Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet: esiselvitys

Translated title of the contribution: Driving speeds on local and connecting roads, preliminary report

R. Rajamäki, Heikki Kanner

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Seutu- ja yhdysteillä on niukasti liikenteen automaattisia mittauspisteitä ja ne sijaitsevat pääasiassa poikkeuksellisen vilkkailla teillä. Nykyään valtaosa liikennelaskennoista tehdään mikroaaltolaskimilla, jotka mittaavat myös ajoneuvojen nopeuden. Tässä esiselvityksessä tarkastellaan mahdollisuuksia käyttää näitä nopeustietoja seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksien tilastointiin. Liikennelaskentaa tehdään vuosittain yli 3 000 mittauspisteessä. Aineistona työssä käytettiin otosta vuoden 2013 liikennelaskennan nopeustiedoista sekä liikenteen automaattisiin mittauspisteisiin perustuvia tietoja nopeuden aikavaihtelusta. Liikennelaskennassa koottu nopeustieto todettiin kyllin hyvälaatuiseksi ajonopeuksien tilastointiin. Poikkeavan suuria tai pieniä nopeushavaintoja oli niukasti ja nopeustaso suhteessa nopeusrajoitukseen oli osapuilleen odotettu. Yksittäisessä mittauspaikassa liikennelaskentalaitteen antamaan nopeustietoon sisältyy jonkin verran epätarkkuutta, joka johtuu laiteasennuksen tarkkuudesta ja mittauspaikan valinnasta. Kun tarkastellaan suurta mittauspisteiden joukkoa, nämä epätarkkuudet kumoavat toisensa. Liikennelaskennassa saadaan nopeustietoa kustakin mittauspisteestä vain yhdeltä tai muutamalta viikolta, ja tämä viikko voi esimerkiksi sääolojen vuoksi olla ajonopeuksiltaan poikkeava viikko. Tässä työssä tehtyjen laskentakokeilujen perusteella tästä aiheutuu kuitenkin vain vähän epävarmuutta tuloksiin, jos tarkastelussa on kymmeniä tai satoja mittauspisteitä. Työn tulosten perusteella ehdotetaan, että liikennelaskentatietojen perusteella kootaan nopeustilasto muutamien vuosien välein. Vuosittain nopeuskehitystä seurataan olemassa olevien jatkuvan seurannan mittauspisteiden perusteella. Määrävuosina tehtävässä, liikennelaskentaan perustuvassa tilastossa nopeuksia ehdotetaan seurattavaksi nopeusrajoituksittain erikseen seututeillä, päällystetyillä yhdysteillä ja sorateillä.
Original languageFinnish
Number of pages31
Publication statusPublished - 2014
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesLiikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä
Volume37/2014
ISSN1798-6656

Fingerprint

Pediculus

Keywords

  • driving speeds
  • statistics
  • road traffic

Cite this

Rajamäki, R., & Kanner, H. (2014). Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet: esiselvitys. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol.. 37/2014
Rajamäki, R. ; Kanner, Heikki. / Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet : esiselvitys. 2014. 31 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol. 37/2014).
@book{ee75d01ed9ca4297b6a1a292134d987c,
title = "Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet: esiselvitys",
abstract = "Seutu- ja yhdysteill{\"a} on niukasti liikenteen automaattisia mittauspisteit{\"a} ja ne sijaitsevat p{\"a}{\"a}asiassa poikkeuksellisen vilkkailla teill{\"a}. Nyky{\"a}{\"a}n valtaosa liikennelaskennoista tehd{\"a}{\"a}n mikroaaltolaskimilla, jotka mittaavat my{\"o}s ajoneuvojen nopeuden. T{\"a}ss{\"a} esiselvityksess{\"a} tarkastellaan mahdollisuuksia k{\"a}ytt{\"a}{\"a} n{\"a}it{\"a} nopeustietoja seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksien tilastointiin. Liikennelaskentaa tehd{\"a}{\"a}n vuosittain yli 3 000 mittauspisteess{\"a}. Aineistona ty{\"o}ss{\"a} k{\"a}ytettiin otosta vuoden 2013 liikennelaskennan nopeustiedoista sek{\"a} liikenteen automaattisiin mittauspisteisiin perustuvia tietoja nopeuden aikavaihtelusta. Liikennelaskennassa koottu nopeustieto todettiin kyllin hyv{\"a}laatuiseksi ajonopeuksien tilastointiin. Poikkeavan suuria tai pieni{\"a} nopeushavaintoja oli niukasti ja nopeustaso suhteessa nopeusrajoitukseen oli osapuilleen odotettu. Yksitt{\"a}isess{\"a} mittauspaikassa liikennelaskentalaitteen antamaan nopeustietoon sis{\"a}ltyy jonkin verran ep{\"a}tarkkuutta, joka johtuu laiteasennuksen tarkkuudesta ja mittauspaikan valinnasta. Kun tarkastellaan suurta mittauspisteiden joukkoa, n{\"a}m{\"a} ep{\"a}tarkkuudet kumoavat toisensa. Liikennelaskennassa saadaan nopeustietoa kustakin mittauspisteest{\"a} vain yhdelt{\"a} tai muutamalta viikolta, ja t{\"a}m{\"a} viikko voi esimerkiksi s{\"a}{\"a}olojen vuoksi olla ajonopeuksiltaan poikkeava viikko. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} tehtyjen laskentakokeilujen perusteella t{\"a}st{\"a} aiheutuu kuitenkin vain v{\"a}h{\"a}n ep{\"a}varmuutta tuloksiin, jos tarkastelussa on kymmeni{\"a} tai satoja mittauspisteit{\"a}. Ty{\"o}n tulosten perusteella ehdotetaan, ett{\"a} liikennelaskentatietojen perusteella kootaan nopeustilasto muutamien vuosien v{\"a}lein. Vuosittain nopeuskehityst{\"a} seurataan olemassa olevien jatkuvan seurannan mittauspisteiden perusteella. M{\"a}{\"a}r{\"a}vuosina teht{\"a}v{\"a}ss{\"a}, liikennelaskentaan perustuvassa tilastossa nopeuksia ehdotetaan seurattavaksi nopeusrajoituksittain erikseen seututeill{\"a}, p{\"a}{\"a}llystetyill{\"a} yhdysteill{\"a} ja sorateill{\"a}.",
keywords = "driving speeds, statistics, road traffic",
author = "R. Rajam{\"a}ki and Heikki Kanner",
note = "Project code: 83648",
year = "2014",
language = "Finnish",
isbn = "978-942-255-490-1",
series = "Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",

}

Rajamäki, R & Kanner, H 2014, Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet: esiselvitys. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, vol. 37/2014.

Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet : esiselvitys. / Rajamäki, R.; Kanner, Heikki.

2014. 31 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol. 37/2014).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet

T2 - esiselvitys

AU - Rajamäki, R.

AU - Kanner, Heikki

N1 - Project code: 83648

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Seutu- ja yhdysteillä on niukasti liikenteen automaattisia mittauspisteitä ja ne sijaitsevat pääasiassa poikkeuksellisen vilkkailla teillä. Nykyään valtaosa liikennelaskennoista tehdään mikroaaltolaskimilla, jotka mittaavat myös ajoneuvojen nopeuden. Tässä esiselvityksessä tarkastellaan mahdollisuuksia käyttää näitä nopeustietoja seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksien tilastointiin. Liikennelaskentaa tehdään vuosittain yli 3 000 mittauspisteessä. Aineistona työssä käytettiin otosta vuoden 2013 liikennelaskennan nopeustiedoista sekä liikenteen automaattisiin mittauspisteisiin perustuvia tietoja nopeuden aikavaihtelusta. Liikennelaskennassa koottu nopeustieto todettiin kyllin hyvälaatuiseksi ajonopeuksien tilastointiin. Poikkeavan suuria tai pieniä nopeushavaintoja oli niukasti ja nopeustaso suhteessa nopeusrajoitukseen oli osapuilleen odotettu. Yksittäisessä mittauspaikassa liikennelaskentalaitteen antamaan nopeustietoon sisältyy jonkin verran epätarkkuutta, joka johtuu laiteasennuksen tarkkuudesta ja mittauspaikan valinnasta. Kun tarkastellaan suurta mittauspisteiden joukkoa, nämä epätarkkuudet kumoavat toisensa. Liikennelaskennassa saadaan nopeustietoa kustakin mittauspisteestä vain yhdeltä tai muutamalta viikolta, ja tämä viikko voi esimerkiksi sääolojen vuoksi olla ajonopeuksiltaan poikkeava viikko. Tässä työssä tehtyjen laskentakokeilujen perusteella tästä aiheutuu kuitenkin vain vähän epävarmuutta tuloksiin, jos tarkastelussa on kymmeniä tai satoja mittauspisteitä. Työn tulosten perusteella ehdotetaan, että liikennelaskentatietojen perusteella kootaan nopeustilasto muutamien vuosien välein. Vuosittain nopeuskehitystä seurataan olemassa olevien jatkuvan seurannan mittauspisteiden perusteella. Määrävuosina tehtävässä, liikennelaskentaan perustuvassa tilastossa nopeuksia ehdotetaan seurattavaksi nopeusrajoituksittain erikseen seututeillä, päällystetyillä yhdysteillä ja sorateillä.

AB - Seutu- ja yhdysteillä on niukasti liikenteen automaattisia mittauspisteitä ja ne sijaitsevat pääasiassa poikkeuksellisen vilkkailla teillä. Nykyään valtaosa liikennelaskennoista tehdään mikroaaltolaskimilla, jotka mittaavat myös ajoneuvojen nopeuden. Tässä esiselvityksessä tarkastellaan mahdollisuuksia käyttää näitä nopeustietoja seutu- ja yhdysteiden ajonopeuksien tilastointiin. Liikennelaskentaa tehdään vuosittain yli 3 000 mittauspisteessä. Aineistona työssä käytettiin otosta vuoden 2013 liikennelaskennan nopeustiedoista sekä liikenteen automaattisiin mittauspisteisiin perustuvia tietoja nopeuden aikavaihtelusta. Liikennelaskennassa koottu nopeustieto todettiin kyllin hyvälaatuiseksi ajonopeuksien tilastointiin. Poikkeavan suuria tai pieniä nopeushavaintoja oli niukasti ja nopeustaso suhteessa nopeusrajoitukseen oli osapuilleen odotettu. Yksittäisessä mittauspaikassa liikennelaskentalaitteen antamaan nopeustietoon sisältyy jonkin verran epätarkkuutta, joka johtuu laiteasennuksen tarkkuudesta ja mittauspaikan valinnasta. Kun tarkastellaan suurta mittauspisteiden joukkoa, nämä epätarkkuudet kumoavat toisensa. Liikennelaskennassa saadaan nopeustietoa kustakin mittauspisteestä vain yhdeltä tai muutamalta viikolta, ja tämä viikko voi esimerkiksi sääolojen vuoksi olla ajonopeuksiltaan poikkeava viikko. Tässä työssä tehtyjen laskentakokeilujen perusteella tästä aiheutuu kuitenkin vain vähän epävarmuutta tuloksiin, jos tarkastelussa on kymmeniä tai satoja mittauspisteitä. Työn tulosten perusteella ehdotetaan, että liikennelaskentatietojen perusteella kootaan nopeustilasto muutamien vuosien välein. Vuosittain nopeuskehitystä seurataan olemassa olevien jatkuvan seurannan mittauspisteiden perusteella. Määrävuosina tehtävässä, liikennelaskentaan perustuvassa tilastossa nopeuksia ehdotetaan seurattavaksi nopeusrajoituksittain erikseen seututeillä, päällystetyillä yhdysteillä ja sorateillä.

KW - driving speeds

KW - statistics

KW - road traffic

M3 - Report

SN - 978-942-255-490-1

T3 - Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä

BT - Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet

ER -

Rajamäki R, Kanner H. Seutu- ja yhdysteiden ajonopeudet: esiselvitys. 2014. 31 p. (Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä, Vol. 37/2014).