@book{e7f343d56d1c4bc4b170a4bdc64a34d1,
title = "eCall-toiminnan viranomaisedellytykset",
abstract = "Suomessa operatiiviseen viranomaistoimintaan liikenneonnettomuuksissa osallistuvat h{\"a}t{\"a}keskus, pelastustoimi, poliisi sek{\"a} l{\"a}{\"a}kinn{\"a}llinen pelastustoimi. T{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} selvitettiin ja sovitettiin yhteen ko. viranomaisten tarpeet ja n{\"a}kemykset eCallin toteuttamiselle. Lis{\"a}ksi selvitettiin eCall-j{\"a}rjestelm{\"a}n edellytt{\"a}mi{\"a} muutostarpeita ja kehitt{\"a}mistoimenpiteit{\"a} n{\"a}iden viranomaisten toimintaan liittyen. Hankkeen tavoitteeksi asetettiin luoda kansallinen eCall-viranomaiskehikko, johon operatiiviset viranomaiset voivat sitoutua. Ty{\"o}ss{\"a} selvitettiin ensin olemassa olevan aineiston perusteella alustavasti keskeisten viranomaisten tarpeet ja haasteet eCall-toiminnan toteuttamiselle. Kirjallisuudesta saatuja tietoja t{\"a}ydennettiin asiantuntijahaastatteluilla ja hankkeen puitteissa j{\"a}rjestetyll{\"a} viranomaistahojen yhteisell{\"a} ty{\"o}pajalla. eCall-j{\"a}rjestelm{\"a}n kannalta keskeisin toimija on h{\"a}t{\"a}keskus. Muiden viranomaisten operatiiviseen toimintaan ja yhteisty{\"o}konsepteihin pelastustilanteessa eCall ei tuo merkitt{\"a}vi{\"a} muutoksia; l{\"a}hinn{\"a} tarvitaan vain tietoj{\"a}rjestelm{\"a}sovituksia, jotta eCallin h{\"a}t{\"a}keskukseen l{\"a}hett{\"a}m{\"a}t onnettomuustiedot, kuten sijainti, saadaan v{\"a}litetty{\"a} keskitetysti h{\"a}t{\"a}keskuksesta eteenp{\"a}in muiden viranomaisten k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} oleviin j{\"a}rjestelmiin. Asiantuntijahaastattelujen ja ty{\"o}pajan perusteella Suomen viranomaiset tarvitsevat onnettomuustilanteessa tiedon ennen kaikkea onnettomuuden tarkasta sijainnista, loukkaantuneiden m{\"a}{\"a}r{\"a}st{\"a} ja onnettomuuden vakavuudesta. Onnettomuuden vakavuuden arvioinnin kannalta merkityksellist{\"a} olisi ajoneuvon tietojen lis{\"a}ksi my{\"o}s onnettomuudessa vaikuttanut t{\"o}rm{\"a}ysenergia. eCallin kansallista k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoa tulee jatkaa Valtioneuvoston maaliskuussa 2006 tekem{\"a}n periaatep{\"a}{\"a}t{\"o}ksen mukaisesti, jolloin Suomen h{\"a}t{\"a}keskuksilla tulee olla valmius ottaa vastaan eCall-viestej{\"a} vuoden 2008 loppuun menness{\"a}. T{\"a}m{\"a} edellytt{\"a}{\"a}, ett{\"a} eCallin kehitt{\"a}miseen ja toteuttamiseen osoitetaan my{\"o}s tarvittavat resurssit. eCallin toteuttamisessa tulee ottaa huomioon todennetut viranomaistarpeet sek{\"a} ratkaista mahdollisimman pian eCallin k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoon liittyv{\"a}t lains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}lliset kysymykset. Eri toimijoiden v{\"a}list{\"a} yhteisty{\"o}t{\"a} ja tiedonvaihtoa eCallin kansallisen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}noton ja tietoisuuden edist{\"a}miseksi suositellaan jatkettavan ja laajennettavan t{\"a}ss{\"a} ty{\"o}ss{\"a} toteutetun eCall-viranomaiskehikon pohjalta. Lis{\"a}ksi tulee huolehtia, ett{\"a} my{\"o}s kansalaisille annetaan oikeaan aikaan riitt{\"a}v{\"a}sti tietoa ja ohjeistusta eCallista ennen sen k{\"a}ytt{\"o}{\"o}nottoa. Suomen tulee osallistua aktiivisesti my{\"o}s eCallin standardointi- ja arkkitehtuurity{\"o}h{\"o}n, jotta se voi tuoda jo valmisteluvaiheessa esiin omat perustellut n{\"a}kemyksens{\"a} ja vaikuttaa yleiseurooppalaisiin eCall-ratkaisuihin.",
keywords = "eCall, PSAP (Public Safety Answering Point), needs, authorities, co-operation",
author = "Raine Hautala and Niina Sihvola and Risto {\"O}{\"o}rni",
year = "2006",
language = "Finnish",
isbn = "952-201-981-X",
series = "AINO-julkaisuja",
publisher = "Liikenne- ja viestint{\"a}ministeri{\"o}",
address = "Finland",
}