Curved and cambered glulam beams. Part 1. Short term load tests

Shankare Gowda, Alpo Ranta-Maunus

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Liimapuuta käytetään hallirakenteissa paitsi suorina palkkeina myös kaarina ja kaarevina palkkeina. Kaarien etuina ovat hyvä kantokyky ja miellyttävä ulkonäkö. Kaareviin liimapuurakenteisiin liittyy erityinen murtumistapa: kaarta oikaisevan momentin vaikutuksesta rakenteet voivat haljeta äkillisesti. Tämän käyttäytymisen selvittämiseksi tutkittiin kaarevan palkin ja kaarevan harjapalkin kuormankantokykyä ja jännitysjakaumaa lyhytaikaisessa kuormituksessa kokeellisesti ja laskennallisesti. Kokeissa kuormitettiin yhdeksän kaarevaa palkkia ja 4 kaarevaa harjapalkkia murtoon asti. FEM-analyysin tuloksia verrattiin Eurocode 5:n mitoituskaavoihin. Syysuuntaa vastaan kohtisuoran jännityksen arvot vastasivat hyvin toisiaan. Kaarevien harjapalkkien kestävyys kokeissa oli vähintään sama kuin vastaavien kaarevien palkkien ilman harjaa. Tutkimus jatkuu vaihtelevassa kosteudessa tehtävillä pitkäaikaiskokeilla, joiden tuloksista tulee raportin toinen osa.
Original languageEnglish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages137
ISBN (Print)951-38-4434-X
Publication statusPublished - 1993
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number1500
ISSN1235-0605

Keywords

  • wooden structures
  • construction
  • building components
  • beams (supports)
  • glulam beams
  • curved beams
  • structural members
  • camber
  • behavior
  • loads (forces)
  • determination
  • tensile stress
  • stress concentration
  • comparison
  • finite element analysis
  • experimentation
  • displacement
  • bending stress
  • tests

Cite this

Gowda, S., & Ranta-Maunus, A. (1993). Curved and cambered glulam beams. Part 1. Short term load tests. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1500