Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen

Translated title of the contribution: Contact fatigue of gears

Ilkka Nieminen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin hiiletyskarkaistujen terästen vierintäväsymis- ja kulumiskestävyyteen vaikuttavia tekijöitä kuten voitelukalvon paksuutta, vierintäpintojen pinnankarheutta ja materiaalin jäännösausteniittipitoisuutta. Kokeiden perusteella selvitettiin nykyaikaisten terästen koelaitteistolle asettamia vaatimuksia. Voitelukalvon paksuudella suhteessa pinnankarheuteen todettiin olevan merkittävä vaikutus toisiaan vastaan vierivien kiekkojen tribologiseen käyttäytymiseen. Hammaspyörien vierintäväsymiskestävyyden laskentamenettelyssä ei kuitenkaan oteta huomioon yleensä vallitsevaa voitelutilannetta. Tutkimuksessa arvioitiin DIN-laskentastandardia tältä osin. Vierintäkulumiskokeissa todettiin ohuella kuparipinnoitteella olevan edullinen vaikutus koekiekkojen kulumiseen ja kitkakertoimeen rajavoiteluolosuhteissa.
Translated title of the contributionContact fatigue of gears
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages52
ISBN (Print)951-38-3717-3
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports
Number695
ISSN0358-5077

Keywords

  • wear tests
  • fatigue tests
  • rolling contact loads
  • rolling friction
  • sliding friction
  • lubrication
  • steels
  • tribology
  • gear

Fingerprint Dive into the research topics of 'Contact fatigue of gears'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this

    Nieminen, I. (1990). Hammaspyörien vierintäväsymislujuuden arvioiminen. VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tutkimuksia - Research Reports, No. 695