Liikennesää-tiedotuksen toteutuminen ja arviointi talvikaudella 2003-2004

Translated title of the contribution: Determining successfulness of the road weather information service in the winter season 2003-2004

Anna Schirokoff, Elina Aittoniemi

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Liikennesää on liikenteen tiedotuspalvelu, jossa tienkäyttäjille välitetään Internetissä sekä osana television ja radion sääennusteita ajosäätä ja -keliä koskevia ennusteita. Palvelussa kootaan ja yhdistetään tiedot kelistä, kunnossapidosta sekä säästä ja sen kehityksestä ja ennustetaan näiden tietojen perusteella ajokelin kehittyminen seuraavan vuorokauden aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää talvikaudelta 2003–2004, miten Liikennesää- palvelun tavoite oli toteutunut eli kuinka paljon eri Liikennesää-luokkia oli ennustettu, miten Liikennesää-ennusteet olivat onnistuneet eli miten päivistä, jolloin oli tapahtunut erittäin runsaasti onnettomuuksia, oli varoitettu ja miten onnettomuusriski pääteillä erosi eli keliennusteiden aikoina. Normaalia keliä ennustettiin 66 % ajasta, huonoa keliä 30 % ajasta ja erittäin huonoa keliä 4 % ajasta. Erittäin huonoa keliä ennustettiin edellistä talvikautta selvästi enemmän. Koko maassa oli talven aikana 9 päivää, joiden aikana tapahtui yli 80 % keskimääräistä enemmän liikenneonnettomuuksia. Useimmissa tapauksissa matalapaine liikkui lumisateineen Suomen yli, joissakin tapauksissa pyry oli vallinnut jo onnettomuuspäivää edeltävänä päivänä. Näiden päivien huonoista tai erittäin huonoista ajo-olosuhteista oli varoitettu erittäin hyvin ennakkoon. Pääteillä henkilövahinko-onnettomuuksien riski kasvoi selvästi ajo-olosuhteiden huonontuessa: huonon kelin riski oli yli kaksinkertainen ja erittäin huonon kelin yli kolmikertainen verrattuna normaalin ajokelin riskiin. Huonojen kelien korkeat onnettomuusriskit osoittavat Liikennesää-varoitusten tarpeellisuuden.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages59
    ISBN (Electronic)951 -803-527-x
    Publication statusPublished - 2005
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesTiehallinnon selvityksiä
    Number35/2005
    ISSN1457-9871

      Fingerprint

    Keywords

    • road weather
    • information
    • service
    • evaluation

    Cite this