Luo uudet markkinat! Neljä näkökulmaa kestävän liiketoiminnan kehittämiseen

Translated title of the contribution: Create New Markets!: Four Approaches to Development of Sustainable Business

Heidi Korhonen (Editor), S. Kurppa (Editor), S. Korhonen (Editor), M. Seliger (Editor), M. Mikkola (Editor)

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tämä SHAPE-tutkimushankkeen (Shaping Markets for Sustainability) loppuraportti käsittelee uudenlaisten, kestävän kehityksen mukaisten markkinarakenteiden luomista liiketoiminnallisesti kannattavin keinoin. Tutkimushankkeessa on selvitetty, kuinka yritykset voivat aktiivisesti muokata markkinoita kohti kestävää taloutta ja samalla hyötyä siitä taloudellisesti. Hankkeen lähtökohtana on ollut, että ekologisesti kestävään kehitykseen päästään parhaiten pyrkimällä samanaikaisesti taloudelliseen kannattavuuteen ja hyödyntämällä ihmiskeskeisiä menetelmiä, kuten yhteiskehittämistä ja viestintää. Kestävän liiketoiminnan kehittämisessä kaikki hankkeeseen osallistuneet tutkimuslaitokset korostavat kokonaisvaltaista strategista otetta. Kestävässä liiketoiminnassa on siirryttävä yhteiskuntavastuustrategioista kannattaviin liiketoimintastrategioihin. Kaikissa tutkimusosioissa nähdään tärkeänä ihmisten arjen ymmärtäminen ja heidän osallistamisensa joko organisoituneiden ryhmien kautta tai muilla keinoilla. Tutkijat korostavat myös arvoverkostonäkökulmaa, ja kestävän liiketoiminnan kehittäminen nähdään liiketoimintaekosysteemien ja arvoverkostojen kehittämisenä. Täysin avoin yhteiskehittäminen ei kuitenkaan sovellu kaikkiin tilanteisiin, vaan pikemminkin yritykset tarvitsevat uuden liiketoiminnan innovointiin pitkäjänteisen eri sidosryhmien osallistamisen strategian, johon kuuluu erilaisia avoimen ja suljetun innovaation menetelmiä. Olennainen osa tätä strategiaa on myös oman henkilöstön osallistaminen. Raporttimme alkaa markkinoiden muokkaamista käsittelevällä yleisluvulla, joka hahmottaa tutkimuksemme taustaa. Sen jälkeen raportti esittelee neljän luvun kautta SHAPE-tutkimushankkeen neljää eri näkökulmaa: yhteiskehittämisen käytännöt avautuvien markkinoiden ymmärtämiseen ja muokkaamiseen, kestävien markkinoiden luominen ryhmien kanssa, kestävien markkinoiden luominen julkisissa ruokapalveluissa ja ympäristötietoisuus ja muuttuva median käyttö. Raportti päättyy lukuun, jossa tutkijat yhdessä kuvaavat oppeja ja suosituksia uusien markkinoiden luomiseen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages89
ISBN (Electronic)978-951-38-8204-4
Publication statusPublished - 2014
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number205
ISSN2242-1211

Fingerprint

new markets
Oman
sustainable development
markets

Keywords

  • market shaping
  • sustainable business
  • sustainable consumption
  • co-creation
  • communication

Cite this

Korhonen, H., Kurppa, S., Korhonen, S., Seliger, M., & Mikkola, M. (Eds.) (2014). Luo uudet markkinat! Neljä näkökulmaa kestävän liiketoiminnan kehittämiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 205
Korhonen, Heidi (Editor) ; Kurppa, S. (Editor) ; Korhonen, S. (Editor) ; Seliger, M. (Editor) ; Mikkola, M. (Editor). / Luo uudet markkinat! Neljä näkökulmaa kestävän liiketoiminnan kehittämiseen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2014. 89 p. (VTT Technology; No. 205).
@book{cb5c63a0341b47e78cda6354415c4235,
title = "Luo uudet markkinat!: Nelj{\"a} n{\"a}k{\"o}kulmaa kest{\"a}v{\"a}n liiketoiminnan kehitt{\"a}miseen",
abstract = "T{\"a}m{\"a} SHAPE-tutkimushankkeen (Shaping Markets for Sustainability) loppuraportti k{\"a}sittelee uudenlaisten, kest{\"a}v{\"a}n kehityksen mukaisten markkinarakenteiden luomista liiketoiminnallisesti kannattavin keinoin. Tutkimushankkeessa on selvitetty, kuinka yritykset voivat aktiivisesti muokata markkinoita kohti kest{\"a}v{\"a}{\"a} taloutta ja samalla hy{\"o}ty{\"a} siit{\"a} taloudellisesti. Hankkeen l{\"a}ht{\"o}kohtana on ollut, ett{\"a} ekologisesti kest{\"a}v{\"a}{\"a}n kehitykseen p{\"a}{\"a}st{\"a}{\"a}n parhaiten pyrkim{\"a}ll{\"a} samanaikaisesti taloudelliseen kannattavuuteen ja hy{\"o}dynt{\"a}m{\"a}ll{\"a} ihmiskeskeisi{\"a} menetelmi{\"a}, kuten yhteiskehitt{\"a}mist{\"a} ja viestint{\"a}{\"a}. Kest{\"a}v{\"a}n liiketoiminnan kehitt{\"a}misess{\"a} kaikki hankkeeseen osallistuneet tutkimuslaitokset korostavat kokonaisvaltaista strategista otetta. Kest{\"a}v{\"a}ss{\"a} liiketoiminnassa on siirrytt{\"a}v{\"a} yhteiskuntavastuustrategioista kannattaviin liiketoimintastrategioihin. Kaikissa tutkimusosioissa n{\"a}hd{\"a}{\"a}n t{\"a}rke{\"a}n{\"a} ihmisten arjen ymm{\"a}rt{\"a}minen ja heid{\"a}n osallistamisensa joko organisoituneiden ryhmien kautta tai muilla keinoilla. Tutkijat korostavat my{\"o}s arvoverkoston{\"a}k{\"o}kulmaa, ja kest{\"a}v{\"a}n liiketoiminnan kehitt{\"a}minen n{\"a}hd{\"a}{\"a}n liiketoimintaekosysteemien ja arvoverkostojen kehitt{\"a}misen{\"a}. T{\"a}ysin avoin yhteiskehitt{\"a}minen ei kuitenkaan sovellu kaikkiin tilanteisiin, vaan pikemminkin yritykset tarvitsevat uuden liiketoiminnan innovointiin pitk{\"a}j{\"a}nteisen eri sidosryhmien osallistamisen strategian, johon kuuluu erilaisia avoimen ja suljetun innovaation menetelmi{\"a}. Olennainen osa t{\"a}t{\"a} strategiaa on my{\"o}s oman henkil{\"o}st{\"o}n osallistaminen. Raporttimme alkaa markkinoiden muokkaamista k{\"a}sittelev{\"a}ll{\"a} yleisluvulla, joka hahmottaa tutkimuksemme taustaa. Sen j{\"a}lkeen raportti esittelee nelj{\"a}n luvun kautta SHAPE-tutkimushankkeen nelj{\"a}{\"a} eri n{\"a}k{\"o}kulmaa: yhteiskehitt{\"a}misen k{\"a}yt{\"a}nn{\"o}t avautuvien markkinoiden ymm{\"a}rt{\"a}miseen ja muokkaamiseen, kest{\"a}vien markkinoiden luominen ryhmien kanssa, kest{\"a}vien markkinoiden luominen julkisissa ruokapalveluissa ja ymp{\"a}rist{\"o}tietoisuus ja muuttuva median k{\"a}ytt{\"o}. Raportti p{\"a}{\"a}ttyy lukuun, jossa tutkijat yhdess{\"a} kuvaavat oppeja ja suosituksia uusien markkinoiden luomiseen.",
keywords = "market shaping, sustainable business, sustainable consumption, co-creation, communication",
editor = "Heidi Korhonen and S. Kurppa and S. Korhonen and M. Seliger and M. Mikkola",
year = "2014",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "205",
address = "Finland",

}

Korhonen, H, Kurppa, S, Korhonen, S, Seliger, M & Mikkola, M (eds) 2014, Luo uudet markkinat! Neljä näkökulmaa kestävän liiketoiminnan kehittämiseen. VTT Technology, no. 205, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Luo uudet markkinat! Neljä näkökulmaa kestävän liiketoiminnan kehittämiseen. / Korhonen, Heidi (Editor); Kurppa, S. (Editor); Korhonen, S. (Editor); Seliger, M. (Editor); Mikkola, M. (Editor).

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2014. 89 p. (VTT Technology; No. 205).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Luo uudet markkinat!

T2 - Neljä näkökulmaa kestävän liiketoiminnan kehittämiseen

A2 - Korhonen, Heidi

A2 - Kurppa, S.

A2 - Korhonen, S.

A2 - Seliger, M.

A2 - Mikkola, M.

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Tämä SHAPE-tutkimushankkeen (Shaping Markets for Sustainability) loppuraportti käsittelee uudenlaisten, kestävän kehityksen mukaisten markkinarakenteiden luomista liiketoiminnallisesti kannattavin keinoin. Tutkimushankkeessa on selvitetty, kuinka yritykset voivat aktiivisesti muokata markkinoita kohti kestävää taloutta ja samalla hyötyä siitä taloudellisesti. Hankkeen lähtökohtana on ollut, että ekologisesti kestävään kehitykseen päästään parhaiten pyrkimällä samanaikaisesti taloudelliseen kannattavuuteen ja hyödyntämällä ihmiskeskeisiä menetelmiä, kuten yhteiskehittämistä ja viestintää. Kestävän liiketoiminnan kehittämisessä kaikki hankkeeseen osallistuneet tutkimuslaitokset korostavat kokonaisvaltaista strategista otetta. Kestävässä liiketoiminnassa on siirryttävä yhteiskuntavastuustrategioista kannattaviin liiketoimintastrategioihin. Kaikissa tutkimusosioissa nähdään tärkeänä ihmisten arjen ymmärtäminen ja heidän osallistamisensa joko organisoituneiden ryhmien kautta tai muilla keinoilla. Tutkijat korostavat myös arvoverkostonäkökulmaa, ja kestävän liiketoiminnan kehittäminen nähdään liiketoimintaekosysteemien ja arvoverkostojen kehittämisenä. Täysin avoin yhteiskehittäminen ei kuitenkaan sovellu kaikkiin tilanteisiin, vaan pikemminkin yritykset tarvitsevat uuden liiketoiminnan innovointiin pitkäjänteisen eri sidosryhmien osallistamisen strategian, johon kuuluu erilaisia avoimen ja suljetun innovaation menetelmiä. Olennainen osa tätä strategiaa on myös oman henkilöstön osallistaminen. Raporttimme alkaa markkinoiden muokkaamista käsittelevällä yleisluvulla, joka hahmottaa tutkimuksemme taustaa. Sen jälkeen raportti esittelee neljän luvun kautta SHAPE-tutkimushankkeen neljää eri näkökulmaa: yhteiskehittämisen käytännöt avautuvien markkinoiden ymmärtämiseen ja muokkaamiseen, kestävien markkinoiden luominen ryhmien kanssa, kestävien markkinoiden luominen julkisissa ruokapalveluissa ja ympäristötietoisuus ja muuttuva median käyttö. Raportti päättyy lukuun, jossa tutkijat yhdessä kuvaavat oppeja ja suosituksia uusien markkinoiden luomiseen.

AB - Tämä SHAPE-tutkimushankkeen (Shaping Markets for Sustainability) loppuraportti käsittelee uudenlaisten, kestävän kehityksen mukaisten markkinarakenteiden luomista liiketoiminnallisesti kannattavin keinoin. Tutkimushankkeessa on selvitetty, kuinka yritykset voivat aktiivisesti muokata markkinoita kohti kestävää taloutta ja samalla hyötyä siitä taloudellisesti. Hankkeen lähtökohtana on ollut, että ekologisesti kestävään kehitykseen päästään parhaiten pyrkimällä samanaikaisesti taloudelliseen kannattavuuteen ja hyödyntämällä ihmiskeskeisiä menetelmiä, kuten yhteiskehittämistä ja viestintää. Kestävän liiketoiminnan kehittämisessä kaikki hankkeeseen osallistuneet tutkimuslaitokset korostavat kokonaisvaltaista strategista otetta. Kestävässä liiketoiminnassa on siirryttävä yhteiskuntavastuustrategioista kannattaviin liiketoimintastrategioihin. Kaikissa tutkimusosioissa nähdään tärkeänä ihmisten arjen ymmärtäminen ja heidän osallistamisensa joko organisoituneiden ryhmien kautta tai muilla keinoilla. Tutkijat korostavat myös arvoverkostonäkökulmaa, ja kestävän liiketoiminnan kehittäminen nähdään liiketoimintaekosysteemien ja arvoverkostojen kehittämisenä. Täysin avoin yhteiskehittäminen ei kuitenkaan sovellu kaikkiin tilanteisiin, vaan pikemminkin yritykset tarvitsevat uuden liiketoiminnan innovointiin pitkäjänteisen eri sidosryhmien osallistamisen strategian, johon kuuluu erilaisia avoimen ja suljetun innovaation menetelmiä. Olennainen osa tätä strategiaa on myös oman henkilöstön osallistaminen. Raporttimme alkaa markkinoiden muokkaamista käsittelevällä yleisluvulla, joka hahmottaa tutkimuksemme taustaa. Sen jälkeen raportti esittelee neljän luvun kautta SHAPE-tutkimushankkeen neljää eri näkökulmaa: yhteiskehittämisen käytännöt avautuvien markkinoiden ymmärtämiseen ja muokkaamiseen, kestävien markkinoiden luominen ryhmien kanssa, kestävien markkinoiden luominen julkisissa ruokapalveluissa ja ympäristötietoisuus ja muuttuva median käyttö. Raportti päättyy lukuun, jossa tutkijat yhdessä kuvaavat oppeja ja suosituksia uusien markkinoiden luomiseen.

KW - market shaping

KW - sustainable business

KW - sustainable consumption

KW - co-creation

KW - communication

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Luo uudet markkinat!

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Korhonen H, (ed.), Kurppa S, (ed.), Korhonen S, (ed.), Seliger M, (ed.), Mikkola M, (ed.). Luo uudet markkinat! Neljä näkökulmaa kestävän liiketoiminnan kehittämiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2014. 89 p. (VTT Technology; No. 205).