Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa

Translated title of the contribution: Customer oriented development of electronic product family

Research output: Book/ReportReport

1 Citation (Scopus)

Abstract

Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riittävän tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen peräkkäinen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riittämättömäksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin myös teknologisesti vaativissa tuotteissa. Työssä kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelmä perustuu massaräätälöintityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien järjestelmälliseen suunnitteluun. Menetelmä sisältää lisäksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvelähtöisyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen määrittelyyn. Työssä kehitetyssä menetelmässä asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyväisyys on oleellinen tekijä tuotevarianttien ominaisuuksien määrittämisessä. Työssä on kehitetty menetelmät ja apuvälineet sekä tuotesegmentointiin että tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelmä yhdistää markkina-lähtöisen ja toimialalähtöisen segmentoinnin tarvelähtöiseksi tuotedifferonti-menetelmäksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelmä tukee myös tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelmä tuo asiakastyytyväisyyden tuote-ominaisuuksien määrittelyn kriteeriksi. Lisäksi se mahdollistaa tuotteiden keskinäisen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana määrittelyä.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages111
ISBN (Electronic)951-38-4532-x
ISBN (Print)951-38-4531-1
Publication statusPublished - 1997
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
Volume822
ISSN1235-0613

Fingerprint

electronics

Keywords

  • electronic components
  • product development
  • market segmentation
  • customers

Cite this

Soininen, J-P. (1997). Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol.. 822
Soininen, Juha-Pekka. / Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1997. 111 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 822).
@book{c63e1c07d7c04171b3f2e9a83d1bb4c0,
title = "Asiakastarvel{\"a}ht{\"o}isyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa",
abstract = "Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riitt{\"a}v{\"a}n tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen per{\"a}kk{\"a}inen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}m{\"a}ksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin my{\"o}s teknologisesti vaativissa tuotteissa. Ty{\"o}ss{\"a} kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelm{\"a} perustuu massar{\"a}{\"a}t{\"a}l{\"o}intityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien j{\"a}rjestelm{\"a}lliseen suunnitteluun. Menetelm{\"a} sis{\"a}lt{\"a}{\"a} lis{\"a}ksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvel{\"a}ht{\"o}isyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen m{\"a}{\"a}rittelyyn. Ty{\"o}ss{\"a} kehitetyss{\"a} menetelm{\"a}ss{\"a} asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyv{\"a}isyys on oleellinen tekij{\"a} tuotevarianttien ominaisuuksien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}misess{\"a}. Ty{\"o}ss{\"a} on kehitetty menetelm{\"a}t ja apuv{\"a}lineet sek{\"a} tuotesegmentointiin ett{\"a} tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelm{\"a} yhdist{\"a}{\"a} markkina-l{\"a}ht{\"o}isen ja toimialal{\"a}ht{\"o}isen segmentoinnin tarvel{\"a}ht{\"o}iseksi tuotedifferonti-menetelm{\"a}ksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelm{\"a} tukee my{\"o}s tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelm{\"a} tuo asiakastyytyv{\"a}isyyden tuote-ominaisuuksien m{\"a}{\"a}rittelyn kriteeriksi. Lis{\"a}ksi se mahdollistaa tuotteiden keskin{\"a}isen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana m{\"a}{\"a}rittely{\"a}.",
keywords = "electronic components, product development, market segmentation, customers",
author = "Juha-Pekka Soininen",
year = "1997",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4531-1",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Soininen, J-P 1997, Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. VTT Julkaisuja - Publikationer, vol. 822, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. / Soininen, Juha-Pekka.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1997. 111 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 822).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa

AU - Soininen, Juha-Pekka

PY - 1997

Y1 - 1997

N2 - Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riittävän tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen peräkkäinen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riittämättömäksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin myös teknologisesti vaativissa tuotteissa. Työssä kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelmä perustuu massaräätälöintityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien järjestelmälliseen suunnitteluun. Menetelmä sisältää lisäksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvelähtöisyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen määrittelyyn. Työssä kehitetyssä menetelmässä asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyväisyys on oleellinen tekijä tuotevarianttien ominaisuuksien määrittämisessä. Työssä on kehitetty menetelmät ja apuvälineet sekä tuotesegmentointiin että tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelmä yhdistää markkina-lähtöisen ja toimialalähtöisen segmentoinnin tarvelähtöiseksi tuotedifferonti-menetelmäksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelmä tukee myös tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelmä tuo asiakastyytyväisyyden tuote-ominaisuuksien määrittelyn kriteeriksi. Lisäksi se mahdollistaa tuotteiden keskinäisen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana määrittelyä.

AB - Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riittävän tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen peräkkäinen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riittämättömäksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin myös teknologisesti vaativissa tuotteissa. Työssä kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelmä perustuu massaräätälöintityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien järjestelmälliseen suunnitteluun. Menetelmä sisältää lisäksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvelähtöisyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen määrittelyyn. Työssä kehitetyssä menetelmässä asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyväisyys on oleellinen tekijä tuotevarianttien ominaisuuksien määrittämisessä. Työssä on kehitetty menetelmät ja apuvälineet sekä tuotesegmentointiin että tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelmä yhdistää markkina-lähtöisen ja toimialalähtöisen segmentoinnin tarvelähtöiseksi tuotedifferonti-menetelmäksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelmä tukee myös tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelmä tuo asiakastyytyväisyyden tuote-ominaisuuksien määrittelyn kriteeriksi. Lisäksi se mahdollistaa tuotteiden keskinäisen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana määrittelyä.

KW - electronic components

KW - product development

KW - market segmentation

KW - customers

M3 - Report

SN - 951-38-4531-1

T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer

BT - Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Soininen J-P. Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1997. 111 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 822).