Työkoneiden käytön jälkeisen käsittelyn suunnittelu

Translated title of the contribution: Design for end-of-life treatment of work machines

Hannele Tonteri, Saija Vatanen, Markku Kuuva

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Raportti on laadittu "Ympäristötekniset vaatimukset ajoneuvojen ja työkoneiden suunnittelussa"-projektissa. Projektiin osallistuneiden yritysten tuotteiden mukaisesti tässä raportissa työkoneella tarkoitetaan traktoreita ja metsäkoneita. Projektin johtoryhmään kuuluivat seuraavat yritykset: Valtra Oy, Timberjack Oy, Ponsse Oyj, Rautaruukki Oyj Corporate R & D, M-Filter Oy ja Tamglass Turvalasi Oy. Työkoneiden materiaalijakaumassa metallien osuus on noin 85 m-%, kumin osuus on noin 10 m-% ja muovien osuus noin 5 m-%. Työkoneissa käytettävät teräslaadut ovat pääasiassa seostamattomia perus- ja laatuteräksiä tai lujia hitsattavia teräksiä. Tavallisia käyttökohteita ovat työkoneiden rungot ja niiden osat. Valurautaa käytetään mm. sylinteriryhmissä, männänrenkaissa, vaihteiston osissa, hammaspyörissä, ketjupyörissä, jarrurummussa tai akseleissa. Kumi on pääasiallisesti renkaissa. Suurin osa muoviosista on ohjaamossa ja suurimpia muoviosia ovat yleensä erilaiset suojat, kotelot, säiliöt ja kokolattiamatot. Myös työkoneiden ikkunat voivat muovisia. Seostamattoman teräs- ja valurautaromun kierrätyksen menetelmät ovat jo olemassa ja suhteellisen hyvin myös käytössä. Tällaiselle romulle on metallurgisten vaatimusten lisäksi kappalekokoa koskevia vaatimuksia. Teräsromun hiilipitoisuus ei vaikuta sen kierrätykseen. Teräsromun seosaineille on pitoisuusrajoituksia. Romun vastaanottovaatimukset vaihtelevat terästehdas- ja valimokohtaisesti. Suomessa renkaiden kumille on ollut olemassa kierrätysjärjestelmä vuodesta 1996 lähtien. Muoveille ei ole vielä vakiintunutta kierrätyskäytäntöä. Muovien kierrätyksen tai hyödyntämisen tai molempien saattaminen valtakunnallisesti toimivaksi käytännöksi on tarkoituksenmukaista etenkin, kun muovien määrä työkoneissa näyttää tulevaisuudessa kasvavan. Työkoneiden käytön jälkeisen käsittelyn määrittely edellyttää tiivistä yhteistyötä työkoneiden valmistajien, osien ja materiaalien valmistajien, jakelijoiden, kuluttajien, purkajien, käytetyn materiaalien kerääjien ja käsittelijöiden välillä. Yhteistyökuvioiden luomiseksi ja ylläpitämiseksi yritysten on verkostoiduttava uudella tavalla. Eri valmistajien välinen yhteistyö nousee perinteisten yhteistyökuvioiden rinnalle. Tällöin kierrätyskäytännöt voivat olla lähes samanlaisia, jolloin ne voivat toteutua yhteistyössä eri valmistajien kanssa.
    Translated title of the contributionDesign for end-of-life treatment of work machines
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages38
    ISBN (Print)951-38-5765-4
    Publication statusPublished - 2000
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number2063
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • work
    • machines
    • agricultural machines
    • farming machines
    • recycling
    • environmental protection
    • scrap steel
    • scrap metal
    • vehicles
    • restrictions
    • design
    • rubber
    • plastics
    • cast iron

    Cite this

    Tonteri, H., Vatanen, S., & Kuuva, M. (2000). Työkoneiden käytön jälkeisen käsittelyn suunnittelu. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2063