EN 13149 -standardin sovellusohje: Ohjeita liikennöijälaitteiden väliseen väyläpohjaiseen tiedonsiirtoon joukkoliikennevälineissä

Research output: Book/ReportReport

Abstract

CENin teknisessä komiteassa TC278, sen työryhmässä WG3 ja sen alaryhmässä SG1 ollaan standardoimassa linja-autojen ja raitiovaunujen sisäisten liikennöijälaitteiden välistä kommunikointia. Käytännössä tällaisia laitteita ovat esimerkiksi linjakilpi, sisätiloissa oleva seuraavan pysäkin näyttö ja lippujen käsittelyyn liittyvät laitteet. Näitä kaikkia ohjataan yleensä ajoneuvotietokoneella. Standardi tulee saamaan numeron EN 13149, ja se on nimeltään 'Public Transport – Road Vehicle Scheduling and Control Systems – Equipment Inside A Vehicle'. Se koostuu kuudesta osasta: kolme ensimmäistä osaa määrittelevät WorldFIPpohjaisen kommunikoinnin ja kolme seuraavaa CANopen-pohjaisen kommunikoinnin. Tässä dokumentissa annetaan ohjeita standardin osien EN 13149-4, EN 13149-5 ja EN 13149-6, eli CANopen-pohjaisen väylän soveltamiseen. WorldFIP-pohjainen osuus on jätetty tämän dokumentin ulkopuolelle, koska varsin todennäköistä on, että Suomessa tullaan käyttämään CANopen-pohjaista versiota. Tämä sovellusohje sisältää myös EN 13149-6 -standardin ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CANopen perusteet -liitteen sekä CANopen-kommunikointiprotokollan ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CAN perusteet -liitteen.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages141
Publication statusPublished - 2004
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesFITS-julkaisuja
Volume33/2004

Cite this

@book{6a4e766d52984e82a81244c4c9c96bd2,
title = "EN 13149 -standardin sovellusohje: Ohjeita liikenn{\"o}ij{\"a}laitteiden v{\"a}liseen v{\"a}yl{\"a}pohjaiseen tiedonsiirtoon joukkoliikennev{\"a}lineiss{\"a}",
abstract = "CENin teknisess{\"a} komiteassa TC278, sen ty{\"o}ryhm{\"a}ss{\"a} WG3 ja sen alaryhm{\"a}ss{\"a} SG1 ollaan standardoimassa linja-autojen ja raitiovaunujen sis{\"a}isten liikenn{\"o}ij{\"a}laitteiden v{\"a}list{\"a} kommunikointia. K{\"a}yt{\"a}nn{\"o}ss{\"a} t{\"a}llaisia laitteita ovat esimerkiksi linjakilpi, sis{\"a}tiloissa oleva seuraavan pys{\"a}kin n{\"a}ytt{\"o} ja lippujen k{\"a}sittelyyn liittyv{\"a}t laitteet. N{\"a}it{\"a} kaikkia ohjataan yleens{\"a} ajoneuvotietokoneella. Standardi tulee saamaan numeron EN 13149, ja se on nimelt{\"a}{\"a}n 'Public Transport – Road Vehicle Scheduling and Control Systems – Equipment Inside A Vehicle'. Se koostuu kuudesta osasta: kolme ensimm{\"a}ist{\"a} osaa m{\"a}{\"a}rittelev{\"a}t WorldFIPpohjaisen kommunikoinnin ja kolme seuraavaa CANopen-pohjaisen kommunikoinnin. T{\"a}ss{\"a} dokumentissa annetaan ohjeita standardin osien EN 13149-4, EN 13149-5 ja EN 13149-6, eli CANopen-pohjaisen v{\"a}yl{\"a}n soveltamiseen. WorldFIP-pohjainen osuus on j{\"a}tetty t{\"a}m{\"a}n dokumentin ulkopuolelle, koska varsin todenn{\"a}k{\"o}ist{\"a} on, ett{\"a} Suomessa tullaan k{\"a}ytt{\"a}m{\"a}{\"a}n CANopen-pohjaista versiota. T{\"a}m{\"a} sovellusohje sis{\"a}lt{\"a}{\"a} my{\"o}s EN 13149-6 -standardin ymm{\"a}rt{\"a}misen kannalta tarpeellisen CANopen perusteet -liitteen sek{\"a} CANopen-kommunikointiprotokollan ymm{\"a}rt{\"a}misen kannalta tarpeellisen CAN perusteet -liitteen.",
author = "Jarmo Alanen and Johan Scholliers",
note = "CA2: tuo5 CA2: tuo2 CA: tuo",
year = "2004",
language = "Finnish",
isbn = "951-723-894-0",
series = "FITS-julkaisuja",

}

TY - BOOK

T1 - EN 13149 -standardin sovellusohje

T2 - Ohjeita liikennöijälaitteiden väliseen väyläpohjaiseen tiedonsiirtoon joukkoliikennevälineissä

AU - Alanen, Jarmo

AU - Scholliers, Johan

N1 - CA2: tuo5 CA2: tuo2 CA: tuo

PY - 2004

Y1 - 2004

N2 - CENin teknisessä komiteassa TC278, sen työryhmässä WG3 ja sen alaryhmässä SG1 ollaan standardoimassa linja-autojen ja raitiovaunujen sisäisten liikennöijälaitteiden välistä kommunikointia. Käytännössä tällaisia laitteita ovat esimerkiksi linjakilpi, sisätiloissa oleva seuraavan pysäkin näyttö ja lippujen käsittelyyn liittyvät laitteet. Näitä kaikkia ohjataan yleensä ajoneuvotietokoneella. Standardi tulee saamaan numeron EN 13149, ja se on nimeltään 'Public Transport – Road Vehicle Scheduling and Control Systems – Equipment Inside A Vehicle'. Se koostuu kuudesta osasta: kolme ensimmäistä osaa määrittelevät WorldFIPpohjaisen kommunikoinnin ja kolme seuraavaa CANopen-pohjaisen kommunikoinnin. Tässä dokumentissa annetaan ohjeita standardin osien EN 13149-4, EN 13149-5 ja EN 13149-6, eli CANopen-pohjaisen väylän soveltamiseen. WorldFIP-pohjainen osuus on jätetty tämän dokumentin ulkopuolelle, koska varsin todennäköistä on, että Suomessa tullaan käyttämään CANopen-pohjaista versiota. Tämä sovellusohje sisältää myös EN 13149-6 -standardin ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CANopen perusteet -liitteen sekä CANopen-kommunikointiprotokollan ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CAN perusteet -liitteen.

AB - CENin teknisessä komiteassa TC278, sen työryhmässä WG3 ja sen alaryhmässä SG1 ollaan standardoimassa linja-autojen ja raitiovaunujen sisäisten liikennöijälaitteiden välistä kommunikointia. Käytännössä tällaisia laitteita ovat esimerkiksi linjakilpi, sisätiloissa oleva seuraavan pysäkin näyttö ja lippujen käsittelyyn liittyvät laitteet. Näitä kaikkia ohjataan yleensä ajoneuvotietokoneella. Standardi tulee saamaan numeron EN 13149, ja se on nimeltään 'Public Transport – Road Vehicle Scheduling and Control Systems – Equipment Inside A Vehicle'. Se koostuu kuudesta osasta: kolme ensimmäistä osaa määrittelevät WorldFIPpohjaisen kommunikoinnin ja kolme seuraavaa CANopen-pohjaisen kommunikoinnin. Tässä dokumentissa annetaan ohjeita standardin osien EN 13149-4, EN 13149-5 ja EN 13149-6, eli CANopen-pohjaisen väylän soveltamiseen. WorldFIP-pohjainen osuus on jätetty tämän dokumentin ulkopuolelle, koska varsin todennäköistä on, että Suomessa tullaan käyttämään CANopen-pohjaista versiota. Tämä sovellusohje sisältää myös EN 13149-6 -standardin ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CANopen perusteet -liitteen sekä CANopen-kommunikointiprotokollan ymmärtämisen kannalta tarpeellisen CAN perusteet -liitteen.

M3 - Report

SN - 951-723-894-0

T3 - FITS-julkaisuja

BT - EN 13149 -standardin sovellusohje

CY - Helsinki

ER -