Ensiaskeleet digi-tv:n katsojaksi: Digitaalisen television käyttöönottokokeilu Pirkanmaalla

Kristiina Kantola, Maria Lahti, Antti Väätänen

    Research output: Book/ReportReport

    Abstract

    Digitaalisen television käyttäjäkokeilussa selvitettiin sekä kuluttajien asenteita uuteen televisioteknologiaan että heidän kokemuksiaan tekniikan käyttöönotosta. Tutkimuksen keskeinen tavoite oli selvittää digitelevision kehittämistarpeita katsojien näkökulmasta. Käyttäjäkokeilussa 14 pirkanmaalaista perhettä sai käyttöönsä digi-tv-sovittimen. Perheet asensivat digilaitteiston ja käyttivät sitä vähintään kahden kuukauden ajan huhti-kesäkuussa 2002. Kenttäkokeessa oli alun perin mukana 20 perhettä, joista kuusi perhettä ei jatkanut kokeilua, koska digisovittimen asennus epäonnistui. Asennuksen epäonnistuminen johtui joko vääränlaisesta tai väärin suunnatusta antennista. Näiden perheiden osallistuminen kokeiluun olisi edellyttänyt digisovittimen asennuksen lisäksi muutoksia huoneistossa tai taloyhtiössä käytössä olevaan antennijärjestelmään. Televisioantennien toimintaan liittyvät kysymykset osoittautuivatkin kokeilussa mutkikkaiksi. Digisovittimen asennusta piti kokeilla käytännössä kunkin perheen kanssa, sillä teknisten rajoitusten vaikutuksista ei voitu etukäteen olla varmoja; esimerkiksi antennijärjestelmän rajoitukset eivät välttämättä aina estäneet digilähetysten vastaanottoa. Antennijärjestelmän yksityis-kohtia jouduttiin selvittämään useassa koeperheessä, mikä heikensi koekäyttäjien käsityksiä digitekniikkaan siirtymisen vaivattomuudesta. Toisaalta, mikäli antenni oli digikelpoinen, asennus onnistui erittäin helposti. Parhaimpia digitelevision ominaisuuksia olivat koeperheiden mielestä hyvä kuvanlaatu ja ohjelmaopas. Myös vanhojen televisiovastaanottimien digikelpoisuus yllätti perheet myönteisesti. Sisältötarjonta ja uudet kanavat jakoivat käyttäjien mielipiteet: osa odotti enemmän sisältöä, osa oli varsin tyytyväinen saatavilla olevaan lisäohjelmistoon. Digisovittimen peruskäyttö kuvailtiin helpoksi oppia, mutta itse digilaitteissa havaittiin pieniä käyttöönottoa ja käyttöä vaikeuttaneita vikoja. Kaiken kaikkiaan kuluttajat olivat kuitenkin koekäytön päätyttyä melko tyytyväisiä digitelevisioon. Kynnys uuden teknologian käyttöönottoon madaltui, koska tutkijat auttoivat koeperheitä asennukseen ja käyttöönottoon liittyvissä teknisissä ongelmissa. Kuluttajien käsitys digitelevisiosta konkretisoitui, ja he pystyivät paremmin arvioimaan toisaalta digitaalisen teknologian juuri heille tarjoamia hyötyjä ja toisaalta niiden kustannuksia. Käyttökokeilussa ei ollut mukana paluukanavan käyttöä mahdollistavaa laitteistoa, koska tällaista ei ollut koejakson aikana vielä saatavilla. Käyttäjät eivät siis kokeilleet lainkaan vuorovaikutteisia palveluja. Tutkimus osoittanee melko selvästi, ettei digitaalinen televisio ollut kesällä 2002 vielä täysin käyttövalmis kuluttajille. Antennin asennukseen liittyvät yksityiskohdat olivat liian vaikeita kuluttajien selviteltäviksi, ja vaikkakin digisovittimet sinänsä ovat helppokäyttöisiä, niissä oli kokeilun aikaan vielä paljon ensi vaiheen ongelmia, kuten viiveitä. Digitaalisen television yleistymistä ovat hidastaneet ehkä eniten epärealistinen markkinointi ja tiedon puuttuminen siitä, kuinka digitaalinen televisio vaikuttaa kuluttajien arkeen: mitä hyötyjä ja millaisilla kustannuksilla digitaalitelevisio tuottaa jo nyt eikä kauempana tulevaisuudessa. Tämän tiedon kuluttajat saavat toistaiseksi vain kokeilemalla itse.
    Original languageFinnish
    Place of PublicationEspoo
    PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
    Number of pages53
    ISBN (Electronic)951-38-6125-2
    ISBN (Print)951-38-6124-4
    Publication statusPublished - 2003
    MoE publication typeNot Eligible

    Publication series

    SeriesVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
    Number2188
    ISSN1235-0605

    Keywords

    • digital television
    • user study
    • set-top-box trial
    • usability

    Cite this