Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi

Translated title of the contribution: Diagnostication of a hydrodynamic journal bearing

Björn Hemming, Jarmo Vihersalo, Peter Andersson, Petri Enwald, Timo Knuutila

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa kuvaillaan höyryturbiinin pääakselin laakerin laboratoriosimulointia pienoislaakerilla, joka toteutettiin varioimalla laakeripainetta, akselin pyörimisnopeutta sekä öljyn vesipitoisuutta. Tarkoituksena oli selvittää vahingollisen kavitaation ilmeneminen sekä voitelukalvon kuormankantokyky vesipitoisuuden kasvaessa nollasta kahteen prosenttiin. Laakerin voitelutilanteen seuraamiseksi käytettiin kymmentä laakeripesään kiinnitettyä anturia sekä niiden tarvitsemaa jatkokäsittelylaitteistoa. Laboratoriossa suoritetut liukulaakerikokeet osoittivat, että laakereiden voitelutilanteen diagnostisointi on toteutettavissa ja että tämän tutkimuksen koeparametreilla laakerin kalvonpaksuusmittauksien tulokset korreloivat laakerin käyttövarmuuden kannalta riittävästi sekä HD- että EHD-laskentamenetelmien kanssa. Mitatulle kalvonpaksuudelle ja vesipitoisuudelle löytyi tilastollinen riippuvuus riskitasolla P = 0,06 ja suurimmat kalvonpaksuudet esiintyivät 1 %:n vesipitoisuudella. Laakerin kuormankantokyky pysyi hyvänä hyvin suurista vesipitoisuuksista huolimatta. Kavitaatioon viittaavia ilmiöitä tai vaurioita ei ilmennyt.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages59
ISBN (Print)951-38-4504-4
Publication statusPublished - 1994
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
Volume796
ISSN1235-0613

Fingerprint

Hydrodynamics

Keywords

  • bearings
  • journal bearings
  • hydrodynamics
  • lubrication
  • white metal
  • cavitation
  • operability
  • film thickness
  • vibration
  • water content

Cite this

Hemming, B., Vihersalo, J., Andersson, P., Enwald, P., & Knuutila, T. (1994). Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol.. 796
Hemming, Björn ; Vihersalo, Jarmo ; Andersson, Peter ; Enwald, Petri ; Knuutila, Timo. / Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 59 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 796).
@book{7331d0e4c9bd40b9a0aaada36f245830,
title = "Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi",
abstract = "Tutkimuksessa kuvaillaan h{\"o}yryturbiinin p{\"a}{\"a}akselin laakerin laboratoriosimulointia pienoislaakerilla, joka toteutettiin varioimalla laakeripainetta, akselin py{\"o}rimisnopeutta sek{\"a} {\"o}ljyn vesipitoisuutta. Tarkoituksena oli selvitt{\"a}{\"a} vahingollisen kavitaation ilmeneminen sek{\"a} voitelukalvon kuormankantokyky vesipitoisuuden kasvaessa nollasta kahteen prosenttiin. Laakerin voitelutilanteen seuraamiseksi k{\"a}ytettiin kymment{\"a} laakeripes{\"a}{\"a}n kiinnitetty{\"a} anturia sek{\"a} niiden tarvitsemaa jatkok{\"a}sittelylaitteistoa. Laboratoriossa suoritetut liukulaakerikokeet osoittivat, ett{\"a} laakereiden voitelutilanteen diagnostisointi on toteutettavissa ja ett{\"a} t{\"a}m{\"a}n tutkimuksen koeparametreilla laakerin kalvonpaksuusmittauksien tulokset korreloivat laakerin k{\"a}ytt{\"o}varmuuden kannalta riitt{\"a}v{\"a}sti sek{\"a} HD- ett{\"a} EHD-laskentamenetelmien kanssa. Mitatulle kalvonpaksuudelle ja vesipitoisuudelle l{\"o}ytyi tilastollinen riippuvuus riskitasolla P = 0,06 ja suurimmat kalvonpaksuudet esiintyiv{\"a}t 1 {\%}:n vesipitoisuudella. Laakerin kuormankantokyky pysyi hyv{\"a}n{\"a} hyvin suurista vesipitoisuuksista huolimatta. Kavitaatioon viittaavia ilmi{\"o}it{\"a} tai vaurioita ei ilmennyt.",
keywords = "bearings, journal bearings, hydrodynamics, lubrication, white metal, cavitation, operability, film thickness, vibration, water content",
author = "Bj{\"o}rn Hemming and Jarmo Vihersalo and Peter Andersson and Petri Enwald and Timo Knuutila",
note = "Project code: VAL35741",
year = "1994",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4504-4",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
address = "Finland",

}

Hemming, B, Vihersalo, J, Andersson, P, Enwald, P & Knuutila, T 1994, Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi. VTT Julkaisuja - Publikationer, vol. 796, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi. / Hemming, Björn; Vihersalo, Jarmo; Andersson, Peter; Enwald, Petri; Knuutila, Timo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 59 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 796).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi

AU - Hemming, Björn

AU - Vihersalo, Jarmo

AU - Andersson, Peter

AU - Enwald, Petri

AU - Knuutila, Timo

N1 - Project code: VAL35741

PY - 1994

Y1 - 1994

N2 - Tutkimuksessa kuvaillaan höyryturbiinin pääakselin laakerin laboratoriosimulointia pienoislaakerilla, joka toteutettiin varioimalla laakeripainetta, akselin pyörimisnopeutta sekä öljyn vesipitoisuutta. Tarkoituksena oli selvittää vahingollisen kavitaation ilmeneminen sekä voitelukalvon kuormankantokyky vesipitoisuuden kasvaessa nollasta kahteen prosenttiin. Laakerin voitelutilanteen seuraamiseksi käytettiin kymmentä laakeripesään kiinnitettyä anturia sekä niiden tarvitsemaa jatkokäsittelylaitteistoa. Laboratoriossa suoritetut liukulaakerikokeet osoittivat, että laakereiden voitelutilanteen diagnostisointi on toteutettavissa ja että tämän tutkimuksen koeparametreilla laakerin kalvonpaksuusmittauksien tulokset korreloivat laakerin käyttövarmuuden kannalta riittävästi sekä HD- että EHD-laskentamenetelmien kanssa. Mitatulle kalvonpaksuudelle ja vesipitoisuudelle löytyi tilastollinen riippuvuus riskitasolla P = 0,06 ja suurimmat kalvonpaksuudet esiintyivät 1 %:n vesipitoisuudella. Laakerin kuormankantokyky pysyi hyvänä hyvin suurista vesipitoisuuksista huolimatta. Kavitaatioon viittaavia ilmiöitä tai vaurioita ei ilmennyt.

AB - Tutkimuksessa kuvaillaan höyryturbiinin pääakselin laakerin laboratoriosimulointia pienoislaakerilla, joka toteutettiin varioimalla laakeripainetta, akselin pyörimisnopeutta sekä öljyn vesipitoisuutta. Tarkoituksena oli selvittää vahingollisen kavitaation ilmeneminen sekä voitelukalvon kuormankantokyky vesipitoisuuden kasvaessa nollasta kahteen prosenttiin. Laakerin voitelutilanteen seuraamiseksi käytettiin kymmentä laakeripesään kiinnitettyä anturia sekä niiden tarvitsemaa jatkokäsittelylaitteistoa. Laboratoriossa suoritetut liukulaakerikokeet osoittivat, että laakereiden voitelutilanteen diagnostisointi on toteutettavissa ja että tämän tutkimuksen koeparametreilla laakerin kalvonpaksuusmittauksien tulokset korreloivat laakerin käyttövarmuuden kannalta riittävästi sekä HD- että EHD-laskentamenetelmien kanssa. Mitatulle kalvonpaksuudelle ja vesipitoisuudelle löytyi tilastollinen riippuvuus riskitasolla P = 0,06 ja suurimmat kalvonpaksuudet esiintyivät 1 %:n vesipitoisuudella. Laakerin kuormankantokyky pysyi hyvänä hyvin suurista vesipitoisuuksista huolimatta. Kavitaatioon viittaavia ilmiöitä tai vaurioita ei ilmennyt.

KW - bearings

KW - journal bearings

KW - hydrodynamics

KW - lubrication

KW - white metal

KW - cavitation

KW - operability

KW - film thickness

KW - vibration

KW - water content

M3 - Report

SN - 951-38-4504-4

T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer

BT - Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Hemming B, Vihersalo J, Andersson P, Enwald P, Knuutila T. Hydrodynaamisen valkometalliliukulaakerin diagnostisointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1994. 59 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer, Vol. 796).