Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Julkaisussa esitetään menetelmiä ja työkaluja energiatehokkaan alueen suunnittelulle. Kohdealueina ovat kuusi kuntaa Jyväskylän seudulta: Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Petäjävesi, Multia ja Toivakka. Projektissa tehtiin energiaselvitykset näissä kunnissa sijaitseville pilottialueille. Tässä raportissa esitetään energia-analyysien yleiset johtopäätökset, tarkemmat pilottikohtaiset laskelmat ovat omissa raporteissaan. Alueen energiatehokkuuteen vaikuttavat pääosin rakennusten kuluttama energia, energiatuotantotavat ja liikenne. Myös ihmisten käyttäytymisellä on merkittävä vaikutus alueen energiankulutukseen. Raportissa on keskitytty suunnitteluratkaisuihin, joihin voidaan vaikuttaa kaupunkisuunnittelulla asemakaavatasolla. Merkittävä rajaus työssä oli keskittyä ainoastaan alueen sisällä tehtäviin ratkaisuihin. Tämä valinta rajaa pois suurimman osan liikenteen vaikutuksista. On kuitenkin todettava, että alueen sijainti on äärimmäisen tärkeää energiatehokkuuden kannalta. Alueen liikenteen päästöjä voidaan vähentää suunnittelemalla alueita, joissa päivittäin käytetyt palvelut ovat asukkaiden lähellä. Tämä voi kuitenkin olla erittäin haastavaa harvaan asutulla alueilla maaseudulla. Rakennusten kuluttamaan energiaan voidaan vaikuttaa kaavassa energialuokituksen avulla. Kaavassa voidaan vaatia uusille rakennuksille rakennusmääräyksiä tiukempia energialuokkia. Rakennusvalvonnan tärkeänä tehtävänä on ohjeistaa rakentajia energiatehokkaaseen rakentamiseen. Monet seikat vaikuttavat sopivimman energialähteen valintaan. Kaavassa voidaan määrätä kaukolämpöön liittymisestä. Muita energiantuotantotapoja voidaan suositella ja rakennusvalvonta voi aktiivisesti tuoda esille niiden mahdollisuudet. Projektissa kehitetty alueellinen energialuokitus-työkalu soveltuu erilaisten kaavaratkaisujen energiatehokkuuden vertailuun. Työkalun tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa kaavaratkaisujen vertailua. Työkalua on tarkoitus käyttää ensisijaisesti vertailemaan erilaisia kaava- ja energiaratkaisuja samalla alueella. Työkalun antamat tulokset ja energialuokat eivät kuitenkaan suoraan sovellu erilaisten alueiden keskinäiseen vertailuun. Ekotaajama-alueet sijaitsevat maaseudulla, ja ne ovat tyypillisesti hyvin pientalovaltaisia. Tämä johtuu asukkaiden halusta asua pientaloissa harvaan asutulla alueella. Samasta syystä maaseudulla asuessa olisi vaikeaa pärjätä ilman omaa autoa. Nämä lähtökohdat on hyväksyttävä. Ne poissulkevat joitain ekokaupunkien suunnitteluperiaatteita, mutta on kuitenkin olemassa paljon asioita, joita ekotaajamassa voidaan ja kannattaa tehdä, jotta alueet ja taajamat olisivat houkuttelevampia ja energia- sekä ekotehokkaampia.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages59
    ISBN (Electronic)978-951-38-38-7838-2
    Publication statusPublished - 2012
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Technology
    Number24
    ISSN2242-1211

    Keywords

    • energy efficiency
    • renewableenergy
    • city planning
    • planning tool

    Cite this

    Nystedt, Å., Sepponen, M., & Virtanen, M. (2012). Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Technology, No. 24
    Nystedt, Åsa ; Sepponen, Mari ; Virtanen, Mikko. / Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 59 p. (VTT Technology; No. 24).
    @book{9cd5803f2f364922978db551071ebde7,
    title = "Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet",
    abstract = "Julkaisussa esitet{\"a}{\"a}n menetelmi{\"a} ja ty{\"o}kaluja energiatehokkaan alueen suunnittelulle. Kohdealueina ovat kuusi kuntaa Jyv{\"a}skyl{\"a}n seudulta: Jyv{\"a}skyl{\"a}, J{\"a}ms{\"a}, Kannonkoski, Pet{\"a}j{\"a}vesi, Multia ja Toivakka. Projektissa tehtiin energiaselvitykset n{\"a}iss{\"a} kunnissa sijaitseville pilottialueille. T{\"a}ss{\"a} raportissa esitet{\"a}{\"a}n energia-analyysien yleiset johtop{\"a}{\"a}t{\"o}kset, tarkemmat pilottikohtaiset laskelmat ovat omissa raporteissaan. Alueen energiatehokkuuteen vaikuttavat p{\"a}{\"a}osin rakennusten kuluttama energia, energiatuotantotavat ja liikenne. My{\"o}s ihmisten k{\"a}ytt{\"a}ytymisell{\"a} on merkitt{\"a}v{\"a} vaikutus alueen energiankulutukseen. Raportissa on keskitytty suunnitteluratkaisuihin, joihin voidaan vaikuttaa kaupunkisuunnittelulla asemakaavatasolla. Merkitt{\"a}v{\"a} rajaus ty{\"o}ss{\"a} oli keskitty{\"a} ainoastaan alueen sis{\"a}ll{\"a} teht{\"a}viin ratkaisuihin. T{\"a}m{\"a} valinta rajaa pois suurimman osan liikenteen vaikutuksista. On kuitenkin todettava, ett{\"a} alueen sijainti on {\"a}{\"a}rimm{\"a}isen t{\"a}rke{\"a}{\"a} energiatehokkuuden kannalta. Alueen liikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} voidaan v{\"a}hent{\"a}{\"a} suunnittelemalla alueita, joissa p{\"a}ivitt{\"a}in k{\"a}ytetyt palvelut ovat asukkaiden l{\"a}hell{\"a}. T{\"a}m{\"a} voi kuitenkin olla eritt{\"a}in haastavaa harvaan asutulla alueilla maaseudulla. Rakennusten kuluttamaan energiaan voidaan vaikuttaa kaavassa energialuokituksen avulla. Kaavassa voidaan vaatia uusille rakennuksille rakennusm{\"a}{\"a}r{\"a}yksi{\"a} tiukempia energialuokkia. Rakennusvalvonnan t{\"a}rke{\"a}n{\"a} teht{\"a}v{\"a}n{\"a} on ohjeistaa rakentajia energiatehokkaaseen rakentamiseen. Monet seikat vaikuttavat sopivimman energial{\"a}hteen valintaan. Kaavassa voidaan m{\"a}{\"a}r{\"a}t{\"a} kaukol{\"a}mp{\"o}{\"o}n liittymisest{\"a}. Muita energiantuotantotapoja voidaan suositella ja rakennusvalvonta voi aktiivisesti tuoda esille niiden mahdollisuudet. Projektissa kehitetty alueellinen energialuokitus-ty{\"o}kalu soveltuu erilaisten kaavaratkaisujen energiatehokkuuden vertailuun. Ty{\"o}kalun tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa kaavaratkaisujen vertailua. Ty{\"o}kalua on tarkoitus k{\"a}ytt{\"a}{\"a} ensisijaisesti vertailemaan erilaisia kaava- ja energiaratkaisuja samalla alueella. Ty{\"o}kalun antamat tulokset ja energialuokat eiv{\"a}t kuitenkaan suoraan sovellu erilaisten alueiden keskin{\"a}iseen vertailuun. Ekotaajama-alueet sijaitsevat maaseudulla, ja ne ovat tyypillisesti hyvin pientalovaltaisia. T{\"a}m{\"a} johtuu asukkaiden halusta asua pientaloissa harvaan asutulla alueella. Samasta syyst{\"a} maaseudulla asuessa olisi vaikeaa p{\"a}rj{\"a}t{\"a} ilman omaa autoa. N{\"a}m{\"a} l{\"a}ht{\"o}kohdat on hyv{\"a}ksytt{\"a}v{\"a}. Ne poissulkevat joitain ekokaupunkien suunnitteluperiaatteita, mutta on kuitenkin olemassa paljon asioita, joita ekotaajamassa voidaan ja kannattaa tehd{\"a}, jotta alueet ja taajamat olisivat houkuttelevampia ja energia- sek{\"a} ekotehokkaampia.",
    keywords = "energy efficiency, renewableenergy, city planning, planning tool",
    author = "{\AA}sa Nystedt and Mari Sepponen and Mikko Virtanen",
    year = "2012",
    language = "Finnish",
    series = "VTT Technology",
    publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
    number = "24",
    address = "Finland",

    }

    Nystedt, Å, Sepponen, M & Virtanen, M 2012, Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. VTT Technology, no. 24, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

    Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. / Nystedt, Åsa; Sepponen, Mari; Virtanen, Mikko.

    Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 59 p. (VTT Technology; No. 24).

    Research output: Book/ReportReport

    TY - BOOK

    T1 - Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet

    AU - Nystedt, Åsa

    AU - Sepponen, Mari

    AU - Virtanen, Mikko

    PY - 2012

    Y1 - 2012

    N2 - Julkaisussa esitetään menetelmiä ja työkaluja energiatehokkaan alueen suunnittelulle. Kohdealueina ovat kuusi kuntaa Jyväskylän seudulta: Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Petäjävesi, Multia ja Toivakka. Projektissa tehtiin energiaselvitykset näissä kunnissa sijaitseville pilottialueille. Tässä raportissa esitetään energia-analyysien yleiset johtopäätökset, tarkemmat pilottikohtaiset laskelmat ovat omissa raporteissaan. Alueen energiatehokkuuteen vaikuttavat pääosin rakennusten kuluttama energia, energiatuotantotavat ja liikenne. Myös ihmisten käyttäytymisellä on merkittävä vaikutus alueen energiankulutukseen. Raportissa on keskitytty suunnitteluratkaisuihin, joihin voidaan vaikuttaa kaupunkisuunnittelulla asemakaavatasolla. Merkittävä rajaus työssä oli keskittyä ainoastaan alueen sisällä tehtäviin ratkaisuihin. Tämä valinta rajaa pois suurimman osan liikenteen vaikutuksista. On kuitenkin todettava, että alueen sijainti on äärimmäisen tärkeää energiatehokkuuden kannalta. Alueen liikenteen päästöjä voidaan vähentää suunnittelemalla alueita, joissa päivittäin käytetyt palvelut ovat asukkaiden lähellä. Tämä voi kuitenkin olla erittäin haastavaa harvaan asutulla alueilla maaseudulla. Rakennusten kuluttamaan energiaan voidaan vaikuttaa kaavassa energialuokituksen avulla. Kaavassa voidaan vaatia uusille rakennuksille rakennusmääräyksiä tiukempia energialuokkia. Rakennusvalvonnan tärkeänä tehtävänä on ohjeistaa rakentajia energiatehokkaaseen rakentamiseen. Monet seikat vaikuttavat sopivimman energialähteen valintaan. Kaavassa voidaan määrätä kaukolämpöön liittymisestä. Muita energiantuotantotapoja voidaan suositella ja rakennusvalvonta voi aktiivisesti tuoda esille niiden mahdollisuudet. Projektissa kehitetty alueellinen energialuokitus-työkalu soveltuu erilaisten kaavaratkaisujen energiatehokkuuden vertailuun. Työkalun tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa kaavaratkaisujen vertailua. Työkalua on tarkoitus käyttää ensisijaisesti vertailemaan erilaisia kaava- ja energiaratkaisuja samalla alueella. Työkalun antamat tulokset ja energialuokat eivät kuitenkaan suoraan sovellu erilaisten alueiden keskinäiseen vertailuun. Ekotaajama-alueet sijaitsevat maaseudulla, ja ne ovat tyypillisesti hyvin pientalovaltaisia. Tämä johtuu asukkaiden halusta asua pientaloissa harvaan asutulla alueella. Samasta syystä maaseudulla asuessa olisi vaikeaa pärjätä ilman omaa autoa. Nämä lähtökohdat on hyväksyttävä. Ne poissulkevat joitain ekokaupunkien suunnitteluperiaatteita, mutta on kuitenkin olemassa paljon asioita, joita ekotaajamassa voidaan ja kannattaa tehdä, jotta alueet ja taajamat olisivat houkuttelevampia ja energia- sekä ekotehokkaampia.

    AB - Julkaisussa esitetään menetelmiä ja työkaluja energiatehokkaan alueen suunnittelulle. Kohdealueina ovat kuusi kuntaa Jyväskylän seudulta: Jyväskylä, Jämsä, Kannonkoski, Petäjävesi, Multia ja Toivakka. Projektissa tehtiin energiaselvitykset näissä kunnissa sijaitseville pilottialueille. Tässä raportissa esitetään energia-analyysien yleiset johtopäätökset, tarkemmat pilottikohtaiset laskelmat ovat omissa raporteissaan. Alueen energiatehokkuuteen vaikuttavat pääosin rakennusten kuluttama energia, energiatuotantotavat ja liikenne. Myös ihmisten käyttäytymisellä on merkittävä vaikutus alueen energiankulutukseen. Raportissa on keskitytty suunnitteluratkaisuihin, joihin voidaan vaikuttaa kaupunkisuunnittelulla asemakaavatasolla. Merkittävä rajaus työssä oli keskittyä ainoastaan alueen sisällä tehtäviin ratkaisuihin. Tämä valinta rajaa pois suurimman osan liikenteen vaikutuksista. On kuitenkin todettava, että alueen sijainti on äärimmäisen tärkeää energiatehokkuuden kannalta. Alueen liikenteen päästöjä voidaan vähentää suunnittelemalla alueita, joissa päivittäin käytetyt palvelut ovat asukkaiden lähellä. Tämä voi kuitenkin olla erittäin haastavaa harvaan asutulla alueilla maaseudulla. Rakennusten kuluttamaan energiaan voidaan vaikuttaa kaavassa energialuokituksen avulla. Kaavassa voidaan vaatia uusille rakennuksille rakennusmääräyksiä tiukempia energialuokkia. Rakennusvalvonnan tärkeänä tehtävänä on ohjeistaa rakentajia energiatehokkaaseen rakentamiseen. Monet seikat vaikuttavat sopivimman energialähteen valintaan. Kaavassa voidaan määrätä kaukolämpöön liittymisestä. Muita energiantuotantotapoja voidaan suositella ja rakennusvalvonta voi aktiivisesti tuoda esille niiden mahdollisuudet. Projektissa kehitetty alueellinen energialuokitus-työkalu soveltuu erilaisten kaavaratkaisujen energiatehokkuuden vertailuun. Työkalun tarkoituksena on nopeuttaa ja helpottaa kaavaratkaisujen vertailua. Työkalua on tarkoitus käyttää ensisijaisesti vertailemaan erilaisia kaava- ja energiaratkaisuja samalla alueella. Työkalun antamat tulokset ja energialuokat eivät kuitenkaan suoraan sovellu erilaisten alueiden keskinäiseen vertailuun. Ekotaajama-alueet sijaitsevat maaseudulla, ja ne ovat tyypillisesti hyvin pientalovaltaisia. Tämä johtuu asukkaiden halusta asua pientaloissa harvaan asutulla alueella. Samasta syystä maaseudulla asuessa olisi vaikeaa pärjätä ilman omaa autoa. Nämä lähtökohdat on hyväksyttävä. Ne poissulkevat joitain ekokaupunkien suunnitteluperiaatteita, mutta on kuitenkin olemassa paljon asioita, joita ekotaajamassa voidaan ja kannattaa tehdä, jotta alueet ja taajamat olisivat houkuttelevampia ja energia- sekä ekotehokkaampia.

    KW - energy efficiency

    KW - renewableenergy

    KW - city planning

    KW - planning tool

    M3 - Report

    T3 - VTT Technology

    BT - Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet

    PB - VTT Technical Research Centre of Finland

    CY - Espoo

    ER -

    Nystedt Å, Sepponen M, Virtanen M. Ekotaajaman suunnitteluperiaatteet. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 2012. 59 p. (VTT Technology; No. 24).