Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen

Translated title of the contribution: Contact fatigue of gears

Ilkka Nieminen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin hiiletyskarkaistujen terästen vierintäväsymis- ja kulumiskestävyyteen vaikuttavia tekijöitä kuten voitelukalvon paksuutta, vierintäpintojen pinnankarheutta ja materiaalin jäännösausteniittipitoisuutta. Kokeiden perusteella selvitettiin nykyaikaisten terästen koelaitteistolle asettamia vaatimuksia. Voitelukalvon paksuudella suhteessa pinnankarheuteen todettiin olevan merkittävä vaikutus toisiaan vastaan vierivien kiekkojen tribologiseen käyttäytymiseen. Hammaspyörien vierintäväsymiskestävyyden laskentamenettelyssä ei kuitenkaan oteta huomioon yleensä vallitsevaa voitelutilannetta. Tutkimuksessa arvioitiin DIN-laskentastandardia tältä osin. Vierintäkulumiskokeissa todettiin ohuella kuparipinnoitteella olevan edullinen vaikutus koekiekkojen kulumiseen ja kitkakertoimeen rajavoiteluolosuhteissa.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages52
ISBN (Print)951-38-3717-3
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number695
ISSN0358-5077

Fingerprint

Fatigue

Keywords

  • wear tests
  • fatigue tests
  • rolling contact loads
  • rolling friction
  • sliding friction
  • lubrication
  • steels
  • tribology
  • gear

Cite this

Nieminen, I. (1990). Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 695
Nieminen, Ilkka. / Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 52 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 695).
@book{571c812fe0084a6ba6a26d324bdf20de,
title = "Hammaspy{\"o}rien vierint{\"a}v{\"a}symislujuuden arvioiminen",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin hiiletyskarkaistujen ter{\"a}sten vierint{\"a}v{\"a}symis- ja kulumiskest{\"a}vyyteen vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} kuten voitelukalvon paksuutta, vierint{\"a}pintojen pinnankarheutta ja materiaalin j{\"a}{\"a}nn{\"o}sausteniittipitoisuutta. Kokeiden perusteella selvitettiin nykyaikaisten ter{\"a}sten koelaitteistolle asettamia vaatimuksia. Voitelukalvon paksuudella suhteessa pinnankarheuteen todettiin olevan merkitt{\"a}v{\"a} vaikutus toisiaan vastaan vierivien kiekkojen tribologiseen k{\"a}ytt{\"a}ytymiseen. Hammaspy{\"o}rien vierint{\"a}v{\"a}symiskest{\"a}vyyden laskentamenettelyss{\"a} ei kuitenkaan oteta huomioon yleens{\"a} vallitsevaa voitelutilannetta. Tutkimuksessa arvioitiin DIN-laskentastandardia t{\"a}lt{\"a} osin. Vierint{\"a}kulumiskokeissa todettiin ohuella kuparipinnoitteella olevan edullinen vaikutus koekiekkojen kulumiseen ja kitkakertoimeen rajavoiteluolosuhteissa.",
keywords = "wear tests, fatigue tests, rolling contact loads, rolling friction, sliding friction, lubrication, steels, tribology, gear",
author = "Ilkka Nieminen",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3717-3",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "695",
address = "Finland",

}

Nieminen, I 1990, Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, no. 695, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen. / Nieminen, Ilkka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 52 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 695).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen

AU - Nieminen, Ilkka

PY - 1990

Y1 - 1990

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin hiiletyskarkaistujen terästen vierintäväsymis- ja kulumiskestävyyteen vaikuttavia tekijöitä kuten voitelukalvon paksuutta, vierintäpintojen pinnankarheutta ja materiaalin jäännösausteniittipitoisuutta. Kokeiden perusteella selvitettiin nykyaikaisten terästen koelaitteistolle asettamia vaatimuksia. Voitelukalvon paksuudella suhteessa pinnankarheuteen todettiin olevan merkittävä vaikutus toisiaan vastaan vierivien kiekkojen tribologiseen käyttäytymiseen. Hammaspyörien vierintäväsymiskestävyyden laskentamenettelyssä ei kuitenkaan oteta huomioon yleensä vallitsevaa voitelutilannetta. Tutkimuksessa arvioitiin DIN-laskentastandardia tältä osin. Vierintäkulumiskokeissa todettiin ohuella kuparipinnoitteella olevan edullinen vaikutus koekiekkojen kulumiseen ja kitkakertoimeen rajavoiteluolosuhteissa.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin hiiletyskarkaistujen terästen vierintäväsymis- ja kulumiskestävyyteen vaikuttavia tekijöitä kuten voitelukalvon paksuutta, vierintäpintojen pinnankarheutta ja materiaalin jäännösausteniittipitoisuutta. Kokeiden perusteella selvitettiin nykyaikaisten terästen koelaitteistolle asettamia vaatimuksia. Voitelukalvon paksuudella suhteessa pinnankarheuteen todettiin olevan merkittävä vaikutus toisiaan vastaan vierivien kiekkojen tribologiseen käyttäytymiseen. Hammaspyörien vierintäväsymiskestävyyden laskentamenettelyssä ei kuitenkaan oteta huomioon yleensä vallitsevaa voitelutilannetta. Tutkimuksessa arvioitiin DIN-laskentastandardia tältä osin. Vierintäkulumiskokeissa todettiin ohuella kuparipinnoitteella olevan edullinen vaikutus koekiekkojen kulumiseen ja kitkakertoimeen rajavoiteluolosuhteissa.

KW - wear tests

KW - fatigue tests

KW - rolling contact loads

KW - rolling friction

KW - sliding friction

KW - lubrication

KW - steels

KW - tribology

KW - gear

M3 - Report

SN - 951-38-3717-3

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports

BT - Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nieminen I. Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 52 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports; No. 695).