Rengastyypin vaikutukset lumi- ja jääpolanteen liukkauteen ja kulumiseen

Translated title of the contribution: Effects of winter tyre type on roughness and polishing of icy road surfaces

Mikko Malmivuo, Juha Luoma

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erilaiset talvirengastyyppien (nastatai kitkarengas) liikenneosuudet vaikuttavat lumi- ja jääpolanteen kitkaan ja kulumiseen. Nasta- ja kitkarenkain varustetut henkilöautot kiersivät testirataa suunnitellun ajoohjelman mukaisesti. Päätestisuora oli jaettu kuuteen kaistaan: (1) nastarengasliikennettä 100 %, (2) nastarengasliikennettä 75 %, kitkarengasliikennettä 25 %, (3) nasta- ja kitkarengasliikennettä 50 %, (4) nastarengasliikennettä 25 %, kitkarengasliikennettä 75 %, (5) kitkarengasliikennettä 100 %, (6) referenssikaista. Jokainen kaista ylitettiin testin kuluessa 642 kertaa. Kaistat oli jaettu lumi- ja jääpolanneosuuksiin, jotka sisälsivät tasaisen nopeuden sekä jarrutus- ja kiihdytysosuudet. Testin aikana ilman lämpötila oli noin 0 °C. Kokonaistulokset osoittivat, että pito oli varsin samansuuruista kaistoilla, joilla oli nastarengasliikennettä 100 %, 75 % ja 50 %. Pito oli kuitenkin selvästi vähäisempi kaistoilla, joilla nastarengasliikennettä oli 25 % ja 0 %. Testiolosuhteissa 50 %:n nastarengasosuus vaikuttaisi siis riittävältä tyydyttävään kitkatasoon, koska se ei vähentäisi kitkaa merkittävästi verrattuna suurempiin nastarengasosuuksiin. Uransyvyysmittaukset osoittivat, että lumi- ja jääpolanne kuluivat nopeimmin kaistoilla, joilla oli suurempi nastarengasosuus. Lumipolanteen epätasaisen kulumisen ja uransyvyysmenetelmän epätarkkuuden vuoksi uransyvyyden tarkkoja kasvunopeuksia ja -eroja ei voitu kuitenkaan arvioida.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages55
ISBN (Electronic)978-951-38-8392-8
Publication statusPublished - 2016
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

SeriesVTT Technology
Number244
ISSN2242-1211

Fingerprint

Valsartan

Keywords

  • snow tyres
  • winter tyres
  • studded tyres
  • icy road surfaces

Cite this

Malmivuo, M., & Luoma, J. (2016). Rengastyypin vaikutukset lumi- ja jääpolanteen liukkauteen ja kulumiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 244
Malmivuo, Mikko ; Luoma, Juha. / Rengastyypin vaikutukset lumi- ja jääpolanteen liukkauteen ja kulumiseen. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 55 p. (VTT Technology; No. 244).
@book{4645bae3d72d4bc88de17224b98e8943,
title = "Rengastyypin vaikutukset lumi- ja j{\"a}{\"a}polanteen liukkauteen ja kulumiseen",
abstract = "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt{\"a}{\"a}, miten erilaiset talvirengastyyppien (nastatai kitkarengas) liikenneosuudet vaikuttavat lumi- ja j{\"a}{\"a}polanteen kitkaan ja kulumiseen. Nasta- ja kitkarenkain varustetut henkil{\"o}autot kiersiv{\"a}t testirataa suunnitellun ajoohjelman mukaisesti. P{\"a}{\"a}testisuora oli jaettu kuuteen kaistaan: (1) nastarengasliikennett{\"a} 100 {\%}, (2) nastarengasliikennett{\"a} 75 {\%}, kitkarengasliikennett{\"a} 25 {\%}, (3) nasta- ja kitkarengasliikennett{\"a} 50 {\%}, (4) nastarengasliikennett{\"a} 25 {\%}, kitkarengasliikennett{\"a} 75 {\%}, (5) kitkarengasliikennett{\"a} 100 {\%}, (6) referenssikaista. Jokainen kaista ylitettiin testin kuluessa 642 kertaa. Kaistat oli jaettu lumi- ja j{\"a}{\"a}polanneosuuksiin, jotka sis{\"a}lsiv{\"a}t tasaisen nopeuden sek{\"a} jarrutus- ja kiihdytysosuudet. Testin aikana ilman l{\"a}mp{\"o}tila oli noin 0 °C. Kokonaistulokset osoittivat, ett{\"a} pito oli varsin samansuuruista kaistoilla, joilla oli nastarengasliikennett{\"a} 100 {\%}, 75 {\%} ja 50 {\%}. Pito oli kuitenkin selv{\"a}sti v{\"a}h{\"a}isempi kaistoilla, joilla nastarengasliikennett{\"a} oli 25 {\%} ja 0 {\%}. Testiolosuhteissa 50 {\%}:n nastarengasosuus vaikuttaisi siis riitt{\"a}v{\"a}lt{\"a} tyydytt{\"a}v{\"a}{\"a}n kitkatasoon, koska se ei v{\"a}hent{\"a}isi kitkaa merkitt{\"a}v{\"a}sti verrattuna suurempiin nastarengasosuuksiin. Uransyvyysmittaukset osoittivat, ett{\"a} lumi- ja j{\"a}{\"a}polanne kuluivat nopeimmin kaistoilla, joilla oli suurempi nastarengasosuus. Lumipolanteen ep{\"a}tasaisen kulumisen ja uransyvyysmenetelm{\"a}n ep{\"a}tarkkuuden vuoksi uransyvyyden tarkkoja kasvunopeuksia ja -eroja ei voitu kuitenkaan arvioida.",
keywords = "snow tyres, winter tyres, studded tyres, icy road surfaces",
author = "Mikko Malmivuo and Juha Luoma",
year = "2016",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "244",
address = "Finland",

}

Malmivuo, M & Luoma, J 2016, Rengastyypin vaikutukset lumi- ja jääpolanteen liukkauteen ja kulumiseen. VTT Technology, no. 244, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Rengastyypin vaikutukset lumi- ja jääpolanteen liukkauteen ja kulumiseen. / Malmivuo, Mikko; Luoma, Juha.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 55 p. (VTT Technology; No. 244).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Rengastyypin vaikutukset lumi- ja jääpolanteen liukkauteen ja kulumiseen

AU - Malmivuo, Mikko

AU - Luoma, Juha

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erilaiset talvirengastyyppien (nastatai kitkarengas) liikenneosuudet vaikuttavat lumi- ja jääpolanteen kitkaan ja kulumiseen. Nasta- ja kitkarenkain varustetut henkilöautot kiersivät testirataa suunnitellun ajoohjelman mukaisesti. Päätestisuora oli jaettu kuuteen kaistaan: (1) nastarengasliikennettä 100 %, (2) nastarengasliikennettä 75 %, kitkarengasliikennettä 25 %, (3) nasta- ja kitkarengasliikennettä 50 %, (4) nastarengasliikennettä 25 %, kitkarengasliikennettä 75 %, (5) kitkarengasliikennettä 100 %, (6) referenssikaista. Jokainen kaista ylitettiin testin kuluessa 642 kertaa. Kaistat oli jaettu lumi- ja jääpolanneosuuksiin, jotka sisälsivät tasaisen nopeuden sekä jarrutus- ja kiihdytysosuudet. Testin aikana ilman lämpötila oli noin 0 °C. Kokonaistulokset osoittivat, että pito oli varsin samansuuruista kaistoilla, joilla oli nastarengasliikennettä 100 %, 75 % ja 50 %. Pito oli kuitenkin selvästi vähäisempi kaistoilla, joilla nastarengasliikennettä oli 25 % ja 0 %. Testiolosuhteissa 50 %:n nastarengasosuus vaikuttaisi siis riittävältä tyydyttävään kitkatasoon, koska se ei vähentäisi kitkaa merkittävästi verrattuna suurempiin nastarengasosuuksiin. Uransyvyysmittaukset osoittivat, että lumi- ja jääpolanne kuluivat nopeimmin kaistoilla, joilla oli suurempi nastarengasosuus. Lumipolanteen epätasaisen kulumisen ja uransyvyysmenetelmän epätarkkuuden vuoksi uransyvyyden tarkkoja kasvunopeuksia ja -eroja ei voitu kuitenkaan arvioida.

AB - Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten erilaiset talvirengastyyppien (nastatai kitkarengas) liikenneosuudet vaikuttavat lumi- ja jääpolanteen kitkaan ja kulumiseen. Nasta- ja kitkarenkain varustetut henkilöautot kiersivät testirataa suunnitellun ajoohjelman mukaisesti. Päätestisuora oli jaettu kuuteen kaistaan: (1) nastarengasliikennettä 100 %, (2) nastarengasliikennettä 75 %, kitkarengasliikennettä 25 %, (3) nasta- ja kitkarengasliikennettä 50 %, (4) nastarengasliikennettä 25 %, kitkarengasliikennettä 75 %, (5) kitkarengasliikennettä 100 %, (6) referenssikaista. Jokainen kaista ylitettiin testin kuluessa 642 kertaa. Kaistat oli jaettu lumi- ja jääpolanneosuuksiin, jotka sisälsivät tasaisen nopeuden sekä jarrutus- ja kiihdytysosuudet. Testin aikana ilman lämpötila oli noin 0 °C. Kokonaistulokset osoittivat, että pito oli varsin samansuuruista kaistoilla, joilla oli nastarengasliikennettä 100 %, 75 % ja 50 %. Pito oli kuitenkin selvästi vähäisempi kaistoilla, joilla nastarengasliikennettä oli 25 % ja 0 %. Testiolosuhteissa 50 %:n nastarengasosuus vaikuttaisi siis riittävältä tyydyttävään kitkatasoon, koska se ei vähentäisi kitkaa merkittävästi verrattuna suurempiin nastarengasosuuksiin. Uransyvyysmittaukset osoittivat, että lumi- ja jääpolanne kuluivat nopeimmin kaistoilla, joilla oli suurempi nastarengasosuus. Lumipolanteen epätasaisen kulumisen ja uransyvyysmenetelmän epätarkkuuden vuoksi uransyvyyden tarkkoja kasvunopeuksia ja -eroja ei voitu kuitenkaan arvioida.

KW - snow tyres

KW - winter tyres

KW - studded tyres

KW - icy road surfaces

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Rengastyypin vaikutukset lumi- ja jääpolanteen liukkauteen ja kulumiseen

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Malmivuo M, Luoma J. Rengastyypin vaikutukset lumi- ja jääpolanteen liukkauteen ja kulumiseen. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2016. 55 p. (VTT Technology; No. 244).