Digitaalinen tuotepassi: Pelikirja

Jaana Keränen (Contributor), Inka Orko (Contributor), Kristiina Valtanen (Contributor), Maria Åkerman (Contributor)

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tuotepassi on tuotteen digitaalinen tietokuvaus, joka sisältää tietoja tuotteesta esimerkiksi raaka-aineiden alkuperästä, hiilijalanjäljestä ja lopputuotteen kierrätettävyydestä.

Vaikka tuotepassien yleiset määritykset, kuten sisältövaatimusten ja teknisten standardien kuvaukset, ovat vielä täsmentymässä, on tärkeää aloittaa ennakoiva valmistautuminen.

Tuotetietojen kerääminen ja välittäminen arvoketjun läpi koko tuotteen elinkaaren on todellisuutta EU:n sisämarkkinoilla jo lähivuosina alkaen akku-, tekstiili- ja terästuotteista. Tuotepassit tarjoavat tietopohjaisia välineitä tuotantoketjujen ja tuotehallinnan parantamiseen mutta myös kokonaan uudenlaisten liiketoimintamallien rakentamiseen.

Pelikirjan tarkoitus on tukea yrityksiä tuotepassien suunnittelussa ja toteutuksessa. Se tarjoaa näkökulmia, tietoa ja käytännön ohjeita, joiden avulla käynnistää tuotepassien kehitysprosessi oman liiketoiminnan lähtökohdista. Pelikirja ohjaa yrityksiä kehityspolulla, joka alkaa perustietojen hallinnasta ja etenee arvoketjun ja tietotarpeiden tunnistamisesta aina toteutusprosessin organisointiin.

Tuotepassien tarjoamat hyödyt ja kehityskustannukset riippuvat pitkälti valituista ratkaisuista, mikä kannustaa tarkastelemaan tuotepassien toteutusta eri tasoilla vähimmäisvaatimuksista kohti merkittäviä liiketoimintaetuja.

Pelikirjan polkua seuraamalla voi tunnistaa tuotepassien toteutuksen vaihtoehtoja ja navigoida kehitysympäristössä kohti kestävän liiketoiminnan tulevaisuutta. Sen sisältämät mallit ja tehtävät auttavat yritystäsi tuotepassin toteutusprosessissa ja liiketoiminnallisten mahdollisuuksien löytämisessä.
Original languageFinnish
PublisherSITRA
Number of pages59
Publication statusPublished - 25 Mar 2025
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Funding

Sitra and VTT

Cite this