TY - BOOK
T1 - Energiatehokkuuden kehittyminen Suomessa
T2 - Arviot menneisyydestä ja tulevaisuudesta
AU - Koreneff, Göran
AU - Grandell, Leena
AU - Lehtilä, Antti
AU - Koljonen, Tiina
AU - Nylund, Nils-Olof
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - Energiatehokkuuden kehittyminen suotuisasti on oleellinen
tekijä matkalla kohti vähähiilistä ja resurssitehokasta
Suomea, Eurooppaa ja maailmaa. Julkaisussa esitetään
energiatehokkuuden toteutunut kehitys 20-25 viime vuoden
aikana eri energiankäyttösektoreilla ja tarkastellaan
tulevaisuuden energiatehostumispotentiaaleja.
Kotitalouksien kokonaisenergian kulutus on ollut
tasaisessa kasvussa vuoteen 2008 asti, jonka jälkeen
kulutus on kääntynyt laskuun. Laskuun tosin vaikuttaa
ennen kaikkea tilastointitavan muutos vuosina 2007-2008,
eikä siitä voi vetää liian pitkälle ulottuvia
johtopäätöksiä tulevaisuutta ajatellen. Suurin selittäjä
itse energiakäytön kasvulle on asuntojen lukumäärän
lisääntyminen, mutta nykyään toki asutaan paljon
väljemmin ja väestökin kasvaa. Energiaintensiteetti on
myös kasvanut, mutta siihen voi löytyä tilastointiin
liittyviä selittäjiä. Kotitaloussähkön käytön ja
intensiteetin kasvu näyttää pysähtyneen 2000-luvun
puolivälissä, mutta tilastointitapamuutoksen takia on
vaikeata arvioida nykytilaa ja -suuntausta.
Rakennusten lämmitysenergian kulutus voi vähentyä 21-25 %
vuoteen 2050 mennessä, missä suurin säästö tulee vanhojen
talojen poistumasta. TIMES-VTT- mallin avulla arvioitiin
rakennusten ominaiskulutusten vähenevän rakennustyypin
mukaan noin 28-47 % vuodesta 2010 vuoteen 2050 mennessä.
Henkilöliikenteen energiakäytössä nähdään selvä
kasvutrendi ennen kaikkea suoritteen eli
matkustajakilometrien imussa, vaikka energian käyttö on
tehostunut prosentin vuodessa. Tavaraliikenteessä
energiankäyttö on ollut taantumaan asti kasvussa.
Tavaraliikenteen energiatehokkuus on heikentynyt viime
vuosina oltuaan sitä ennen toistakymmentä vuotta vakaa.
Liikenteelle esitetään eri arvioissa noin 0,4-1,5 %:n
vuosittaista tehostumista liikennemuodon mukaan.
TIMES-VTT-malli arvioi, että suoritekohtaiset
ominaiskulutukset alenevat noin 25-60 % (paitsi
tavarajunilla alle 5 %) vuoteen 2050 mennessä.
Teollisuudessa näkyy selvä arvonlisään suhteutettu
energiankäytön tehostumistrendi vuoteen 2007 asti, mutta
sitten suunta muuttui. Kysymys kuuluukin, onko kyse
taantumasta vai pysyvämmästä rakennemuutoksesta.
Pohjoismaisen energiaintensiivisen teollisuuden
energiasäästöpotentiaalit ovat 10-30 % teollisuudenalan
mukaan, kun verrataan parhaimpaan mahdolliseen saatavilla
olevaan teknologiaan. Teollisuudessa merkittävimmät
kulutusmuutokset tullevat tulevaisuudessa kuitenkin
uusista läpimurtotekniikoista ja teknologiamuutoksista.
Palveluissa energiankäyttö on kasvanut tasaisesti eikä
ole mitään merkkiä siitä, etteikö kasvu jatkuisi myös
tulevaisuudessa. Energiatehokkuus on pysynyt melko
vakaana ajalla 1996-2008, jonka jälkeen se on taantuman
(tai tilastointitapamuutoksen) myötä hieman heikentynyt.
Palvelusektorin sähkönkulutus on kasvanut 2,6 %:n
vuosivauhtia ja ainoastaan vuosina 2010-2011 tapahtunut
käänne voi olla merkki siitä, että muutos voisi olla
tulossa.
Kansallisen energiatehokkuuden toimintasuunnitelmaan
sisältyy energiakäytön tehostamistoimia eri sektoreilla
jo yli 50 TWh:n edestä vuoteen 2020 mennessä. Suomi on
matkalla EU:n 2020 energiatehokkuustavoitteeseensa.
Motivan energiakatselmustoiminnan yhteydessä on arvioitu
energiansäästöpotentiaalia katselmustoimintaan
osallistuvissa yrityksissä. Sähkönsäästöpotentiaali on
suurteollisuutta lukuun ottamatta 6-10 % ja
lämmön/polttoainesäästöpotentiaali 11-27 %, ja suurin osa
potentiaalista on jo hyödynnetty katselmoiduissa
yrityksissä.
Tämä on hyvä pitää mielessä arvioitaessa EU:n nykyistä 20
%:n energiatehokkuustavoitetta vuoteen 2020 mennessä ja
mahdollisia uusia tavoitteita vuoteen 2030 mennessä.
Miksei kaikkia kustannustehokkaita
energiasäästömahdollisuuksia ja -potentiaaleja
hyödynnetä? Syitä on tutkittu paljon ja ne voidaan
kiteyttää taloudelliseen toimintaympäristöön, toimijan
prioriteetteihin, päätöksenteossa käytettyihin
arviointikriteereihin, yrityksen johtamiskulttuuriin,
tietotaidon puutteeseen, vastuiden jakautumiseen ja
siihen, etteivät energiatehokkaat ratkaisut aina vastaa
alkuperäisiä. Toki on myös otettava huomioon, että mitä
yleisemmällä tasolla potentiaaliarviolaskelmat laaditaan,
sen huonommin ne vastaavat tosielämän tilanteita.
AB - Energiatehokkuuden kehittyminen suotuisasti on oleellinen
tekijä matkalla kohti vähähiilistä ja resurssitehokasta
Suomea, Eurooppaa ja maailmaa. Julkaisussa esitetään
energiatehokkuuden toteutunut kehitys 20-25 viime vuoden
aikana eri energiankäyttösektoreilla ja tarkastellaan
tulevaisuuden energiatehostumispotentiaaleja.
Kotitalouksien kokonaisenergian kulutus on ollut
tasaisessa kasvussa vuoteen 2008 asti, jonka jälkeen
kulutus on kääntynyt laskuun. Laskuun tosin vaikuttaa
ennen kaikkea tilastointitavan muutos vuosina 2007-2008,
eikä siitä voi vetää liian pitkälle ulottuvia
johtopäätöksiä tulevaisuutta ajatellen. Suurin selittäjä
itse energiakäytön kasvulle on asuntojen lukumäärän
lisääntyminen, mutta nykyään toki asutaan paljon
väljemmin ja väestökin kasvaa. Energiaintensiteetti on
myös kasvanut, mutta siihen voi löytyä tilastointiin
liittyviä selittäjiä. Kotitaloussähkön käytön ja
intensiteetin kasvu näyttää pysähtyneen 2000-luvun
puolivälissä, mutta tilastointitapamuutoksen takia on
vaikeata arvioida nykytilaa ja -suuntausta.
Rakennusten lämmitysenergian kulutus voi vähentyä 21-25 %
vuoteen 2050 mennessä, missä suurin säästö tulee vanhojen
talojen poistumasta. TIMES-VTT- mallin avulla arvioitiin
rakennusten ominaiskulutusten vähenevän rakennustyypin
mukaan noin 28-47 % vuodesta 2010 vuoteen 2050 mennessä.
Henkilöliikenteen energiakäytössä nähdään selvä
kasvutrendi ennen kaikkea suoritteen eli
matkustajakilometrien imussa, vaikka energian käyttö on
tehostunut prosentin vuodessa. Tavaraliikenteessä
energiankäyttö on ollut taantumaan asti kasvussa.
Tavaraliikenteen energiatehokkuus on heikentynyt viime
vuosina oltuaan sitä ennen toistakymmentä vuotta vakaa.
Liikenteelle esitetään eri arvioissa noin 0,4-1,5 %:n
vuosittaista tehostumista liikennemuodon mukaan.
TIMES-VTT-malli arvioi, että suoritekohtaiset
ominaiskulutukset alenevat noin 25-60 % (paitsi
tavarajunilla alle 5 %) vuoteen 2050 mennessä.
Teollisuudessa näkyy selvä arvonlisään suhteutettu
energiankäytön tehostumistrendi vuoteen 2007 asti, mutta
sitten suunta muuttui. Kysymys kuuluukin, onko kyse
taantumasta vai pysyvämmästä rakennemuutoksesta.
Pohjoismaisen energiaintensiivisen teollisuuden
energiasäästöpotentiaalit ovat 10-30 % teollisuudenalan
mukaan, kun verrataan parhaimpaan mahdolliseen saatavilla
olevaan teknologiaan. Teollisuudessa merkittävimmät
kulutusmuutokset tullevat tulevaisuudessa kuitenkin
uusista läpimurtotekniikoista ja teknologiamuutoksista.
Palveluissa energiankäyttö on kasvanut tasaisesti eikä
ole mitään merkkiä siitä, etteikö kasvu jatkuisi myös
tulevaisuudessa. Energiatehokkuus on pysynyt melko
vakaana ajalla 1996-2008, jonka jälkeen se on taantuman
(tai tilastointitapamuutoksen) myötä hieman heikentynyt.
Palvelusektorin sähkönkulutus on kasvanut 2,6 %:n
vuosivauhtia ja ainoastaan vuosina 2010-2011 tapahtunut
käänne voi olla merkki siitä, että muutos voisi olla
tulossa.
Kansallisen energiatehokkuuden toimintasuunnitelmaan
sisältyy energiakäytön tehostamistoimia eri sektoreilla
jo yli 50 TWh:n edestä vuoteen 2020 mennessä. Suomi on
matkalla EU:n 2020 energiatehokkuustavoitteeseensa.
Motivan energiakatselmustoiminnan yhteydessä on arvioitu
energiansäästöpotentiaalia katselmustoimintaan
osallistuvissa yrityksissä. Sähkönsäästöpotentiaali on
suurteollisuutta lukuun ottamatta 6-10 % ja
lämmön/polttoainesäästöpotentiaali 11-27 %, ja suurin osa
potentiaalista on jo hyödynnetty katselmoiduissa
yrityksissä.
Tämä on hyvä pitää mielessä arvioitaessa EU:n nykyistä 20
%:n energiatehokkuustavoitetta vuoteen 2020 mennessä ja
mahdollisia uusia tavoitteita vuoteen 2030 mennessä.
Miksei kaikkia kustannustehokkaita
energiasäästömahdollisuuksia ja -potentiaaleja
hyödynnetä? Syitä on tutkittu paljon ja ne voidaan
kiteyttää taloudelliseen toimintaympäristöön, toimijan
prioriteetteihin, päätöksenteossa käytettyihin
arviointikriteereihin, yrityksen johtamiskulttuuriin,
tietotaidon puutteeseen, vastuiden jakautumiseen ja
siihen, etteivät energiatehokkaat ratkaisut aina vastaa
alkuperäisiä. Toki on myös otettava huomioon, että mitä
yleisemmällä tasolla potentiaaliarviolaskelmat laaditaan,
sen huonommin ne vastaavat tosielämän tilanteita.
KW - energy efficiency
KW - energy saving potential
KW - Laspeyres index
KW - decomposition
M3 - Report
T3 - VTT Technology
BT - Energiatehokkuuden kehittyminen Suomessa
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -