Teräsrakenteiden suojaus kaariruiskutetulla sinkkipinnoitteella

Translated title of the contribution: Corrosion protection of steel structures by arc sprayed coatings

Petri Jokinen, Reima Lahtinen, Eila Lehmus

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Teollisuudessa, kuljetusvälineissä ja maanteillä on runsaasti erilaisia teräsrakenteita, jotka on perinteisesti suojattu korroosiolta erilaisilla korroosionestomaaleilla. Käytettäessä kuumasinkitystä saadaan aikaan merkittävästi parempi korroosiosuoja, mutta ongelmaksi tulevat suurikokoiset rakenteet, joita ei kokonsa tai vääntelyvaaran vuoksi voida kuumasinkitä. Sinkin liekkiruiskutus on ollut hyvä vaihtoehto näille edellisille, mutta sen heikkoutena on pidetty sen suurempia kustannuksia maalaukseen verrattuna. Kaariruiskutus on metallin ruiskutusmenetelmänä käyttökustannuksiltaan edullisempi kuin liekkiruiskutus, ja lisäksi siinä lisäaineen tuottonopeus on suurempi. Kaariruiskutuksessa lämmöntuonti työkappaleeseen on vähäistä, mikä mahdollistaa kevyiden suurikokoisten rakenteiden sinkityksen ilman vääntelyitä. Julkaisussa käsitellään kaariruiskutuksen toimintaa, sen vaatimia esikäsittelymenetelmiä sekä pinnoitteiden tiivistys- ja maalauskäsittelyjä kenttäolosuhteissa. Julkaisussa käsitellään myös sinkin ruiskutukseen liittyviä työsuojelu- ja ympäristönsuojelukysymyksiä sekä esitetään taloudellinen vertailu erilaisten suurten teräsrakenteiden pinnoitusmenetelmien välillä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages66
ISBN (Print)951-38-5607-0
Publication statusPublished - 1999
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1997
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

corrosion
steel
coatings

Keywords

  • steel structures
  • corrosion protection
  • arc sprayed coatings
  • zinc coatings
  • atmospheric corrosion
  • guidelines
  • instructions
  • economic analysis
  • costs
  • recommendations

Cite this

Jokinen, P., Lahtinen, R., & Lehmus, E. (1999). Teräsrakenteiden suojaus kaariruiskutetulla sinkkipinnoitteella. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1997
Jokinen, Petri ; Lahtinen, Reima ; Lehmus, Eila. / Teräsrakenteiden suojaus kaariruiskutetulla sinkkipinnoitteella. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 66 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1997).
@book{10ba0feb6c334e809a04eeb802089f8f,
title = "Ter{\"a}srakenteiden suojaus kaariruiskutetulla sinkkipinnoitteella",
abstract = "Teollisuudessa, kuljetusv{\"a}lineiss{\"a} ja maanteill{\"a} on runsaasti erilaisia ter{\"a}srakenteita, jotka on perinteisesti suojattu korroosiolta erilaisilla korroosionestomaaleilla. K{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} kuumasinkityst{\"a} saadaan aikaan merkitt{\"a}v{\"a}sti parempi korroosiosuoja, mutta ongelmaksi tulevat suurikokoiset rakenteet, joita ei kokonsa tai v{\"a}{\"a}ntelyvaaran vuoksi voida kuumasinkit{\"a}. Sinkin liekkiruiskutus on ollut hyv{\"a} vaihtoehto n{\"a}ille edellisille, mutta sen heikkoutena on pidetty sen suurempia kustannuksia maalaukseen verrattuna. Kaariruiskutus on metallin ruiskutusmenetelm{\"a}n{\"a} k{\"a}ytt{\"o}kustannuksiltaan edullisempi kuin liekkiruiskutus, ja lis{\"a}ksi siin{\"a} lis{\"a}aineen tuottonopeus on suurempi. Kaariruiskutuksessa l{\"a}mm{\"o}ntuonti ty{\"o}kappaleeseen on v{\"a}h{\"a}ist{\"a}, mik{\"a} mahdollistaa kevyiden suurikokoisten rakenteiden sinkityksen ilman v{\"a}{\"a}ntelyit{\"a}. Julkaisussa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n kaariruiskutuksen toimintaa, sen vaatimia esik{\"a}sittelymenetelmi{\"a} sek{\"a} pinnoitteiden tiivistys- ja maalausk{\"a}sittelyj{\"a} kentt{\"a}olosuhteissa. Julkaisussa k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n my{\"o}s sinkin ruiskutukseen liittyvi{\"a} ty{\"o}suojelu- ja ymp{\"a}rist{\"o}nsuojelukysymyksi{\"a} sek{\"a} esitet{\"a}{\"a}n taloudellinen vertailu erilaisten suurten ter{\"a}srakenteiden pinnoitusmenetelmien v{\"a}lill{\"a}.",
keywords = "steel structures, corrosion protection, arc sprayed coatings, zinc coatings, atmospheric corrosion, guidelines, instructions, economic analysis, costs, recommendations",
author = "Petri Jokinen and Reima Lahtinen and Eila Lehmus",
year = "1999",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5607-0",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1997",
address = "Finland",

}

Jokinen, P, Lahtinen, R & Lehmus, E 1999, Teräsrakenteiden suojaus kaariruiskutetulla sinkkipinnoitteella. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1997, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Teräsrakenteiden suojaus kaariruiskutetulla sinkkipinnoitteella. / Jokinen, Petri; Lahtinen, Reima; Lehmus, Eila.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 66 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1997).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Teräsrakenteiden suojaus kaariruiskutetulla sinkkipinnoitteella

AU - Jokinen, Petri

AU - Lahtinen, Reima

AU - Lehmus, Eila

PY - 1999

Y1 - 1999

N2 - Teollisuudessa, kuljetusvälineissä ja maanteillä on runsaasti erilaisia teräsrakenteita, jotka on perinteisesti suojattu korroosiolta erilaisilla korroosionestomaaleilla. Käytettäessä kuumasinkitystä saadaan aikaan merkittävästi parempi korroosiosuoja, mutta ongelmaksi tulevat suurikokoiset rakenteet, joita ei kokonsa tai vääntelyvaaran vuoksi voida kuumasinkitä. Sinkin liekkiruiskutus on ollut hyvä vaihtoehto näille edellisille, mutta sen heikkoutena on pidetty sen suurempia kustannuksia maalaukseen verrattuna. Kaariruiskutus on metallin ruiskutusmenetelmänä käyttökustannuksiltaan edullisempi kuin liekkiruiskutus, ja lisäksi siinä lisäaineen tuottonopeus on suurempi. Kaariruiskutuksessa lämmöntuonti työkappaleeseen on vähäistä, mikä mahdollistaa kevyiden suurikokoisten rakenteiden sinkityksen ilman vääntelyitä. Julkaisussa käsitellään kaariruiskutuksen toimintaa, sen vaatimia esikäsittelymenetelmiä sekä pinnoitteiden tiivistys- ja maalauskäsittelyjä kenttäolosuhteissa. Julkaisussa käsitellään myös sinkin ruiskutukseen liittyviä työsuojelu- ja ympäristönsuojelukysymyksiä sekä esitetään taloudellinen vertailu erilaisten suurten teräsrakenteiden pinnoitusmenetelmien välillä.

AB - Teollisuudessa, kuljetusvälineissä ja maanteillä on runsaasti erilaisia teräsrakenteita, jotka on perinteisesti suojattu korroosiolta erilaisilla korroosionestomaaleilla. Käytettäessä kuumasinkitystä saadaan aikaan merkittävästi parempi korroosiosuoja, mutta ongelmaksi tulevat suurikokoiset rakenteet, joita ei kokonsa tai vääntelyvaaran vuoksi voida kuumasinkitä. Sinkin liekkiruiskutus on ollut hyvä vaihtoehto näille edellisille, mutta sen heikkoutena on pidetty sen suurempia kustannuksia maalaukseen verrattuna. Kaariruiskutus on metallin ruiskutusmenetelmänä käyttökustannuksiltaan edullisempi kuin liekkiruiskutus, ja lisäksi siinä lisäaineen tuottonopeus on suurempi. Kaariruiskutuksessa lämmöntuonti työkappaleeseen on vähäistä, mikä mahdollistaa kevyiden suurikokoisten rakenteiden sinkityksen ilman vääntelyitä. Julkaisussa käsitellään kaariruiskutuksen toimintaa, sen vaatimia esikäsittelymenetelmiä sekä pinnoitteiden tiivistys- ja maalauskäsittelyjä kenttäolosuhteissa. Julkaisussa käsitellään myös sinkin ruiskutukseen liittyviä työsuojelu- ja ympäristönsuojelukysymyksiä sekä esitetään taloudellinen vertailu erilaisten suurten teräsrakenteiden pinnoitusmenetelmien välillä.

KW - steel structures

KW - corrosion protection

KW - arc sprayed coatings

KW - zinc coatings

KW - atmospheric corrosion

KW - guidelines

KW - instructions

KW - economic analysis

KW - costs

KW - recommendations

M3 - Report

SN - 951-38-5607-0

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Teräsrakenteiden suojaus kaariruiskutetulla sinkkipinnoitteella

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Jokinen P, Lahtinen R, Lehmus E. Teräsrakenteiden suojaus kaariruiskutetulla sinkkipinnoitteella. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1999. 66 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1997).