Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin lähtöarvoihin

Translated title of the contribution: Effect of the surface of the rail on the reference values of the rail traffic noise prediction method

Raimo Eurasto

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Yhteispohjoismaisen raideliikennemelun laskentamallin uudistamistyön yhteydessä tehtiin junamelun mittauksia kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) tekemien junamelun mittausten analyysi ja junameluun liittyvien parametrien määrittäminen ovat osoittaneet puutteita laskentamallin sisältämissä parametreissa. Raideliikennemelun laskentamalli perustuu oletukseen, että junan pyörien ja kiskon välisestä kosketuksesta syntyvä melu on junamelun pääasiallisin melulähde. Koska melu syntyy kahden pinnan kosketuksesta, on selvää, että pintojen ominaisuudet vaikuttavat sekä syntyvän melun äänitasoon että taajuusjakautumaan. Laskentamallissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon esimerkiksi kiskon pinnan kuntoa, vaan laskennassa oletetaan kiskon olevan kohtalaisen hyväkuntoisen. Tutkimuksessa tarkasteltiin kiskon pinnan junan meluemissioon aiheuttamia vaikutuksia. Aluksi selvitettiin teoreettisesti kiskon pinnan mahdollisia meluemissiota kasvattavia ominaisuuksia ja vikoja. Sitten tutkittiin mittausaineiston avulla, olisiko laskentamalliin lisättävä kiskon pinnan kunnon huomioon ottava korjaus. Lopuksi tehtiin ehdotus laskentamalliin liitettäväksi kiskokorjaukseksi, joka määritettiin sekä oktaavikaistoittain laskentamallin uudistamisessa käytettyjen periaatteiden mukaisesti että A-painotettuna.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages31
ISBN (Print)951-38-4874-4
Publication statusPublished - 1995
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1719
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Noise
Reference Values

Keywords

  • noise (sound)
  • railroads
  • computation
  • calculations
  • methods
  • railroad tracks
  • surfaces
  • models
  • measurement
  • trains

Cite this

Eurasto, R. (1995). Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin lähtöarvoihin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1719
Eurasto, Raimo. / Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin lähtöarvoihin. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 31 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1719).
@book{d237108cfa9043deafa7a1acd18db1ca,
title = "Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin l{\"a}ht{\"o}arvoihin",
abstract = "Yhteispohjoismaisen raideliikennemelun laskentamallin uudistamisty{\"o}n yhteydess{\"a} tehtiin junamelun mittauksia kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) tekemien junamelun mittausten analyysi ja junameluun liittyvien parametrien m{\"a}{\"a}ritt{\"a}minen ovat osoittaneet puutteita laskentamallin sis{\"a}lt{\"a}miss{\"a} parametreissa. Raideliikennemelun laskentamalli perustuu oletukseen, ett{\"a} junan py{\"o}rien ja kiskon v{\"a}lisest{\"a} kosketuksesta syntyv{\"a} melu on junamelun p{\"a}{\"a}asiallisin melul{\"a}hde. Koska melu syntyy kahden pinnan kosketuksesta, on selv{\"a}{\"a}, ett{\"a} pintojen ominaisuudet vaikuttavat sek{\"a} syntyv{\"a}n melun {\"a}{\"a}nitasoon ett{\"a} taajuusjakautumaan. Laskentamallissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon esimerkiksi kiskon pinnan kuntoa, vaan laskennassa oletetaan kiskon olevan kohtalaisen hyv{\"a}kuntoisen. Tutkimuksessa tarkasteltiin kiskon pinnan junan meluemissioon aiheuttamia vaikutuksia. Aluksi selvitettiin teoreettisesti kiskon pinnan mahdollisia meluemissiota kasvattavia ominaisuuksia ja vikoja. Sitten tutkittiin mittausaineiston avulla, olisiko laskentamalliin lis{\"a}tt{\"a}v{\"a} kiskon pinnan kunnon huomioon ottava korjaus. Lopuksi tehtiin ehdotus laskentamalliin liitett{\"a}v{\"a}ksi kiskokorjaukseksi, joka m{\"a}{\"a}ritettiin sek{\"a} oktaavikaistoittain laskentamallin uudistamisessa k{\"a}ytettyjen periaatteiden mukaisesti ett{\"a} A-painotettuna.",
keywords = "noise (sound), railroads, computation, calculations, methods, railroad tracks, surfaces, models, measurement, trains",
author = "Raimo Eurasto",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4874-4",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1719",
address = "Finland",

}

Eurasto, R 1995, Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin lähtöarvoihin. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1719, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin lähtöarvoihin. / Eurasto, Raimo.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 31 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1719).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin lähtöarvoihin

AU - Eurasto, Raimo

PY - 1995

Y1 - 1995

N2 - Yhteispohjoismaisen raideliikennemelun laskentamallin uudistamistyön yhteydessä tehtiin junamelun mittauksia kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) tekemien junamelun mittausten analyysi ja junameluun liittyvien parametrien määrittäminen ovat osoittaneet puutteita laskentamallin sisältämissä parametreissa. Raideliikennemelun laskentamalli perustuu oletukseen, että junan pyörien ja kiskon välisestä kosketuksesta syntyvä melu on junamelun pääasiallisin melulähde. Koska melu syntyy kahden pinnan kosketuksesta, on selvää, että pintojen ominaisuudet vaikuttavat sekä syntyvän melun äänitasoon että taajuusjakautumaan. Laskentamallissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon esimerkiksi kiskon pinnan kuntoa, vaan laskennassa oletetaan kiskon olevan kohtalaisen hyväkuntoisen. Tutkimuksessa tarkasteltiin kiskon pinnan junan meluemissioon aiheuttamia vaikutuksia. Aluksi selvitettiin teoreettisesti kiskon pinnan mahdollisia meluemissiota kasvattavia ominaisuuksia ja vikoja. Sitten tutkittiin mittausaineiston avulla, olisiko laskentamalliin lisättävä kiskon pinnan kunnon huomioon ottava korjaus. Lopuksi tehtiin ehdotus laskentamalliin liitettäväksi kiskokorjaukseksi, joka määritettiin sekä oktaavikaistoittain laskentamallin uudistamisessa käytettyjen periaatteiden mukaisesti että A-painotettuna.

AB - Yhteispohjoismaisen raideliikennemelun laskentamallin uudistamistyön yhteydessä tehtiin junamelun mittauksia kaikissa Pohjoismaissa. Suomessa Valtion teknillisen tutkimuskeskuksen (VTT) tekemien junamelun mittausten analyysi ja junameluun liittyvien parametrien määrittäminen ovat osoittaneet puutteita laskentamallin sisältämissä parametreissa. Raideliikennemelun laskentamalli perustuu oletukseen, että junan pyörien ja kiskon välisestä kosketuksesta syntyvä melu on junamelun pääasiallisin melulähde. Koska melu syntyy kahden pinnan kosketuksesta, on selvää, että pintojen ominaisuudet vaikuttavat sekä syntyvän melun äänitasoon että taajuusjakautumaan. Laskentamallissa ei kuitenkaan ole otettu huomioon esimerkiksi kiskon pinnan kuntoa, vaan laskennassa oletetaan kiskon olevan kohtalaisen hyväkuntoisen. Tutkimuksessa tarkasteltiin kiskon pinnan junan meluemissioon aiheuttamia vaikutuksia. Aluksi selvitettiin teoreettisesti kiskon pinnan mahdollisia meluemissiota kasvattavia ominaisuuksia ja vikoja. Sitten tutkittiin mittausaineiston avulla, olisiko laskentamalliin lisättävä kiskon pinnan kunnon huomioon ottava korjaus. Lopuksi tehtiin ehdotus laskentamalliin liitettäväksi kiskokorjaukseksi, joka määritettiin sekä oktaavikaistoittain laskentamallin uudistamisessa käytettyjen periaatteiden mukaisesti että A-painotettuna.

KW - noise (sound)

KW - railroads

KW - computation

KW - calculations

KW - methods

KW - railroad tracks

KW - surfaces

KW - models

KW - measurement

KW - trains

M3 - Report

SN - 951-38-4874-4

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin lähtöarvoihin

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Eurasto R. Kiskon pinnan vaikutus raideliikennemelun laskentamallin lähtöarvoihin. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 31 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1719).