Kustannustehokkaat keskikaideratkaisut

Translated title of the contribution: Cost-effective middle barrier solutions

Klas Hytönen, Harri Peltola

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Keskikaiteet on tutkimuksissa todettu erittäin kustannustehokkaaksi tavaksi vähentää vilkasliikenteisten kaksikaistaisten pääteiden vakavia liikenneonnettomuuksia. Tämän työn tavoitteena oli selvittää keskikaideteistä erityisesti Ruotsissa saatuja kokemuksia sekä mahdollisuuksia tehdä turvallisuutta kustannustehokkaasti parantavia keskikaideratkaisuja Suomen tieverkolle. Ruotsissa keskikaiteita rakennettiin aluksi leveille pääteille, mutta sittemmin keskikaiteista on saatu hyviä kokemuksia myös kapeammilla teillä. Ruotsin keskikaidehankkeissa on keskitytty liikenneturvallisuuden kannalta olennaiseen eli keskikaiteen rakentamiseen. Keskikaidejaksojen nopeusrajoituksia on usein nostettu, mutta silti turvallisuus on parantunut selvästi. Toisaalta Ruotsin ratkaisut eivät kaikilta osin täytä Suomen vaatimuksia ja käytäntöjä esimerkiksi näkemien ja liittymien osalta. Keskikaiteiden mahdollisuuksia Suomessa kartoitettiin onnettomuustarkasteluilla. Käytännössä arvioitiin mm. kaikille Euroopan laajuiseen tieverkkoon kuuluville tiejaksoille nykyiset onnettomuuskustannukset ilman liikenneturvallisuustoimenpiteitä, jotta keskikaidejaksojen paikat voidaan valita turvallisuusperusteisesti. Johtopäätöksenä liikennekuolemia voitaisiin Suomessakin vähentää erittäin kustannustehokkaasti rakentamalla halpoja keskikaidejaksoja maaseudun kaksikaistaisille pääteille, joilla on suuret onnettomuuskustannukset. Suomessa tulisi entistä rohkeammin tehdä ruotsalaisia kokemuksia hyödyntäviä keskikaidejaksoja ja seurata niiden vaikutuksia systemaattisesti.
    Original languageFinnish
    Number of pages31
    Publication statusPublished - 2016
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
    Volume2/2016
    ISSN1798-6656

    Keywords

    • traffic safety
    • traffic accident
    • middle barries
    • costs

    Cite this

    Hytönen, K., & Peltola, H. (2016). Kustannustehokkaat keskikaideratkaisut. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol.. 2/2016
    Hytönen, Klas ; Peltola, Harri. / Kustannustehokkaat keskikaideratkaisut. 2016. 31 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol. 2/2016).
    @book{373914f62975470481fd6ef761c5ce87,
    title = "Kustannustehokkaat keskikaideratkaisut",
    abstract = "Keskikaiteet on tutkimuksissa todettu eritt{\"a}in kustannustehokkaaksi tavaksi v{\"a}hent{\"a}{\"a} vilkasliikenteisten kaksikaistaisten p{\"a}{\"a}teiden vakavia liikenneonnettomuuksia. T{\"a}m{\"a}n ty{\"o}n tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a} keskikaideteist{\"a} erityisesti Ruotsissa saatuja kokemuksia sek{\"a} mahdollisuuksia tehd{\"a} turvallisuutta kustannustehokkaasti parantavia keskikaideratkaisuja Suomen tieverkolle. Ruotsissa keskikaiteita rakennettiin aluksi leveille p{\"a}{\"a}teille, mutta sittemmin keskikaiteista on saatu hyvi{\"a} kokemuksia my{\"o}s kapeammilla teill{\"a}. Ruotsin keskikaidehankkeissa on keskitytty liikenneturvallisuuden kannalta olennaiseen eli keskikaiteen rakentamiseen. Keskikaidejaksojen nopeusrajoituksia on usein nostettu, mutta silti turvallisuus on parantunut selv{\"a}sti. Toisaalta Ruotsin ratkaisut eiv{\"a}t kaikilta osin t{\"a}yt{\"a} Suomen vaatimuksia ja k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}j{\"a} esimerkiksi n{\"a}kemien ja liittymien osalta. Keskikaiteiden mahdollisuuksia Suomessa kartoitettiin onnettomuustarkasteluilla. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} arvioitiin mm. kaikille Euroopan laajuiseen tieverkkoon kuuluville tiejaksoille nykyiset onnettomuuskustannukset ilman liikenneturvallisuustoimenpiteit{\"a}, jotta keskikaidejaksojen paikat voidaan valita turvallisuusperusteisesti. Johtop{\"a}{\"a}t{\"o}ksen{\"a} liikennekuolemia voitaisiin Suomessakin v{\"a}hent{\"a}{\"a} eritt{\"a}in kustannustehokkaasti rakentamalla halpoja keskikaidejaksoja maaseudun kaksikaistaisille p{\"a}{\"a}teille, joilla on suuret onnettomuuskustannukset. Suomessa tulisi entist{\"a} rohkeammin tehd{\"a} ruotsalaisia kokemuksia hy{\"o}dynt{\"a}vi{\"a} keskikaidejaksoja ja seurata niiden vaikutuksia systemaattisesti.",
    keywords = "traffic safety, traffic accident, middle barries, costs",
    author = "Klas Hyt{\"o}nen and Harri Peltola",
    note = "Project code: 100633",
    year = "2016",
    language = "Finnish",
    isbn = "978-952-317-205-0",
    series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",

    }

    Hytönen, K & Peltola, H 2016, Kustannustehokkaat keskikaideratkaisut. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, vol. 2/2016.

    Kustannustehokkaat keskikaideratkaisut. / Hytönen, Klas; Peltola, Harri.

    2016. 31 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol. 2/2016).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Kustannustehokkaat keskikaideratkaisut

    AU - Hytönen, Klas

    AU - Peltola, Harri

    N1 - Project code: 100633

    PY - 2016

    Y1 - 2016

    N2 - Keskikaiteet on tutkimuksissa todettu erittäin kustannustehokkaaksi tavaksi vähentää vilkasliikenteisten kaksikaistaisten pääteiden vakavia liikenneonnettomuuksia. Tämän työn tavoitteena oli selvittää keskikaideteistä erityisesti Ruotsissa saatuja kokemuksia sekä mahdollisuuksia tehdä turvallisuutta kustannustehokkaasti parantavia keskikaideratkaisuja Suomen tieverkolle. Ruotsissa keskikaiteita rakennettiin aluksi leveille pääteille, mutta sittemmin keskikaiteista on saatu hyviä kokemuksia myös kapeammilla teillä. Ruotsin keskikaidehankkeissa on keskitytty liikenneturvallisuuden kannalta olennaiseen eli keskikaiteen rakentamiseen. Keskikaidejaksojen nopeusrajoituksia on usein nostettu, mutta silti turvallisuus on parantunut selvästi. Toisaalta Ruotsin ratkaisut eivät kaikilta osin täytä Suomen vaatimuksia ja käytäntöjä esimerkiksi näkemien ja liittymien osalta. Keskikaiteiden mahdollisuuksia Suomessa kartoitettiin onnettomuustarkasteluilla. Käytännössä arvioitiin mm. kaikille Euroopan laajuiseen tieverkkoon kuuluville tiejaksoille nykyiset onnettomuuskustannukset ilman liikenneturvallisuustoimenpiteitä, jotta keskikaidejaksojen paikat voidaan valita turvallisuusperusteisesti. Johtopäätöksenä liikennekuolemia voitaisiin Suomessakin vähentää erittäin kustannustehokkaasti rakentamalla halpoja keskikaidejaksoja maaseudun kaksikaistaisille pääteille, joilla on suuret onnettomuuskustannukset. Suomessa tulisi entistä rohkeammin tehdä ruotsalaisia kokemuksia hyödyntäviä keskikaidejaksoja ja seurata niiden vaikutuksia systemaattisesti.

    AB - Keskikaiteet on tutkimuksissa todettu erittäin kustannustehokkaaksi tavaksi vähentää vilkasliikenteisten kaksikaistaisten pääteiden vakavia liikenneonnettomuuksia. Tämän työn tavoitteena oli selvittää keskikaideteistä erityisesti Ruotsissa saatuja kokemuksia sekä mahdollisuuksia tehdä turvallisuutta kustannustehokkaasti parantavia keskikaideratkaisuja Suomen tieverkolle. Ruotsissa keskikaiteita rakennettiin aluksi leveille pääteille, mutta sittemmin keskikaiteista on saatu hyviä kokemuksia myös kapeammilla teillä. Ruotsin keskikaidehankkeissa on keskitytty liikenneturvallisuuden kannalta olennaiseen eli keskikaiteen rakentamiseen. Keskikaidejaksojen nopeusrajoituksia on usein nostettu, mutta silti turvallisuus on parantunut selvästi. Toisaalta Ruotsin ratkaisut eivät kaikilta osin täytä Suomen vaatimuksia ja käytäntöjä esimerkiksi näkemien ja liittymien osalta. Keskikaiteiden mahdollisuuksia Suomessa kartoitettiin onnettomuustarkasteluilla. Käytännössä arvioitiin mm. kaikille Euroopan laajuiseen tieverkkoon kuuluville tiejaksoille nykyiset onnettomuuskustannukset ilman liikenneturvallisuustoimenpiteitä, jotta keskikaidejaksojen paikat voidaan valita turvallisuusperusteisesti. Johtopäätöksenä liikennekuolemia voitaisiin Suomessakin vähentää erittäin kustannustehokkaasti rakentamalla halpoja keskikaidejaksoja maaseudun kaksikaistaisille pääteille, joilla on suuret onnettomuuskustannukset. Suomessa tulisi entistä rohkeammin tehdä ruotsalaisia kokemuksia hyödyntäviä keskikaidejaksoja ja seurata niiden vaikutuksia systemaattisesti.

    KW - traffic safety

    KW - traffic accident

    KW - middle barries

    KW - costs

    M3 - Report

    SN - 978-952-317-205-0

    T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

    BT - Kustannustehokkaat keskikaideratkaisut

    ER -

    Hytönen K, Peltola H. Kustannustehokkaat keskikaideratkaisut. 2016. 31 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol. 2/2016).