Rakennushankkeen luovutusprosessin kehittäminen

Translated title of the contribution: Development of the building handover process

Hannu Koski

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Luovutusprosessin tarkoituksena on siirtää valmiin kohteen omistus ja hallinta urakoitsijoilta omistajille ja käyttäjille. Asiakaslähtöisyyden korostumisen, hankkeiden teknistymisen ja osapuolten määrän kasvun myötä luovutuksen asema ydinprosessina on entisestään kasvanut viime vuosina. Luovutusprosessi on kuitenkin usein varsin puutteellisesti toteutettu, mikä näkyy muun muassa niin, että työt ovat keskeneräisiä vielä luovutusvaiheessa, laatuvirheitä paljastuu vastaanottotarkastuksessa, luovutusasiakirjat ovat puutteellisia ja luovutus ei perustu tilaajan ja toteuttajan aktiiviseen yhteistyöhön. Luovutuksen kehittämiseksi mallinnettiin aluksi sekä asuntokohteen että toimistokohteen luovutusprosessit osallistuvien yritysten ja VTT:n yhteisissä workshopeissa. Tämän jälkeen selvitettiin luovutukseen liittyvät ongelmat ja kehittämistarpeet, joista keskeisimpiä olivat suunnitelmien yhteensopimattomuus, puutteellinen aikataulusuunnittelu, luovutusaikataulusta lipsuminen, luovutustehtävien laiminlyönti, käytönopastus sekä tilaajan ja toteuttajan yhteistyö. Asuntokohteen luovutusprosessia päätettiin uudistaa 10 toimenpiteen ja toimistokohteen 14 toimenpiteen avulla. Erittäin tärkeänä pidettiin, että myös aliurakoitsijat ja suunnittelijat laativat resurssipohjaiset aikataulut, mikä luo edellytykset rakentamisen ja luovutusvaiheen realistiselle aikataulu-suunnittelulle ja toteutukselle. Tärkeimmät luovutukseen liittyvät tehtävät, kuten luovutusaineiston kokoaminen, luovutusvaiheen alku ja toimintakoevalmius, tulisi sitoa maksuposteihin. Valvonta-suunnitelman laatua, käytönopastusta, asukkaiden informointia sekä tilaaja-toteuttajayhteistyötä pitäisi myös kehittää. Muutostoimenpiteiden vieminen käytäntöön jäi yritysten hoidettavaksi projektin päätyttyä. Luovutusprosessin mittaaminen todettiin ongelmalliseksi, koska on vaikeata selvittää, mikä vaikutus rakentamisprosessilla on ollut luovutusprosessin onnistumiseen. Lisäksi prosessin tehokkuuden ja toimivuuden arviointi ja vertailu on hankalaa. Toimivan ja tehokkaan luovutusprosessin edellytyksenä on, että 1.Luovutusprosessi sekä sen tehtävät ja vastuuhenkilöt on selkeästi määritetty ja kuvattu 2. Luovutusprosessiin osallistuvat tuntevat prosessin ja oman tehtävänsä siinä 3. Prosessin osallistujat ovat motivoituneet hoitamaan omat luovutustehtävänsä hyvin 4. Osallistujien on mahdollista hoitaa luovutus suunnitellusti 5. Myös asiakas osallistuu vastuullisesti luovutukseen yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa. Vaikka luovutusprosessiin ei tehtykään radikaaleja muutoksia, kehityshankkeen aikana vahvistui käsitys, että luovutusprosessi on mahdollista saada erittäin hyvin toimivaksi ja tehokkaaksi, mikäli kattavasti toteutetaan kehitystyön tuloksena löydetyt parannukset prosessiin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages52
ISBN (Electronic)951-38-6449-9
ISBN (Print)951-38-6448-0
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Research Notes
PublisherVTT
No.2236
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Oman

Keywords

  • handover process
  • building industry
  • contractors
  • process modelling
  • construction
  • building process
  • residential buildings
  • office buildings

Cite this

Koski, H. (2004). Rakennushankkeen luovutusprosessin kehittäminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2236
Koski, Hannu. / Rakennushankkeen luovutusprosessin kehittäminen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 52 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2236).
@book{fc4f0afcb44d44c4a84e76745842156e,
title = "Rakennushankkeen luovutusprosessin kehitt{\"a}minen",
abstract = "Luovutusprosessin tarkoituksena on siirt{\"a}{\"a} valmiin kohteen omistus ja hallinta urakoitsijoilta omistajille ja k{\"a}ytt{\"a}jille. Asiakasl{\"a}ht{\"o}isyyden korostumisen, hankkeiden teknistymisen ja osapuolten m{\"a}{\"a}r{\"a}n kasvun my{\"o}t{\"a} luovutuksen asema ydinprosessina on entisest{\"a}{\"a}n kasvanut viime vuosina. Luovutusprosessi on kuitenkin usein varsin puutteellisesti toteutettu, mik{\"a} n{\"a}kyy muun muassa niin, ett{\"a} ty{\"o}t ovat keskener{\"a}isi{\"a} viel{\"a} luovutusvaiheessa, laatuvirheit{\"a} paljastuu vastaanottotarkastuksessa, luovutusasiakirjat ovat puutteellisia ja luovutus ei perustu tilaajan ja toteuttajan aktiiviseen yhteisty{\"o}h{\"o}n. Luovutuksen kehitt{\"a}miseksi mallinnettiin aluksi sek{\"a} asuntokohteen ett{\"a} toimistokohteen luovutusprosessit osallistuvien yritysten ja VTT:n yhteisiss{\"a} workshopeissa. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen selvitettiin luovutukseen liittyv{\"a}t ongelmat ja kehitt{\"a}mistarpeet, joista keskeisimpi{\"a} olivat suunnitelmien yhteensopimattomuus, puutteellinen aikataulusuunnittelu, luovutusaikataulusta lipsuminen, luovutusteht{\"a}vien laiminly{\"o}nti, k{\"a}yt{\"o}nopastus sek{\"a} tilaajan ja toteuttajan yhteisty{\"o}. Asuntokohteen luovutusprosessia p{\"a}{\"a}tettiin uudistaa 10 toimenpiteen ja toimistokohteen 14 toimenpiteen avulla. Eritt{\"a}in t{\"a}rke{\"a}n{\"a} pidettiin, ett{\"a} my{\"o}s aliurakoitsijat ja suunnittelijat laativat resurssipohjaiset aikataulut, mik{\"a} luo edellytykset rakentamisen ja luovutusvaiheen realistiselle aikataulu-suunnittelulle ja toteutukselle. T{\"a}rkeimm{\"a}t luovutukseen liittyv{\"a}t teht{\"a}v{\"a}t, kuten luovutusaineiston kokoaminen, luovutusvaiheen alku ja toimintakoevalmius, tulisi sitoa maksuposteihin. Valvonta-suunnitelman laatua, k{\"a}yt{\"o}nopastusta, asukkaiden informointia sek{\"a} tilaaja-toteuttajayhteisty{\"o}t{\"a} pit{\"a}isi my{\"o}s kehitt{\"a}{\"a}. Muutostoimenpiteiden vieminen k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"o}n j{\"a}i yritysten hoidettavaksi projektin p{\"a}{\"a}tytty{\"a}. Luovutusprosessin mittaaminen todettiin ongelmalliseksi, koska on vaikeata selvitt{\"a}{\"a}, mik{\"a} vaikutus rakentamisprosessilla on ollut luovutusprosessin onnistumiseen. Lis{\"a}ksi prosessin tehokkuuden ja toimivuuden arviointi ja vertailu on hankalaa. Toimivan ja tehokkaan luovutusprosessin edellytyksen{\"a} on, ett{\"a} 1.Luovutusprosessi sek{\"a} sen teht{\"a}v{\"a}t ja vastuuhenkil{\"o}t on selke{\"a}sti m{\"a}{\"a}ritetty ja kuvattu 2. Luovutusprosessiin osallistuvat tuntevat prosessin ja oman teht{\"a}v{\"a}ns{\"a} siin{\"a} 3. Prosessin osallistujat ovat motivoituneet hoitamaan omat luovutusteht{\"a}v{\"a}ns{\"a} hyvin 4. Osallistujien on mahdollista hoitaa luovutus suunnitellusti 5. My{\"o}s asiakas osallistuu vastuullisesti luovutukseen yhteisty{\"o}ss{\"a} urakoitsijoiden kanssa. Vaikka luovutusprosessiin ei tehtyk{\"a}{\"a}n radikaaleja muutoksia, kehityshankkeen aikana vahvistui k{\"a}sitys, ett{\"a} luovutusprosessi on mahdollista saada eritt{\"a}in hyvin toimivaksi ja tehokkaaksi, mik{\"a}li kattavasti toteutetaan kehitysty{\"o}n tuloksena l{\"o}ydetyt parannukset prosessiin.",
keywords = "handover process, building industry, contractors, process modelling, construction, building process, residential buildings, office buildings",
author = "Hannu Koski",
note = "Project code: R2SU00384",
year = "2004",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6448-0",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2236",
address = "Finland",

}

Koski, H 2004, Rakennushankkeen luovutusprosessin kehittäminen. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2236, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Rakennushankkeen luovutusprosessin kehittäminen. / Koski, Hannu.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 52 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2236).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Rakennushankkeen luovutusprosessin kehittäminen

AU - Koski, Hannu

N1 - Project code: R2SU00384

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - Luovutusprosessin tarkoituksena on siirtää valmiin kohteen omistus ja hallinta urakoitsijoilta omistajille ja käyttäjille. Asiakaslähtöisyyden korostumisen, hankkeiden teknistymisen ja osapuolten määrän kasvun myötä luovutuksen asema ydinprosessina on entisestään kasvanut viime vuosina. Luovutusprosessi on kuitenkin usein varsin puutteellisesti toteutettu, mikä näkyy muun muassa niin, että työt ovat keskeneräisiä vielä luovutusvaiheessa, laatuvirheitä paljastuu vastaanottotarkastuksessa, luovutusasiakirjat ovat puutteellisia ja luovutus ei perustu tilaajan ja toteuttajan aktiiviseen yhteistyöhön. Luovutuksen kehittämiseksi mallinnettiin aluksi sekä asuntokohteen että toimistokohteen luovutusprosessit osallistuvien yritysten ja VTT:n yhteisissä workshopeissa. Tämän jälkeen selvitettiin luovutukseen liittyvät ongelmat ja kehittämistarpeet, joista keskeisimpiä olivat suunnitelmien yhteensopimattomuus, puutteellinen aikataulusuunnittelu, luovutusaikataulusta lipsuminen, luovutustehtävien laiminlyönti, käytönopastus sekä tilaajan ja toteuttajan yhteistyö. Asuntokohteen luovutusprosessia päätettiin uudistaa 10 toimenpiteen ja toimistokohteen 14 toimenpiteen avulla. Erittäin tärkeänä pidettiin, että myös aliurakoitsijat ja suunnittelijat laativat resurssipohjaiset aikataulut, mikä luo edellytykset rakentamisen ja luovutusvaiheen realistiselle aikataulu-suunnittelulle ja toteutukselle. Tärkeimmät luovutukseen liittyvät tehtävät, kuten luovutusaineiston kokoaminen, luovutusvaiheen alku ja toimintakoevalmius, tulisi sitoa maksuposteihin. Valvonta-suunnitelman laatua, käytönopastusta, asukkaiden informointia sekä tilaaja-toteuttajayhteistyötä pitäisi myös kehittää. Muutostoimenpiteiden vieminen käytäntöön jäi yritysten hoidettavaksi projektin päätyttyä. Luovutusprosessin mittaaminen todettiin ongelmalliseksi, koska on vaikeata selvittää, mikä vaikutus rakentamisprosessilla on ollut luovutusprosessin onnistumiseen. Lisäksi prosessin tehokkuuden ja toimivuuden arviointi ja vertailu on hankalaa. Toimivan ja tehokkaan luovutusprosessin edellytyksenä on, että 1.Luovutusprosessi sekä sen tehtävät ja vastuuhenkilöt on selkeästi määritetty ja kuvattu 2. Luovutusprosessiin osallistuvat tuntevat prosessin ja oman tehtävänsä siinä 3. Prosessin osallistujat ovat motivoituneet hoitamaan omat luovutustehtävänsä hyvin 4. Osallistujien on mahdollista hoitaa luovutus suunnitellusti 5. Myös asiakas osallistuu vastuullisesti luovutukseen yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa. Vaikka luovutusprosessiin ei tehtykään radikaaleja muutoksia, kehityshankkeen aikana vahvistui käsitys, että luovutusprosessi on mahdollista saada erittäin hyvin toimivaksi ja tehokkaaksi, mikäli kattavasti toteutetaan kehitystyön tuloksena löydetyt parannukset prosessiin.

AB - Luovutusprosessin tarkoituksena on siirtää valmiin kohteen omistus ja hallinta urakoitsijoilta omistajille ja käyttäjille. Asiakaslähtöisyyden korostumisen, hankkeiden teknistymisen ja osapuolten määrän kasvun myötä luovutuksen asema ydinprosessina on entisestään kasvanut viime vuosina. Luovutusprosessi on kuitenkin usein varsin puutteellisesti toteutettu, mikä näkyy muun muassa niin, että työt ovat keskeneräisiä vielä luovutusvaiheessa, laatuvirheitä paljastuu vastaanottotarkastuksessa, luovutusasiakirjat ovat puutteellisia ja luovutus ei perustu tilaajan ja toteuttajan aktiiviseen yhteistyöhön. Luovutuksen kehittämiseksi mallinnettiin aluksi sekä asuntokohteen että toimistokohteen luovutusprosessit osallistuvien yritysten ja VTT:n yhteisissä workshopeissa. Tämän jälkeen selvitettiin luovutukseen liittyvät ongelmat ja kehittämistarpeet, joista keskeisimpiä olivat suunnitelmien yhteensopimattomuus, puutteellinen aikataulusuunnittelu, luovutusaikataulusta lipsuminen, luovutustehtävien laiminlyönti, käytönopastus sekä tilaajan ja toteuttajan yhteistyö. Asuntokohteen luovutusprosessia päätettiin uudistaa 10 toimenpiteen ja toimistokohteen 14 toimenpiteen avulla. Erittäin tärkeänä pidettiin, että myös aliurakoitsijat ja suunnittelijat laativat resurssipohjaiset aikataulut, mikä luo edellytykset rakentamisen ja luovutusvaiheen realistiselle aikataulu-suunnittelulle ja toteutukselle. Tärkeimmät luovutukseen liittyvät tehtävät, kuten luovutusaineiston kokoaminen, luovutusvaiheen alku ja toimintakoevalmius, tulisi sitoa maksuposteihin. Valvonta-suunnitelman laatua, käytönopastusta, asukkaiden informointia sekä tilaaja-toteuttajayhteistyötä pitäisi myös kehittää. Muutostoimenpiteiden vieminen käytäntöön jäi yritysten hoidettavaksi projektin päätyttyä. Luovutusprosessin mittaaminen todettiin ongelmalliseksi, koska on vaikeata selvittää, mikä vaikutus rakentamisprosessilla on ollut luovutusprosessin onnistumiseen. Lisäksi prosessin tehokkuuden ja toimivuuden arviointi ja vertailu on hankalaa. Toimivan ja tehokkaan luovutusprosessin edellytyksenä on, että 1.Luovutusprosessi sekä sen tehtävät ja vastuuhenkilöt on selkeästi määritetty ja kuvattu 2. Luovutusprosessiin osallistuvat tuntevat prosessin ja oman tehtävänsä siinä 3. Prosessin osallistujat ovat motivoituneet hoitamaan omat luovutustehtävänsä hyvin 4. Osallistujien on mahdollista hoitaa luovutus suunnitellusti 5. Myös asiakas osallistuu vastuullisesti luovutukseen yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa. Vaikka luovutusprosessiin ei tehtykään radikaaleja muutoksia, kehityshankkeen aikana vahvistui käsitys, että luovutusprosessi on mahdollista saada erittäin hyvin toimivaksi ja tehokkaaksi, mikäli kattavasti toteutetaan kehitystyön tuloksena löydetyt parannukset prosessiin.

KW - handover process

KW - building industry

KW - contractors

KW - process modelling

KW - construction

KW - building process

KW - residential buildings

KW - office buildings

M3 - Report

SN - 951-38-6448-0

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Rakennushankkeen luovutusprosessin kehittäminen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Koski H. Rakennushankkeen luovutusprosessin kehittäminen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 52 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2236).