Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Dieselmoottorissa syntyvät pakokaasupäästöt poikkeavat bensiinikäyttöisen ottomoottorin päästöistä monessa suhteessa. Palamattomat hiilivety-yhdisteet syntyvät dieselmoottorissa yleensä siksi, että polttoaineen ja ilman huono sekoittuminen aiheuttaa paikallista hapenpuutetta. Korkea palamispaine ja -lämpötila sekä ilmaylimäärästä johtuva suuri happipitoisuus synnyttävät palamisen sivutuotteena runsaasti typen oksideja. Polttoaineen pitkäketjuisista hiilivety-yhdisteistä muodostuu palamistapahtuman aikana pyrolyysin ja kondensaatio-dehydraatioreaktioiden kautta hiili(noki)hiukkasia, jotka havaitaan savutuksena. Nokihiukkasiin sitoutuu myös monirengashlili-vety(PAH)-yhdisteitä. Hillimonoksidia syntyy dieselmoottorissa luonnostaan vähän, koska palaminen tapahtuu yleensä runsaassa ilmaylimäärässä. Dieselmoottorin pakokaasupäästöjen määrään ja koostumukseen vaikuttavat lähinnä palamistapahtumaan liittyvät moottorin rakennetekijät. Palamista tehostamalla vähennetään haitallisten aineosasten muodostumista. Myös pakokaasujen jälkipuhdistuksella voidaan päästöjä osaltaan vähentää. Typen oksidien muodostumisen rajoittamiseen käytettävissä olevat ratkaisut lisäävät kuitenkin yleensä vastaavasti polttoaineenkulutusta tai hiukkaspäästöä. Sähköisten ohjaus- ja säätöjärjestelmien käyttöönotto vähentää lähivuosina yhdessä yhä yleistyvän turboahtamisen ja ahtoilman jäähdytyksen kanssa haitallisia pakokaasupäästöjä, vaikka dieselpolttoaineiden laatu tuotannollisten tekijöiden takia saattaakin huonontua ja osaltaan lisätä päästöjä. Hiukkassuodattimien rakennetta kehitetään ja myös joitakin katalyyttiseen pakokaasun jälkipuhdistukseen perustuvia ratkaisuja nähtäneen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages92
ISBN (Print)951-38-2883-2
Publication statusPublished - 1987
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesValtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita
Number712
ISSN0358-5085

Keywords

  • diesel engines
  • automobiles
  • emissions
  • exhaust gases
  • chemical analysis
  • purification

Cite this

Laurikko, J. (1987). Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, No. 712
Laurikko, Juhani. / Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt : Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 92 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 712).
@book{00fd234d8bed482aa0121b2b875af475,
title = "Dieselmoottoriautojen pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka",
abstract = "Dieselmoottorissa syntyv{\"a}t pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t poikkeavat bensiinik{\"a}ytt{\"o}isen ottomoottorin p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} monessa suhteessa. Palamattomat hiilivety-yhdisteet syntyv{\"a}t dieselmoottorissa yleens{\"a} siksi, ett{\"a} polttoaineen ja ilman huono sekoittuminen aiheuttaa paikallista hapenpuutetta. Korkea palamispaine ja -l{\"a}mp{\"o}tila sek{\"a} ilmaylim{\"a}{\"a}r{\"a}st{\"a} johtuva suuri happipitoisuus synnytt{\"a}v{\"a}t palamisen sivutuotteena runsaasti typen oksideja. Polttoaineen pitk{\"a}ketjuisista hiilivety-yhdisteist{\"a} muodostuu palamistapahtuman aikana pyrolyysin ja kondensaatio-dehydraatioreaktioiden kautta hiili(noki)hiukkasia, jotka havaitaan savutuksena. Nokihiukkasiin sitoutuu my{\"o}s monirengashlili-vety(PAH)-yhdisteit{\"a}. Hillimonoksidia syntyy dieselmoottorissa luonnostaan v{\"a}h{\"a}n, koska palaminen tapahtuu yleens{\"a} runsaassa ilmaylim{\"a}{\"a}r{\"a}ss{\"a}. Dieselmoottorin pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}r{\"a}{\"a}n ja koostumukseen vaikuttavat l{\"a}hinn{\"a} palamistapahtumaan liittyv{\"a}t moottorin rakennetekij{\"a}t. Palamista tehostamalla v{\"a}hennet{\"a}{\"a}n haitallisten aineosasten muodostumista. My{\"o}s pakokaasujen j{\"a}lkipuhdistuksella voidaan p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} osaltaan v{\"a}hent{\"a}{\"a}. Typen oksidien muodostumisen rajoittamiseen k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} olevat ratkaisut lis{\"a}{\"a}v{\"a}t kuitenkin yleens{\"a} vastaavasti polttoaineenkulutusta tai hiukkasp{\"a}{\"a}st{\"o}{\"a}. S{\"a}hk{\"o}isten ohjaus- ja s{\"a}{\"a}t{\"o}j{\"a}rjestelmien k{\"a}ytt{\"o}{\"o}notto v{\"a}hent{\"a}{\"a} l{\"a}hivuosina yhdess{\"a} yh{\"a} yleistyv{\"a}n turboahtamisen ja ahtoilman j{\"a}{\"a}hdytyksen kanssa haitallisia pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}, vaikka dieselpolttoaineiden laatu tuotannollisten tekij{\"o}iden takia saattaakin huonontua ja osaltaan lis{\"a}t{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}. Hiukkassuodattimien rakennetta kehitet{\"a}{\"a}n ja my{\"o}s joitakin katalyyttiseen pakokaasun j{\"a}lkipuhdistukseen perustuvia ratkaisuja n{\"a}ht{\"a}neen.",
keywords = "diesel engines, automobiles, emissions, exhaust gases, chemical analysis, purification",
author = "Juhani Laurikko",
year = "1987",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-2883-2",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "712",
address = "Finland",

}

Laurikko, J 1987, Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita, no. 712, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt : Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. / Laurikko, Juhani.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 92 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 712).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt

T2 - Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka

AU - Laurikko, Juhani

PY - 1987

Y1 - 1987

N2 - Dieselmoottorissa syntyvät pakokaasupäästöt poikkeavat bensiinikäyttöisen ottomoottorin päästöistä monessa suhteessa. Palamattomat hiilivety-yhdisteet syntyvät dieselmoottorissa yleensä siksi, että polttoaineen ja ilman huono sekoittuminen aiheuttaa paikallista hapenpuutetta. Korkea palamispaine ja -lämpötila sekä ilmaylimäärästä johtuva suuri happipitoisuus synnyttävät palamisen sivutuotteena runsaasti typen oksideja. Polttoaineen pitkäketjuisista hiilivety-yhdisteistä muodostuu palamistapahtuman aikana pyrolyysin ja kondensaatio-dehydraatioreaktioiden kautta hiili(noki)hiukkasia, jotka havaitaan savutuksena. Nokihiukkasiin sitoutuu myös monirengashlili-vety(PAH)-yhdisteitä. Hillimonoksidia syntyy dieselmoottorissa luonnostaan vähän, koska palaminen tapahtuu yleensä runsaassa ilmaylimäärässä. Dieselmoottorin pakokaasupäästöjen määrään ja koostumukseen vaikuttavat lähinnä palamistapahtumaan liittyvät moottorin rakennetekijät. Palamista tehostamalla vähennetään haitallisten aineosasten muodostumista. Myös pakokaasujen jälkipuhdistuksella voidaan päästöjä osaltaan vähentää. Typen oksidien muodostumisen rajoittamiseen käytettävissä olevat ratkaisut lisäävät kuitenkin yleensä vastaavasti polttoaineenkulutusta tai hiukkaspäästöä. Sähköisten ohjaus- ja säätöjärjestelmien käyttöönotto vähentää lähivuosina yhdessä yhä yleistyvän turboahtamisen ja ahtoilman jäähdytyksen kanssa haitallisia pakokaasupäästöjä, vaikka dieselpolttoaineiden laatu tuotannollisten tekijöiden takia saattaakin huonontua ja osaltaan lisätä päästöjä. Hiukkassuodattimien rakennetta kehitetään ja myös joitakin katalyyttiseen pakokaasun jälkipuhdistukseen perustuvia ratkaisuja nähtäneen.

AB - Dieselmoottorissa syntyvät pakokaasupäästöt poikkeavat bensiinikäyttöisen ottomoottorin päästöistä monessa suhteessa. Palamattomat hiilivety-yhdisteet syntyvät dieselmoottorissa yleensä siksi, että polttoaineen ja ilman huono sekoittuminen aiheuttaa paikallista hapenpuutetta. Korkea palamispaine ja -lämpötila sekä ilmaylimäärästä johtuva suuri happipitoisuus synnyttävät palamisen sivutuotteena runsaasti typen oksideja. Polttoaineen pitkäketjuisista hiilivety-yhdisteistä muodostuu palamistapahtuman aikana pyrolyysin ja kondensaatio-dehydraatioreaktioiden kautta hiili(noki)hiukkasia, jotka havaitaan savutuksena. Nokihiukkasiin sitoutuu myös monirengashlili-vety(PAH)-yhdisteitä. Hillimonoksidia syntyy dieselmoottorissa luonnostaan vähän, koska palaminen tapahtuu yleensä runsaassa ilmaylimäärässä. Dieselmoottorin pakokaasupäästöjen määrään ja koostumukseen vaikuttavat lähinnä palamistapahtumaan liittyvät moottorin rakennetekijät. Palamista tehostamalla vähennetään haitallisten aineosasten muodostumista. Myös pakokaasujen jälkipuhdistuksella voidaan päästöjä osaltaan vähentää. Typen oksidien muodostumisen rajoittamiseen käytettävissä olevat ratkaisut lisäävät kuitenkin yleensä vastaavasti polttoaineenkulutusta tai hiukkaspäästöä. Sähköisten ohjaus- ja säätöjärjestelmien käyttöönotto vähentää lähivuosina yhdessä yhä yleistyvän turboahtamisen ja ahtoilman jäähdytyksen kanssa haitallisia pakokaasupäästöjä, vaikka dieselpolttoaineiden laatu tuotannollisten tekijöiden takia saattaakin huonontua ja osaltaan lisätä päästöjä. Hiukkassuodattimien rakennetta kehitetään ja myös joitakin katalyyttiseen pakokaasun jälkipuhdistukseen perustuvia ratkaisuja nähtäneen.

KW - diesel engines

KW - automobiles

KW - emissions

KW - exhaust gases

KW - chemical analysis

KW - purification

M3 - Report

SN - 951-38-2883-2

T3 - Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita

BT - Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Laurikko J. Dieselmoottoriautojen pakokaasupäästöt: Mittaaminen, rajoitukset ja puhdistustekniikka. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1987. 92 p. (Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita; No. 712).