Luo uudet markkinat! Neljä näkökulmaa kestävän liiketoiminnan kehittämiseen

Translated title of the contribution: Create New Markets!: Four Approaches to Development of Sustainable Business

Heidi Korhonen (Editor), S. Kurppa (Editor), S. Korhonen (Editor), M. Seliger (Editor), M. Mikkola (Editor)

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tämä SHAPE-tutkimushankkeen (Shaping Markets for Sustainability) loppuraportti käsittelee uudenlaisten, kestävän kehityksen mukaisten markkinarakenteiden luomista liiketoiminnallisesti kannattavin keinoin. Tutkimushankkeessa on selvitetty, kuinka yritykset voivat aktiivisesti muokata markkinoita kohti kestävää taloutta ja samalla hyötyä siitä taloudellisesti. Hankkeen lähtökohtana on ollut, että ekologisesti kestävään kehitykseen päästään parhaiten pyrkimällä samanaikaisesti taloudelliseen kannattavuuteen ja hyödyntämällä ihmiskeskeisiä menetelmiä, kuten yhteiskehittämistä ja viestintää. Kestävän liiketoiminnan kehittämisessä kaikki hankkeeseen osallistuneet tutkimuslaitokset korostavat kokonaisvaltaista strategista otetta. Kestävässä liiketoiminnassa on siirryttävä yhteiskuntavastuustrategioista kannattaviin liiketoimintastrategioihin. Kaikissa tutkimusosioissa nähdään tärkeänä ihmisten arjen ymmärtäminen ja heidän osallistamisensa joko organisoituneiden ryhmien kautta tai muilla keinoilla. Tutkijat korostavat myös arvoverkostonäkökulmaa, ja kestävän liiketoiminnan kehittäminen nähdään liiketoimintaekosysteemien ja arvoverkostojen kehittämisenä. Täysin avoin yhteiskehittäminen ei kuitenkaan sovellu kaikkiin tilanteisiin, vaan pikemminkin yritykset tarvitsevat uuden liiketoiminnan innovointiin pitkäjänteisen eri sidosryhmien osallistamisen strategian, johon kuuluu erilaisia avoimen ja suljetun innovaation menetelmiä. Olennainen osa tätä strategiaa on myös oman henkilöstön osallistaminen. Raporttimme alkaa markkinoiden muokkaamista käsittelevällä yleisluvulla, joka hahmottaa tutkimuksemme taustaa. Sen jälkeen raportti esittelee neljän luvun kautta SHAPE-tutkimushankkeen neljää eri näkökulmaa: yhteiskehittämisen käytännöt avautuvien markkinoiden ymmärtämiseen ja muokkaamiseen, kestävien markkinoiden luominen ryhmien kanssa, kestävien markkinoiden luominen julkisissa ruokapalveluissa ja ympäristötietoisuus ja muuttuva median käyttö. Raportti päättyy lukuun, jossa tutkijat yhdessä kuvaavat oppeja ja suosituksia uusien markkinoiden luomiseen.
    Translated title of the contributionCreate New Markets!: Four Approaches to Development of Sustainable Business
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages89
    ISBN (Electronic)978-951-38-8204-4
    Publication statusPublished - 2014
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number205
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • market shaping
    • sustainable business
    • sustainable consumption
    • co-creation
    • communication

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Create New Markets! Four Approaches to Development of Sustainable Business'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this

    Korhonen, H., Kurppa, S., Korhonen, S., Seliger, M., & Mikkola, M. (Eds.) (2014). Luo uudet markkinat! Neljä näkökulmaa kestävän liiketoiminnan kehittämiseen. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 205 http://www.vtt.fi/inf/pdf/technology/2014/T205.pdf