Korkealujuusbetonisten siltojen suunnittelu ja valmistus

Translated title of the contribution: Designing and manufacturing of high-strength concrete bridges

Seppo Huovinen, Pertti Pitkänen, Liisa Salparanta

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Korkealujuusbetonisiltojen suunnittelussa ja valmistuksessa on erityispiirteitä, jotka on syytä ottaa huomioon rakenteiden kunnollisen toiminnan ja säilyvyyden takaamiseksi. Suunnittelussa laskentamallit valitaan ja laskenta suoritetaan joko lineaarisen kimmoteorian tai epälineaarisen teorian perusteella. Rakenteen muodonmuutoskyvyn tarkistuksessa voidaan käyttää plastisuusteoriaa. Taivutusrajatilamitoituksessa on syytä kiinnittää huomiota rakenteen sitkeyteen, koska korkealujuusbetonia käytettäessä on rakenteeseen mahdollista sijoittaa niin suuria vetoteräsmääriä, että rakenteen kiertymäkapasiteetti ei enää riitä takaamaan sitkeää murtumistapaa. Leikkausrajatilamitoituksessa on otettava huomioon, että korkealujuusbetonirakenteen leikkauskapasiteetti ei kasva lujuuden mukana, kuten betonin vetolujuus. Korkealujuusbetonin lujuuden hyöty maksimoidaan puristetuissa rakenteissa ja rakenneosissa. Tällaisia ovat pilarit, kaaret, kotelorakenteet ja liittorakenteet. Korkealujuusbetonisiltojen valmistuksen suurin riski on kovettumisenaikaisen lämpötilan hallinnassa. Jos lämpötilaa ei pystytä hallitsemaan ja se kasvaa liian suureksi, betoni vaurioituu ja sen säilyvyyskestävyys huononee. Julkaisussa esitetään lämpötilamittausten tuloksia ja verrataan niitä laskentateorian mukaisiin tuloksiin. Lisäksi esitetään erityispiirteet, jotka on syytä ottaa huomioon valmistuksen ennakkosuunnittelussa, betonin valmistuksessa, kuljetuksessa ja valussa jälkihoitoineen sekä laadunvalvonnassa. Lopuksi käsitellään korkealujuusbetonin säilyvyyteen liittyviä asioita ja koetuloksia.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
ISBN (Print)951-38-4121-9
Publication statusPublished - 1992
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
Volume773
ISSN1235-0613

Fingerprint

manufacturing

Keywords

  • construction materials
  • structures
  • structural analysis
  • structural design
  • high strength concretes
  • utilization
  • bridges (structures)
  • durability
  • design
  • calculations
  • models
  • ductility
  • rotation
  • shear stress
  • shear strength
  • shear properties
  • tensile strength
  • high temperature tests
  • cracking (fracturing)

Cite this

Huovinen, S., Pitkänen, P., & Salparanta, L. (1992). Korkealujuusbetonisten siltojen suunnittelu ja valmistus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol.. 773
Huovinen, Seppo ; Pitkänen, Pertti ; Salparanta, Liisa. / Korkealujuusbetonisten siltojen suunnittelu ja valmistus. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 773).
@book{506db6770d5a40bb8645ead95241fb8a,
title = "Korkealujuusbetonisten siltojen suunnittelu ja valmistus",
abstract = "Korkealujuusbetonisiltojen suunnittelussa ja valmistuksessa on erityispiirteit{\"a}, jotka on syyt{\"a} ottaa huomioon rakenteiden kunnollisen toiminnan ja s{\"a}ilyvyyden takaamiseksi. Suunnittelussa laskentamallit valitaan ja laskenta suoritetaan joko lineaarisen kimmoteorian tai ep{\"a}lineaarisen teorian perusteella. Rakenteen muodonmuutoskyvyn tarkistuksessa voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} plastisuusteoriaa. Taivutusrajatilamitoituksessa on syyt{\"a} kiinnitt{\"a}{\"a} huomiota rakenteen sitkeyteen, koska korkealujuusbetonia k{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} on rakenteeseen mahdollista sijoittaa niin suuria vetoter{\"a}sm{\"a}{\"a}ri{\"a}, ett{\"a} rakenteen kiertym{\"a}kapasiteetti ei en{\"a}{\"a} riit{\"a} takaamaan sitke{\"a}{\"a} murtumistapaa. Leikkausrajatilamitoituksessa on otettava huomioon, ett{\"a} korkealujuusbetonirakenteen leikkauskapasiteetti ei kasva lujuuden mukana, kuten betonin vetolujuus. Korkealujuusbetonin lujuuden hy{\"o}ty maksimoidaan puristetuissa rakenteissa ja rakenneosissa. T{\"a}llaisia ovat pilarit, kaaret, kotelorakenteet ja liittorakenteet. Korkealujuusbetonisiltojen valmistuksen suurin riski on kovettumisenaikaisen l{\"a}mp{\"o}tilan hallinnassa. Jos l{\"a}mp{\"o}tilaa ei pystyt{\"a} hallitsemaan ja se kasvaa liian suureksi, betoni vaurioituu ja sen s{\"a}ilyvyyskest{\"a}vyys huononee. Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n l{\"a}mp{\"o}tilamittausten tuloksia ja verrataan niit{\"a} laskentateorian mukaisiin tuloksiin. Lis{\"a}ksi esitet{\"a}{\"a}n erityispiirteet, jotka on syyt{\"a} ottaa huomioon valmistuksen ennakkosuunnittelussa, betonin valmistuksessa, kuljetuksessa ja valussa j{\"a}lkihoitoineen sek{\"a} laadunvalvonnassa. Lopuksi k{\"a}sitell{\"a}{\"a}n korkealujuusbetonin s{\"a}ilyvyyteen liittyvi{\"a} asioita ja koetuloksia.",
keywords = "construction materials, structures, structural analysis, structural design, high strength concretes, utilization, bridges (structures), durability, design, calculations, models, ductility, rotation, shear stress, shear strength, shear properties, tensile strength, high temperature tests, cracking (fracturing)",
author = "Seppo Huovinen and Pertti Pitk{\"a}nen and Liisa Salparanta",
note = "Project code: RAT00101",
year = "1992",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4121-9",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Huovinen, S, Pitkänen, P & Salparanta, L 1992, Korkealujuusbetonisten siltojen suunnittelu ja valmistus. VTT Julkaisuja - Publikationer, vol. 773, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Korkealujuusbetonisten siltojen suunnittelu ja valmistus. / Huovinen, Seppo; Pitkänen, Pertti; Salparanta, Liisa.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 773).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Korkealujuusbetonisten siltojen suunnittelu ja valmistus

AU - Huovinen, Seppo

AU - Pitkänen, Pertti

AU - Salparanta, Liisa

N1 - Project code: RAT00101

PY - 1992

Y1 - 1992

N2 - Korkealujuusbetonisiltojen suunnittelussa ja valmistuksessa on erityispiirteitä, jotka on syytä ottaa huomioon rakenteiden kunnollisen toiminnan ja säilyvyyden takaamiseksi. Suunnittelussa laskentamallit valitaan ja laskenta suoritetaan joko lineaarisen kimmoteorian tai epälineaarisen teorian perusteella. Rakenteen muodonmuutoskyvyn tarkistuksessa voidaan käyttää plastisuusteoriaa. Taivutusrajatilamitoituksessa on syytä kiinnittää huomiota rakenteen sitkeyteen, koska korkealujuusbetonia käytettäessä on rakenteeseen mahdollista sijoittaa niin suuria vetoteräsmääriä, että rakenteen kiertymäkapasiteetti ei enää riitä takaamaan sitkeää murtumistapaa. Leikkausrajatilamitoituksessa on otettava huomioon, että korkealujuusbetonirakenteen leikkauskapasiteetti ei kasva lujuuden mukana, kuten betonin vetolujuus. Korkealujuusbetonin lujuuden hyöty maksimoidaan puristetuissa rakenteissa ja rakenneosissa. Tällaisia ovat pilarit, kaaret, kotelorakenteet ja liittorakenteet. Korkealujuusbetonisiltojen valmistuksen suurin riski on kovettumisenaikaisen lämpötilan hallinnassa. Jos lämpötilaa ei pystytä hallitsemaan ja se kasvaa liian suureksi, betoni vaurioituu ja sen säilyvyyskestävyys huononee. Julkaisussa esitetään lämpötilamittausten tuloksia ja verrataan niitä laskentateorian mukaisiin tuloksiin. Lisäksi esitetään erityispiirteet, jotka on syytä ottaa huomioon valmistuksen ennakkosuunnittelussa, betonin valmistuksessa, kuljetuksessa ja valussa jälkihoitoineen sekä laadunvalvonnassa. Lopuksi käsitellään korkealujuusbetonin säilyvyyteen liittyviä asioita ja koetuloksia.

AB - Korkealujuusbetonisiltojen suunnittelussa ja valmistuksessa on erityispiirteitä, jotka on syytä ottaa huomioon rakenteiden kunnollisen toiminnan ja säilyvyyden takaamiseksi. Suunnittelussa laskentamallit valitaan ja laskenta suoritetaan joko lineaarisen kimmoteorian tai epälineaarisen teorian perusteella. Rakenteen muodonmuutoskyvyn tarkistuksessa voidaan käyttää plastisuusteoriaa. Taivutusrajatilamitoituksessa on syytä kiinnittää huomiota rakenteen sitkeyteen, koska korkealujuusbetonia käytettäessä on rakenteeseen mahdollista sijoittaa niin suuria vetoteräsmääriä, että rakenteen kiertymäkapasiteetti ei enää riitä takaamaan sitkeää murtumistapaa. Leikkausrajatilamitoituksessa on otettava huomioon, että korkealujuusbetonirakenteen leikkauskapasiteetti ei kasva lujuuden mukana, kuten betonin vetolujuus. Korkealujuusbetonin lujuuden hyöty maksimoidaan puristetuissa rakenteissa ja rakenneosissa. Tällaisia ovat pilarit, kaaret, kotelorakenteet ja liittorakenteet. Korkealujuusbetonisiltojen valmistuksen suurin riski on kovettumisenaikaisen lämpötilan hallinnassa. Jos lämpötilaa ei pystytä hallitsemaan ja se kasvaa liian suureksi, betoni vaurioituu ja sen säilyvyyskestävyys huononee. Julkaisussa esitetään lämpötilamittausten tuloksia ja verrataan niitä laskentateorian mukaisiin tuloksiin. Lisäksi esitetään erityispiirteet, jotka on syytä ottaa huomioon valmistuksen ennakkosuunnittelussa, betonin valmistuksessa, kuljetuksessa ja valussa jälkihoitoineen sekä laadunvalvonnassa. Lopuksi käsitellään korkealujuusbetonin säilyvyyteen liittyviä asioita ja koetuloksia.

KW - construction materials

KW - structures

KW - structural analysis

KW - structural design

KW - high strength concretes

KW - utilization

KW - bridges (structures)

KW - durability

KW - design

KW - calculations

KW - models

KW - ductility

KW - rotation

KW - shear stress

KW - shear strength

KW - shear properties

KW - tensile strength

KW - high temperature tests

KW - cracking (fracturing)

M3 - Report

SN - 951-38-4121-9

T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer

BT - Korkealujuusbetonisten siltojen suunnittelu ja valmistus

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Huovinen S, Pitkänen P, Salparanta L. Korkealujuusbetonisten siltojen suunnittelu ja valmistus. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 773).