Abstract
Yhteiskunnan digitalisoituessa kansalaisten osallistumisen keinoja tulee kehittää niin, että heitä koskevaan päätöksentekoon osallistuminen olisi mahdollisimman helppoa ja saavutettavaa. Vaikka tätä tehtävää varten luotuja digitaalisia osallistumisalustoja on runsaasti saatavilla, niiden käytännön soveltamisesta ei ole riittävästi tietoa eikä kokemusta julkisessa palvelukehittämisessä. Tässä raportissa kerromme kokeilusta, jossa testasimme, kuinka hyvin kansalaisten osallistamista ja kuulemista varten kehitetyt, uudenaikaiset digitaaliset osallistumisalustat soveltuvat kansalaisten kuulemiseen julkisten palveluiden kehittämisessä.
Tavoitteenamme oli selvittää, millä tavalla digitaaliset osallistumisalustat voisivat vahvistaa kansalaisten osallistumista julkisten palveluiden elämäntapahtumalähtöiseen kehittämiseen. Tässä hankkeessa tarkastelun kohteena ollut elämäntapahtuma oli läheisen kuolema. Kokeilussa kiinnostuneilla kansalaisilla, järjestöillä ja palveluntuottajilla oli tilaisuus kertoa mielipiteensä siitä, mitä haasteita he kohtaavat läheisen kuolemaan liittyvien asioiden hoitamisessa ja miten palveluista tehtäisiin helpompia. Lisäksi halusimme syventää ymmärrystä alustojen käytön hyödyistä ja haasteita palvelukehityksessä.
Tulokset osoittavat, että digitaaliset osallistumisalustat soveltuvat hyvin sidosryhmien tarpeiden ja ehdotusten kartoittamiseen elämäntapahtumalähtöisessä palveluiden kehittämisessä. Alustojen hyödyntäminen vaikuttavaan kansalaisten osallistumiseen edellyttää kuitenkin oikea-aikaista ja suunnitelmallista kytkemistä suunnittelu- ja päätöksentekoprosesseihin. Tämä vaatii organisaation strategista sitoutumista, operatiivista valmiutta, moniammatillista yhteistyötä ja riittäviä resursseja.
Jatkossa kansalaisosallistumiselle tulisi määritellä selkeämpi rooli osana elämäntapahtumalähtöistä palvelukehittämistä. Lisäksi sen toteutumista ja vaikuttavuutta kehittämisen eri vaiheissa olisi seurattava systemaattisesti. Digitaaliset osallistumismenetelmät voivat täydentää perinteisiä keinoja erityisesti kehittämisen alkuvaiheessa, kun palveluiden suuntaviivoja vasta hahmotellaan. Tässä vaiheessa kansalaisilta kerätty tieto elämäntapahtuman haasteista ja kehittämistarpeista voi ohjata palvelukehittämistä ja vahvistaa hallinnon kykyä toimia ihmiskeskeisesti.
Raportin lopussa jaamme suositukset siitä, millä tavalla digitaalisia työkaluja kannattaisi jatkossa hyödyntää osana kansalaisosallisuuden lisäämistä elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation ohjelmassa.
Tavoitteenamme oli selvittää, millä tavalla digitaaliset osallistumisalustat voisivat vahvistaa kansalaisten osallistumista julkisten palveluiden elämäntapahtumalähtöiseen kehittämiseen. Tässä hankkeessa tarkastelun kohteena ollut elämäntapahtuma oli läheisen kuolema. Kokeilussa kiinnostuneilla kansalaisilla, järjestöillä ja palveluntuottajilla oli tilaisuus kertoa mielipiteensä siitä, mitä haasteita he kohtaavat läheisen kuolemaan liittyvien asioiden hoitamisessa ja miten palveluista tehtäisiin helpompia. Lisäksi halusimme syventää ymmärrystä alustojen käytön hyödyistä ja haasteita palvelukehityksessä.
Tulokset osoittavat, että digitaaliset osallistumisalustat soveltuvat hyvin sidosryhmien tarpeiden ja ehdotusten kartoittamiseen elämäntapahtumalähtöisessä palveluiden kehittämisessä. Alustojen hyödyntäminen vaikuttavaan kansalaisten osallistumiseen edellyttää kuitenkin oikea-aikaista ja suunnitelmallista kytkemistä suunnittelu- ja päätöksentekoprosesseihin. Tämä vaatii organisaation strategista sitoutumista, operatiivista valmiutta, moniammatillista yhteistyötä ja riittäviä resursseja.
Jatkossa kansalaisosallistumiselle tulisi määritellä selkeämpi rooli osana elämäntapahtumalähtöistä palvelukehittämistä. Lisäksi sen toteutumista ja vaikuttavuutta kehittämisen eri vaiheissa olisi seurattava systemaattisesti. Digitaaliset osallistumismenetelmät voivat täydentää perinteisiä keinoja erityisesti kehittämisen alkuvaiheessa, kun palveluiden suuntaviivoja vasta hahmotellaan. Tässä vaiheessa kansalaisilta kerätty tieto elämäntapahtuman haasteista ja kehittämistarpeista voi ohjata palvelukehittämistä ja vahvistaa hallinnon kykyä toimia ihmiskeskeisesti.
Raportin lopussa jaamme suositukset siitä, millä tavalla digitaalisia työkaluja kannattaisi jatkossa hyödyntää osana kansalaisosallisuuden lisäämistä elämäntapahtumalähtöisen digitalisaation ohjelmassa.
Translated title of the contribution | Strengthening Civic Participation in Public Service Digitalization in Finland: A Pilot Study on Online Deliberation Platforms in Service Design |
---|---|
Original language | Finnish |
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 89 |
ISBN (Electronic) | 978-951-38-8801-5 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2025 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | VTT Technology |
---|---|
Number | 437 |
ISSN | 2242-1211 |
Keywords
- kansalaisosallisuus
- digitaaliset osallistumisalustat
- demokratiateknologiat
- palvelukehittäminen