Rautateiden liikenteenohjaus ratatöiden aikana ja ratatöiden hallinta

Translated title of the contribution: Control of train traffic and management of safety during a major railroad construction project

Marja-Leena Haavisto, Kaarin Ruuhilehto, Pia Oedewald

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Liikenteen ja ratatöiden turvallinen ja tehokas yhteensovittaminen suurissa ratahankkeissa on haastava tehtävä. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin liikenteenohjausta ratatöiden aikana ohjaukseen liittyvän toiminnan ja sitä tukevien organisatoristen menettelyiden kehittämiseksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin liikenteenohjaajien toimintatapoja työskentelyn aikana ja selvitettiin, miten toiminnan tilaaja- ja tuottajaorganisaatiot sekä säädökset ja valvonta tukevat liikenteenohjaajien työtä. Aineisto kerättiin videoimalla kuuden liikenteenohjaajan työtä Itä-Suomen ohjauspalvelukeskuksen Kouvolan keskusvalvomossa. Videoinnit purettiin yhdessä liikenteenohjaajan kanssa. Lisäksi haastateltiin VR:n ja Ratahallintokeskuksen (RHK) asiantuntijoita. Täydentävässä jatko-osassa tarkastelun kohteena olivat urakoitsijoiden yhteistyö liikenteenohjauksen kanssa ja urakoitsijayritysten tukitoiminnot turvalliselle radalla työskentelemiselle. Aineisto kerättiin haastattelemalla urakoitsijayrityksissä eri tehtävissä toimivia henkilöitä ja rakennuttajatahon projektisuunnittelun ja valvonnan henkilöitä sekä dokumenttianalyysilla ja tekemällä havaintoja työmaalla. Liikenteenohjaajan työ on vaativaa kognitiivista eli ihmisen tiedonkäsittelyä kuormittavaa työtä. Hyvät ja toimivat työvälineet ja työympäristö tukevat työn onnistumista. Liikenteenohjauksen tietojärjestelmien käytön on oltava varmaa ja harjaantunutta, koska järjestelmiä on pystyttävä käyttämään nopeissa tilanteissa. Liikenteenohjaajat ovat joutuneet kehittämään erilaisia keinoja tietojen muistissa pitämiseksi. Nämä keinot vaihtelevat paljon yksilöiden välillä. Urakoita on paljon ja niiden kireät aikataulut sekä suunnittelun ajoittaminen ja onnistuminen ovat olleet erityisiä pullonkauloja. Moniurakoitsijaympäristön hallintaan toivottiin yksiselitteisempiä keinoja. Hankkeen aikana käytetyt erilaiset yhteispalaverimenettelyt ja tiedottaminen niiden yhteydessä ovat olleet ehdottoman tehokas tapa kehittää rakennustyömailla sekä työ- että junaturvallisuuden hallintaa. Tutkimuksen tuottamat kehittämisehdotukset liittyvät mm. koulutukseen ja ohjeistukseen, muistikeinojen tarkempaan selvitykseen, liikenteenohjaajan työn kuormituksen arviointiin ja hallintaan, työsuunnitelmien laadun ja oikea-aikaisuuden parantamiseen. Lisäksi ehdotusten avulla voitaisiin paremmin arvioida urakoiden vaikutukset toisiin urakoihin ja mm. mihin kuntoon rata jää urakan jälkeen liikennöimisen kannalta. Työn tukitoimintoja ohjaavissa organisaatioissa oli tapahtunut viime vuosien aikana rakenteellisia muutoksia. Lisäksi monia tukitoimintoja, kuten määräyksiä ja ohjeita sekä sähköisiä järjestelmiä, on muutettu. Organisaatiot olivat tarttuneet useisiin työtä tukevien toimintojen osa-alueisiin ja pyrkineet ratkaisemaan ilmaantuneita haasteita. Osa-alueet ovat eri kehitysvaiheissa. Tulosten perusteella suositellaan tukitoimintoja ohjaavien organisaatioiden turvallisuusjohtamisen ja -kulttuurien yhteistä tarkastelua. Myös jo aloitettujen kehittämistoimien tulokset ja vaikutukset on hyvä selvittää.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages95
ISBN (Electronic)978-951-38-7676-0
ISBN (Print)978-951-38-7675-3
Publication statusPublished - 2010
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2563
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Anadelphia
railroads
traffic

Keywords

  • control of train traffic
  • railroad construction
  • safety management

Cite this

Haavisto, M-L., Ruuhilehto, K., & Oedewald, P. (2010). Rautateiden liikenteenohjaus ratatöiden aikana ja ratatöiden hallinta. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2563
Haavisto, Marja-Leena ; Ruuhilehto, Kaarin ; Oedewald, Pia. / Rautateiden liikenteenohjaus ratatöiden aikana ja ratatöiden hallinta. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 95 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2563).
@book{cfbf03b3a6b6471bb74c90233a98f623,
title = "Rautateiden liikenteenohjaus ratat{\"o}iden aikana ja ratat{\"o}iden hallinta",
abstract = "Liikenteen ja ratat{\"o}iden turvallinen ja tehokas yhteensovittaminen suurissa ratahankkeissa on haastava teht{\"a}v{\"a}. Tutkimuksen ensimm{\"a}isess{\"a} vaiheessa selvitettiin liikenteenohjausta ratat{\"o}iden aikana ohjaukseen liittyv{\"a}n toiminnan ja sit{\"a} tukevien organisatoristen menettelyiden kehitt{\"a}miseksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin liikenteenohjaajien toimintatapoja ty{\"o}skentelyn aikana ja selvitettiin, miten toiminnan tilaaja- ja tuottajaorganisaatiot sek{\"a} s{\"a}{\"a}d{\"o}kset ja valvonta tukevat liikenteenohjaajien ty{\"o}t{\"a}. Aineisto ker{\"a}ttiin videoimalla kuuden liikenteenohjaajan ty{\"o}t{\"a} It{\"a}-Suomen ohjauspalvelukeskuksen Kouvolan keskusvalvomossa. Videoinnit purettiin yhdess{\"a} liikenteenohjaajan kanssa. Lis{\"a}ksi haastateltiin VR:n ja Ratahallintokeskuksen (RHK) asiantuntijoita. T{\"a}ydent{\"a}v{\"a}ss{\"a} jatko-osassa tarkastelun kohteena olivat urakoitsijoiden yhteisty{\"o} liikenteenohjauksen kanssa ja urakoitsijayritysten tukitoiminnot turvalliselle radalla ty{\"o}skentelemiselle. Aineisto ker{\"a}ttiin haastattelemalla urakoitsijayrityksiss{\"a} eri teht{\"a}viss{\"a} toimivia henkil{\"o}it{\"a} ja rakennuttajatahon projektisuunnittelun ja valvonnan henkil{\"o}it{\"a} sek{\"a} dokumenttianalyysilla ja tekem{\"a}ll{\"a} havaintoja ty{\"o}maalla. Liikenteenohjaajan ty{\"o} on vaativaa kognitiivista eli ihmisen tiedonk{\"a}sittely{\"a} kuormittavaa ty{\"o}t{\"a}. Hyv{\"a}t ja toimivat ty{\"o}v{\"a}lineet ja ty{\"o}ymp{\"a}rist{\"o} tukevat ty{\"o}n onnistumista. Liikenteenohjauksen tietoj{\"a}rjestelmien k{\"a}yt{\"o}n on oltava varmaa ja harjaantunutta, koska j{\"a}rjestelmi{\"a} on pystytt{\"a}v{\"a} k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n nopeissa tilanteissa. Liikenteenohjaajat ovat joutuneet kehitt{\"a}m{\"a}{\"a}n erilaisia keinoja tietojen muistissa pit{\"a}miseksi. N{\"a}m{\"a} keinot vaihtelevat paljon yksil{\"o}iden v{\"a}lill{\"a}. Urakoita on paljon ja niiden kire{\"a}t aikataulut sek{\"a} suunnittelun ajoittaminen ja onnistuminen ovat olleet erityisi{\"a} pullonkauloja. Moniurakoitsijaymp{\"a}rist{\"o}n hallintaan toivottiin yksiselitteisempi{\"a} keinoja. Hankkeen aikana k{\"a}ytetyt erilaiset yhteispalaverimenettelyt ja tiedottaminen niiden yhteydess{\"a} ovat olleet ehdottoman tehokas tapa kehitt{\"a}{\"a} rakennusty{\"o}mailla sek{\"a} ty{\"o}- ett{\"a} junaturvallisuuden hallintaa. Tutkimuksen tuottamat kehitt{\"a}misehdotukset liittyv{\"a}t mm. koulutukseen ja ohjeistukseen, muistikeinojen tarkempaan selvitykseen, liikenteenohjaajan ty{\"o}n kuormituksen arviointiin ja hallintaan, ty{\"o}suunnitelmien laadun ja oikea-aikaisuuden parantamiseen. Lis{\"a}ksi ehdotusten avulla voitaisiin paremmin arvioida urakoiden vaikutukset toisiin urakoihin ja mm. mihin kuntoon rata j{\"a}{\"a} urakan j{\"a}lkeen liikenn{\"o}imisen kannalta. Ty{\"o}n tukitoimintoja ohjaavissa organisaatioissa oli tapahtunut viime vuosien aikana rakenteellisia muutoksia. Lis{\"a}ksi monia tukitoimintoja, kuten m{\"a}{\"a}r{\"a}yksi{\"a} ja ohjeita sek{\"a} s{\"a}hk{\"o}isi{\"a} j{\"a}rjestelmi{\"a}, on muutettu. Organisaatiot olivat tarttuneet useisiin ty{\"o}t{\"a} tukevien toimintojen osa-alueisiin ja pyrkineet ratkaisemaan ilmaantuneita haasteita. Osa-alueet ovat eri kehitysvaiheissa. Tulosten perusteella suositellaan tukitoimintoja ohjaavien organisaatioiden turvallisuusjohtamisen ja -kulttuurien yhteist{\"a} tarkastelua. My{\"o}s jo aloitettujen kehitt{\"a}mistoimien tulokset ja vaikutukset on hyv{\"a} selvitt{\"a}{\"a}.",
keywords = "control of train traffic, railroad construction, safety management",
author = "Marja-Leena Haavisto and Kaarin Ruuhilehto and Pia Oedewald",
note = "Project code: 10404",
year = "2010",
language = "Finnish",
isbn = "978-951-38-7675-3",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2563",
address = "Finland",

}

Haavisto, M-L, Ruuhilehto, K & Oedewald, P 2010, Rautateiden liikenteenohjaus ratatöiden aikana ja ratatöiden hallinta. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2563, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Rautateiden liikenteenohjaus ratatöiden aikana ja ratatöiden hallinta. / Haavisto, Marja-Leena; Ruuhilehto, Kaarin; Oedewald, Pia.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 95 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2563).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Rautateiden liikenteenohjaus ratatöiden aikana ja ratatöiden hallinta

AU - Haavisto, Marja-Leena

AU - Ruuhilehto, Kaarin

AU - Oedewald, Pia

N1 - Project code: 10404

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Liikenteen ja ratatöiden turvallinen ja tehokas yhteensovittaminen suurissa ratahankkeissa on haastava tehtävä. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin liikenteenohjausta ratatöiden aikana ohjaukseen liittyvän toiminnan ja sitä tukevien organisatoristen menettelyiden kehittämiseksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin liikenteenohjaajien toimintatapoja työskentelyn aikana ja selvitettiin, miten toiminnan tilaaja- ja tuottajaorganisaatiot sekä säädökset ja valvonta tukevat liikenteenohjaajien työtä. Aineisto kerättiin videoimalla kuuden liikenteenohjaajan työtä Itä-Suomen ohjauspalvelukeskuksen Kouvolan keskusvalvomossa. Videoinnit purettiin yhdessä liikenteenohjaajan kanssa. Lisäksi haastateltiin VR:n ja Ratahallintokeskuksen (RHK) asiantuntijoita. Täydentävässä jatko-osassa tarkastelun kohteena olivat urakoitsijoiden yhteistyö liikenteenohjauksen kanssa ja urakoitsijayritysten tukitoiminnot turvalliselle radalla työskentelemiselle. Aineisto kerättiin haastattelemalla urakoitsijayrityksissä eri tehtävissä toimivia henkilöitä ja rakennuttajatahon projektisuunnittelun ja valvonnan henkilöitä sekä dokumenttianalyysilla ja tekemällä havaintoja työmaalla. Liikenteenohjaajan työ on vaativaa kognitiivista eli ihmisen tiedonkäsittelyä kuormittavaa työtä. Hyvät ja toimivat työvälineet ja työympäristö tukevat työn onnistumista. Liikenteenohjauksen tietojärjestelmien käytön on oltava varmaa ja harjaantunutta, koska järjestelmiä on pystyttävä käyttämään nopeissa tilanteissa. Liikenteenohjaajat ovat joutuneet kehittämään erilaisia keinoja tietojen muistissa pitämiseksi. Nämä keinot vaihtelevat paljon yksilöiden välillä. Urakoita on paljon ja niiden kireät aikataulut sekä suunnittelun ajoittaminen ja onnistuminen ovat olleet erityisiä pullonkauloja. Moniurakoitsijaympäristön hallintaan toivottiin yksiselitteisempiä keinoja. Hankkeen aikana käytetyt erilaiset yhteispalaverimenettelyt ja tiedottaminen niiden yhteydessä ovat olleet ehdottoman tehokas tapa kehittää rakennustyömailla sekä työ- että junaturvallisuuden hallintaa. Tutkimuksen tuottamat kehittämisehdotukset liittyvät mm. koulutukseen ja ohjeistukseen, muistikeinojen tarkempaan selvitykseen, liikenteenohjaajan työn kuormituksen arviointiin ja hallintaan, työsuunnitelmien laadun ja oikea-aikaisuuden parantamiseen. Lisäksi ehdotusten avulla voitaisiin paremmin arvioida urakoiden vaikutukset toisiin urakoihin ja mm. mihin kuntoon rata jää urakan jälkeen liikennöimisen kannalta. Työn tukitoimintoja ohjaavissa organisaatioissa oli tapahtunut viime vuosien aikana rakenteellisia muutoksia. Lisäksi monia tukitoimintoja, kuten määräyksiä ja ohjeita sekä sähköisiä järjestelmiä, on muutettu. Organisaatiot olivat tarttuneet useisiin työtä tukevien toimintojen osa-alueisiin ja pyrkineet ratkaisemaan ilmaantuneita haasteita. Osa-alueet ovat eri kehitysvaiheissa. Tulosten perusteella suositellaan tukitoimintoja ohjaavien organisaatioiden turvallisuusjohtamisen ja -kulttuurien yhteistä tarkastelua. Myös jo aloitettujen kehittämistoimien tulokset ja vaikutukset on hyvä selvittää.

AB - Liikenteen ja ratatöiden turvallinen ja tehokas yhteensovittaminen suurissa ratahankkeissa on haastava tehtävä. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin liikenteenohjausta ratatöiden aikana ohjaukseen liittyvän toiminnan ja sitä tukevien organisatoristen menettelyiden kehittämiseksi. Tutkimuksessa tarkasteltiin liikenteenohjaajien toimintatapoja työskentelyn aikana ja selvitettiin, miten toiminnan tilaaja- ja tuottajaorganisaatiot sekä säädökset ja valvonta tukevat liikenteenohjaajien työtä. Aineisto kerättiin videoimalla kuuden liikenteenohjaajan työtä Itä-Suomen ohjauspalvelukeskuksen Kouvolan keskusvalvomossa. Videoinnit purettiin yhdessä liikenteenohjaajan kanssa. Lisäksi haastateltiin VR:n ja Ratahallintokeskuksen (RHK) asiantuntijoita. Täydentävässä jatko-osassa tarkastelun kohteena olivat urakoitsijoiden yhteistyö liikenteenohjauksen kanssa ja urakoitsijayritysten tukitoiminnot turvalliselle radalla työskentelemiselle. Aineisto kerättiin haastattelemalla urakoitsijayrityksissä eri tehtävissä toimivia henkilöitä ja rakennuttajatahon projektisuunnittelun ja valvonnan henkilöitä sekä dokumenttianalyysilla ja tekemällä havaintoja työmaalla. Liikenteenohjaajan työ on vaativaa kognitiivista eli ihmisen tiedonkäsittelyä kuormittavaa työtä. Hyvät ja toimivat työvälineet ja työympäristö tukevat työn onnistumista. Liikenteenohjauksen tietojärjestelmien käytön on oltava varmaa ja harjaantunutta, koska järjestelmiä on pystyttävä käyttämään nopeissa tilanteissa. Liikenteenohjaajat ovat joutuneet kehittämään erilaisia keinoja tietojen muistissa pitämiseksi. Nämä keinot vaihtelevat paljon yksilöiden välillä. Urakoita on paljon ja niiden kireät aikataulut sekä suunnittelun ajoittaminen ja onnistuminen ovat olleet erityisiä pullonkauloja. Moniurakoitsijaympäristön hallintaan toivottiin yksiselitteisempiä keinoja. Hankkeen aikana käytetyt erilaiset yhteispalaverimenettelyt ja tiedottaminen niiden yhteydessä ovat olleet ehdottoman tehokas tapa kehittää rakennustyömailla sekä työ- että junaturvallisuuden hallintaa. Tutkimuksen tuottamat kehittämisehdotukset liittyvät mm. koulutukseen ja ohjeistukseen, muistikeinojen tarkempaan selvitykseen, liikenteenohjaajan työn kuormituksen arviointiin ja hallintaan, työsuunnitelmien laadun ja oikea-aikaisuuden parantamiseen. Lisäksi ehdotusten avulla voitaisiin paremmin arvioida urakoiden vaikutukset toisiin urakoihin ja mm. mihin kuntoon rata jää urakan jälkeen liikennöimisen kannalta. Työn tukitoimintoja ohjaavissa organisaatioissa oli tapahtunut viime vuosien aikana rakenteellisia muutoksia. Lisäksi monia tukitoimintoja, kuten määräyksiä ja ohjeita sekä sähköisiä järjestelmiä, on muutettu. Organisaatiot olivat tarttuneet useisiin työtä tukevien toimintojen osa-alueisiin ja pyrkineet ratkaisemaan ilmaantuneita haasteita. Osa-alueet ovat eri kehitysvaiheissa. Tulosten perusteella suositellaan tukitoimintoja ohjaavien organisaatioiden turvallisuusjohtamisen ja -kulttuurien yhteistä tarkastelua. Myös jo aloitettujen kehittämistoimien tulokset ja vaikutukset on hyvä selvittää.

KW - control of train traffic

KW - railroad construction

KW - safety management

M3 - Report

SN - 978-951-38-7675-3

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Rautateiden liikenteenohjaus ratatöiden aikana ja ratatöiden hallinta

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Haavisto M-L, Ruuhilehto K, Oedewald P. Rautateiden liikenteenohjaus ratatöiden aikana ja ratatöiden hallinta. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2010. 95 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2563).