Projects per year
Abstract
Autonomiset järjestelmät voivat lisätä turvallisuutta, tehokkuutta ja kestävyyttä, mutta järjestelmien ohjelmointiin ja käyttöön liittyy kuitenkin monia eettisiä kysymyksiä. Tässä katsauksessa tarkastellaan tekoälyyn liittyvien arvojen muodostumista kolmessa autonomiseen liikkumiseen liittyvässä kontekstissa: raitiovaunuliikenteessä, yksityisautoilussa ja meriliikenteessä. Tarkoituksena on tuoda esille tekoälyn kehitykseen ja käyttöönottoon liittyvää arvokeskustelua, erityisesti käyttäjien näkökulmasta.
Tutkimusaineisto on kerätty virtuaalisesti järjestetyissä neljässä käyttäjätyöpajassa vuosina 2021 ja 2022. Tulokset perustuvat laadullisesta aineistosta tehtyyn sisällönanalyyttiseen tulkintaan ja vastausten temaattiseen luokitteluun. Liikenne ja liikkuminen ovat osa ihmisten päivittäistä arkea, eikä keskusteluissa noussut esille kriittistä ja täysin tekoälyä ja autonomiaa tyrmääviä arvoja. Tekoälyyn ja autonomisuuteen liikenteessä liittyy kuitenkin vahvoja tunteita ja arvoja, sekä paljon niin positiivisia kuin huolestuttavia tulevaisuuden odotuksia. Käyttäjät kokivat tekoälyn kehityksen enemmänkin mahdollisuutena, toki odotukset tekoälyä kohtaan olivat hieman huolestuneita.
Kun on kyse turvallisuuskriittisestä toimintaympäristöstä, kuten liikenteestä, turvallisuus nousee ymmärrettävästi yhdeksi tärkeimmistä arvoista. Käyttäjien näkökulmasta autonomiseen raitiovaunuun ja autoihin liittyi vaihtokauppa: parhaimmillaan autonomiset ratkaisut lisäisivät liikenteen turvallisuutta, mutta yksityisyyden ja valinnanvapauden kustannuksella. Autonomisten laivojen osalta ristiriita näkyi käyttäjien pelkona teknologian turvallisuutta heikentävästä vaikutuksesta.
Sekä autonomisten autojen että kuljettajattoman raitiovaunun osalta tärkeimmiksi nousivat samat arvoluokat: hyväntahtoisuus, turvallisuus, itseohjautuvuus ja universalismi. Vaikka liikkumismuodot erosivat merkittävästi toisistaan, teknologian lisääntymisen pelättiin kummassakin tapauksessa asettuvan kiilaksi ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, vähentäen inhimillistä kohtaamista. Ihannetilanteessa autonominen liikenne eristämisen sijaan yhdistäisi ihmisiä, ja helpottaisi ihmisten keskinäistä vuorovaikutusta.
Katsaus on toteutettu strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa ETAIROS-tutkimushankkeessa, jonka keskeinen tavoite on vahvistaa julkisen ja yksityisen sektorin yhteistä ymmärrystä eettisten käytäntöjen ja pelisääntöjen välttämättömyydestä.
Tutkimusaineisto on kerätty virtuaalisesti järjestetyissä neljässä käyttäjätyöpajassa vuosina 2021 ja 2022. Tulokset perustuvat laadullisesta aineistosta tehtyyn sisällönanalyyttiseen tulkintaan ja vastausten temaattiseen luokitteluun. Liikenne ja liikkuminen ovat osa ihmisten päivittäistä arkea, eikä keskusteluissa noussut esille kriittistä ja täysin tekoälyä ja autonomiaa tyrmääviä arvoja. Tekoälyyn ja autonomisuuteen liikenteessä liittyy kuitenkin vahvoja tunteita ja arvoja, sekä paljon niin positiivisia kuin huolestuttavia tulevaisuuden odotuksia. Käyttäjät kokivat tekoälyn kehityksen enemmänkin mahdollisuutena, toki odotukset tekoälyä kohtaan olivat hieman huolestuneita.
Kun on kyse turvallisuuskriittisestä toimintaympäristöstä, kuten liikenteestä, turvallisuus nousee ymmärrettävästi yhdeksi tärkeimmistä arvoista. Käyttäjien näkökulmasta autonomiseen raitiovaunuun ja autoihin liittyi vaihtokauppa: parhaimmillaan autonomiset ratkaisut lisäisivät liikenteen turvallisuutta, mutta yksityisyyden ja valinnanvapauden kustannuksella. Autonomisten laivojen osalta ristiriita näkyi käyttäjien pelkona teknologian turvallisuutta heikentävästä vaikutuksesta.
Sekä autonomisten autojen että kuljettajattoman raitiovaunun osalta tärkeimmiksi nousivat samat arvoluokat: hyväntahtoisuus, turvallisuus, itseohjautuvuus ja universalismi. Vaikka liikkumismuodot erosivat merkittävästi toisistaan, teknologian lisääntymisen pelättiin kummassakin tapauksessa asettuvan kiilaksi ihmisten väliseen vuorovaikutukseen, vähentäen inhimillistä kohtaamista. Ihannetilanteessa autonominen liikenne eristämisen sijaan yhdistäisi ihmisiä, ja helpottaisi ihmisten keskinäistä vuorovaikutusta.
Katsaus on toteutettu strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa ETAIROS-tutkimushankkeessa, jonka keskeinen tavoite on vahvistaa julkisen ja yksityisen sektorin yhteistä ymmärrystä eettisten käytäntöjen ja pelisääntöjen välttämättömyydestä.
Original language | Finnish |
---|---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 52 |
ISBN (Electronic) | 978-951-38-8780-3 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2023 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | VTT Technology |
---|---|
Number | 418 |
ISSN | 2242-1211 |
Keywords
- autonomiset järjestelmät
- tekoäly
- etiikka
- vastuullisuus
- arvot
Projects
- 1 Active
-
ETAIROS: Ethical AI for the Governance of the Society
Leikas, J. (Manager), Lehtinen, S. (Participant), Sigfrids, A. (Participant), Nieminen, M. (Participant), Karvonen, A. (Participant), Rilla, N. (Participant), Wessberg, N. (Participant), Lanne, M. (Participant), Gotcheva, N. (Participant) & Salonen, T.-T. (Participant)
1/06/19 → 31/08/25
Project: Academy of Finland project
File