Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Julkaisussa esitetään menetelmiä ja työkaluja energiatehokkaan alueen suunnittelulle. Kohdealueina ovat kuusi kuntaa Jyväskylän seudulta: Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Petäjävesi, Multia ja Toivakka. Projektissa tehtiin energiaselvitykset näissä kunnissa sijaitseville pilottialueille. Tässä raportissa esitetään energia-analyysien yleiset johtopäätökset, tarkemmat pilottikohtaiset laskelmat ovat omissa raporteissaan. Alueen energiatehokkuuteen vaikuttavat pääosin rakennusten kuluttama energia, energiatuotantotavat ja liikenne. Myös ihmisten käyttäytymisellä on merkittävä vaikutus alueen energiankulutukseen. Raportissa on keskitytty suunnitteluratkaisuihin, joihin voidaan vaikuttaa kaupunkisuunnittelulla asemakaavatasolla. Merkittävä rajaus työssä oli keskittyä ainoastaan alueen sisällä tehtäviin ratkaisuihin. Tämä valinta rajaa pois suurimman osan liikenteen vaikutuksista. On kuitenkin todettava, että alueen sijainti on äärimmäisen tärkeää energiatehokkuuden kannalta. Alueen liikenteen päästöjä voidaan vähentää suunnittelemalla alueita, joissa päivittäin käytetyt palvelut ovat asukkaiden lähellä. Tämä voi kuitenkin olla erittäin haastavaa harvaan asutulla alueilla maaseudulla. Rakennusten kuluttamaan energiaan voidaan vaikuttaa kaavassa energialuokituksen avulla. Kaavassa voidaan vaatia uusille rakennuksille rakennusmääräyksiä tiukempia energialuokkia. Rakennusvalvonnan tärkeänä tehtävänä on ohjeistaa rakentajia energiatehokkaaseen rakentamiseen. Monet seikat vaikuttavat sopivimman energialähteen valintaan. Kaavassa voidaan määrätä kaukolämpöön liittymisestä. Muita energiantuotantotapoja voidaan suositella ja rakennusvalvonta voi aktiivisesti tuoda esille niiden mahdollisuudet. Projektissa kehitetty alueellinen energialuokitus-työkalu soveltuu erilaisten kaavaratkaisujen energiatehokkuuden vertailuun. Työkalun tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa kaavaratkaisujen vertailua. Työkalua on tarkoitus käyttää ensisijaisesti vertailemaan erilaisia kaava- ja energiaratkaisuja samalla alueella. Työkalun antamat tulokset ja energialuokat eivät kuitenkaan suoraan sovellu erilaisten alueiden keskinäiseen vertailuun. Ekotaajama-alueet sijaitsevat maaseudulla, ja ne ovat tyypillisesti hyvin pientalovaltaisia. Tämä johtuu asukkaiden halusta asua pientaloissa harvaan asutulla alueella. Samasta syystä maaseudulla asuessa olisi vaikeaa pärjätä ilman omaa autoa. Nämä lähtökohdat on hyväksyttävä. Ne poissulkevat joitain ekokaupunkien suunnitteluperiaatteita, mutta on kuitenkin olemassa paljon asioita, joita ekotaajamassa voidaan ja kannattaa tehdä, jotta alueet ja taajamat olisivat houkuttelevampia ja energia- sekä ekotehokkaampia.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages59
ISBN (Electronic)978-951-38-38-7838-2
Publication statusPublished - 2012
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Technology
PublisherVTT
No.24
ISSN (Print)2242-1211
ISSN (Electronic)2242-122X

Keywords

  • energy efficiency
  • renewableenergy
  • city planning
  • planning tool

Cite this

Nystedt, Å., Sepponen, M., & Virtanen, M. (2012). Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 24
Nystedt, Åsa ; Sepponen, Mari ; Virtanen, Mikko. / Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 59 p. (VTT Technology; No. 24).
@book{9cd5803f2f364922978db551071ebde7,
title = "Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet",
abstract = "Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n menetelmi{\"a} ja ty{\"o}kaluja energiatehokkaan alueen suunnittelulle. Kohdealueina ovat kuusi kuntaa Jyv{\"a}skyl{\"a}n seudulta: Jyv{\"a}skyl{\"a}, J{\"a}ms{\"a}, Kannonkoski, Pet{\"a}j{\"a}vesi, Multia ja Toivakka. Projektissa tehtiin energiaselvitykset n{\"a}iss{\"a} kunnissa sijaitseville pilottialueille. T{\"a}ss{\"a} raportissa esitet{\"a}{\"a}n energia-analyysien yleiset johtop{\"a}{\"a}t{\"o}kset, tarkemmat pilottikohtaiset laskelmat ovat omissa raporteissaan. Alueen energiatehokkuuteen vaikuttavat p{\"a}{\"a}osin rakennusten kuluttama energia, energiatuotantotavat ja liikenne. My{\"o}s ihmisten k{\"a}ytt{\"a}ytymisell{\"a} on merkitt{\"a}v{\"a} vaikutus alueen energiankulutukseen. Raportissa on keskitytty suunnitteluratkaisuihin, joihin voidaan vaikuttaa kaupunkisuunnittelulla asemakaavatasolla. Merkitt{\"a}v{\"a} rajaus ty{\"o}ss{\"a} oli keskitty{\"a} ainoastaan alueen sis{\"a}ll{\"a} teht{\"a}viin ratkaisuihin. T{\"a}m{\"a} valinta rajaa pois suurimman osan liikenteen vaikutuksista. On kuitenkin todettava, ett{\"a} alueen sijainti on {\"a}{\"a}rimm{\"a}isen t{\"a}rke{\"a}{\"a} energiatehokkuuden kannalta. Alueen liikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} voidaan v{\"a}hent{\"a}{\"a} suunnittelemalla alueita, joissa p{\"a}ivitt{\"a}in k{\"a}ytetyt palvelut ovat asukkaiden l{\"a}hell{\"a}. T{\"a}m{\"a} voi kuitenkin olla eritt{\"a}in haastavaa harvaan asutulla alueilla maaseudulla. Rakennusten kuluttamaan energiaan voidaan vaikuttaa kaavassa energialuokituksen avulla. Kaavassa voidaan vaatia uusille rakennuksille rakennusm{\"a}{\"a}r{\"a}yksi{\"a} tiukempia energialuokkia. Rakennusvalvonnan t{\"a}rke{\"a}n{\"a} teht{\"a}v{\"a}n{\"a} on ohjeistaa rakentajia energiatehokkaaseen rakentamiseen. Monet seikat vaikuttavat sopivimman energial{\"a}hteen valintaan. Kaavassa voidaan m{\"a}{\"a}r{\"a}t{\"a} kaukol{\"a}mp{\"o}{\"o}n liittymisest{\"a}. Muita energiantuotantotapoja voidaan suositella ja rakennusvalvonta voi aktiivisesti tuoda esille niiden mahdollisuudet. Projektissa kehitetty alueellinen energialuokitus-ty{\"o}kalu soveltuu erilaisten kaavaratkaisujen energiatehokkuuden vertailuun. Ty{\"o}kalun tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa kaavaratkaisujen vertailua. Ty{\"o}kalua on tarkoitus k{\"a}ytt{\"a}{\"a} ensisijaisesti vertailemaan erilaisia kaava- ja energiaratkaisuja samalla alueella. Ty{\"o}kalun antamat tulokset ja energialuokat eiv{\"a}t kuitenkaan suoraan sovellu erilaisten alueiden keskin{\"a}iseen vertailuun. Ekotaajama-alueet sijaitsevat maaseudulla, ja ne ovat tyypillisesti hyvin pientalovaltaisia. T{\"a}m{\"a} johtuu asukkaiden halusta asua pientaloissa harvaan asutulla alueella. Samasta syyst{\"a} maaseudulla asuessa olisi vaikeaa p{\"a}rj{\"a}t{\"a} ilman omaa autoa. N{\"a}m{\"a} l{\"a}ht{\"o}kohdat on hyv{\"a}ksytt{\"a}v{\"a}. Ne poissulkevat joitain ekokaupunkien suunnitteluperiaatteita, mutta on kuitenkin olemassa paljon asioita, joita ekotaajamassa voidaan ja kannattaa tehd{\"a}, jotta alueet ja taajamat olisivat houkuttelevampia ja energia- sek{\"a} ekotehokkaampia.",
keywords = "energy efficiency, renewableenergy, city planning, planning tool",
author = "{\AA}sa Nystedt and Mari Sepponen and Mikko Virtanen",
year = "2012",
language = "Finnish",
series = "VTT Technology",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "24",
address = "Finland",

}

Nystedt, Å, Sepponen, M & Virtanen, M 2012, Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. VTT Technology, no. 24, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. / Nystedt, Åsa; Sepponen, Mari; Virtanen, Mikko.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 59 p. (VTT Technology; No. 24).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet

AU - Nystedt, Åsa

AU - Sepponen, Mari

AU - Virtanen, Mikko

PY - 2012

Y1 - 2012

N2 - Julkaisussa esitetään menetelmiä ja työkaluja energiatehokkaan alueen suunnittelulle. Kohdealueina ovat kuusi kuntaa Jyväskylän seudulta: Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Petäjävesi, Multia ja Toivakka. Projektissa tehtiin energiaselvitykset näissä kunnissa sijaitseville pilottialueille. Tässä raportissa esitetään energia-analyysien yleiset johtopäätökset, tarkemmat pilottikohtaiset laskelmat ovat omissa raporteissaan. Alueen energiatehokkuuteen vaikuttavat pääosin rakennusten kuluttama energia, energiatuotantotavat ja liikenne. Myös ihmisten käyttäytymisellä on merkittävä vaikutus alueen energiankulutukseen. Raportissa on keskitytty suunnitteluratkaisuihin, joihin voidaan vaikuttaa kaupunkisuunnittelulla asemakaavatasolla. Merkittävä rajaus työssä oli keskittyä ainoastaan alueen sisällä tehtäviin ratkaisuihin. Tämä valinta rajaa pois suurimman osan liikenteen vaikutuksista. On kuitenkin todettava, että alueen sijainti on äärimmäisen tärkeää energiatehokkuuden kannalta. Alueen liikenteen päästöjä voidaan vähentää suunnittelemalla alueita, joissa päivittäin käytetyt palvelut ovat asukkaiden lähellä. Tämä voi kuitenkin olla erittäin haastavaa harvaan asutulla alueilla maaseudulla. Rakennusten kuluttamaan energiaan voidaan vaikuttaa kaavassa energialuokituksen avulla. Kaavassa voidaan vaatia uusille rakennuksille rakennusmääräyksiä tiukempia energialuokkia. Rakennusvalvonnan tärkeänä tehtävänä on ohjeistaa rakentajia energiatehokkaaseen rakentamiseen. Monet seikat vaikuttavat sopivimman energialähteen valintaan. Kaavassa voidaan määrätä kaukolämpöön liittymisestä. Muita energiantuotantotapoja voidaan suositella ja rakennusvalvonta voi aktiivisesti tuoda esille niiden mahdollisuudet. Projektissa kehitetty alueellinen energialuokitus-työkalu soveltuu erilaisten kaavaratkaisujen energiatehokkuuden vertailuun. Työkalun tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa kaavaratkaisujen vertailua. Työkalua on tarkoitus käyttää ensisijaisesti vertailemaan erilaisia kaava- ja energiaratkaisuja samalla alueella. Työkalun antamat tulokset ja energialuokat eivät kuitenkaan suoraan sovellu erilaisten alueiden keskinäiseen vertailuun. Ekotaajama-alueet sijaitsevat maaseudulla, ja ne ovat tyypillisesti hyvin pientalovaltaisia. Tämä johtuu asukkaiden halusta asua pientaloissa harvaan asutulla alueella. Samasta syystä maaseudulla asuessa olisi vaikeaa pärjätä ilman omaa autoa. Nämä lähtökohdat on hyväksyttävä. Ne poissulkevat joitain ekokaupunkien suunnitteluperiaatteita, mutta on kuitenkin olemassa paljon asioita, joita ekotaajamassa voidaan ja kannattaa tehdä, jotta alueet ja taajamat olisivat houkuttelevampia ja energia- sekä ekotehokkaampia.

AB - Julkaisussa esitetään menetelmiä ja työkaluja energiatehokkaan alueen suunnittelulle. Kohdealueina ovat kuusi kuntaa Jyväskylän seudulta: Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Petäjävesi, Multia ja Toivakka. Projektissa tehtiin energiaselvitykset näissä kunnissa sijaitseville pilottialueille. Tässä raportissa esitetään energia-analyysien yleiset johtopäätökset, tarkemmat pilottikohtaiset laskelmat ovat omissa raporteissaan. Alueen energiatehokkuuteen vaikuttavat pääosin rakennusten kuluttama energia, energiatuotantotavat ja liikenne. Myös ihmisten käyttäytymisellä on merkittävä vaikutus alueen energiankulutukseen. Raportissa on keskitytty suunnitteluratkaisuihin, joihin voidaan vaikuttaa kaupunkisuunnittelulla asemakaavatasolla. Merkittävä rajaus työssä oli keskittyä ainoastaan alueen sisällä tehtäviin ratkaisuihin. Tämä valinta rajaa pois suurimman osan liikenteen vaikutuksista. On kuitenkin todettava, että alueen sijainti on äärimmäisen tärkeää energiatehokkuuden kannalta. Alueen liikenteen päästöjä voidaan vähentää suunnittelemalla alueita, joissa päivittäin käytetyt palvelut ovat asukkaiden lähellä. Tämä voi kuitenkin olla erittäin haastavaa harvaan asutulla alueilla maaseudulla. Rakennusten kuluttamaan energiaan voidaan vaikuttaa kaavassa energialuokituksen avulla. Kaavassa voidaan vaatia uusille rakennuksille rakennusmääräyksiä tiukempia energialuokkia. Rakennusvalvonnan tärkeänä tehtävänä on ohjeistaa rakentajia energiatehokkaaseen rakentamiseen. Monet seikat vaikuttavat sopivimman energialähteen valintaan. Kaavassa voidaan määrätä kaukolämpöön liittymisestä. Muita energiantuotantotapoja voidaan suositella ja rakennusvalvonta voi aktiivisesti tuoda esille niiden mahdollisuudet. Projektissa kehitetty alueellinen energialuokitus-työkalu soveltuu erilaisten kaavaratkaisujen energiatehokkuuden vertailuun. Työkalun tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa kaavaratkaisujen vertailua. Työkalua on tarkoitus käyttää ensisijaisesti vertailemaan erilaisia kaava- ja energiaratkaisuja samalla alueella. Työkalun antamat tulokset ja energialuokat eivät kuitenkaan suoraan sovellu erilaisten alueiden keskinäiseen vertailuun. Ekotaajama-alueet sijaitsevat maaseudulla, ja ne ovat tyypillisesti hyvin pientalovaltaisia. Tämä johtuu asukkaiden halusta asua pientaloissa harvaan asutulla alueella. Samasta syystä maaseudulla asuessa olisi vaikeaa pärjätä ilman omaa autoa. Nämä lähtökohdat on hyväksyttävä. Ne poissulkevat joitain ekokaupunkien suunnitteluperiaatteita, mutta on kuitenkin olemassa paljon asioita, joita ekotaajamassa voidaan ja kannattaa tehdä, jotta alueet ja taajamat olisivat houkuttelevampia ja energia- sekä ekotehokkaampia.

KW - energy efficiency

KW - renewableenergy

KW - city planning

KW - planning tool

M3 - Report

T3 - VTT Technology

BT - Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Nystedt Å, Sepponen M, Virtanen M. Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 59 p. (VTT Technology; No. 24).