Teräsverkon käyttö tierakenteiden koerakennuskohteissa; synteesi: STEELSYNT

Translated title of the contribution: Effect of steel grids on the durability of the road

Leena Korkiala-Tanttu, Harri Kivikoski, Hans Rathmayer, Jouko Törnqvist

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tutkimus on yhteenveto teräsverkkojen käyttökokemuksista erilaisissa tutkimuksissa sekä kokemusperäisesti. Yhteenvedossa on käytetty seuraavissa tutkimushankkeissa syntynyttä aineistoa: TPPT-kokerakenteet, eurooppalainen Reflex projekti, Erilaiset HVS-koerakenteet sekä Tiehallinnon tilastollinen aineisto. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää teräsverkon käytön aiheuttama konkreettinen hyöty seuraavien seikkojen suhteen: halkeamien muodostuminen, deformaatiot, raoutahalkeamat sekä pituussuuntainen epätasaisuus. Teräsverkoilla voidaan hidastaa merkittävästi rakenteiden urautumista (pysyviä muodonmuutoksia). Keskimäärin lujitettujen rakenteiden urasyvyydet olivat 40 - 60 % pienempiä kuin vertailurakenteissa. Tämä vastaa noin 50 - 100 % lisäystä rakenteen käyttöikää urautumisen suhteen. Teräsverkko toimii sitä tehokkaammin, mitä heikommin kantaviin rakenteisiin se asennetaan. Teräsverkoilla voidaan estää rakenteiden routahalkeamien syntyminen lähes kokonaan. Verkolla voidaan pienentää myös väsymishalkeamien sekä rajoitetusti heijastushalkeamien syntymistä. Pituussuuntaiseen epätasaisuuteen ei verkoilla voida juurikaan vaikuttaa.
    Translated title of the contributionEffect of steel grids on the durability of the road
    Original languageFinnish
    Place of PublicationHelsinki
    Number of pages41
    ISBN (Electronic)951-803-097-9
    Publication statusPublished - 2003
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesTiehallinnon selvityksiä
    Number34/2003
    ISSN1457-9871

    Keywords

    • low-volume road
    • rehabilitation
    • accelerated pavement test
    • rutting
    • permanent deformation
    • steel grid
    • geotextile

    Fingerprint Dive into the research topics of 'Effect of steel grids on the durability of the road: STEELSYNT'. Together they form a unique fingerprint.

  • Cite this

    Korkiala-Tanttu, L., Kivikoski, H., Rathmayer, H., & Törnqvist, J. (2003). Teräsverkon käyttö tierakenteiden koerakennuskohteissa; synteesi: STEELSYNT. Tiehallinnon selvityksiä, No. 34/2003 http://www.doria.fi/handle/10024/139135