallinen EoW ei välttämättä helpottaisi maiden välisiä kuljetuksia. Muovijätteen pyrolyysiprosessien kehitys on vielä kesken eikä muovijätteen pyrolyysiprosesseille tai pyrolyysituotteille ole toistaiseksi olemassa standardeja tai yleisiä laatukriteerejä, mikä luo omat haasteensa mahdollisten kansallisten EoW-kriteerien laatimiselle. Toisaalta etupainotteinen lainsäädäntö voisi edesauttaa muovijätteen pyrolyysitoiminnan kehittymistä. Tuotestatus toisi pyrolyysiöljyille mukanaan REACH-rekisteröintivelvoitteen. Muutamia jätemuoveista valmistettuja pyrolyysiöljyjä on jo rekisteröity, ja nämä rekisteröinnit on tehty ns. välituotteena, mikä keventää REACH-prosessia.

AB - Tämän selvityksen tavoitteena oli selvittää kansallisen End-of-Waste -asetuksen mahdollisuuksia muovijätteen kemiallisen kierrätyksen edistämisessä. Selvityksessä keskityttiin erityisesti muovijätteen pyrolyysiin liittyvän EoW-asetuksen tarpeisiin, mahdollisuuksiin ja toteutettavuuteen. Pyrolyysiä tai muuta muovijätteen kemiallista kierrätystä teollisessa mittakaavassa tekeviä kaupallisia toimijoita on toistaiseksi hyvin vähän, mutta alalla on paljon kehitystoimintaa. Muovijätteen kemialliseen kierrätykseen liittyviä lainsäädännöllisiä haasteita ovat muun muassa kierrätysasteen laskentaan liittyvät tulkinnat sekä kemiallisen kierrätyksen lopputuotteiden jäte/tuotestatus.Euroopassa ei toistaiseksi ole olemassa yhtään kansallista tai tapauskohtaista EoW-päätöstä koskien kemiallisesti kierrätettyä muovijätettä tai muovijätteestä kemiallisen kierrätyksen kautta saatua pyrolyysiöljyä, jota voidaan jatkojalostaa kemikaaleiksi tai muoviraaka-aineiksi. Muovijätteestä valmistetun pyrolyysiöljyn kansallinen EoW-asetus toteuttaisi jätepuitedirektiivin tavoitteita ja muovijätteen pyrolyysin edistäminen tukisi luonnonvarojen kestävää käyttöä, sillä pyrolyysiöljyä voidaan käyttää korvaamaan fossiilisia raaka-aineita. Kansallinen asetus jätemuoveista valmistetun pyrolyysiöljyn jätteeksi luokittelun päättymisestä toisi selkeyttä pyrolyysiöljyn tuotestatukseen ja voisi edistää muovijätteen kemiallista kierrätystä Suomessa. Tuotestatus helpottaisi pyrolyysiöljyn kuljettamista ja jatkokäyttöä ja voisi siten edistää pyrolyysiöljyn markkinoita. Toisaalta kansallisen EoW-asetuksen ongelmana on sen maakohtaisuus, joten kansallinen EoW ei välttämättä helpottaisi maiden välisiä kuljetuksia. Muovijätteen pyrolyysiprosessien kehitys on vielä kesken eikä muovijätteen pyrolyysiprosesseille tai pyrolyysituotteille ole toistaiseksi olemassa standardeja tai yleisiä laatukriteerejä, mikä luo omat haasteensa mahdollisten kansallisten EoW-kriteerien laatimiselle. Toisaalta etupainotteinen lainsäädäntö voisi edesauttaa muovijätteen pyrolyysitoiminnan kehittymistä. Tuotestatus toisi pyrolyysiöljyille mukanaan REACH-rekisteröintivelvoitteen. Muutamia jätemuoveista valmistettuja pyrolyysiöljyjä on jo rekisteröity, ja nämä rekisteröinnit on tehty ns. välituotteena, mikä keventää REACH-prosessia.

KW - muovijäte

KW - pyrolyysi

KW - kemiallinen kierrätys

KW - End-of-Waste

M3 - Report

T3 - VTT Asiakasraportti

BT - CHEMPLAST

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

ER -

Teittinen T, Wahlström M, Pohjakallio M, Vaajasaari K. CHEMPLAST: Kansallisten EoW-asetusten mahdollisuudet muovijätteiden kemiallisen kierrätyksen edistämisessä. VTT Technical Research Centre of Finland, 2020. 75 p. (VTT Asiakasraportti; No. VTT-CR-01281-19).