Dieselmoottorien pakokaasupäästöt: Käynnistys- ja käyttölämpötilan sekä polttoaineen vaikutukset

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksessa selvitettiin dieselmoottorissa syntyvien pakokaasupäästöjen määrä ja koostumus kyl mäkäynnistyksessä ja kylmäkäyttövaiheen aikana, ennen kuin moottori saavutti normaalin toiminta lämpötilan. Tutkimuksen kohteina olivat sekä suoraruiskutus- että esikammiotyyppinen, nopeakäynti nen dieselmoottori. Kokeita tehtiin lämpötilavälillä +20 - -30 °C käyttäen sekä vakiosuuruista että jaksottain vaihtelevaa kuormitusta puolen tunnin mittaisen koejakson aikana. Suoraruiskutusmootto rilla tehtiin lisäksi ECE-R49 -säännön mukaisia pakokaasukokeita, joissa moottori oli koko ajan käyntilämmin, mutta käyttöympäristön lämpötila normaalia alempi. Kokeissa käytettiin kaikkia Suo messa kaupan olevia dieselpolttoainelaatuja sekä suihkumoottoripolttoainetta, joka sopii myös diesel moottorin polttoaineeksi. Mittaustulokset osoittivat suoraruiskutusmoottorin pakokaasupäästöjen muuttuvan käynnistys- ja käyttölämpötilan alentuessa enemmän kuin esikammiomoottorin. Erot joh tunevat palotilatyyppien erilaisuudesta. Suoraruiskutusmoottorissa käynnistyslämpötilan alentaminen nosti hiilimonoksidin (CO) ja palamattomien hiilivetyjen (HC) päästöjä, mutta typen oksidien (NOx) päästöihin käynnistyslämpötilalla oli varsin vähäinen vaikutus. Erot kokeiltujen polttoainelaatujen välillä olivat hyvin pienet. Matala käyttöympäristön lämpötila vaikutti myös käyntilämpimän moottorin päästöihin. CO- ja HC-päästöt kasvoivat käytetystä polttoaineesta riippuen 1,2-1 ,5-kertaisiksi normaalilämpötilassa mitattuihin verrattuna, kun taas NOx -päästöt pysyivät lähes ennallaan. Suoraruiskutusmoottorissa havaittiin ns. valkean savutuksen olevan voimakasta kylmäkäynnistyksen jälkeen. Lohkolämmittimen käyttö vähensi sitä kuitenkin tehokkaasti. Tällöin pienenivät myös palamattomien hiilivetyjen päästöt.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages50
    ISBN (Print)951-38-4109-X
    Publication statusPublished - 1992
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
    Number761
    ISSN1235-0613

    Keywords

    • internal combustion engines
    • diesel engines
    • exhaust gases
    • emissions
    • start-up
    • operation
    • temperature
    • fuels
    • measurement

    Cite this

    Laurikko, J. (1992). Dieselmoottorien pakokaasupäästöt: Käynnistys- ja käyttölämpötilan sekä polttoaineen vaikutukset. VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, No. 761