Kuljetinjärjestelmien hätäpysäytys

Translated title of the contribution: Emergency stop of conveyor systems

Aulis Liljeroos

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

Hankkeessa tutkittiin pitkien ulkona toimivien hihnakuljettimien hätäpysäytysjärjestelmiä, jotka käytössä olevien turvallisuusvaatimusten ja standardien mukaan toteutetaan käyttäen köysihätäpysäyttimiä. Koska markkinoilla on monia erilaisia laitteita, ei aina osata valita toiminnaltaan sopivinta laitetta kuhunkin käyttötarkoitukseen ja vallitseviin ympäristöolosuhteisiin. Vetoköyden kireyden ja kunnon valvonnan toteutus on aiheuttanut sen, että vetoköyden lämpölaajeneminen saa usein aikaan kuljetinjäjestelmän tarpeettoman hätäpysäytyksen. Tutkimuksessa oli mukana kuusi silmukkamallista ja neljä vipumallista hätäpysäytintä, joiden toimintaan tarvittavia vetomatkoja ja -voimia mitattiin laboratoriossa. Lisäksi niille tehtiin toimintakokeet säähuoneessa -30°C:n lämpötilassa. Mittauksilla selvitettiin eri hätäpysäyttimien toimintaalueen pituus akselin liikematkana ja hätäpysäytyskoskettimen avautumisesta lukkiutumiseen tarvittava akselin liikematka. Laboratorioon rakennettiin suoria ja kulmia sisältäviä vetoköysijärjestelmiä käyttäen erilaisia kääntöpyöriä ja silmukkaruuveja. Mittauksilla selvitettiin erilaisten asennustarvikkeiden kykyä välittää vetoköyden vetämisestä aiheutunut voima hätäpysäyttimelle. Kääntöpyörien kitkaominaisuuksilla on tässä suhteessa ratkaiseva merkitys. Teollisuuskohteina tutkimuksessa olivat Imatran Voima Oy:n Meri-Porin hiilivoimala ja Kymin Paperiteollisuus Oy:n Kuusanniemen sellutehdas. Laitosten hiili- ja hakekuljettimien hätäpysäyttimien toimintaa mitattiin heti asennuksen jälkeen. Nyt kun järjestelmät ovat olleet käytössä noin vuoden, voidaan todeta, että ne ovat käyttäjän mielestä toimineet hyvin.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages62
ISBN (Print)951-38-4756-X
Publication statusPublished - 1995
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1641
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

Anadelphia
porins

Keywords

  • conveyors
  • belt conveyors
  • safety
  • devices
  • emergency systems
  • automatic control
  • stopping
  • brakes

Cite this

Liljeroos, A. (1995). Kuljetinjärjestelmien hätäpysäytys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1641
Liljeroos, Aulis. / Kuljetinjärjestelmien hätäpysäytys. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 62 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1641).
@book{5b7b32f0a811401b91b9e6b03dc1796f,
title = "Kuljetinj{\"a}rjestelmien h{\"a}t{\"a}pys{\"a}ytys",
abstract = "Hankkeessa tutkittiin pitkien ulkona toimivien hihnakuljettimien h{\"a}t{\"a}pys{\"a}ytysj{\"a}rjestelmi{\"a}, jotka k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevien turvallisuusvaatimusten ja standardien mukaan toteutetaan k{\"a}ytt{\"a}en k{\"o}ysih{\"a}t{\"a}pys{\"a}yttimi{\"a}. Koska markkinoilla on monia erilaisia laitteita, ei aina osata valita toiminnaltaan sopivinta laitetta kuhunkin k{\"a}ytt{\"o}tarkoitukseen ja vallitseviin ymp{\"a}rist{\"o}olosuhteisiin. Vetok{\"o}yden kireyden ja kunnon valvonnan toteutus on aiheuttanut sen, ett{\"a} vetok{\"o}yden l{\"a}mp{\"o}laajeneminen saa usein aikaan kuljetinj{\"a}jestelm{\"a}n tarpeettoman h{\"a}t{\"a}pys{\"a}ytyksen. Tutkimuksessa oli mukana kuusi silmukkamallista ja nelj{\"a} vipumallista h{\"a}t{\"a}pys{\"a}ytint{\"a}, joiden toimintaan tarvittavia vetomatkoja ja -voimia mitattiin laboratoriossa. Lis{\"a}ksi niille tehtiin toimintakokeet s{\"a}{\"a}huoneessa -30°C:n l{\"a}mp{\"o}tilassa. Mittauksilla selvitettiin eri h{\"a}t{\"a}pys{\"a}yttimien toimintaalueen pituus akselin liikematkana ja h{\"a}t{\"a}pys{\"a}ytyskoskettimen avautumisesta lukkiutumiseen tarvittava akselin liikematka. Laboratorioon rakennettiin suoria ja kulmia sis{\"a}lt{\"a}vi{\"a} vetok{\"o}ysij{\"a}rjestelmi{\"a} k{\"a}ytt{\"a}en erilaisia k{\"a}{\"a}nt{\"o}py{\"o}ri{\"a} ja silmukkaruuveja. Mittauksilla selvitettiin erilaisten asennustarvikkeiden kyky{\"a} v{\"a}litt{\"a}{\"a} vetok{\"o}yden vet{\"a}misest{\"a} aiheutunut voima h{\"a}t{\"a}pys{\"a}yttimelle. K{\"a}{\"a}nt{\"o}py{\"o}rien kitkaominaisuuksilla on t{\"a}ss{\"a} suhteessa ratkaiseva merkitys. Teollisuuskohteina tutkimuksessa olivat Imatran Voima Oy:n Meri-Porin hiilivoimala ja Kymin Paperiteollisuus Oy:n Kuusanniemen sellutehdas. Laitosten hiili- ja hakekuljettimien h{\"a}t{\"a}pys{\"a}yttimien toimintaa mitattiin heti asennuksen j{\"a}lkeen. Nyt kun j{\"a}rjestelm{\"a}t ovat olleet k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} noin vuoden, voidaan todeta, ett{\"a} ne ovat k{\"a}ytt{\"a}j{\"a}n mielest{\"a} toimineet hyvin.",
keywords = "conveyors, belt conveyors, safety, devices, emergency systems, automatic control, stopping, brakes",
author = "Aulis Liljeroos",
note = "CA2: 1701 CA: VAL Project code: VAL2424 PGN: 60 s. UKD: 621.867.2:614.872:62-78 UKD: 62-59",
year = "1995",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-4756-X",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1641",
address = "Finland",

}

Liljeroos, A 1995, Kuljetinjärjestelmien hätäpysäytys. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1641, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kuljetinjärjestelmien hätäpysäytys. / Liljeroos, Aulis.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 62 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1641).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kuljetinjärjestelmien hätäpysäytys

AU - Liljeroos, Aulis

N1 - CA2: 1701 CA: VAL Project code: VAL2424 PGN: 60 s. UKD: 621.867.2:614.872:62-78 UKD: 62-59

PY - 1995

Y1 - 1995

N2 - Hankkeessa tutkittiin pitkien ulkona toimivien hihnakuljettimien hätäpysäytysjärjestelmiä, jotka käytössä olevien turvallisuusvaatimusten ja standardien mukaan toteutetaan käyttäen köysihätäpysäyttimiä. Koska markkinoilla on monia erilaisia laitteita, ei aina osata valita toiminnaltaan sopivinta laitetta kuhunkin käyttötarkoitukseen ja vallitseviin ympäristöolosuhteisiin. Vetoköyden kireyden ja kunnon valvonnan toteutus on aiheuttanut sen, että vetoköyden lämpölaajeneminen saa usein aikaan kuljetinjäjestelmän tarpeettoman hätäpysäytyksen. Tutkimuksessa oli mukana kuusi silmukkamallista ja neljä vipumallista hätäpysäytintä, joiden toimintaan tarvittavia vetomatkoja ja -voimia mitattiin laboratoriossa. Lisäksi niille tehtiin toimintakokeet säähuoneessa -30°C:n lämpötilassa. Mittauksilla selvitettiin eri hätäpysäyttimien toimintaalueen pituus akselin liikematkana ja hätäpysäytyskoskettimen avautumisesta lukkiutumiseen tarvittava akselin liikematka. Laboratorioon rakennettiin suoria ja kulmia sisältäviä vetoköysijärjestelmiä käyttäen erilaisia kääntöpyöriä ja silmukkaruuveja. Mittauksilla selvitettiin erilaisten asennustarvikkeiden kykyä välittää vetoköyden vetämisestä aiheutunut voima hätäpysäyttimelle. Kääntöpyörien kitkaominaisuuksilla on tässä suhteessa ratkaiseva merkitys. Teollisuuskohteina tutkimuksessa olivat Imatran Voima Oy:n Meri-Porin hiilivoimala ja Kymin Paperiteollisuus Oy:n Kuusanniemen sellutehdas. Laitosten hiili- ja hakekuljettimien hätäpysäyttimien toimintaa mitattiin heti asennuksen jälkeen. Nyt kun järjestelmät ovat olleet käytössä noin vuoden, voidaan todeta, että ne ovat käyttäjän mielestä toimineet hyvin.

AB - Hankkeessa tutkittiin pitkien ulkona toimivien hihnakuljettimien hätäpysäytysjärjestelmiä, jotka käytössä olevien turvallisuusvaatimusten ja standardien mukaan toteutetaan käyttäen köysihätäpysäyttimiä. Koska markkinoilla on monia erilaisia laitteita, ei aina osata valita toiminnaltaan sopivinta laitetta kuhunkin käyttötarkoitukseen ja vallitseviin ympäristöolosuhteisiin. Vetoköyden kireyden ja kunnon valvonnan toteutus on aiheuttanut sen, että vetoköyden lämpölaajeneminen saa usein aikaan kuljetinjäjestelmän tarpeettoman hätäpysäytyksen. Tutkimuksessa oli mukana kuusi silmukkamallista ja neljä vipumallista hätäpysäytintä, joiden toimintaan tarvittavia vetomatkoja ja -voimia mitattiin laboratoriossa. Lisäksi niille tehtiin toimintakokeet säähuoneessa -30°C:n lämpötilassa. Mittauksilla selvitettiin eri hätäpysäyttimien toimintaalueen pituus akselin liikematkana ja hätäpysäytyskoskettimen avautumisesta lukkiutumiseen tarvittava akselin liikematka. Laboratorioon rakennettiin suoria ja kulmia sisältäviä vetoköysijärjestelmiä käyttäen erilaisia kääntöpyöriä ja silmukkaruuveja. Mittauksilla selvitettiin erilaisten asennustarvikkeiden kykyä välittää vetoköyden vetämisestä aiheutunut voima hätäpysäyttimelle. Kääntöpyörien kitkaominaisuuksilla on tässä suhteessa ratkaiseva merkitys. Teollisuuskohteina tutkimuksessa olivat Imatran Voima Oy:n Meri-Porin hiilivoimala ja Kymin Paperiteollisuus Oy:n Kuusanniemen sellutehdas. Laitosten hiili- ja hakekuljettimien hätäpysäyttimien toimintaa mitattiin heti asennuksen jälkeen. Nyt kun järjestelmät ovat olleet käytössä noin vuoden, voidaan todeta, että ne ovat käyttäjän mielestä toimineet hyvin.

KW - conveyors

KW - belt conveyors

KW - safety

KW - devices

KW - emergency systems

KW - automatic control

KW - stopping

KW - brakes

M3 - Report

SN - 951-38-4756-X

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Kuljetinjärjestelmien hätäpysäytys

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Liljeroos A. Kuljetinjärjestelmien hätäpysäytys. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1995. 62 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1641).