Ennakoivan analytiikan konseptointi: Poikkeavan ruuhkan erottaminen tavallisesta ruuhkasta

Satu Innamaa, Antti Seise

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Tässä työssä tavoitteena oli selvittää alustavasti, voidaanko poikkeava ruuhka erottaa tavalli-sesta ruuhkasta. Tämä esiselvitys perustui yhden vuoden laajuisten aineistojen analyysiin. Häiriöttömien, normaalin kelin päivien liikennetilanteesta määritettiin kullekin parametrille (lii-kennemäärä, pistenopeus, matkanopeus) ns. normaalivaihteluväli. Sellaisten ajankohtien lii-kennetilannetta, jolloin tiejaksolla oli raportoitu onnettomuus, liikennettä haittaava tietyö tai huonoa / erittäin huonoa keliä, verrattiin tähän malliin. Poikkeava pistenopeus osoittautui erittäin tehokkaaksi indikaattoriksi erittäin huonon kelin olo-suhteissa (poikkesi normaalista 81 % ajasta). Pistenopeuden ja liikennemäärän yhdistelmä erotteli 87 % erittäin huonon kelin tilanteista normaalista liikennetilanteesta. Huonolla kelillä vastaava osuus oli 45 %, onnettomuuksissa 38 % ja liikennettä haittaavissa tietöissä 26 %. Onnettomuuksissa tyypillisesti pistenopeus oli poikkeava suure, tietöissä liikennemäärä. Huo-non ja erittäin huonon kelin ajankohdat poikkesivat normaalista tyypillisesti nopeudeltaan. Suo-raviivaisesti samalla menetelmällä tehty keskimatkanopeusmalli (huom. malli täysin sama kuin matka-aikamalli) ei ollut yhtä tehokas kuin LAM-pisteisiin perustuva malli. Hyvän liikennemallin teko vaatii mm. matkanopeus- (tai matka-aika-)aineistolta tehokasta suodatusta, joka voidaan toteuttaa ajantasaisesti myös mallia käytettäessä. Jos matkanopeus- tai matka aikamalli tehdään suodatetuista aineistoista, sen pitäisi kyetä erottamaan poikkeavat tilanteet yhtä hyvin kuin lähelle sijoittuva LAM-piste. Lisäksi matkanopeusmallilla poikkeaman suuruus indikoi aluetta, johon häiriö vaikuttaa. Yksittäisen LAM-pisteen tiedoista vastaavaa päätelmää ei voi tehdä.
    Original languageFinnish
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Publication statusPublished - 2016
    MoE publication typeD4 Published development or research report or study

    Publication series

    SeriesVTT Tutkimusraportti
    NumberVTT-R-00513-16

    Keywords

    • situational picture
    • analytics

    Cite this