Kuljettajien käsitykset nopeusvalvonnan yleisyydestä ja puuttumiskynnyksistä

Translated title of the contribution: Driver views on frequency and tolerance of speed enforcement

Leif Beilinson, Rita Rathmayer, Arja Wuolijoki

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa hankittiin kuljettajakyselyn ja ajoneuvojen nopeusmittausten avulla perustietoja autonkuljettajien käsityksistä ylinopeusvalvontaan liittyvistä asioista. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli kuljettajien kokema subjektiivinen kiinnijäämisriski. Tutkimuksessa selvitettiin myös autoilijoiden käyttämien todellisten ajonopeuksien yhteyttä heidän käsityksiinsä nopeuksien valvonnasta ja Suomessa voimakkaasti kasvavasta nopeusvalvonnan muodosta - automaattisesta kameravalvonnasta. Tutkimus tehtiin mittaamalla piilossa olevalla tutkalla liikennevirrasta ns. vapaiden henkilö- ja pakettiautojen nopeuksia. Nopeusmittauksen jälkeen autot pysäytettiin ja kuljettajat vastasivat ylinopeuskysymyksiä käsitelleeseen kyselyyn. Kyselyyn vastanneista kuljettajista yli 60 % arveli, että poliisi valvoo ajonopeuksia heidän tavallisimmin käyttämillä reiteillä ainakin kerran kuussa. Kolmasosan mielestä valvontaa oli korkeintaan muutaman kerran vuodessa. Noin 10 % kuljettajista arveli, että poliisin perinteisessä valvonnassa ei ole lainkaan toleranssia. Automaattisessa kameravalvonnassa 15-20 % kuljettajista arveli, ettei toleranssia ole. Suurin osa kuljettajista, noin 80 %, arveli toleranssiksi korkeintaan 10 km/h. Maaseutunopeuksien osalta noin 15 % vastanneista arveli puuttumiskynnyksen olevan korkeampi kuin 10 km/h. 60-70 % kuljettajista oli sitä mieltä, että poliisin tulisi puuttua sakottamalla jo alle 15 km/h suuruisiin ylinopeuksiin. 80-90 % kuljettajista toivoi, että alle 10 km/h ylityksiinkin poliisi puuttuisi ainakin huomautuksella. Lähes kaikki kuljettajat olivat ajaneet kameravalvotulla tiellä. 86 % kuljettajista piti kameroin tehtävää liikennevalvontaa hyväksyttävänä. Usein kameravalvotulla tiellä ajaneet arvelivat puuttumiskynnyksen korkeammaksi kuin harvemmin ajaneet. Kuljettajien todellisista tutkalla mitatuista nopeuksista havaittiin, että nopeus oli sitä alhaisempi, mitä alhaisemmaksi kuljettaja oli poliisin puuttumiskynnyksen arvioinut. Yli 10 km/h ylinopeutta ajaneista kuljettajista noin 80 % toivoi poliisin huomauttavan ja 25 % sakottavan jo omaa mitattua ajonopeutta alhaisemmista nopeuksista.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages49
ISBN (Electronic)951-38-6463-4
ISBN (Print)951-38-6462-6
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
Number2242
ISSN1235-0605

Keywords

  • traffic safety
  • speed control
  • speed measurement
  • speeding
  • enforcement
  • driver interviews
  • automatic camera enforcement
  • speed radars

Cite this

Beilinson, L., Rathmayer, R., & Wuolijoki, A. (2004). Kuljettajien käsitykset nopeusvalvonnan yleisyydestä ja puuttumiskynnyksistä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 2242
Beilinson, Leif ; Rathmayer, Rita ; Wuolijoki, Arja. / Kuljettajien käsitykset nopeusvalvonnan yleisyydestä ja puuttumiskynnyksistä. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 49 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2242).
@book{57754e6992b144c1a36a9c0970e9c3ab,
title = "Kuljettajien k{\"a}sitykset nopeusvalvonnan yleisyydest{\"a} ja puuttumiskynnyksist{\"a}",
abstract = "Tutkimuksessa hankittiin kuljettajakyselyn ja ajoneuvojen nopeusmittausten avulla perustietoja autonkuljettajien k{\"a}sityksist{\"a} ylinopeusvalvontaan liittyvist{\"a} asioista. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli kuljettajien kokema subjektiivinen kiinnij{\"a}{\"a}misriski. Tutkimuksessa selvitettiin my{\"o}s autoilijoiden k{\"a}ytt{\"a}mien todellisten ajonopeuksien yhteytt{\"a} heid{\"a}n k{\"a}sityksiins{\"a} nopeuksien valvonnasta ja Suomessa voimakkaasti kasvavasta nopeusvalvonnan muodosta - automaattisesta kameravalvonnasta. Tutkimus tehtiin mittaamalla piilossa olevalla tutkalla liikennevirrasta ns. vapaiden henkil{\"o}- ja pakettiautojen nopeuksia. Nopeusmittauksen j{\"a}lkeen autot pys{\"a}ytettiin ja kuljettajat vastasivat ylinopeuskysymyksi{\"a} k{\"a}sitelleeseen kyselyyn. Kyselyyn vastanneista kuljettajista yli 60 {\%} arveli, ett{\"a} poliisi valvoo ajonopeuksia heid{\"a}n tavallisimmin k{\"a}ytt{\"a}mill{\"a} reiteill{\"a} ainakin kerran kuussa. Kolmasosan mielest{\"a} valvontaa oli korkeintaan muutaman kerran vuodessa. Noin 10 {\%} kuljettajista arveli, ett{\"a} poliisin perinteisess{\"a} valvonnassa ei ole lainkaan toleranssia. Automaattisessa kameravalvonnassa 15-20 {\%} kuljettajista arveli, ettei toleranssia ole. Suurin osa kuljettajista, noin 80 {\%}, arveli toleranssiksi korkeintaan 10 km/h. Maaseutunopeuksien osalta noin 15 {\%} vastanneista arveli puuttumiskynnyksen olevan korkeampi kuin 10 km/h. 60-70 {\%} kuljettajista oli sit{\"a} mielt{\"a}, ett{\"a} poliisin tulisi puuttua sakottamalla jo alle 15 km/h suuruisiin ylinopeuksiin. 80-90 {\%} kuljettajista toivoi, ett{\"a} alle 10 km/h ylityksiinkin poliisi puuttuisi ainakin huomautuksella. L{\"a}hes kaikki kuljettajat olivat ajaneet kameravalvotulla tiell{\"a}. 86 {\%} kuljettajista piti kameroin teht{\"a}v{\"a}{\"a} liikennevalvontaa hyv{\"a}ksytt{\"a}v{\"a}n{\"a}. Usein kameravalvotulla tiell{\"a} ajaneet arvelivat puuttumiskynnyksen korkeammaksi kuin harvemmin ajaneet. Kuljettajien todellisista tutkalla mitatuista nopeuksista havaittiin, ett{\"a} nopeus oli sit{\"a} alhaisempi, mit{\"a} alhaisemmaksi kuljettaja oli poliisin puuttumiskynnyksen arvioinut. Yli 10 km/h ylinopeutta ajaneista kuljettajista noin 80 {\%} toivoi poliisin huomauttavan ja 25 {\%} sakottavan jo omaa mitattua ajonopeutta alhaisemmista nopeuksista.",
keywords = "traffic safety, speed control, speed measurement, speeding, enforcement, driver interviews, automatic camera enforcement, speed radars",
author = "Leif Beilinson and Rita Rathmayer and Arja Wuolijoki",
note = "Project code: R3SU00618",
year = "2004",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6462-6",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2242",
address = "Finland",

}

Beilinson, L, Rathmayer, R & Wuolijoki, A 2004, Kuljettajien käsitykset nopeusvalvonnan yleisyydestä ja puuttumiskynnyksistä. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 2242, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kuljettajien käsitykset nopeusvalvonnan yleisyydestä ja puuttumiskynnyksistä. / Beilinson, Leif; Rathmayer, Rita; Wuolijoki, Arja.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 49 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2242).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Kuljettajien käsitykset nopeusvalvonnan yleisyydestä ja puuttumiskynnyksistä

AU - Beilinson, Leif

AU - Rathmayer, Rita

AU - Wuolijoki, Arja

N1 - Project code: R3SU00618

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - Tutkimuksessa hankittiin kuljettajakyselyn ja ajoneuvojen nopeusmittausten avulla perustietoja autonkuljettajien käsityksistä ylinopeusvalvontaan liittyvistä asioista. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli kuljettajien kokema subjektiivinen kiinnijäämisriski. Tutkimuksessa selvitettiin myös autoilijoiden käyttämien todellisten ajonopeuksien yhteyttä heidän käsityksiinsä nopeuksien valvonnasta ja Suomessa voimakkaasti kasvavasta nopeusvalvonnan muodosta - automaattisesta kameravalvonnasta. Tutkimus tehtiin mittaamalla piilossa olevalla tutkalla liikennevirrasta ns. vapaiden henkilö- ja pakettiautojen nopeuksia. Nopeusmittauksen jälkeen autot pysäytettiin ja kuljettajat vastasivat ylinopeuskysymyksiä käsitelleeseen kyselyyn. Kyselyyn vastanneista kuljettajista yli 60 % arveli, että poliisi valvoo ajonopeuksia heidän tavallisimmin käyttämillä reiteillä ainakin kerran kuussa. Kolmasosan mielestä valvontaa oli korkeintaan muutaman kerran vuodessa. Noin 10 % kuljettajista arveli, että poliisin perinteisessä valvonnassa ei ole lainkaan toleranssia. Automaattisessa kameravalvonnassa 15-20 % kuljettajista arveli, ettei toleranssia ole. Suurin osa kuljettajista, noin 80 %, arveli toleranssiksi korkeintaan 10 km/h. Maaseutunopeuksien osalta noin 15 % vastanneista arveli puuttumiskynnyksen olevan korkeampi kuin 10 km/h. 60-70 % kuljettajista oli sitä mieltä, että poliisin tulisi puuttua sakottamalla jo alle 15 km/h suuruisiin ylinopeuksiin. 80-90 % kuljettajista toivoi, että alle 10 km/h ylityksiinkin poliisi puuttuisi ainakin huomautuksella. Lähes kaikki kuljettajat olivat ajaneet kameravalvotulla tiellä. 86 % kuljettajista piti kameroin tehtävää liikennevalvontaa hyväksyttävänä. Usein kameravalvotulla tiellä ajaneet arvelivat puuttumiskynnyksen korkeammaksi kuin harvemmin ajaneet. Kuljettajien todellisista tutkalla mitatuista nopeuksista havaittiin, että nopeus oli sitä alhaisempi, mitä alhaisemmaksi kuljettaja oli poliisin puuttumiskynnyksen arvioinut. Yli 10 km/h ylinopeutta ajaneista kuljettajista noin 80 % toivoi poliisin huomauttavan ja 25 % sakottavan jo omaa mitattua ajonopeutta alhaisemmista nopeuksista.

AB - Tutkimuksessa hankittiin kuljettajakyselyn ja ajoneuvojen nopeusmittausten avulla perustietoja autonkuljettajien käsityksistä ylinopeusvalvontaan liittyvistä asioista. Erityisen mielenkiinnon kohteena oli kuljettajien kokema subjektiivinen kiinnijäämisriski. Tutkimuksessa selvitettiin myös autoilijoiden käyttämien todellisten ajonopeuksien yhteyttä heidän käsityksiinsä nopeuksien valvonnasta ja Suomessa voimakkaasti kasvavasta nopeusvalvonnan muodosta - automaattisesta kameravalvonnasta. Tutkimus tehtiin mittaamalla piilossa olevalla tutkalla liikennevirrasta ns. vapaiden henkilö- ja pakettiautojen nopeuksia. Nopeusmittauksen jälkeen autot pysäytettiin ja kuljettajat vastasivat ylinopeuskysymyksiä käsitelleeseen kyselyyn. Kyselyyn vastanneista kuljettajista yli 60 % arveli, että poliisi valvoo ajonopeuksia heidän tavallisimmin käyttämillä reiteillä ainakin kerran kuussa. Kolmasosan mielestä valvontaa oli korkeintaan muutaman kerran vuodessa. Noin 10 % kuljettajista arveli, että poliisin perinteisessä valvonnassa ei ole lainkaan toleranssia. Automaattisessa kameravalvonnassa 15-20 % kuljettajista arveli, ettei toleranssia ole. Suurin osa kuljettajista, noin 80 %, arveli toleranssiksi korkeintaan 10 km/h. Maaseutunopeuksien osalta noin 15 % vastanneista arveli puuttumiskynnyksen olevan korkeampi kuin 10 km/h. 60-70 % kuljettajista oli sitä mieltä, että poliisin tulisi puuttua sakottamalla jo alle 15 km/h suuruisiin ylinopeuksiin. 80-90 % kuljettajista toivoi, että alle 10 km/h ylityksiinkin poliisi puuttuisi ainakin huomautuksella. Lähes kaikki kuljettajat olivat ajaneet kameravalvotulla tiellä. 86 % kuljettajista piti kameroin tehtävää liikennevalvontaa hyväksyttävänä. Usein kameravalvotulla tiellä ajaneet arvelivat puuttumiskynnyksen korkeammaksi kuin harvemmin ajaneet. Kuljettajien todellisista tutkalla mitatuista nopeuksista havaittiin, että nopeus oli sitä alhaisempi, mitä alhaisemmaksi kuljettaja oli poliisin puuttumiskynnyksen arvioinut. Yli 10 km/h ylinopeutta ajaneista kuljettajista noin 80 % toivoi poliisin huomauttavan ja 25 % sakottavan jo omaa mitattua ajonopeutta alhaisemmista nopeuksista.

KW - traffic safety

KW - speed control

KW - speed measurement

KW - speeding

KW - enforcement

KW - driver interviews

KW - automatic camera enforcement

KW - speed radars

M3 - Report

SN - 951-38-6462-6

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Kuljettajien käsitykset nopeusvalvonnan yleisyydestä ja puuttumiskynnyksistä

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Beilinson L, Rathmayer R, Wuolijoki A. Kuljettajien käsitykset nopeusvalvonnan yleisyydestä ja puuttumiskynnyksistä. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2004. 49 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 2242).