TY - BOOK
T1 - EN 13149 -standardin sovellusohje
T2 - Ohjeita liikennöijälaitteiden väliseen väyläpohjaiseen tiedonsiirtoon joukkoliikennevälineissä
AU - Alanen, Jarmo
AU - Scholliers, Johan
N1 - CA2: tuo5
CA2: tuo2
CA: tuo
PY - 2004
Y1 - 2004
N2 - CENin teknisessä komiteassa TC278, sen työryhmässä WG3 ja sen alaryhmässä SG1 ollaan standardoimassa linja-autojen ja raitiovaunujen sisäisten liikennöijälaitteiden välistä kommunikointia. Käytännössä tällaisia laitteita ovat esimerkiksi linjakilpi, sisätiloissa oleva seuraavan pysäkin näyttö ja lippujen käsittelyyn liittyvät laitteet. Näitä kaikkia ohjataan yleensä ajoneuvotietokoneella. Standardi tulee saamaan numeron EN 13149, ja se on nimeltään 'Public Transport – Road Vehicle Scheduling and Control Systems – Equipment Inside A Vehicle'. Se koostuu kuudesta osasta: kolme ensimmäistä osaa määrittelevät WorldFIPpohjaisen kommunikoinnin ja kolme seuraavaa CANopen-pohjaisen kommunikoinnin. Tässä dokumentissa annetaan ohjeita standardin osien EN 13149-4, EN 13149-5 ja EN 13149-6, eli CANopen-pohjaisen väylän soveltamiseen. WorldFIP-pohjainen osuus on jätetty tämän dokumentin ulkopuolelle, koska varsin todennäköistä on, että Suomessa tullaan käyttämään CANopen-pohjaista versiota. Tämä sovellusohje sisältää myös EN 13149-6 -standardin ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CANopen perusteet -liitteen sekä CANopen-kommunikointiprotokollan ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CAN perusteet -liitteen.
AB - CENin teknisessä komiteassa TC278, sen työryhmässä WG3 ja sen alaryhmässä SG1 ollaan standardoimassa linja-autojen ja raitiovaunujen sisäisten liikennöijälaitteiden välistä kommunikointia. Käytännössä tällaisia laitteita ovat esimerkiksi linjakilpi, sisätiloissa oleva seuraavan pysäkin näyttö ja lippujen käsittelyyn liittyvät laitteet. Näitä kaikkia ohjataan yleensä ajoneuvotietokoneella. Standardi tulee saamaan numeron EN 13149, ja se on nimeltään 'Public Transport – Road Vehicle Scheduling and Control Systems – Equipment Inside A Vehicle'. Se koostuu kuudesta osasta: kolme ensimmäistä osaa määrittelevät WorldFIPpohjaisen kommunikoinnin ja kolme seuraavaa CANopen-pohjaisen kommunikoinnin. Tässä dokumentissa annetaan ohjeita standardin osien EN 13149-4, EN 13149-5 ja EN 13149-6, eli CANopen-pohjaisen väylän soveltamiseen. WorldFIP-pohjainen osuus on jätetty tämän dokumentin ulkopuolelle, koska varsin todennäköistä on, että Suomessa tullaan käyttämään CANopen-pohjaista versiota. Tämä sovellusohje sisältää myös EN 13149-6 -standardin ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CANopen perusteet -liitteen sekä CANopen-kommunikointiprotokollan ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CAN perusteet -liitteen.
M3 - Report
SN - 951-723-894-0
T3 - FITS-julkaisuja
BT - EN 13149 -standardin sovellusohje
PB - Liikenne- ja viestintäministeriö
CY - Helsinki
ER -