Törmäämisonnettomuudet tien rakenteisiin ja laitteisiin

Translated title of the contribution: Crashes into road structures and equipment

Tapani Mäkinen, Matti Roine

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tiekaiteisiin, sähkö-, puhelin-, ja valaisinpylväisiin sekä kallioleikkauksiin ja siltojen tukirakenteisiin törmäämisien määrät niin, että parannustoimet osataan kohdistaa oikein. Tätä varten laskettiin kaiteisiin törmäämisestä aiheutuneet vahingot kaidemetriä kohti 1000 tiekilometriä käsittävässä otoksessa. Onnettomuuskustannuksiksi kaidemetriä kohti tuli 11,6 mk vuodessa. Samassa otoksessa valaisinpylväisiin törmäyksien aiheuttamat onnettomuuskustannukset olivat 820 mk vuodessa pylvästä kohti, kun keskimääräinen vuorokausiliikenne (KVL) on 3 000-6 000 autoa/vrk ja n. 1 200 mk vuodessa, kun KVL on yli 6 000 autoa / vrk. Tällä perusteella voidaan päätellä, kuinka paljon enemmän törmäyksessä myötäävä valaisinpylväs saa maksaa korkoineen ja korjauskustannuksineen kuin nykyisin käytössä oleva valaisinpylväs, jotta sen käyttö olisi taloudellisesti perusteltua. Edellä esitetyt onnettomunskustannukset eivät sisällä tapauksia, joissa pääosa vahingoista on syntynyt ennen törmäystä kaiteeseen tai valaisinpylvääseen. (Auto on esimerkiksi törmännyt ensin toiseen autoon.) Itse kaiteeseen törmäämiset olivat yleensä seurauksiltaan lieviä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages68
ISBN (Print)951-38-3742-4
Publication statusPublished - 1990
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number1132
ISSN0358-5085

Fingerprint

Tuli
automobiles
roads

Keywords

  • traffic accidents
  • motor vehicle accidents
  • traffic safety
  • roads
  • structures
  • barriers
  • road lightning
  • lamps
  • prevention costs
  • damage

Cite this

Mäkinen, T., & Roine, M. (1990). Törmäämisonnettomuudet tien rakenteisiin ja laitteisiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 1132
Mäkinen, Tapani ; Roine, Matti. / Törmäämisonnettomuudet tien rakenteisiin ja laitteisiin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1132).
@book{4193f05b25554bf189ab659c6d895b07,
title = "T{\"o}rm{\"a}{\"a}misonnettomuudet tien rakenteisiin ja laitteisiin",
abstract = "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a} tiekaiteisiin, s{\"a}hk{\"o}-, puhelin-, ja valaisinpylv{\"a}isiin sek{\"a} kallioleikkauksiin ja siltojen tukirakenteisiin t{\"o}rm{\"a}{\"a}misien m{\"a}{\"a}r{\"a}t niin, ett{\"a} parannustoimet osataan kohdistaa oikein. T{\"a}t{\"a} varten laskettiin kaiteisiin t{\"o}rm{\"a}{\"a}misest{\"a} aiheutuneet vahingot kaidemetri{\"a} kohti 1000 tiekilometri{\"a} k{\"a}sitt{\"a}v{\"a}ss{\"a} otoksessa. Onnettomuuskustannuksiksi kaidemetri{\"a} kohti tuli 11,6 mk vuodessa. Samassa otoksessa valaisinpylv{\"a}isiin t{\"o}rm{\"a}yksien aiheuttamat onnettomuuskustannukset olivat 820 mk vuodessa pylv{\"a}st{\"a} kohti, kun keskim{\"a}{\"a}r{\"a}inen vuorokausiliikenne (KVL) on 3 000-6 000 autoa/vrk ja n. 1 200 mk vuodessa, kun KVL on yli 6 000 autoa / vrk. T{\"a}ll{\"a} perusteella voidaan p{\"a}{\"a}tell{\"a}, kuinka paljon enemm{\"a}n t{\"o}rm{\"a}yksess{\"a} my{\"o}t{\"a}{\"a}v{\"a} valaisinpylv{\"a}s saa maksaa korkoineen ja korjauskustannuksineen kuin nykyisin k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} oleva valaisinpylv{\"a}s, jotta sen k{\"a}ytt{\"o} olisi taloudellisesti perusteltua. Edell{\"a} esitetyt onnettomunskustannukset eiv{\"a}t sis{\"a}ll{\"a} tapauksia, joissa p{\"a}{\"a}osa vahingoista on syntynyt ennen t{\"o}rm{\"a}yst{\"a} kaiteeseen tai valaisinpylv{\"a}{\"a}seen. (Auto on esimerkiksi t{\"o}rm{\"a}nnyt ensin toiseen autoon.) Itse kaiteeseen t{\"o}rm{\"a}{\"a}miset olivat yleens{\"a} seurauksiltaan lievi{\"a}.",
keywords = "traffic accidents, motor vehicle accidents, traffic safety, roads, structures, barriers, road lightning, lamps, prevention costs, damage",
author = "Tapani M{\"a}kinen and Matti Roine",
year = "1990",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3742-4",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1132",
address = "Finland",

}

Mäkinen, T & Roine, M 1990, Törmäämisonnettomuudet tien rakenteisiin ja laitteisiin. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 1132, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Törmäämisonnettomuudet tien rakenteisiin ja laitteisiin. / Mäkinen, Tapani; Roine, Matti.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1132).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Törmäämisonnettomuudet tien rakenteisiin ja laitteisiin

AU - Mäkinen, Tapani

AU - Roine, Matti

PY - 1990

Y1 - 1990

N2 - Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tiekaiteisiin, sähkö-, puhelin-, ja valaisinpylväisiin sekä kallioleikkauksiin ja siltojen tukirakenteisiin törmäämisien määrät niin, että parannustoimet osataan kohdistaa oikein. Tätä varten laskettiin kaiteisiin törmäämisestä aiheutuneet vahingot kaidemetriä kohti 1000 tiekilometriä käsittävässä otoksessa. Onnettomuuskustannuksiksi kaidemetriä kohti tuli 11,6 mk vuodessa. Samassa otoksessa valaisinpylväisiin törmäyksien aiheuttamat onnettomuuskustannukset olivat 820 mk vuodessa pylvästä kohti, kun keskimääräinen vuorokausiliikenne (KVL) on 3 000-6 000 autoa/vrk ja n. 1 200 mk vuodessa, kun KVL on yli 6 000 autoa / vrk. Tällä perusteella voidaan päätellä, kuinka paljon enemmän törmäyksessä myötäävä valaisinpylväs saa maksaa korkoineen ja korjauskustannuksineen kuin nykyisin käytössä oleva valaisinpylväs, jotta sen käyttö olisi taloudellisesti perusteltua. Edellä esitetyt onnettomunskustannukset eivät sisällä tapauksia, joissa pääosa vahingoista on syntynyt ennen törmäystä kaiteeseen tai valaisinpylvääseen. (Auto on esimerkiksi törmännyt ensin toiseen autoon.) Itse kaiteeseen törmäämiset olivat yleensä seurauksiltaan lieviä.

AB - Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tiekaiteisiin, sähkö-, puhelin-, ja valaisinpylväisiin sekä kallioleikkauksiin ja siltojen tukirakenteisiin törmäämisien määrät niin, että parannustoimet osataan kohdistaa oikein. Tätä varten laskettiin kaiteisiin törmäämisestä aiheutuneet vahingot kaidemetriä kohti 1000 tiekilometriä käsittävässä otoksessa. Onnettomuuskustannuksiksi kaidemetriä kohti tuli 11,6 mk vuodessa. Samassa otoksessa valaisinpylväisiin törmäyksien aiheuttamat onnettomuuskustannukset olivat 820 mk vuodessa pylvästä kohti, kun keskimääräinen vuorokausiliikenne (KVL) on 3 000-6 000 autoa/vrk ja n. 1 200 mk vuodessa, kun KVL on yli 6 000 autoa / vrk. Tällä perusteella voidaan päätellä, kuinka paljon enemmän törmäyksessä myötäävä valaisinpylväs saa maksaa korkoineen ja korjauskustannuksineen kuin nykyisin käytössä oleva valaisinpylväs, jotta sen käyttö olisi taloudellisesti perusteltua. Edellä esitetyt onnettomunskustannukset eivät sisällä tapauksia, joissa pääosa vahingoista on syntynyt ennen törmäystä kaiteeseen tai valaisinpylvääseen. (Auto on esimerkiksi törmännyt ensin toiseen autoon.) Itse kaiteeseen törmäämiset olivat yleensä seurauksiltaan lieviä.

KW - traffic accidents

KW - motor vehicle accidents

KW - traffic safety

KW - roads

KW - structures

KW - barriers

KW - road lightning

KW - lamps

KW - prevention costs

KW - damage

M3 - Report

SN - 951-38-3742-4

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Törmäämisonnettomuudet tien rakenteisiin ja laitteisiin

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Mäkinen T, Roine M. Törmäämisonnettomuudet tien rakenteisiin ja laitteisiin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1990. 68 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 1132).