Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa

Translated title of the contribution: Customer oriented development of electronic product family

    Research output: Book/ReportReport

    1 Citation (Scopus)

    Abstract

    Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riittävän tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen peräkkäinen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riittämättömäksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin myös teknologisesti vaativissa tuotteissa. Työssä kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelmä perustuu massaräätälöintityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien järjestelmälliseen suunnitteluun. Menetelmä sisältää lisäksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvelähtöisyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen määrittelyyn. Työssä kehitetyssä menetelmässä asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyväisyys on oleellinen tekijä tuotevarianttien ominaisuuksien määrittämisessä. Työssä on kehitetty menetelmät ja apuvälineet sekä tuotesegmentointiin että tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelmä yhdistää markkina-lähtöisen ja toimialalähtöisen segmentoinnin tarvelähtöiseksi tuotedifferonti-menetelmäksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelmä tukee myös tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelmä tuo asiakastyytyväisyyden tuote-ominaisuuksien määrittelyn kriteeriksi. Lisäksi se mahdollistaa tuotteiden keskinäisen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana määrittelyä.
    Translated title of the contributionCustomer oriented development of electronic product family
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages111
    ISBN (Electronic)951-38-4532-x
    ISBN (Print)951-38-4531-1
    Publication statusPublished - 1997
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
    Volume822
    ISSN1235-0613

    Keywords

    • electronic components
    • product development
    • market segmentation
    • customers

    Cite this