Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi: Kauniaisten suomenkielinen koulutoimi

Translated title of the contribution: Educational ICT in Finnish-speaking schools of Kauniainen: Evaluation of new procurement practice and its impacts

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tässä tutkimuksessa oli tavoitteena arvioida Kauniaisten suomenkielisen koulutoimen tietotekniikan hankintamallia ja toteutusratkaisua, joka on ollut käytössä syksystä 2007 lähtien. Kantavana ajatuksena on ostaa tietotekniikkapalveluita ja niiden ylläpitoa laitteiden asemesta ja hyödyntää tehokkaasti vanhempaa laitekantaa. Koulutoimi määrittelee itse tieto- ja viestintätekniset tarpeensa ja hankkii niiden mukaiset palvelut yrityksiltä kilpailutusten kautta. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe, yleinen ongelma- ja tilannekartoitus, toteutettiin haastattelemalla kuntien opetustoimissa toimivaa henkilökuntaa, valtion opetushallinnon viranomaisia ja eri yritysten edustajia. Tämän jälkeen arvioitiin tietotekniikkapalveluiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta Kauniaisten tapausesimerkin rinnalla vuorovaikutteisesti rakennetun opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointikehikon avulla. Kauniaisten ratkaisu on osoittautunut hyväksi. Kustannustehokkuus on parantunut ja ympäristökuormitus vähentynyt työasemien käyttöiän pidennyttyä ja sähkönkulutuksen vähennettyä. Kustannussäästöjen arvioitiin olevan lähes 40 % ja päätelaitteista aiheutuvan ympäristökuormituksen vähenemän noin 50 %. Työasemien toimintavarmuus on parantunut ja niiden käynnistymisestä aiheutuva hukka-aika vähentynyt. Työasemapalveluiden laatu on parantunut ja vastaa entistä paremmin käyttäjien tarpeita, mikä edistää tietotekniikan hyödyntämistä oppimisessa. Kuntien on mahdollista säästää sekä rahaa että ympäristöä koulujen tietotekniikkahankinnoissa. Kauniaisten hankintamallin soveltaminen edellyttää, että koulutoimessa on tarpeeksi tietoteknistä, hankinta- ja sopimusosaamista. Koulutoimilla tulisi olla aikaa, halua sekä kunnan tarjoama mahdollisuus toteuttaa tietotekniikkapalveluiden hankinta tarpeitaan vastaavasti.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages87
    ISBN (Electronic)978-951-38-7511-4
    Publication statusPublished - 2011
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Working Papers
    Number170

    Fingerprint

    speaking
    evaluation
    school

    Keywords

    • Information and communications technology
    • basic education
    • school system
    • procurement
    • Kauniainen
    • evaluation

    Cite this

    Hautala, R., Leviäkangas, P., Öörni, R., & Britschgi, V. (2011). Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi: Kauniaisten suomenkielinen koulutoimi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Working Papers, No. 170
    Hautala, Raine ; Leviäkangas, Pekka ; Öörni, Risto ; Britschgi, Virpi. / Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi : Kauniaisten suomenkielinen koulutoimi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 87 p. (VTT Working Papers; No. 170).
    @book{f54d24999d3d42a1b59c54eb2fec5a5f,
    title = "Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi: Kauniaisten suomenkielinen koulutoimi",
    abstract = "T{\"a}ss{\"a} tutkimuksessa oli tavoitteena arvioida Kauniaisten suomenkielisen koulutoimen tietotekniikan hankintamallia ja toteutusratkaisua, joka on ollut k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} syksyst{\"a} 2007 l{\"a}htien. Kantavana ajatuksena on ostaa tietotekniikkapalveluita ja niiden yll{\"a}pitoa laitteiden asemesta ja hy{\"o}dynt{\"a}{\"a} tehokkaasti vanhempaa laitekantaa. Koulutoimi m{\"a}{\"a}rittelee itse tieto- ja viestint{\"a}tekniset tarpeensa ja hankkii niiden mukaiset palvelut yrityksilt{\"a} kilpailutusten kautta. Tutkimuksen ensimm{\"a}inen vaihe, yleinen ongelma- ja tilannekartoitus, toteutettiin haastattelemalla kuntien opetustoimissa toimivaa henkil{\"o}kuntaa, valtion opetushallinnon viranomaisia ja eri yritysten edustajia. T{\"a}m{\"a}n j{\"a}lkeen arvioitiin tietotekniikkapalveluiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta Kauniaisten tapausesimerkin rinnalla vuorovaikutteisesti rakennetun opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointikehikon avulla. Kauniaisten ratkaisu on osoittautunut hyv{\"a}ksi. Kustannustehokkuus on parantunut ja ymp{\"a}rist{\"o}kuormitus v{\"a}hentynyt ty{\"o}asemien k{\"a}ytt{\"o}i{\"a}n pidennytty{\"a} ja s{\"a}hk{\"o}nkulutuksen v{\"a}hennetty{\"a}. Kustannuss{\"a}{\"a}st{\"o}jen arvioitiin olevan l{\"a}hes 40 {\%} ja p{\"a}{\"a}telaitteista aiheutuvan ymp{\"a}rist{\"o}kuormituksen v{\"a}henem{\"a}n noin 50 {\%}. Ty{\"o}asemien toimintavarmuus on parantunut ja niiden k{\"a}ynnistymisest{\"a} aiheutuva hukka-aika v{\"a}hentynyt. Ty{\"o}asemapalveluiden laatu on parantunut ja vastaa entist{\"a} paremmin k{\"a}ytt{\"a}jien tarpeita, mik{\"a} edist{\"a}{\"a} tietotekniikan hy{\"o}dynt{\"a}mist{\"a} oppimisessa. Kuntien on mahdollista s{\"a}{\"a}st{\"a}{\"a} sek{\"a} rahaa ett{\"a} ymp{\"a}rist{\"o}{\"a} koulujen tietotekniikkahankinnoissa. Kauniaisten hankintamallin soveltaminen edellytt{\"a}{\"a}, ett{\"a} koulutoimessa on tarpeeksi tietoteknist{\"a}, hankinta- ja sopimusosaamista. Koulutoimilla tulisi olla aikaa, halua sek{\"a} kunnan tarjoama mahdollisuus toteuttaa tietotekniikkapalveluiden hankinta tarpeitaan vastaavasti.",
    keywords = "Information and communications technology, basic education, school system, procurement, Kauniainen, evaluation",
    author = "Raine Hautala and Pekka Levi{\"a}kangas and Risto {\"O}{\"o}rni and Virpi Britschgi",
    note = "Project code: 36769",
    year = "2011",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Working Papers",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "170",
    address = "Finland",

    }

    Hautala, R, Leviäkangas, P, Öörni, R & Britschgi, V 2011, Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi: Kauniaisten suomenkielinen koulutoimi. VTT Working Papers, no. 170, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi : Kauniaisten suomenkielinen koulutoimi. / Hautala, Raine; Leviäkangas, Pekka; Öörni, Risto; Britschgi, Virpi.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 87 p. (VTT Working Papers; No. 170).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi

    T2 - Kauniaisten suomenkielinen koulutoimi

    AU - Hautala, Raine

    AU - Leviäkangas, Pekka

    AU - Öörni, Risto

    AU - Britschgi, Virpi

    N1 - Project code: 36769

    PY - 2011

    Y1 - 2011

    N2 - Tässä tutkimuksessa oli tavoitteena arvioida Kauniaisten suomenkielisen koulutoimen tietotekniikan hankintamallia ja toteutusratkaisua, joka on ollut käytössä syksystä 2007 lähtien. Kantavana ajatuksena on ostaa tietotekniikkapalveluita ja niiden ylläpitoa laitteiden asemesta ja hyödyntää tehokkaasti vanhempaa laitekantaa. Koulutoimi määrittelee itse tieto- ja viestintätekniset tarpeensa ja hankkii niiden mukaiset palvelut yrityksiltä kilpailutusten kautta. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe, yleinen ongelma- ja tilannekartoitus, toteutettiin haastattelemalla kuntien opetustoimissa toimivaa henkilökuntaa, valtion opetushallinnon viranomaisia ja eri yritysten edustajia. Tämän jälkeen arvioitiin tietotekniikkapalveluiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta Kauniaisten tapausesimerkin rinnalla vuorovaikutteisesti rakennetun opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointikehikon avulla. Kauniaisten ratkaisu on osoittautunut hyväksi. Kustannustehokkuus on parantunut ja ympäristökuormitus vähentynyt työasemien käyttöiän pidennyttyä ja sähkönkulutuksen vähennettyä. Kustannussäästöjen arvioitiin olevan lähes 40 % ja päätelaitteista aiheutuvan ympäristökuormituksen vähenemän noin 50 %. Työasemien toimintavarmuus on parantunut ja niiden käynnistymisestä aiheutuva hukka-aika vähentynyt. Työasemapalveluiden laatu on parantunut ja vastaa entistä paremmin käyttäjien tarpeita, mikä edistää tietotekniikan hyödyntämistä oppimisessa. Kuntien on mahdollista säästää sekä rahaa että ympäristöä koulujen tietotekniikkahankinnoissa. Kauniaisten hankintamallin soveltaminen edellyttää, että koulutoimessa on tarpeeksi tietoteknistä, hankinta- ja sopimusosaamista. Koulutoimilla tulisi olla aikaa, halua sekä kunnan tarjoama mahdollisuus toteuttaa tietotekniikkapalveluiden hankinta tarpeitaan vastaavasti.

    AB - Tässä tutkimuksessa oli tavoitteena arvioida Kauniaisten suomenkielisen koulutoimen tietotekniikan hankintamallia ja toteutusratkaisua, joka on ollut käytössä syksystä 2007 lähtien. Kantavana ajatuksena on ostaa tietotekniikkapalveluita ja niiden ylläpitoa laitteiden asemesta ja hyödyntää tehokkaasti vanhempaa laitekantaa. Koulutoimi määrittelee itse tieto- ja viestintätekniset tarpeensa ja hankkii niiden mukaiset palvelut yrityksiltä kilpailutusten kautta. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe, yleinen ongelma- ja tilannekartoitus, toteutettiin haastattelemalla kuntien opetustoimissa toimivaa henkilökuntaa, valtion opetushallinnon viranomaisia ja eri yritysten edustajia. Tämän jälkeen arvioitiin tietotekniikkapalveluiden vaikuttavuutta ja kustannustehokkuutta Kauniaisten tapausesimerkin rinnalla vuorovaikutteisesti rakennetun opetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointikehikon avulla. Kauniaisten ratkaisu on osoittautunut hyväksi. Kustannustehokkuus on parantunut ja ympäristökuormitus vähentynyt työasemien käyttöiän pidennyttyä ja sähkönkulutuksen vähennettyä. Kustannussäästöjen arvioitiin olevan lähes 40 % ja päätelaitteista aiheutuvan ympäristökuormituksen vähenemän noin 50 %. Työasemien toimintavarmuus on parantunut ja niiden käynnistymisestä aiheutuva hukka-aika vähentynyt. Työasemapalveluiden laatu on parantunut ja vastaa entistä paremmin käyttäjien tarpeita, mikä edistää tietotekniikan hyödyntämistä oppimisessa. Kuntien on mahdollista säästää sekä rahaa että ympäristöä koulujen tietotekniikkahankinnoissa. Kauniaisten hankintamallin soveltaminen edellyttää, että koulutoimessa on tarpeeksi tietoteknistä, hankinta- ja sopimusosaamista. Koulutoimilla tulisi olla aikaa, halua sekä kunnan tarjoama mahdollisuus toteuttaa tietotekniikkapalveluiden hankinta tarpeitaan vastaavasti.

    KW - Information and communications technology

    KW - basic education

    KW - school system

    KW - procurement

    KW - Kauniainen

    KW - evaluation

    M3 - Report

    T3 - VTT Working Papers

    BT - Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Hautala R, Leviäkangas P, Öörni R, Britschgi V. Perusopetuksen tietotekniikkapalveluiden arviointi: Kauniaisten suomenkielinen koulutoimi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2011. 87 p. (VTT Working Papers; No. 170).