Sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen

Translated title of the contribution: Effects of road sanction legislation revision on driving speeds, sanctions for speeding and traffic safety

Juha Tapio, Helinä Häkkänen, Kirsi Pajunen, Susanna Kaitanen, Tapani Mäkinen

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksessa selvitettiin 1.10.1999 voimaan tulleen sakkolainsäädännön uudistuksen vaikutuksia nopeusrajoituksen ylityksestä määrättyihin rangaistuksiin, ajonopeuksiin, liikenneturvallisuuteen ja poliisien työhön. Uudistuksessa rikesakkoja korotettiin ja niiden käyttöä laajennettiin sekä päiväsakon määräytymisperusteita muutettiin. Ylinopeuden ollessa = 15 km/h rangaistukset muuttuivat suurempien rikesakkojen myötä ankarammiksi. Päiväsakkorangaistuksen korvaaminen rikesakolla muutti 16-20 km/h ylinopeudesta määrättyjä rangaistuksia siten, että 60 km/h tai sitä alemmilla nopeusrajoitusalueilla rangaistusten rahamäärät kasvoivat noin 4 % ja yli 60 km/h nopeusrajoitusalueilla rangaistusten rahamäärät puolestaan laskivat noin 10 %. Nämä muutokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä 95 %:n luottamustasolla. Suuremmista ylityksistä määrätyt päiväsakkorangaistusten rahamäärät kasvoivat 27 % 21-30 km/h ylinopeusluokassa ja 38 % 31-40 km/h ylinopeusluokassa. Kasvu oli suhteellisesti ja absoluuttisesti suurin, kun nopeusrajoituksen ylitys oli yli 40 km/h, tässä luokassa muutos ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevä 95 %:n luottamustasolla. Päiväsakkorangaistusten rahamäärien kasvun syynä olivat etenkin pienimmän päiväsakon korottaminen 20:stä 40 mk:aan sekä päiväsakon suuruuden laskennan perustaminen verottajalta saatuun palkkatietoon aiemman sakotettavan itse ilmoittaman palkan sijasta. Tulosten mukaan uudistus ei aiheuttanut muutoksia keskimääräisissä ajonopeuksissa eikä siten myöskään nopeusmuutoksista aiheutuvia liikenneturvallisuusvaikutuksia. Poliiseille suunnatun kyselyn mukaan uudistus on lyhentänyt sakotustilanteiden kestoa ja vähentänyt epämiellyttäviksi koettuja sakotustilanteita. Poliisit arvioivat kuljettajien pitävän uusitun sakkolainsäädännön mukaista käytäntöä aiempaa oikeudenmukaisempana.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages48
ISBN (Electronic)951-38-6098-1
ISBN (Print)951-38-6090-6
Publication statusPublished - 2002
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVTT Tiedotteita - Research Notes
Number2167
ISSN1235-0605

Fingerprint

sanction
legislation
safety
road
traffic
effect
speed

Keywords

  • traffic
  • traffic discipline
  • drivers
  • behaviour
  • traffic safety
  • control
  • speed
  • penalties
  • legislation, police

Cite this

Tapio, J., Häkkänen, H., Pajunen, K., Kaitanen, S., & Mäkinen, T. (2002). Sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Research Notes, No. 2167
Tapio, Juha ; Häkkänen, Helinä ; Pajunen, Kirsi ; Kaitanen, Susanna ; Mäkinen, Tapani. / Sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 48 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2167).
@book{05672a6b7dd04e80a477005fa9918910,
title = "Sakkolains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen",
abstract = "Tutkimuksessa selvitettiin 1.10.1999 voimaan tulleen sakkolains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n uudistuksen vaikutuksia nopeusrajoituksen ylityksest{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a}ttyihin rangaistuksiin, ajonopeuksiin, liikenneturvallisuuteen ja poliisien ty{\"o}h{\"o}n. Uudistuksessa rikesakkoja korotettiin ja niiden k{\"a}ytt{\"o}{\"a} laajennettiin sek{\"a} p{\"a}iv{\"a}sakon m{\"a}{\"a}r{\"a}ytymisperusteita muutettiin. Ylinopeuden ollessa = 15 km/h rangaistukset muuttuivat suurempien rikesakkojen my{\"o}t{\"a} ankarammiksi. P{\"a}iv{\"a}sakkorangaistuksen korvaaminen rikesakolla muutti 16-20 km/h ylinopeudesta m{\"a}{\"a}r{\"a}ttyj{\"a} rangaistuksia siten, ett{\"a} 60 km/h tai sit{\"a} alemmilla nopeusrajoitusalueilla rangaistusten raham{\"a}{\"a}r{\"a}t kasvoivat noin 4 {\%} ja yli 60 km/h nopeusrajoitusalueilla rangaistusten raham{\"a}{\"a}r{\"a}t puolestaan laskivat noin 10 {\%}. N{\"a}m{\"a} muutokset eiv{\"a}t olleet tilastollisesti merkitsevi{\"a} 95 {\%}:n luottamustasolla. Suuremmista ylityksist{\"a} m{\"a}{\"a}r{\"a}tyt p{\"a}iv{\"a}sakkorangaistusten raham{\"a}{\"a}r{\"a}t kasvoivat 27 {\%} 21-30 km/h ylinopeusluokassa ja 38 {\%} 31-40 km/h ylinopeusluokassa. Kasvu oli suhteellisesti ja absoluuttisesti suurin, kun nopeusrajoituksen ylitys oli yli 40 km/h, t{\"a}ss{\"a} luokassa muutos ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsev{\"a} 95 {\%}:n luottamustasolla. P{\"a}iv{\"a}sakkorangaistusten raham{\"a}{\"a}rien kasvun syyn{\"a} olivat etenkin pienimm{\"a}n p{\"a}iv{\"a}sakon korottaminen 20:st{\"a} 40 mk:aan sek{\"a} p{\"a}iv{\"a}sakon suuruuden laskennan perustaminen verottajalta saatuun palkkatietoon aiemman sakotettavan itse ilmoittaman palkan sijasta. Tulosten mukaan uudistus ei aiheuttanut muutoksia keskim{\"a}{\"a}r{\"a}isiss{\"a} ajonopeuksissa eik{\"a} siten my{\"o}sk{\"a}{\"a}n nopeusmuutoksista aiheutuvia liikenneturvallisuusvaikutuksia. Poliiseille suunnatun kyselyn mukaan uudistus on lyhent{\"a}nyt sakotustilanteiden kestoa ja v{\"a}hent{\"a}nyt ep{\"a}miellytt{\"a}viksi koettuja sakotustilanteita. Poliisit arvioivat kuljettajien pit{\"a}v{\"a}n uusitun sakkolains{\"a}{\"a}d{\"a}nn{\"o}n mukaista k{\"a}yt{\"a}nt{\"o}{\"a} aiempaa oikeudenmukaisempana.",
keywords = "traffic, traffic discipline, drivers, behaviour, traffic safety, control, speed, penalties, legislation, police",
author = "Juha Tapio and Helin{\"a} H{\"a}kk{\"a}nen and Kirsi Pajunen and Susanna Kaitanen and Tapani M{\"a}kinen",
year = "2002",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-6090-6",
series = "VTT Tiedotteita - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "2167",
address = "Finland",

}

Tapio, J, Häkkänen, H, Pajunen, K, Kaitanen, S & Mäkinen, T 2002, Sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen. VTT Tiedotteita - Research Notes, no. 2167, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen. / Tapio, Juha; Häkkänen, Helinä; Pajunen, Kirsi; Kaitanen, Susanna; Mäkinen, Tapani.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 48 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2167).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen

AU - Tapio, Juha

AU - Häkkänen, Helinä

AU - Pajunen, Kirsi

AU - Kaitanen, Susanna

AU - Mäkinen, Tapani

PY - 2002

Y1 - 2002

N2 - Tutkimuksessa selvitettiin 1.10.1999 voimaan tulleen sakkolainsäädännön uudistuksen vaikutuksia nopeusrajoituksen ylityksestä määrättyihin rangaistuksiin, ajonopeuksiin, liikenneturvallisuuteen ja poliisien työhön. Uudistuksessa rikesakkoja korotettiin ja niiden käyttöä laajennettiin sekä päiväsakon määräytymisperusteita muutettiin. Ylinopeuden ollessa = 15 km/h rangaistukset muuttuivat suurempien rikesakkojen myötä ankarammiksi. Päiväsakkorangaistuksen korvaaminen rikesakolla muutti 16-20 km/h ylinopeudesta määrättyjä rangaistuksia siten, että 60 km/h tai sitä alemmilla nopeusrajoitusalueilla rangaistusten rahamäärät kasvoivat noin 4 % ja yli 60 km/h nopeusrajoitusalueilla rangaistusten rahamäärät puolestaan laskivat noin 10 %. Nämä muutokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä 95 %:n luottamustasolla. Suuremmista ylityksistä määrätyt päiväsakkorangaistusten rahamäärät kasvoivat 27 % 21-30 km/h ylinopeusluokassa ja 38 % 31-40 km/h ylinopeusluokassa. Kasvu oli suhteellisesti ja absoluuttisesti suurin, kun nopeusrajoituksen ylitys oli yli 40 km/h, tässä luokassa muutos ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevä 95 %:n luottamustasolla. Päiväsakkorangaistusten rahamäärien kasvun syynä olivat etenkin pienimmän päiväsakon korottaminen 20:stä 40 mk:aan sekä päiväsakon suuruuden laskennan perustaminen verottajalta saatuun palkkatietoon aiemman sakotettavan itse ilmoittaman palkan sijasta. Tulosten mukaan uudistus ei aiheuttanut muutoksia keskimääräisissä ajonopeuksissa eikä siten myöskään nopeusmuutoksista aiheutuvia liikenneturvallisuusvaikutuksia. Poliiseille suunnatun kyselyn mukaan uudistus on lyhentänyt sakotustilanteiden kestoa ja vähentänyt epämiellyttäviksi koettuja sakotustilanteita. Poliisit arvioivat kuljettajien pitävän uusitun sakkolainsäädännön mukaista käytäntöä aiempaa oikeudenmukaisempana.

AB - Tutkimuksessa selvitettiin 1.10.1999 voimaan tulleen sakkolainsäädännön uudistuksen vaikutuksia nopeusrajoituksen ylityksestä määrättyihin rangaistuksiin, ajonopeuksiin, liikenneturvallisuuteen ja poliisien työhön. Uudistuksessa rikesakkoja korotettiin ja niiden käyttöä laajennettiin sekä päiväsakon määräytymisperusteita muutettiin. Ylinopeuden ollessa = 15 km/h rangaistukset muuttuivat suurempien rikesakkojen myötä ankarammiksi. Päiväsakkorangaistuksen korvaaminen rikesakolla muutti 16-20 km/h ylinopeudesta määrättyjä rangaistuksia siten, että 60 km/h tai sitä alemmilla nopeusrajoitusalueilla rangaistusten rahamäärät kasvoivat noin 4 % ja yli 60 km/h nopeusrajoitusalueilla rangaistusten rahamäärät puolestaan laskivat noin 10 %. Nämä muutokset eivät olleet tilastollisesti merkitseviä 95 %:n luottamustasolla. Suuremmista ylityksistä määrätyt päiväsakkorangaistusten rahamäärät kasvoivat 27 % 21-30 km/h ylinopeusluokassa ja 38 % 31-40 km/h ylinopeusluokassa. Kasvu oli suhteellisesti ja absoluuttisesti suurin, kun nopeusrajoituksen ylitys oli yli 40 km/h, tässä luokassa muutos ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevä 95 %:n luottamustasolla. Päiväsakkorangaistusten rahamäärien kasvun syynä olivat etenkin pienimmän päiväsakon korottaminen 20:stä 40 mk:aan sekä päiväsakon suuruuden laskennan perustaminen verottajalta saatuun palkkatietoon aiemman sakotettavan itse ilmoittaman palkan sijasta. Tulosten mukaan uudistus ei aiheuttanut muutoksia keskimääräisissä ajonopeuksissa eikä siten myöskään nopeusmuutoksista aiheutuvia liikenneturvallisuusvaikutuksia. Poliiseille suunnatun kyselyn mukaan uudistus on lyhentänyt sakotustilanteiden kestoa ja vähentänyt epämiellyttäviksi koettuja sakotustilanteita. Poliisit arvioivat kuljettajien pitävän uusitun sakkolainsäädännön mukaista käytäntöä aiempaa oikeudenmukaisempana.

KW - traffic

KW - traffic discipline

KW - drivers

KW - behaviour

KW - traffic safety

KW - control

KW - speed

KW - penalties

KW - legislation, police

M3 - Report

SN - 951-38-6090-6

T3 - VTT Tiedotteita - Research Notes

BT - Sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Tapio J, Häkkänen H, Pajunen K, Kaitanen S, Mäkinen T. Sakkolainsäädännön uudistamisen vaikutukset ylinopeusrangaistuksiin, ajonopeuksiin ja liikenneturvallisuuteen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2002. 48 p. (VTT Tiedotteita - Research Notes; No. 2167).