Dieselmoottorien pakokaasupäästöt: Käynnistys- ja käyttölämpötilan sekä polttoaineen vaikutukset

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimuksessa selvitettiin dieselmoottorissa syntyvien pakokaasupäästöjen määrä ja koostumus kyl mäkäynnistyksessä ja kylmäkäyttövaiheen aikana, ennen kuin moottori saavutti normaalin toiminta lämpötilan. Tutkimuksen kohteina olivat sekä suoraruiskutus- että esikammiotyyppinen, nopeakäynti nen dieselmoottori. Kokeita tehtiin lämpötilavälillä +20 - -30 °C käyttäen sekä vakiosuuruista että jaksottain vaihtelevaa kuormitusta puolen tunnin mittaisen koejakson aikana. Suoraruiskutusmootto rilla tehtiin lisäksi ECE-R49 -säännön mukaisia pakokaasukokeita, joissa moottori oli koko ajan käyntilämmin, mutta käyttöympäristön lämpötila normaalia alempi. Kokeissa käytettiin kaikkia Suo messa kaupan olevia dieselpolttoainelaatuja sekä suihkumoottoripolttoainetta, joka sopii myös diesel moottorin polttoaineeksi. Mittaustulokset osoittivat suoraruiskutusmoottorin pakokaasupäästöjen muuttuvan käynnistys- ja käyttölämpötilan alentuessa enemmän kuin esikammiomoottorin. Erot joh tunevat palotilatyyppien erilaisuudesta. Suoraruiskutusmoottorissa käynnistyslämpötilan alentaminen nosti hiilimonoksidin (CO) ja palamattomien hiilivetyjen (HC) päästöjä, mutta typen oksidien (NOx) päästöihin käynnistyslämpötilalla oli varsin vähäinen vaikutus. Erot kokeiltujen polttoainelaatujen välillä olivat hyvin pienet. Matala käyttöympäristön lämpötila vaikutti myös käyntilämpimän moottorin päästöihin. CO- ja HC-päästöt kasvoivat käytetystä polttoaineesta riippuen 1,2-1 ,5-kertaisiksi normaalilämpötilassa mitattuihin verrattuna, kun taas NOx -päästöt pysyivät lähes ennallaan. Suoraruiskutusmoottorissa havaittiin ns. valkean savutuksen olevan voimakasta kylmäkäynnistyksen jälkeen. Lohkolämmittimen käyttö vähensi sitä kuitenkin tehokkaasti. Tällöin pienenivät myös palamattomien hiilivetyjen päästöt.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages50
    ISBN (Print)951-38-4109-X
    Publication statusPublished - 1992
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Julkaisuja - Publikationer
    Number761
    ISSN1235-0613

    Fingerprint

    diesel engines
    temperature

    Keywords

    • internal combustion engines
    • diesel engines
    • exhaust gases
    • emissions
    • start-up
    • operation
    • temperature
    • fuels
    • measurement

    Cite this

    Laurikko, J. (1992). Dieselmoottorien pakokaasupäästöt: Käynnistys- ja käyttölämpötilan sekä polttoaineen vaikutukset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Julkaisuja - Publikationer, No. 761
    Laurikko, Juhani. / Dieselmoottorien pakokaasupäästöt : Käynnistys- ja käyttölämpötilan sekä polttoaineen vaikutukset. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 50 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer; No. 761).
    @book{b969bec9d00c4a86808e720d40141684,
    title = "Dieselmoottorien pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}t: K{\"a}ynnistys- ja k{\"a}ytt{\"o}l{\"a}mp{\"o}tilan sek{\"a} polttoaineen vaikutukset",
    abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin dieselmoottorissa syntyvien pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen m{\"a}{\"a}r{\"a} ja koostumus kyl m{\"a}k{\"a}ynnistyksess{\"a} ja kylm{\"a}k{\"a}ytt{\"o}vaiheen aikana, ennen kuin moottori saavutti normaalin toiminta l{\"a}mp{\"o}tilan. Tutkimuksen kohteina olivat sek{\"a} suoraruiskutus- ett{\"a} esikammiotyyppinen, nopeak{\"a}ynti nen dieselmoottori. Kokeita tehtiin l{\"a}mp{\"o}tilav{\"a}lill{\"a} +20 - -30 °C k{\"a}ytt{\"a}en sek{\"a} vakiosuuruista ett{\"a} jaksottain vaihtelevaa kuormitusta puolen tunnin mittaisen koejakson aikana. Suoraruiskutusmootto rilla tehtiin lis{\"a}ksi ECE-R49 -s{\"a}{\"a}nn{\"o}n mukaisia pakokaasukokeita, joissa moottori oli koko ajan k{\"a}yntil{\"a}mmin, mutta k{\"a}ytt{\"o}ymp{\"a}rist{\"o}n l{\"a}mp{\"o}tila normaalia alempi. Kokeissa k{\"a}ytettiin kaikkia Suo messa kaupan olevia dieselpolttoainelaatuja sek{\"a} suihkumoottoripolttoainetta, joka sopii my{\"o}s diesel moottorin polttoaineeksi. Mittaustulokset osoittivat suoraruiskutusmoottorin pakokaasup{\"a}{\"a}st{\"o}jen muuttuvan k{\"a}ynnistys- ja k{\"a}ytt{\"o}l{\"a}mp{\"o}tilan alentuessa enemm{\"a}n kuin esikammiomoottorin. Erot joh tunevat palotilatyyppien erilaisuudesta. Suoraruiskutusmoottorissa k{\"a}ynnistysl{\"a}mp{\"o}tilan alentaminen nosti hiilimonoksidin (CO) ja palamattomien hiilivetyjen (HC) p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a}, mutta typen oksidien (NOx) p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin k{\"a}ynnistysl{\"a}mp{\"o}tilalla oli varsin v{\"a}h{\"a}inen vaikutus. Erot kokeiltujen polttoainelaatujen v{\"a}lill{\"a} olivat hyvin pienet. Matala k{\"a}ytt{\"o}ymp{\"a}rist{\"o}n l{\"a}mp{\"o}tila vaikutti my{\"o}s k{\"a}yntil{\"a}mpim{\"a}n moottorin p{\"a}{\"a}st{\"o}ihin. CO- ja HC-p{\"a}{\"a}st{\"o}t kasvoivat k{\"a}ytetyst{\"a} polttoaineesta riippuen 1,2-1 ,5-kertaisiksi normaalil{\"a}mp{\"o}tilassa mitattuihin verrattuna, kun taas NOx -p{\"a}{\"a}st{\"o}t pysyiv{\"a}t l{\"a}hes ennallaan. Suoraruiskutusmoottorissa havaittiin ns. valkean savutuksen olevan voimakasta kylm{\"a}k{\"a}ynnistyksen j{\"a}lkeen. Lohkol{\"a}mmittimen k{\"a}ytt{\"o} v{\"a}hensi sit{\"a} kuitenkin tehokkaasti. T{\"a}ll{\"o}in pieneniv{\"a}t my{\"o}s palamattomien hiilivetyjen p{\"a}{\"a}st{\"o}t.",
    keywords = "internal combustion engines, diesel engines, exhaust gases, emissions, start-up, operation, temperature, fuels, measurement",
    author = "Juhani Laurikko",
    year = "1992",
    language = "Finnish",
    isbn = "951-38-4109-X",
    series = "VTT Julkaisuja - Publikationer",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "761",
    address = "Finland",

    }

    Laurikko, J 1992, Dieselmoottorien pakokaasupäästöt: Käynnistys- ja käyttölämpötilan sekä polttoaineen vaikutukset. VTT Julkaisuja - Publikationer, no. 761, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Dieselmoottorien pakokaasupäästöt : Käynnistys- ja käyttölämpötilan sekä polttoaineen vaikutukset. / Laurikko, Juhani.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 50 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer; No. 761).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Dieselmoottorien pakokaasupäästöt

    T2 - Käynnistys- ja käyttölämpötilan sekä polttoaineen vaikutukset

    AU - Laurikko, Juhani

    PY - 1992

    Y1 - 1992

    N2 - Tutkimuksessa selvitettiin dieselmoottorissa syntyvien pakokaasupäästöjen määrä ja koostumus kyl mäkäynnistyksessä ja kylmäkäyttövaiheen aikana, ennen kuin moottori saavutti normaalin toiminta lämpötilan. Tutkimuksen kohteina olivat sekä suoraruiskutus- että esikammiotyyppinen, nopeakäynti nen dieselmoottori. Kokeita tehtiin lämpötilavälillä +20 - -30 °C käyttäen sekä vakiosuuruista että jaksottain vaihtelevaa kuormitusta puolen tunnin mittaisen koejakson aikana. Suoraruiskutusmootto rilla tehtiin lisäksi ECE-R49 -säännön mukaisia pakokaasukokeita, joissa moottori oli koko ajan käyntilämmin, mutta käyttöympäristön lämpötila normaalia alempi. Kokeissa käytettiin kaikkia Suo messa kaupan olevia dieselpolttoainelaatuja sekä suihkumoottoripolttoainetta, joka sopii myös diesel moottorin polttoaineeksi. Mittaustulokset osoittivat suoraruiskutusmoottorin pakokaasupäästöjen muuttuvan käynnistys- ja käyttölämpötilan alentuessa enemmän kuin esikammiomoottorin. Erot joh tunevat palotilatyyppien erilaisuudesta. Suoraruiskutusmoottorissa käynnistyslämpötilan alentaminen nosti hiilimonoksidin (CO) ja palamattomien hiilivetyjen (HC) päästöjä, mutta typen oksidien (NOx) päästöihin käynnistyslämpötilalla oli varsin vähäinen vaikutus. Erot kokeiltujen polttoainelaatujen välillä olivat hyvin pienet. Matala käyttöympäristön lämpötila vaikutti myös käyntilämpimän moottorin päästöihin. CO- ja HC-päästöt kasvoivat käytetystä polttoaineesta riippuen 1,2-1 ,5-kertaisiksi normaalilämpötilassa mitattuihin verrattuna, kun taas NOx -päästöt pysyivät lähes ennallaan. Suoraruiskutusmoottorissa havaittiin ns. valkean savutuksen olevan voimakasta kylmäkäynnistyksen jälkeen. Lohkolämmittimen käyttö vähensi sitä kuitenkin tehokkaasti. Tällöin pienenivät myös palamattomien hiilivetyjen päästöt.

    AB - Tutkimuksessa selvitettiin dieselmoottorissa syntyvien pakokaasupäästöjen määrä ja koostumus kyl mäkäynnistyksessä ja kylmäkäyttövaiheen aikana, ennen kuin moottori saavutti normaalin toiminta lämpötilan. Tutkimuksen kohteina olivat sekä suoraruiskutus- että esikammiotyyppinen, nopeakäynti nen dieselmoottori. Kokeita tehtiin lämpötilavälillä +20 - -30 °C käyttäen sekä vakiosuuruista että jaksottain vaihtelevaa kuormitusta puolen tunnin mittaisen koejakson aikana. Suoraruiskutusmootto rilla tehtiin lisäksi ECE-R49 -säännön mukaisia pakokaasukokeita, joissa moottori oli koko ajan käyntilämmin, mutta käyttöympäristön lämpötila normaalia alempi. Kokeissa käytettiin kaikkia Suo messa kaupan olevia dieselpolttoainelaatuja sekä suihkumoottoripolttoainetta, joka sopii myös diesel moottorin polttoaineeksi. Mittaustulokset osoittivat suoraruiskutusmoottorin pakokaasupäästöjen muuttuvan käynnistys- ja käyttölämpötilan alentuessa enemmän kuin esikammiomoottorin. Erot joh tunevat palotilatyyppien erilaisuudesta. Suoraruiskutusmoottorissa käynnistyslämpötilan alentaminen nosti hiilimonoksidin (CO) ja palamattomien hiilivetyjen (HC) päästöjä, mutta typen oksidien (NOx) päästöihin käynnistyslämpötilalla oli varsin vähäinen vaikutus. Erot kokeiltujen polttoainelaatujen välillä olivat hyvin pienet. Matala käyttöympäristön lämpötila vaikutti myös käyntilämpimän moottorin päästöihin. CO- ja HC-päästöt kasvoivat käytetystä polttoaineesta riippuen 1,2-1 ,5-kertaisiksi normaalilämpötilassa mitattuihin verrattuna, kun taas NOx -päästöt pysyivät lähes ennallaan. Suoraruiskutusmoottorissa havaittiin ns. valkean savutuksen olevan voimakasta kylmäkäynnistyksen jälkeen. Lohkolämmittimen käyttö vähensi sitä kuitenkin tehokkaasti. Tällöin pienenivät myös palamattomien hiilivetyjen päästöt.

    KW - internal combustion engines

    KW - diesel engines

    KW - exhaust gases

    KW - emissions

    KW - start-up

    KW - operation

    KW - temperature

    KW - fuels

    KW - measurement

    M3 - Report

    SN - 951-38-4109-X

    T3 - VTT Julkaisuja - Publikationer

    BT - Dieselmoottorien pakokaasupäästöt

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Laurikko J. Dieselmoottorien pakokaasupäästöt: Käynnistys- ja käyttölämpötilan sekä polttoaineen vaikutukset. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1992. 50 p. (VTT Julkaisuja - Publikationer; No. 761).