Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Dieselmoottorissa syntyvät pakokaasupäästöt poikkeavat bensiinikäyttöisen ottomoottorin päästöistä monessa suhteessa. Palamattomat hiilivety-yhdisteet syntyvät dieselmoottorissa yleensä siksi, että polttoaineen ja ilman huono sekoittuminen aiheuttaa paikallista hapenpuutetta. Korkea palamispaine ja -lämpötila sekä ilmaylimäärästä johtuva suuri happipitoisuus synnyttävät palamisen sivutuotteena runsaasti typen oksideja. Polttoaineen pitkäketjuisista hiilivety-yhdisteistä muodostuu palamistapahtuman aikana pyrolyysin ja kondensaatio-dehydraatioreaktioiden kautta hiili(noki)hiukkasia, jotka havaitaan savutuksena. Nokihiukkasiin sitoutuu myös monirengashlili-vety(PAH)-yhdisteitä. Hillimonoksidia syntyy dieselmoottorissa luonnostaan vähän, koska palaminen tapahtuu yleensä runsaassa ilmaylimäärässä. Dieselmoottorin pakokaasupäästöjen määrään ja koostumukseen vaikuttavat lähinnä palamistapahtumaan liittyvät moottorin rakennetekijät. Palamista tehostamalla vähennetään haitallisten aineosasten muodostumista. Myös pakokaasujen jälkipuhdistuksella voidaan päästöjä osaltaan vähentää. Typen oksidien muodostumisen rajoittamiseen käytettävissä olevat ratkaisut lisäävät kuitenkin yleensä vastaavasti polttoaineenkulutusta tai hiukkaspäästöä. Sähköisten ohjaus- ja säätöjärjestelmien käyttöönotto vähentää lähivuosina yhdessä yhä yleistyvän turboahtamisen ja ahtoilman jäähdytyksen kanssa haitallisia pakokaasupäästöjä, vaikka dieselpolttoaineiden laatu tuotannollisten tekijöiden takia saattaakin huonontua ja osaltaan lisätä päästöjä. Hiukkassuodattimien rakennetta kehitetään ja myös joitakin katalyyttiseen pakokaasun jälkipuhdistukseen perustuvia ratkaisuja nähtäneen.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages92
    ISBN (Print)951-38-2883-2
    Publication statusPublished - 1987
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number712
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • diesel engines
    • automobiles
    • emissions
    • exhaust gases
    • chemical analysis
    • purification

    Cite this

    Laurikko, J. (1987). Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 712
    Laurikko, Juhani. / Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt : Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 92 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 712).
    @book{00fd234d8bed482aa0121b2b875af475,
    title = "Dieselmoottoriautojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka",
    abstract = "Dieselmoottorissa syntyv{\"a}t pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t poikkeavat bensiinik{\"a}ytt{\"o}isen ottomoottorin p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} monessa suhteessa. Palamattomat hiilivety-yhdisteet syntyv{\"a}t dieselmoottorissa yleens{\"a} siksi, ett{\"a} polttoaineen ja ilman huono sekoittuminen aiheuttaa paikallista hapenpuutetta. Korkea palamispaine ja -l{\"a}mp{\"o}tila sek{\"a} ilmaylim{\"a}{\"a}r{\"a}st{\"a} johtuva suuri happipitoisuus synnytt{\"a}v{\"a}t palamisen sivutuotteena runsaasti typen oksideja. Polttoaineen pitk{\"a}ketjuisista hiilivety-yhdisteist{\"a} muodostuu palamistapahtuman aikana pyrolyysin ja kondensaatio-dehydraatioreaktioiden kautta hiili(noki)hiukkasia, jotka havaitaan savutuksena. Nokihiukkasiin sitoutuu my{\"o}s monirengashlili-vety(PAH)-yhdisteit{\"a}. Hillimonoksidia syntyy dieselmoottorissa luonnostaan v{\"a}h{\"a}n, koska palaminen tapahtuu yleens{\"a} runsaassa ilmaylim{\"a}{\"a}r{\"a}ss{\"a}. Dieselmoottorin pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n ja koostumukseen vaikuttavat l{\"a}hinn{\"a} palamistapahtumaan liittyv{\"a}t moottorin rakennetekij{\"a}t. Palamista tehostamalla v{\"a}hennet{\"a}{\"a}n haitallisten aineosasten muodostumista. My{\"o}s pakokaasujen j{\"a}lkipuhdistuksella voidaan p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} osaltaan v{\"a}hent{\"a}{\"a}. Typen oksidien muodostumisen rajoittamiseen k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} olevat ratkaisut lis{\"a}{\"a}v{\"a}t kuitenkin yleens{\"a} vastaavasti polttoaineenkulutusta tai hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o}{\"a}. S{\"a}hk{\"o}isten ohjaus- ja s{\"a}{\"a}t{\"o}j{\"a}rjestelmien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto v{\"a}hent{\"a}{\"a} l{\"a}hivuosina yhdess{\"a} yh{\"a} yleistyv{\"a}n turboahtamisen ja ahtoilman j{\"a}{\"a}hdytyksen kanssa haitallisia pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}, vaikka dieselpolttoaineiden laatu tuotannollisten tekij{\"o}iden takia saattaakin huonontua ja osaltaan lis{\"a}t{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}. Hiukkassuodattimien rakennetta kehitet{\"a}{\"a}n ja my{\"o}s joitakin katalyyttiseen pakokaasun j{\"a}lkipuhdistukseen perustuvia ratkaisuja n{\"a}ht{\"a}neen.",
    keywords = "diesel engines, automobiles, emissions, exhaust gases, chemical analysis, purification",
    author = "Juhani Laurikko",
    year = "1987",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-2883-2",
    series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "712",
    address = "Finland",

    }

    Laurikko, J 1987, Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 712, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt : Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. / Laurikko, Juhani.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 92 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 712).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt

    T2 - Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka

    AU - Laurikko, Juhani

    PY - 1987

    Y1 - 1987

    N2 - Dieselmoottorissa syntyvät pakokaasupäästöt poikkeavat bensiinikäyttöisen ottomoottorin päästöistä monessa suhteessa. Palamattomat hiilivety-yhdisteet syntyvät dieselmoottorissa yleensä siksi, että polttoaineen ja ilman huono sekoittuminen aiheuttaa paikallista hapenpuutetta. Korkea palamispaine ja -lämpötila sekä ilmaylimäärästä johtuva suuri happipitoisuus synnyttävät palamisen sivutuotteena runsaasti typen oksideja. Polttoaineen pitkäketjuisista hiilivety-yhdisteistä muodostuu palamistapahtuman aikana pyrolyysin ja kondensaatio-dehydraatioreaktioiden kautta hiili(noki)hiukkasia, jotka havaitaan savutuksena. Nokihiukkasiin sitoutuu myös monirengashlili-vety(PAH)-yhdisteitä. Hillimonoksidia syntyy dieselmoottorissa luonnostaan vähän, koska palaminen tapahtuu yleensä runsaassa ilmaylimäärässä. Dieselmoottorin pakokaasupäästöjen määrään ja koostumukseen vaikuttavat lähinnä palamistapahtumaan liittyvät moottorin rakennetekijät. Palamista tehostamalla vähennetään haitallisten aineosasten muodostumista. Myös pakokaasujen jälkipuhdistuksella voidaan päästöjä osaltaan vähentää. Typen oksidien muodostumisen rajoittamiseen käytettävissä olevat ratkaisut lisäävät kuitenkin yleensä vastaavasti polttoaineenkulutusta tai hiukkaspäästöä. Sähköisten ohjaus- ja säätöjärjestelmien käyttöönotto vähentää lähivuosina yhdessä yhä yleistyvän turboahtamisen ja ahtoilman jäähdytyksen kanssa haitallisia pakokaasupäästöjä, vaikka dieselpolttoaineiden laatu tuotannollisten tekijöiden takia saattaakin huonontua ja osaltaan lisätä päästöjä. Hiukkassuodattimien rakennetta kehitetään ja myös joitakin katalyyttiseen pakokaasun jälkipuhdistukseen perustuvia ratkaisuja nähtäneen.

    AB - Dieselmoottorissa syntyvät pakokaasupäästöt poikkeavat bensiinikäyttöisen ottomoottorin päästöistä monessa suhteessa. Palamattomat hiilivety-yhdisteet syntyvät dieselmoottorissa yleensä siksi, että polttoaineen ja ilman huono sekoittuminen aiheuttaa paikallista hapenpuutetta. Korkea palamispaine ja -lämpötila sekä ilmaylimäärästä johtuva suuri happipitoisuus synnyttävät palamisen sivutuotteena runsaasti typen oksideja. Polttoaineen pitkäketjuisista hiilivety-yhdisteistä muodostuu palamistapahtuman aikana pyrolyysin ja kondensaatio-dehydraatioreaktioiden kautta hiili(noki)hiukkasia, jotka havaitaan savutuksena. Nokihiukkasiin sitoutuu myös monirengashlili-vety(PAH)-yhdisteitä. Hillimonoksidia syntyy dieselmoottorissa luonnostaan vähän, koska palaminen tapahtuu yleensä runsaassa ilmaylimäärässä. Dieselmoottorin pakokaasupäästöjen määrään ja koostumukseen vaikuttavat lähinnä palamistapahtumaan liittyvät moottorin rakennetekijät. Palamista tehostamalla vähennetään haitallisten aineosasten muodostumista. Myös pakokaasujen jälkipuhdistuksella voidaan päästöjä osaltaan vähentää. Typen oksidien muodostumisen rajoittamiseen käytettävissä olevat ratkaisut lisäävät kuitenkin yleensä vastaavasti polttoaineenkulutusta tai hiukkaspäästöä. Sähköisten ohjaus- ja säätöjärjestelmien käyttöönotto vähentää lähivuosina yhdessä yhä yleistyvän turboahtamisen ja ahtoilman jäähdytyksen kanssa haitallisia pakokaasupäästöjä, vaikka dieselpolttoaineiden laatu tuotannollisten tekijöiden takia saattaakin huonontua ja osaltaan lisätä päästöjä. Hiukkassuodattimien rakennetta kehitetään ja myös joitakin katalyyttiseen pakokaasun jälkipuhdistukseen perustuvia ratkaisuja nähtäneen.

    KW - diesel engines

    KW - automobiles

    KW - emissions

    KW - exhaust gases

    KW - chemical analysis

    KW - purification

    M3 - Report

    SN - 951-38-2883-2

    T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

    BT - Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Laurikko J. Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 92 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 712).