TY - BOOK
T1 - Energiavarojen vaikutus polttoainevalintoihin ja päästöihin
AU - Leino, Pentti
AU - Kosunen, Pertti
AU - Rauhamäki, Janne
PY - 1997
Y1 - 1997
N2 - Työn tavoitteena oli selvittää voimalaitospolttoaineiden
tulevaisuuden verovaihtoehtojen vaikutus eri
polttoaineiden käyttömääriin ja syntyviin rikkidioksidi-
(SO2), typenoksidi- (NOx), hiilidioksidi- (CO2) ja
hiukkaspäästöihin.
Työssä tarkasteltiin ensin Suomen energiaverotuksen
kehittymistä. Tämän jälkeen selvitettiin
energiantuotannon rakenne vuonna 1994. Tätä varten
laadittiin laaja kattilatiedosto, joka kattaa noin 95 %
Suomen energiantuotannon polttoaineiden kulutuksesta.
Kattilatiedoston avulla laskettiin vuoden 1994 hiukkas-,
SO2-, NOx- ja CO2-päästöt.
Tulevaisuuden tarkasteluvuodeksi valittiin vuosi 2010,
jonne kauppa- ja teollisuusministeriön laatimat
primäärienergian kulutusarviot ulottuvat. Tulevaisuuden
veromalleina tarkasteltiin neljää vaihtoehtoa.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa verotus olisi vuosien 1995 ja
1996 mukainen ja toisessa kuten 1.1.1997 alkaen.
Jälkimmäinen vaihtoehto otettiin tarkasteluvaihtoehdoksi
projektin myöhemmässä vaiheessa. Kolmannessa
vaihtoehdossa EU-verojen suomalainen sovellus olisi
täysimääräisenä voimassa eli verotus olisi tasolla, jolla
raskaan polttoöljyn vero on 10 dollaria barrelilta.
Neljännessä vaihtoehdossa polttoaineita ei verotettaisi
lainkaan, vaan siirryttäisiin kulutuksen verotukseen.
Kattilatiedoston ja kilpailukyvyn muutosten avulla
selvitettiin, miten vuoden 2010 polttoaineiden
kulutusjakauma muuttuisi eri veromalleilla. Eri
verovaihtoehdot vaikuttavat eniten polttoturpeen ja
maakaasun asemaan Suomessa. Jos polttoturpeen ja
maakaasun kannalta edullinen EU-verovaihtoehto
toteutuisi, lisättäisiin turvetuotantoalueiden määrää ja
kasvatettaisiin maakaasun siirtoputkistokapasiteettia.
Polttoturpeen kulutus kasvaisi 70 % ja maakaasun kulutus
yli kaksinkertaiseksi vuoden 1995 tasoon verrattuna.
Mikäli vuonna 2010 verot olisivat kuten 1.1.1997 alkaen,
polttoturpeen kulutus säilyisi suunnilleen vuoden 1995
tasolla ja maakaasun kulutus kasvaisi noin 50 %. Jos
kulutuksen verotusvaihtoehto toteutuisi, polttoturpeen
kulutus laskisi melkein kolmanneksen ja maakaasun kulutus
kasvaisi runsaan kolmanneksen vuoteen 1995 verrattuna.
Eri verovaihtoehtojen vaikutus hiukkas- ja
typenoksidipäästöihin on vähäinen. Tämä johtuu siitä,
että uusia laitoksia koskevissa päästömääräyksissä ei ole
kovin suuria eroja eri polttoaineiden kesken. Myöskään
hiilidioksidipäästöjen erot eri verovaihtoehdoissa eivät
ole kovin suuria. Ympäristön kannalta parhaan vaihtoehdon
valintaa vaikeuttaa lisäksi se, että pienet erot eri
päästökomponenttien kokonaispäästömäärissä menevät
ristiin eri verovaihtoehtojen kesken. Ainoastaan
rikkidioksidipäästöjen kohdalla verovaihtoehdolla on
todellista merkitystä. Tällöin EU-verojen suomalaisen
sovelluksen to-teutuessa rikkidioksidipäästöt kasvaisivat
selvästi vähiten.
AB - Työn tavoitteena oli selvittää voimalaitospolttoaineiden
tulevaisuuden verovaihtoehtojen vaikutus eri
polttoaineiden käyttömääriin ja syntyviin rikkidioksidi-
(SO2), typenoksidi- (NOx), hiilidioksidi- (CO2) ja
hiukkaspäästöihin.
Työssä tarkasteltiin ensin Suomen energiaverotuksen
kehittymistä. Tämän jälkeen selvitettiin
energiantuotannon rakenne vuonna 1994. Tätä varten
laadittiin laaja kattilatiedosto, joka kattaa noin 95 %
Suomen energiantuotannon polttoaineiden kulutuksesta.
Kattilatiedoston avulla laskettiin vuoden 1994 hiukkas-,
SO2-, NOx- ja CO2-päästöt.
Tulevaisuuden tarkasteluvuodeksi valittiin vuosi 2010,
jonne kauppa- ja teollisuusministeriön laatimat
primäärienergian kulutusarviot ulottuvat. Tulevaisuuden
veromalleina tarkasteltiin neljää vaihtoehtoa.
Ensimmäisessä vaihtoehdossa verotus olisi vuosien 1995 ja
1996 mukainen ja toisessa kuten 1.1.1997 alkaen.
Jälkimmäinen vaihtoehto otettiin tarkasteluvaihtoehdoksi
projektin myöhemmässä vaiheessa. Kolmannessa
vaihtoehdossa EU-verojen suomalainen sovellus olisi
täysimääräisenä voimassa eli verotus olisi tasolla, jolla
raskaan polttoöljyn vero on 10 dollaria barrelilta.
Neljännessä vaihtoehdossa polttoaineita ei verotettaisi
lainkaan, vaan siirryttäisiin kulutuksen verotukseen.
Kattilatiedoston ja kilpailukyvyn muutosten avulla
selvitettiin, miten vuoden 2010 polttoaineiden
kulutusjakauma muuttuisi eri veromalleilla. Eri
verovaihtoehdot vaikuttavat eniten polttoturpeen ja
maakaasun asemaan Suomessa. Jos polttoturpeen ja
maakaasun kannalta edullinen EU-verovaihtoehto
toteutuisi, lisättäisiin turvetuotantoalueiden määrää ja
kasvatettaisiin maakaasun siirtoputkistokapasiteettia.
Polttoturpeen kulutus kasvaisi 70 % ja maakaasun kulutus
yli kaksinkertaiseksi vuoden 1995 tasoon verrattuna.
Mikäli vuonna 2010 verot olisivat kuten 1.1.1997 alkaen,
polttoturpeen kulutus säilyisi suunnilleen vuoden 1995
tasolla ja maakaasun kulutus kasvaisi noin 50 %. Jos
kulutuksen verotusvaihtoehto toteutuisi, polttoturpeen
kulutus laskisi melkein kolmanneksen ja maakaasun kulutus
kasvaisi runsaan kolmanneksen vuoteen 1995 verrattuna.
Eri verovaihtoehtojen vaikutus hiukkas- ja
typenoksidipäästöihin on vähäinen. Tämä johtuu siitä,
että uusia laitoksia koskevissa päästömääräyksissä ei ole
kovin suuria eroja eri polttoaineiden kesken. Myöskään
hiilidioksidipäästöjen erot eri verovaihtoehdoissa eivät
ole kovin suuria. Ympäristön kannalta parhaan vaihtoehdon
valintaa vaikeuttaa lisäksi se, että pienet erot eri
päästökomponenttien kokonaispäästömäärissä menevät
ristiin eri verovaihtoehtojen kesken. Ainoastaan
rikkidioksidipäästöjen kohdalla verovaihtoehdolla on
todellista merkitystä. Tällöin EU-verojen suomalaisen
sovelluksen to-teutuessa rikkidioksidipäästöt kasvaisivat
selvästi vähiten.
KW - taxes
KW - energy consumption
KW - electric power plants
KW - fuels
KW - air pollution
M3 - Report
SN - 951-38-5121-4
T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
BT - Energiavarojen vaikutus polttoainevalintoihin ja päästöihin
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
CY - Espoo
ER -