@book{b969bec9d00c4a86808e720d40141684,
title = "Dieselmoottorien pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: K{\"a}ynnistys- ja k{\"a}ytt{\"o}l{\"a}mp{\"o}tilan sek{\"a} polttoaineen vaikutukset",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin dieselmoottorissa syntyvien pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}r{\"a} ja koostumus kyl m{\"a}k{\"a}ynnistyksess{\"a} ja kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o}vaiheen aikana, ennen kuin moottori saavutti normaalin toiminta l{\"a}mp{\"o}tilan. Tutkimuksen kohteina olivat sek{\"a} suoraruiskutus- ett{\"a} esikammiotyyppinen, nopeak{\"a}ynti nen dieselmoottori. Kokeita tehtiin l{\"a}mp{\"o}tilav{\"a}lill{\"a} +20 - -30 °C k{\"a}ytt{\"a}en sek{\"a} vakiosuuruista ett{\"a} jaksottain vaihtelevaa kuormitusta puolen tunnin mittaisen koejakson aikana. Suoraruiskutusmootto rilla tehtiin lis{\"a}ksi ECE-R49 -s{\"a}{\"a}nn{\"o}n mukaisia pakokaasukokeita, joissa moottori oli koko ajan k{\"a}yntil{\"a}mmin, mutta k{\"a}ytt{\"o}ymp{\"a}rist{\"o}n l{\"a}mp{\"o}tila normaalia alempi. Kokeissa k{\"a}ytettiin kaikkia Suo messa kaupan olevia dieselpolttoainelaatuja sek{\"a} suihkumoottoripolttoainetta, joka sopii my{\"o}s diesel moottorin polttoaineeksi. Mittaustulokset osoittivat suoraruiskutusmoottorin pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen muuttuvan k{\"a}ynnistys- ja k{\"a}ytt{\"o}l{\"a}mp{\"o}tilan alentuessa enemm{\"a}n kuin esikammiomoottorin. Erot joh tunevat palotilatyyppien erilaisuudesta. Suoraruiskutusmoottorissa k{\"a}ynnistysl{\"a}mp{\"o}tilan alentaminen nosti hiilimonoksidin (CO) ja palamattomien hiilivetyjen (HC) p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}, mutta typen oksidien (NOx) p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin k{\"a}ynnistysl{\"a}mp{\"o}tilalla oli varsin v{\"a}h{\"a}inen vaikutus. Erot kokeiltujen polttoainelaatujen v{\"a}lill{\"a} olivat hyvin pienet. Matala k{\"a}ytt{\"o}ymp{\"a}rist{\"o}n l{\"a}mp{\"o}tila vaikutti my{\"o}s k{\"a}yntil{\"a}mpim{\"a}n moottorin p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin. CO- ja HC-p{\"a}{\"a}st{\"o}t kasvoivat k{\"a}ytetyst{\"a} polttoaineesta riippuen 1,2-1 ,5-kertaisiksi normaalil{\"a}mp{\"o}tilassa mitattuihin verrattuna, kun taas NOx -p{\"a}{\"a}st{\"o}t pysyiv{\"a}t l{\"a}hes ennallaan. Suoraruiskutusmoottorissa havaittiin ns. valkean savutuksen olevan voimakasta kylm{\"a}k{\"a}ynnistyksen j{\"a}lkeen. Lohkol{\"a}mmittimen k{\"a}ytt{\"o} v{\"a}hensi sit{\"a} kuitenkin tehokkaasti. T{\"a}ll{\"o}in pieneniv{\"a}t my{\"o}s palamattomien hiilivetyjen p{\"a}{\"a}st{\"o}t.",
keywords = "internal combustion engines, diesel engines, exhaust gases, emissions, start-up, operation, temperature, fuels, measurement",
author = "Juhani Laurikko",
year = "1992",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4109-X",
series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "761",
address = "Finland",
}