TY - BOOK
T1 - Energiahyödykkeiden merikuljetukset
AU - Similä, Lassi
N1 - Project: 38142
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Julkaisu sisältää SALKKU-hankkeessa tehdyn
kirjallisuuskatsauksen, joka käsittelee
energiahyödykkeiden merikuljetuksia. Raportissa
jäsennetään merikuljetusmarkkinoiden ominaisuuksia osana
energiajärjestelmiä ja kartoitetaan tietoa niiden
tulevaisuuden kehityksen arvioimiseksi.
Merikuljetusten kokonaismäärä vuonna 2010 oli 8 408
miljoonaa tonnia (Mt). Energiahyödykkeiden
merikuljetuksista suurimmat luokat muodostivat öljyn
kuljetukset (2 752 Mt) ja hiilen kuljetukset (904 Mt).
Öljyn kuljetukset koostuivat raakaöljyn kuljetuksista (1
720 Mt) ja öljytuotteiden (esimerkiksi bensiini, diesel)
kuljetuksista (924 Mt). Nesteytetyn maakaasun (LNG:n)
kuljetusten määrä (tuonti) vuonna 2010 oli 220 Mt (298
bcm). Karkeasti nämä energiahyödykkeet muodostavat vajaa
puolet kansainvälisten laivakuljetusten kokonaismassasta.
Bioenergiahyödykkeiden merikuljetusmäärät ovat
toistaiseksi pieniä verrattuna "perinteisiin"
fossiilisiin polttoaineisiin, raakaöljyyn ja
öljyjalosteisiin, kivihiileen ja LNG:hen. Esimerkiksi
pellettien tuonti EU:n alueelle vuonna 2010 oli noin 2,5
Mt, josta Kanadasta 0,93 Mt ja Yhdysvalloista 0,74 Mt.
Katsauksen mukaan energiahyödykkeiden merikuljetuksissa
käytettävien alusten koot vaihtelevat muutamien tonnien
lyhyen matkan pellettikuljetuksista (esimerkiksi
Baltiasta Pohjois-Eurooppaan useiden satojen tuhansien
tonnien pitkän matkan raakaöljytankkereihin). Suuremmat
alukset operoivat yleensä pidemmillä matkoilla ja
pienemmät lyhyemmillä. Raakaöljy ja öljyjalosteet
kuljetetaan raakaöljy- ja tuotetankkereilla (crude oil
tankers, product tankers). Hiili ja kiinteät biomassat
kuljetetaan puolestaan irtolastialuksilla (bulk
carriers), etanolia ja biodieseliä kuljetetaan
kemikaalitankkereissa (chemical tankers). LNG:n
kuljettaminen vaatii omanlaisiaan erikoisaluksia (LNG
carriers).
Energiahyödykkeiden merikuljetuksista yhä suurempi osa on
siirtynyt lyhyen aikavälin markkinoille. Merikuljetusten
hintakehityksessä on tyypillisesti nähtävissä syklejä,
joissa havaitaan rahtihintojen nopean nousun, huipun ja
nopean romahduksen vaiheet. Skaalaedut, joiden vuoksi
aluskoon kasvattaminen on pienentänyt yksikköä kohti
laskettuja kuljetuskustannuksia, ovat olleet merkittävä
tekijä merikuljetusten kustannusten kehittymisessä
pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi Yhdysvalloista Japaniin
kulkevien hiililaivojen koko on eräällä reitillä lähes
kahdeksankertaistunut 1950-luvulta 2000-luvulle.
2000-luvun yleisessä merikuljetusten hintakehityksessä
vuosien 2003-2008 välillä tapahtui voimakas nousu,
jolloin useat hintoja kuvaavat indeksit nousivat kaikkien
aikojen ennätyksiin. 2000-luvun hintakehitykseen on
merkittävästi vaikuttanut kuljetusten kysyntä, johon on
vaikuttanut maailmantalouden kehitys.
Politiikkatoimenpiteet meriliikenteen
ympäristövaikutusten, kuten CO2-päästöjen sekä
rikkipäästöjen, vähentämiseksi ovat merkittäviä
lähitulevaisuudessa rahdin hintaan vaikuttavia tekijöitä.
Katsauksessa on jäsennetty energiahyödykkeiden
merikuljetusten tulevaisuuden kehitystä selvittämällä
laivakuljetusten kysynnän kehitystä ja hintaa ohjaavia
tekijöitä. Merikuljetusten kysyntää ohjaavia tekijöitä
ovat maailmantalous, meritse tapahtuva tavarakauppa,
keskimääräinen kuljetusmatka, satunnaisshokit ja
kuljetuskustannukset. Katsauksessa kiinnitetään runsaasti
huomiota eri energiahyödykkeiden
kuljetuskuljetuskustannuksiin ja niiden rakenteisiin.
Tyypillisesti öljyllä on energiahyödykkeistä pienin
kuljetuskustannus suhteessa tuotteen arvoon.
Kuljetuskustannukset ovat usein maksimissaan 10 %:n
luokkaa. Suhteessa suurimmat kuljetuskustannukset ovat
pellettien, hakkeen, hiilen ja LNG:n merikuljetuksilla.
Katsauksessa löydettiin esimerkkejä, joissa hiilen ja
pellettien kuljetuskustannukset olivat
kokonaistoimituskustannuksista 45 %:n luokkaa.
LNG-kuljetuksissa kuljetuskustannusten osuus on ollut
tyypillisesti 10-30 %. Sekä rahdin että polttoaineiden
hinnat ovat vaihdelleet voimakkaasti, ja muun muassa
matka ja kuljetuksen nopeus vaikuttavat yksittäisten
kuljetusten kustannuksiin ja hintoihin.
AB - Julkaisu sisältää SALKKU-hankkeessa tehdyn
kirjallisuuskatsauksen, joka käsittelee
energiahyödykkeiden merikuljetuksia. Raportissa
jäsennetään merikuljetusmarkkinoiden ominaisuuksia osana
energiajärjestelmiä ja kartoitetaan tietoa niiden
tulevaisuuden kehityksen arvioimiseksi.
Merikuljetusten kokonaismäärä vuonna 2010 oli 8 408
miljoonaa tonnia (Mt). Energiahyödykkeiden
merikuljetuksista suurimmat luokat muodostivat öljyn
kuljetukset (2 752 Mt) ja hiilen kuljetukset (904 Mt).
Öljyn kuljetukset koostuivat raakaöljyn kuljetuksista (1
720 Mt) ja öljytuotteiden (esimerkiksi bensiini, diesel)
kuljetuksista (924 Mt). Nesteytetyn maakaasun (LNG:n)
kuljetusten määrä (tuonti) vuonna 2010 oli 220 Mt (298
bcm). Karkeasti nämä energiahyödykkeet muodostavat vajaa
puolet kansainvälisten laivakuljetusten kokonaismassasta.
Bioenergiahyödykkeiden merikuljetusmäärät ovat
toistaiseksi pieniä verrattuna "perinteisiin"
fossiilisiin polttoaineisiin, raakaöljyyn ja
öljyjalosteisiin, kivihiileen ja LNG:hen. Esimerkiksi
pellettien tuonti EU:n alueelle vuonna 2010 oli noin 2,5
Mt, josta Kanadasta 0,93 Mt ja Yhdysvalloista 0,74 Mt.
Katsauksen mukaan energiahyödykkeiden merikuljetuksissa
käytettävien alusten koot vaihtelevat muutamien tonnien
lyhyen matkan pellettikuljetuksista (esimerkiksi
Baltiasta Pohjois-Eurooppaan useiden satojen tuhansien
tonnien pitkän matkan raakaöljytankkereihin). Suuremmat
alukset operoivat yleensä pidemmillä matkoilla ja
pienemmät lyhyemmillä. Raakaöljy ja öljyjalosteet
kuljetetaan raakaöljy- ja tuotetankkereilla (crude oil
tankers, product tankers). Hiili ja kiinteät biomassat
kuljetetaan puolestaan irtolastialuksilla (bulk
carriers), etanolia ja biodieseliä kuljetetaan
kemikaalitankkereissa (chemical tankers). LNG:n
kuljettaminen vaatii omanlaisiaan erikoisaluksia (LNG
carriers).
Energiahyödykkeiden merikuljetuksista yhä suurempi osa on
siirtynyt lyhyen aikavälin markkinoille. Merikuljetusten
hintakehityksessä on tyypillisesti nähtävissä syklejä,
joissa havaitaan rahtihintojen nopean nousun, huipun ja
nopean romahduksen vaiheet. Skaalaedut, joiden vuoksi
aluskoon kasvattaminen on pienentänyt yksikköä kohti
laskettuja kuljetuskustannuksia, ovat olleet merkittävä
tekijä merikuljetusten kustannusten kehittymisessä
pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi Yhdysvalloista Japaniin
kulkevien hiililaivojen koko on eräällä reitillä lähes
kahdeksankertaistunut 1950-luvulta 2000-luvulle.
2000-luvun yleisessä merikuljetusten hintakehityksessä
vuosien 2003-2008 välillä tapahtui voimakas nousu,
jolloin useat hintoja kuvaavat indeksit nousivat kaikkien
aikojen ennätyksiin. 2000-luvun hintakehitykseen on
merkittävästi vaikuttanut kuljetusten kysyntä, johon on
vaikuttanut maailmantalouden kehitys.
Politiikkatoimenpiteet meriliikenteen
ympäristövaikutusten, kuten CO2-päästöjen sekä
rikkipäästöjen, vähentämiseksi ovat merkittäviä
lähitulevaisuudessa rahdin hintaan vaikuttavia tekijöitä.
Katsauksessa on jäsennetty energiahyödykkeiden
merikuljetusten tulevaisuuden kehitystä selvittämällä
laivakuljetusten kysynnän kehitystä ja hintaa ohjaavia
tekijöitä. Merikuljetusten kysyntää ohjaavia tekijöitä
ovat maailmantalous, meritse tapahtuva tavarakauppa,
keskimääräinen kuljetusmatka, satunnaisshokit ja
kuljetuskustannukset. Katsauksessa kiinnitetään runsaasti
huomiota eri energiahyödykkeiden
kuljetuskuljetuskustannuksiin ja niiden rakenteisiin.
Tyypillisesti öljyllä on energiahyödykkeistä pienin
kuljetuskustannus suhteessa tuotteen arvoon.
Kuljetuskustannukset ovat usein maksimissaan 10 %:n
luokkaa. Suhteessa suurimmat kuljetuskustannukset ovat
pellettien, hakkeen, hiilen ja LNG:n merikuljetuksilla.
Katsauksessa löydettiin esimerkkejä, joissa hiilen ja
pellettien kuljetuskustannukset olivat
kokonaistoimituskustannuksista 45 %:n luokkaa.
LNG-kuljetuksissa kuljetuskustannusten osuus on ollut
tyypillisesti 10-30 %. Sekä rahdin että polttoaineiden
hinnat ovat vaihdelleet voimakkaasti, ja muun muassa
matka ja kuljetuksen nopeus vaikuttavat yksittäisten
kuljetusten kustannuksiin ja hintoihin.
KW - shipping
KW - energy
KW - freight markets
KW - transportation costs
KW - oil
KW - LNG
KW - coal
KW - bioenergy
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Energiahyödykkeiden merikuljetukset
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -