eCall-toiminnan viranomaisedellytykset

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Suomessa operatiiviseen viranomaistoimintaan liikenneonnettomuuksissa osallistuvat hätäkeskus, pelastustoimi, poliisi sekä lääkinnällinen pelastustoimi. Tässä työssä selvitettiin ja sovitettiin yhteen ko. viranomaisten tarpeet ja näkemykset eCallin toteuttamiselle. Lisäksi selvitettiin eCall-järjestelmän edellyttämiä muutostarpeita ja kehittämistoimenpiteitä näiden viranomaisten toimintaan liittyen. Hankkeen tavoitteeksi asetettiin luoda kansallinen eCall-viranomaiskehikko, johon operatiiviset viranomaiset voivat sitoutua. Työssä selvitettiin ensin olemassa olevan aineiston perusteella alustavasti keskeisten viranomaisten tarpeet ja haasteet eCall-toiminnan toteuttamiselle. Kirjallisuudesta saatuja tietoja täydennettiin asiantuntijahaastatteluilla ja hankkeen puitteissa järjestetyllä viranomaistahojen yhteisellä työpajalla. eCall-järjestelmän kannalta keskeisin toimija on hätäkeskus. Muiden viranomaisten operatiiviseen toimintaan ja yhteistyökonsepteihin pelastustilanteessa eCall ei tuo merkittäviä muutoksia; lähinnä tarvitaan vain tietojärjestelmäsovituksia, jotta eCallin hätäkeskukseen lähettämät onnettomuustiedot, kuten sijainti, saadaan välitettyä keskitetysti hätäkeskuksesta eteenpäin muiden viranomaisten käytössä oleviin järjestelmiin. Asiantuntijahaastattelujen ja työpajan perusteella Suomen viranomaiset tarvitsevat onnettomuustilanteessa tiedon ennen kaikkea onnettomuuden tarkasta sijainnista, loukkaantuneiden määrästä ja onnettomuuden vakavuudesta. Onnettomuuden vakavuuden arvioinnin kannalta merkityksellistä olisi ajoneuvon tietojen lisäksi myös onnettomuudessa vaikuttanut törmäysenergia. eCallin kansallista käyttöönottoa tulee jatkaa Valtioneuvoston maaliskuussa 2006 tekemän periaatepäätöksen mukaisesti, jolloin Suomen hätäkeskuksilla tulee olla valmius ottaa vastaan eCall-viestejä vuoden 2008 loppuun mennessä. Tämä edellyttää, että eCallin kehittämiseen ja toteuttamiseen osoitetaan myös tarvittavat resurssit. eCallin toteuttamisessa tulee ottaa huomioon todennetut viranomaistarpeet sekä ratkaista mahdollisimman pian eCallin käyttöönottoon liittyvät lainsäädännölliset kysymykset. Eri toimijoiden välistä yhteistyötä ja tiedonvaihtoa eCallin kansallisen käyttöönoton ja tietoisuuden edistämiseksi suositellaan jatkettavan ja laajennettavan tässä työssä toteutetun eCall-viranomaiskehikon pohjalta. Lisäksi tulee huolehtia, että myös kansalaisille annetaan oikeaan aikaan riittävästi tietoa ja ohjeistusta eCallista ennen sen käyttöönottoa. Suomen tulee osallistua aktiivisesti myös eCallin standardointi- ja arkkitehtuurityöhön, jotta se voi tuoda jo valmisteluvaiheessa esiin omat perustellut näkemyksensä ja vaikuttaa yleiseurooppalaisiin eCall-ratkaisuihin.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    PublisherLiikenne- ja viestintäministeriö
    Number of pages47
    ISBN (Print)952-201-981-X
    Publication statusPublished - 2006
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesAINO-julkaisuja
    Volume29/2006

    Keywords

    • eCall
    • PSAP (Public Safety Answering Point)
    • needs
    • authorities
    • co-operation

    Cite this

    Hautala, R., Sihvola, N., & Öörni, R. (2006). eCall-toiminnan viranomaisedellytykset. Liikenne- ja viestintäministeriö. AINO-julkaisuja, Vol.. 29/2006