Vuorovaikutteinen palvelukehitys verkostossa

Translated title of the contribution: Collaborative Service Development in Networks

Taru Hakanen, Tapio Koivisto

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

    Abstract

    Mahdollisuus yhdistää erilaisia osaamisia, tietoa ja resursseja synnyttää hedelmällisen maaperän uusille palveluinnovaatioille. Palvelujen kehittäminen yritysverkostossa voi olla yksi tapa löytää aivan uudenlaisia ratkaisuja verkoston asiakkaille. Verkostomaiseen palvelukehitykseen liittyy kuitenkin monenlaisia haasteita, joita ovat mm. yritysten moninaisten verkostosuhteiden ja verkostokumppanien yhteisen asiakasrajapinnan hallinta sekä eri verkostotahoille kertyvän tiedon ja osaamisen hyödyntäminen palvelukehityksessä. Verrattuna yksittäisen yrityksen tuottamaan palveluun verkostomaisen palvelukonseptin kohdalla voi olla vielä haastavampaa varmistua siitä, että palvelu toteutuu käytännössä asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Artikkelissa kuvataan käytännön ratkaisuja verkostomaisen palvelukehityksen haasteisiin sekä korostetaan yrityksen verkostosuhteiden hallinnan, tiedonvaihdon sekä verkosto-osapuolien välisen vuorovaikutuksen merkitystä uusien innovatiivisten palvelujen kehittämisessä.
    Original languageFinnish
    Title of host publicationMahdollisuuksien kenttä
    Subtitle of host publicationPalveluliiketoiminta ja vuorovaikutteinen johtaminen
    EditorsRaimo Hyötyläinen, Maaria Nuutinen
    PublisherTeknologiateollisuus ry
    Pages127-140
    ISBN (Electronic)978-952-238-034-0
    ISBN (Print)978-952-238-033-3
    Publication statusPublished - 2010
    MoE publication typeD2 Article in professional manuals or guides or professional information systems or text book material

    Fingerprint

    Olla

    Keywords

    • service business
    • service innovation
    • service concept
    • network

    Cite this

    Hakanen, T., & Koivisto, T. (2010). Vuorovaikutteinen palvelukehitys verkostossa. In R. Hyötyläinen, & M. Nuutinen (Eds.), Mahdollisuuksien kenttä: Palveluliiketoiminta ja vuorovaikutteinen johtaminen (pp. 127-140). Teknologiateollisuus ry.
    Hakanen, Taru ; Koivisto, Tapio. / Vuorovaikutteinen palvelukehitys verkostossa. Mahdollisuuksien kenttä: Palveluliiketoiminta ja vuorovaikutteinen johtaminen. editor / Raimo Hyötyläinen ; Maaria Nuutinen. Teknologiateollisuus ry, 2010. pp. 127-140
    @inbook{589a8b51a9084686b4c436778ce43c5a,
    title = "Vuorovaikutteinen palvelukehitys verkostossa",
    abstract = "Mahdollisuus yhdist{\"a}{\"a} erilaisia osaamisia, tietoa ja resursseja synnytt{\"a}{\"a} hedelm{\"a}llisen maaper{\"a}n uusille palveluinnovaatioille. Palvelujen kehitt{\"a}minen yritysverkostossa voi olla yksi tapa l{\"o}yt{\"a}{\"a} aivan uudenlaisia ratkaisuja verkoston asiakkaille. Verkostomaiseen palvelukehitykseen liittyy kuitenkin monenlaisia haasteita, joita ovat mm. yritysten moninaisten verkostosuhteiden ja verkostokumppanien yhteisen asiakasrajapinnan hallinta sek{\"a} eri verkostotahoille kertyv{\"a}n tiedon ja osaamisen hy{\"o}dynt{\"a}minen palvelukehityksess{\"a}. Verrattuna yksitt{\"a}isen yrityksen tuottamaan palveluun verkostomaisen palvelukonseptin kohdalla voi olla viel{\"a} haastavampaa varmistua siit{\"a}, ett{\"a} palvelu toteutuu k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Artikkelissa kuvataan k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}n ratkaisuja verkostomaisen palvelukehityksen haasteisiin sek{\"a} korostetaan yrityksen verkostosuhteiden hallinnan, tiedonvaihdon sek{\"a} verkosto-osapuolien v{\"a}lisen vuorovaikutuksen merkityst{\"a} uusien innovatiivisten palvelujen kehitt{\"a}misess{\"a}.",
    keywords = "service business, service innovation, service concept, network",
    author = "Taru Hakanen and Tapio Koivisto",
    note = "Project code: 6522",
    year = "2010",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-952-238-033-3",
    pages = "127--140",
    editor = "Raimo Hy{\"o}tyl{\"a}inen and Maaria Nuutinen",
    booktitle = "Mahdollisuuksien kentt{\"a}",
    publisher = "Teknologiateollisuus ry",
    address = "Finland",

    }

    Hakanen, T & Koivisto, T 2010, Vuorovaikutteinen palvelukehitys verkostossa. in R Hyötyläinen & M Nuutinen (eds), Mahdollisuuksien kenttä: Palveluliiketoiminta ja vuorovaikutteinen johtaminen. Teknologiateollisuus ry, pp. 127-140.

    Vuorovaikutteinen palvelukehitys verkostossa. / Hakanen, Taru; Koivisto, Tapio.

    Mahdollisuuksien kenttä: Palveluliiketoiminta ja vuorovaikutteinen johtaminen. ed. / Raimo Hyötyläinen; Maaria Nuutinen. Teknologiateollisuus ry, 2010. p. 127-140.

    Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter or book articleProfessional

    TY - CHAP

    T1 - Vuorovaikutteinen palvelukehitys verkostossa

    AU - Hakanen, Taru

    AU - Koivisto, Tapio

    N1 - Project code: 6522

    PY - 2010

    Y1 - 2010

    N2 - Mahdollisuus yhdistää erilaisia osaamisia, tietoa ja resursseja synnyttää hedelmällisen maaperän uusille palveluinnovaatioille. Palvelujen kehittäminen yritysverkostossa voi olla yksi tapa löytää aivan uudenlaisia ratkaisuja verkoston asiakkaille. Verkostomaiseen palvelukehitykseen liittyy kuitenkin monenlaisia haasteita, joita ovat mm. yritysten moninaisten verkostosuhteiden ja verkostokumppanien yhteisen asiakasrajapinnan hallinta sekä eri verkostotahoille kertyvän tiedon ja osaamisen hyödyntäminen palvelukehityksessä. Verrattuna yksittäisen yrityksen tuottamaan palveluun verkostomaisen palvelukonseptin kohdalla voi olla vielä haastavampaa varmistua siitä, että palvelu toteutuu käytännössä asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Artikkelissa kuvataan käytännön ratkaisuja verkostomaisen palvelukehityksen haasteisiin sekä korostetaan yrityksen verkostosuhteiden hallinnan, tiedonvaihdon sekä verkosto-osapuolien välisen vuorovaikutuksen merkitystä uusien innovatiivisten palvelujen kehittämisessä.

    AB - Mahdollisuus yhdistää erilaisia osaamisia, tietoa ja resursseja synnyttää hedelmällisen maaperän uusille palveluinnovaatioille. Palvelujen kehittäminen yritysverkostossa voi olla yksi tapa löytää aivan uudenlaisia ratkaisuja verkoston asiakkaille. Verkostomaiseen palvelukehitykseen liittyy kuitenkin monenlaisia haasteita, joita ovat mm. yritysten moninaisten verkostosuhteiden ja verkostokumppanien yhteisen asiakasrajapinnan hallinta sekä eri verkostotahoille kertyvän tiedon ja osaamisen hyödyntäminen palvelukehityksessä. Verrattuna yksittäisen yrityksen tuottamaan palveluun verkostomaisen palvelukonseptin kohdalla voi olla vielä haastavampaa varmistua siitä, että palvelu toteutuu käytännössä asiakkaan kanssa sovitulla tavalla. Artikkelissa kuvataan käytännön ratkaisuja verkostomaisen palvelukehityksen haasteisiin sekä korostetaan yrityksen verkostosuhteiden hallinnan, tiedonvaihdon sekä verkosto-osapuolien välisen vuorovaikutuksen merkitystä uusien innovatiivisten palvelujen kehittämisessä.

    KW - service business

    KW - service innovation

    KW - service concept

    KW - network

    M3 - Chapter or book article

    SN - 978-952-238-033-3

    SP - 127

    EP - 140

    BT - Mahdollisuuksien kenttä

    A2 - Hyötyläinen, Raimo

    A2 - Nuutinen, Maaria

    PB - Teknologiateollisuus ry

    ER -

    Hakanen T, Koivisto T. Vuorovaikutteinen palvelukehitys verkostossa. In Hyötyläinen R, Nuutinen M, editors, Mahdollisuuksien kenttä: Palveluliiketoiminta ja vuorovaikutteinen johtaminen. Teknologiateollisuus ry. 2010. p. 127-140