Elintarviketalous 4.0: VTT:n visio älykkään, kuluttajakeskeisen ruokatuotannon aikakauteen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    VTT on visioinut muutospolkuja uuteen 2000-luvun älykkään ruokatuotannon aikakauteen, jossa fyysinen tuotanto sulautuu digitaalisuuden hyödyntämisen kanssa uudeksi elintarviketaloudeksi. Elintarviketalous 4.0 on kuluttajakeskeinen kestävän kehityksen ekosysteemi, joka uusin tavoin yhdistää perinteisiä ja uusia elintarviketalouden toimijoita loppukäyttäjiin.Elintarviketalous 4.0 visiossa kuluttajan aktiivisuus ruokavalinnoissa kasvaa digitaalisuuden voimaannuttamana. Raaka-aineet hyödynnetään nykyistä tehokkaammin, ja osa raaka-aineista tuotetaan uusien tuotantotapojen avulla. Yksilölliset ratkaisut ja palvelut vahvistavat ruuan roolia arvojen osoittamisessa sekä terveyden ja elinvoimaisuuden tukemisessa.Työssä rakennettiin kolme muutospolkua uuteen elintarviketalouteen yhdessä VTT:n monialaisen asiantuntijaryhmän sekä elintarvikealan yritysten edustajien kanssa: 1) Massatuotannosta yksilöllisiin ratkaisuihin, 2) Keskittyneestä ketterään valmistukseen ja jakeluun, 3) Horisontaalisesta vertikaaliseen ruuantuotantoon.Muutospolkujen osalta on tunnistettu ja määritelty tulevaisuuskuvat sekä muutoksen mahdollistajat ja tarvittavat kehitysaskeleet. Elintarviketalous 4.0:ssa on paljon mahdollisuuksia uuden liiketoiminnan synnyttämiselle. Yritysten laajamittainen menestyminen edellyttää perinteiset toimialarajat ylittävää yhteistyötä niin yritysten kuin ministeriöiden kesken, jotta luodaan suotuisat puitteet innovoida ja kehittää vientiä.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages51
    ISBN (Electronic)978-951-38-8500-7
    ISBN (Print)978-951-38-8499-4
    Publication statusPublished - 2017
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Visions
    Number9
    ISSN2242-1157

    Keywords

    • ruoka
    • valmistus
    • prosumerismi
    • jakelu
    • digitalisaatio
    • liiketoimintaekosysteemi

    Cite this