Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka

Juhani Laurikko

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Dieselmoottorissa syntyvät pakokaasupäästöt poikkeavat bensiinikäyttöisen ottomoottorin päästöistä monessa suhteessa. Palamattomat hiilivety-yhdisteet syntyvät dieselmoottorissa yleensä siksi, että polttoaineen ja ilman huono sekoittuminen aiheuttaa paikallista hapenpuutetta. Korkea palamispaine ja -lämpötila sekä ilmaylimäärästä johtuva suuri happipitoisuus synnyttävät palamisen sivutuotteena runsaasti typen oksideja. Polttoaineen pitkäketjuisista hiilivety-yhdisteistä muodostuu palamistapahtuman aikana pyrolyysin ja kondensaatio-dehydraatioreaktioiden kautta hiili(noki)hiukkasia, jotka havaitaan savutuksena. Nokihiukkasiin sitoutuu myös monirengashlili-vety(PAH)-yhdisteitä. Hillimonoksidia syntyy dieselmoottorissa luonnostaan vähän, koska palaminen tapahtuu yleensä runsaassa ilmaylimäärässä. Dieselmoottorin pakokaasupäästöjen määrään ja koostumukseen vaikuttavat lähinnä palamistapahtumaan liittyvät moottorin rakennetekijät. Palamista tehostamalla vähennetään haitallisten aineosasten muodostumista. Myös pakokaasujen jälkipuhdistuksella voidaan päästöjä osaltaan vähentää. Typen oksidien muodostumisen rajoittamiseen käytettävissä olevat ratkaisut lisäävät kuitenkin yleensä vastaavasti polttoaineenkulutusta tai hiukkaspäästöä. Sähköisten ohjaus- ja säätöjärjestelmien käyttöönotto vähentää lähivuosina yhdessä yhä yleistyvän turboahtamisen ja ahtoilman jäähdytyksen kanssa haitallisia pakokaasupäästöjä, vaikka dieselpolttoaineiden laatu tuotannollisten tekijöiden takia saattaakin huonontua ja osaltaan lisätä päästöjä. Hiukkassuodattimien rakennetta kehitetään ja myös joitakin katalyyttiseen pakokaasun jälkipuhdistukseen perustuvia ratkaisuja nähtäneen.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages92
    ISBN (Print)951-38-2883-2
    Publication statusPublished - 1987
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
    Number712
    ISSN0358-5085

    Keywords

    • diesel engines
    • automobiles
    • emissions
    • exhaust gases
    • chemical analysis
    • purification

    Cite this