Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa

Translated title of the contribution: Customer oriented development of electronic product family

    Research output: Book/ReportReport

    1 Citation (Scopus)

    Abstract

    Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riittävän tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen peräkkäinen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riittämättömäksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin myös teknologisesti vaativissa tuotteissa. Työssä kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelmä perustuu massaräätälöintityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien järjestelmälliseen suunnitteluun. Menetelmä sisältää lisäksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvelähtöisyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen määrittelyyn. Työssä kehitetyssä menetelmässä asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyväisyys on oleellinen tekijä tuotevarianttien ominaisuuksien määrittämisessä. Työssä on kehitetty menetelmät ja apuvälineet sekä tuotesegmentointiin että tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelmä yhdistää markkina-lähtöisen ja toimialalähtöisen segmentoinnin tarvelähtöiseksi tuotedifferonti-menetelmäksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelmä tukee myös tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelmä tuo asiakastyytyväisyyden tuote-ominaisuuksien määrittelyn kriteeriksi. Lisäksi se mahdollistaa tuotteiden keskinäisen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana määrittelyä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages111
    ISBN (Electronic)951-38-4532-x
    ISBN (Print)951-38-4531-1
    Publication statusPublished - 1997
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
    Volume822
    ISSN1235-0613

    Fingerprint

    electronics

    Keywords

    • electronic components
    • product development
    • market segmentation
    • customers

    Cite this

    Soininen, J-P. (1997). Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol.. 822
    Soininen, Juha-Pekka. / Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1997. 111 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 822).
    @book{c63e1c07d7c04171b3f2e9a83d1bb4c0,
    title = "Asiakastarvel{\"a}ht{\"o}isyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa",
    abstract = "Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riitt{\"a}v{\"a}n tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen per{\"a}kk{\"a}inen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riitt{\"a}m{\"a}tt{\"o}m{\"a}ksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin my{\"o}s teknologisesti vaativissa tuotteissa. Ty{\"o}ss{\"a} kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelm{\"a} perustuu massar{\"a}{\"a}t{\"a}l{\"o}intityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien j{\"a}rjestelm{\"a}lliseen suunnitteluun. Menetelm{\"a} sis{\"a}lt{\"a}{\"a} lis{\"a}ksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvel{\"a}ht{\"o}isyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen m{\"a}{\"a}rittelyyn. Ty{\"o}ss{\"a} kehitetyss{\"a} menetelm{\"a}ss{\"a} asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyv{\"a}isyys on oleellinen tekij{\"a} tuotevarianttien ominaisuuksien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}misess{\"a}. Ty{\"o}ss{\"a} on kehitetty menetelm{\"a}t ja apuv{\"a}lineet sek{\"a} tuotesegmentointiin ett{\"a} tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelm{\"a} yhdist{\"a}{\"a} markkina-l{\"a}ht{\"o}isen ja toimialal{\"a}ht{\"o}isen segmentoinnin tarvel{\"a}ht{\"o}iseksi tuotedifferonti-menetelm{\"a}ksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelm{\"a} tukee my{\"o}s tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelm{\"a} tuo asiakastyytyv{\"a}isyyden tuote-ominaisuuksien m{\"a}{\"a}rittelyn kriteeriksi. Lis{\"a}ksi se mahdollistaa tuotteiden keskin{\"a}isen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana m{\"a}{\"a}rittely{\"a}.",
    keywords = "electronic components, product development, market segmentation, customers",
    author = "Juha-Pekka Soininen",
    year = "1997",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-4531-1",
    series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    address = "Finland",

    }

    Soininen, J-P 1997, Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. VTT Julkaisuja - Publikationer, vol. 822, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. / Soininen, Juha-Pekka.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1997. 111 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 822).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa

    AU - Soininen, Juha-Pekka

    PY - 1997

    Y1 - 1997

    N2 - Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riittävän tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen peräkkäinen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riittämättömäksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin myös teknologisesti vaativissa tuotteissa. Työssä kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelmä perustuu massaräätälöintityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien järjestelmälliseen suunnitteluun. Menetelmä sisältää lisäksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvelähtöisyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen määrittelyyn. Työssä kehitetyssä menetelmässä asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyväisyys on oleellinen tekijä tuotevarianttien ominaisuuksien määrittämisessä. Työssä on kehitetty menetelmät ja apuvälineet sekä tuotesegmentointiin että tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelmä yhdistää markkina-lähtöisen ja toimialalähtöisen segmentoinnin tarvelähtöiseksi tuotedifferonti-menetelmäksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelmä tukee myös tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelmä tuo asiakastyytyväisyyden tuote-ominaisuuksien määrittelyn kriteeriksi. Lisäksi se mahdollistaa tuotteiden keskinäisen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana määrittelyä.

    AB - Elektronisten tuotteiden markkinat ovat muuttuneet heterogeeniseksi, nopeasti muuttuvaksi toiminta-alueeksi, jossa menestymisen ehdoiksi ovat nousseet toiminnan nopeus, tuotteiden kohdentuvuus ja riittävän tuote-valikoiman tarjoaminen. Perinteinen peräkkäinen vaiheistettu tuotekehitys on osoittautumassa riittämättömäksi. Tuoteperhestrategia on keino vastata tuotemuuntelun haasteisiin myös teknologisesti vaativissa tuotteissa. Työssä kehitetty tuoteperhe-suunnittelu-menetelmä perustuu massaräätälöintityyppiseen modulaarisuuteen ja tuotesukupolvien järjestelmälliseen suunnitteluun. Menetelmä sisältää lisäksi tuotevarianttien rinnakkaisen suunnittelun. Asiakastarvelähtöisyyden soveltaminen tuoteperhesuunnittelussa tarkoittaa asiakkaan ottamista mukaan koko tuoteperheen määrittelyyn. Työssä kehitetyssä menetelmässä asiakas vaikuttaa koko tuoteperheen rakennehierarkian muodostumiseen ja asiakastyytyväisyys on oleellinen tekijä tuotevarianttien ominaisuuksien määrittämisessä. Työssä on kehitetty menetelmät ja apuvälineet sekä tuotesegmentointiin että tuoteominaisuuksien analysointiin. Segmentointimenetelmä yhdistää markkina-lähtöisen ja toimialalähtöisen segmentoinnin tarvelähtöiseksi tuotedifferonti-menetelmäksi, jossa tuloksena saadaan ominaisuuksiltaan varmennetut tuotesegmentit ja niiden tarpeet. Menetelmä tukee myös tuoteperheen ominaisuuksien osittamista ydintuotteen ja tuotevarianttien moduulien kesken. Tuoteperheen analysointimenetelmä tuo asiakastyytyväisyyden tuote-ominaisuuksien määrittelyn kriteeriksi. Lisäksi se mahdollistaa tuotteiden keskinäisen vertailun ja yrityksen tavoitteiden huomioon ottamisen osana määrittelyä.

    KW - electronic components

    KW - product development

    KW - market segmentation

    KW - customers

    M3 - Report

    SN - 951-38-4531-1

    T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer

    BT - Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Soininen J-P. Asiakastarvelähtöisyys elektronisen tuoteperheen suunnittelussa. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1997. 111 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 822).