Kivihiilivoimalan sivutuotteiden maarakennuskäytön elinkaariarviointi

Translated title of the contribution: Environmental impact of the use of fly ash and FGD residues in earthworks

Paula Eskola, Ulla-Maija Mroueh

Research output: Book/ReportReportProfessional

Abstract

TEKESin Ympäristögeotekniikkaohjelmaan kuuluvan Rantatuhkaprojektin yhteydessä tehtiin Kivihiilivoimalan lentotuhkan ja rikinpoistotuotteen maarakennuskäytön elinkaariarviointi, jossa tarkasteltavat hyötykäyttökohteet olivat tierakenne ja saven massastabilointi. Tutkimuksessa verrattiin lentotuhkan ja rikinpoistotuotteen käyttöä normaalin luonnon raaka-aineen (kalliomurske, sora ja hiekka) käyttöön hyötykäyttökohteessa. Käytettäessä luonnon raaka-aineita kohteessa lentotuhka ja rikinpoistotuote oletettiin sijoitettavaksi läjitykseen (kaatopaikalle). Stabilointikohteessa verrattiin täyteaineen ja sementin käyttöä ylijäämäsaven massastabiloinnissa. Lisäksi tarkasteltiin, mikä vaikutus ympäristökuormituksiin on sementin käytöllä lentotuhka-rikinpoistotuoteseoksen lisäaineena tien kantavan kerroksen alaosassa. Tutkimuksessa selvitettiin materiaalien valmistuksen ja kuljetuksen sekä tien rakennuksen aiheuttamat ympäristökuormitukset, joita ovat: energian, polttoaineen ja raaka-aineiden kulutus, päästöt ilmaan ja maaperään, melu, pöly, maankäyttö sekä onnettomuusriskit. Tien elinkaaren aikaisista muista kuormituksista arvioitiin sivutuotteista maaperään liukenevia haitta-aineita 50 vuoden tarkastelujakson aikana. Tien käytön aikaiset liikenteen päästöt jätettiin tarkastelun ulkopuolelle samoin kuin tien kunnossapidon vaikutukset. Lisäksi oletettiin, että tierakenne jää paikalleen tarkasteluajan jälkeen. Tarkastellut tierakennevaihtoehdot olivat siis tierakenteen teko perinteisistä kiviaineksista ja sivutuotteiden läjitys tai sivutuotteiden sijoitus tierakenteeseen. Tutkimuksen mukaan suurin osa kuormituksista on jälkimmäisessä vaihtoehdossa pienempiä. Poikkeuksena olivat sivutuotteista liukenevista aineista johtuvat päästöt maaperään. Kiviainesvaihtoehdossa suuremmat päästöt ilmaan johtuivat lähinnä kiviainesten pitkistä kuljetusmatkoista. Saven stabiloinnissa vaihtoehdot erosivat kuormituksiltaan hyvin paljon. Sementtistabiloinnin aiheuttamat ympäristökuormitukset olivat jopa kymmeniä kertoja täyteainestabilointia suuremmat. Sementtistabiloinnin aiheuttamat kuormitukset johtuivat pääosin sementin valmistuksen aiheuttamista kuormituksista. Myös sementin käyttö lisäaineena tien rakennekerroksissa lisää tierakenteen ympäristökuormituksia huomattavasti. Tämä elinkaariarviointi tehtiin kuvaamaan tilannetta pääkaupunkiseudulla ja on siis aluekohtainen. Muualla, missä kiviaineksia olisi saatavilla lähempää, elinkaarianalyysin tulos voisi olla erilainen. Myös muilla valituilla rajauksilla on erittäin suuri vaikutus elinkaariarvioinnin tulokseen.
Original languageFinnish
Place of PublicationEspoo
PublisherVTT Technical Research Centre of Finland
Number of pages93
ISBN (Electronic)951-38-5289-X
ISBN (Print)951-38-5288-1
Publication statusPublished - 1998
MoE publication typeNot Eligible

Publication series

NameVTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes
PublisherVTT
No.1898
ISSN (Print)1235-0605
ISSN (Electronic)1455-0865

Fingerprint

fly ash
environmental impact
Olla

Keywords

  • earthwork
  • road construction
  • fly ash
  • combustion products
  • environmental effects

Cite this

Eskola, P., & Mroueh, U-M. (1998). Kivihiilivoimalan sivutuotteiden maarakennuskäytön elinkaariarviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, No. 1898
Eskola, Paula ; Mroueh, Ulla-Maija. / Kivihiilivoimalan sivutuotteiden maarakennuskäytön elinkaariarviointi. Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 93 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1898).
@book{f5a2e24616f1486e89c0629c3de8d62e,
title = "Kivihiilivoimalan sivutuotteiden maarakennusk{\"a}yt{\"o}n elinkaariarviointi",
abstract = "TEKESin Ymp{\"a}rist{\"o}geotekniikkaohjelmaan kuuluvan Rantatuhkaprojektin yhteydess{\"a} tehtiin Kivihiilivoimalan lentotuhkan ja rikinpoistotuotteen maarakennusk{\"a}yt{\"o}n elinkaariarviointi, jossa tarkasteltavat hy{\"o}tyk{\"a}ytt{\"o}kohteet olivat tierakenne ja saven massastabilointi. Tutkimuksessa verrattiin lentotuhkan ja rikinpoistotuotteen k{\"a}ytt{\"o}{\"a} normaalin luonnon raaka-aineen (kalliomurske, sora ja hiekka) k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n hy{\"o}tyk{\"a}ytt{\"o}kohteessa. K{\"a}ytett{\"a}ess{\"a} luonnon raaka-aineita kohteessa lentotuhka ja rikinpoistotuote oletettiin sijoitettavaksi l{\"a}jitykseen (kaatopaikalle). Stabilointikohteessa verrattiin t{\"a}yteaineen ja sementin k{\"a}ytt{\"o}{\"a} ylij{\"a}{\"a}m{\"a}saven massastabiloinnissa. Lis{\"a}ksi tarkasteltiin, mik{\"a} vaikutus ymp{\"a}rist{\"o}kuormituksiin on sementin k{\"a}yt{\"o}ll{\"a} lentotuhka-rikinpoistotuoteseoksen lis{\"a}aineena tien kantavan kerroksen alaosassa. Tutkimuksessa selvitettiin materiaalien valmistuksen ja kuljetuksen sek{\"a} tien rakennuksen aiheuttamat ymp{\"a}rist{\"o}kuormitukset, joita ovat: energian, polttoaineen ja raaka-aineiden kulutus, p{\"a}{\"a}st{\"o}t ilmaan ja maaper{\"a}{\"a}n, melu, p{\"o}ly, maank{\"a}ytt{\"o} sek{\"a} onnettomuusriskit. Tien elinkaaren aikaisista muista kuormituksista arvioitiin sivutuotteista maaper{\"a}{\"a}n liukenevia haitta-aineita 50 vuoden tarkastelujakson aikana. Tien k{\"a}yt{\"o}n aikaiset liikenteen p{\"a}{\"a}st{\"o}t j{\"a}tettiin tarkastelun ulkopuolelle samoin kuin tien kunnossapidon vaikutukset. Lis{\"a}ksi oletettiin, ett{\"a} tierakenne j{\"a}{\"a} paikalleen tarkasteluajan j{\"a}lkeen. Tarkastellut tierakennevaihtoehdot olivat siis tierakenteen teko perinteisist{\"a} kiviaineksista ja sivutuotteiden l{\"a}jitys tai sivutuotteiden sijoitus tierakenteeseen. Tutkimuksen mukaan suurin osa kuormituksista on j{\"a}lkimm{\"a}isess{\"a} vaihtoehdossa pienempi{\"a}. Poikkeuksena olivat sivutuotteista liukenevista aineista johtuvat p{\"a}{\"a}st{\"o}t maaper{\"a}{\"a}n. Kiviainesvaihtoehdossa suuremmat p{\"a}{\"a}st{\"o}t ilmaan johtuivat l{\"a}hinn{\"a} kiviainesten pitkist{\"a} kuljetusmatkoista. Saven stabiloinnissa vaihtoehdot erosivat kuormituksiltaan hyvin paljon. Sementtistabiloinnin aiheuttamat ymp{\"a}rist{\"o}kuormitukset olivat jopa kymmeni{\"a} kertoja t{\"a}yteainestabilointia suuremmat. Sementtistabiloinnin aiheuttamat kuormitukset johtuivat p{\"a}{\"a}osin sementin valmistuksen aiheuttamista kuormituksista. My{\"o}s sementin k{\"a}ytt{\"o} lis{\"a}aineena tien rakennekerroksissa lis{\"a}{\"a} tierakenteen ymp{\"a}rist{\"o}kuormituksia huomattavasti. T{\"a}m{\"a} elinkaariarviointi tehtiin kuvaamaan tilannetta p{\"a}{\"a}kaupunkiseudulla ja on siis aluekohtainen. Muualla, miss{\"a} kiviaineksia olisi saatavilla l{\"a}hemp{\"a}{\"a}, elinkaarianalyysin tulos voisi olla erilainen. My{\"o}s muilla valituilla rajauksilla on eritt{\"a}in suuri vaikutus elinkaariarvioinnin tulokseen.",
keywords = "earthwork, road construction, fly ash, combustion products, environmental effects",
author = "Paula Eskola and Ulla-Maija Mroueh",
year = "1998",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-5288-1",
series = "VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1898",
address = "Finland",

}

Eskola, P & Mroueh, U-M 1998, Kivihiilivoimalan sivutuotteiden maarakennuskäytön elinkaariarviointi. VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes, no. 1898, VTT Technical Research Centre of Finland, Espoo.

Kivihiilivoimalan sivutuotteiden maarakennuskäytön elinkaariarviointi. / Eskola, Paula; Mroueh, Ulla-Maija.

Espoo : VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 93 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1898).

Research output: Book/ReportReportProfessional

TY - BOOK

T1 - Kivihiilivoimalan sivutuotteiden maarakennuskäytön elinkaariarviointi

AU - Eskola, Paula

AU - Mroueh, Ulla-Maija

PY - 1998

Y1 - 1998

N2 - TEKESin Ympäristögeotekniikkaohjelmaan kuuluvan Rantatuhkaprojektin yhteydessä tehtiin Kivihiilivoimalan lentotuhkan ja rikinpoistotuotteen maarakennuskäytön elinkaariarviointi, jossa tarkasteltavat hyötykäyttökohteet olivat tierakenne ja saven massastabilointi. Tutkimuksessa verrattiin lentotuhkan ja rikinpoistotuotteen käyttöä normaalin luonnon raaka-aineen (kalliomurske, sora ja hiekka) käyttöön hyötykäyttökohteessa. Käytettäessä luonnon raaka-aineita kohteessa lentotuhka ja rikinpoistotuote oletettiin sijoitettavaksi läjitykseen (kaatopaikalle). Stabilointikohteessa verrattiin täyteaineen ja sementin käyttöä ylijäämäsaven massastabiloinnissa. Lisäksi tarkasteltiin, mikä vaikutus ympäristökuormituksiin on sementin käytöllä lentotuhka-rikinpoistotuoteseoksen lisäaineena tien kantavan kerroksen alaosassa. Tutkimuksessa selvitettiin materiaalien valmistuksen ja kuljetuksen sekä tien rakennuksen aiheuttamat ympäristökuormitukset, joita ovat: energian, polttoaineen ja raaka-aineiden kulutus, päästöt ilmaan ja maaperään, melu, pöly, maankäyttö sekä onnettomuusriskit. Tien elinkaaren aikaisista muista kuormituksista arvioitiin sivutuotteista maaperään liukenevia haitta-aineita 50 vuoden tarkastelujakson aikana. Tien käytön aikaiset liikenteen päästöt jätettiin tarkastelun ulkopuolelle samoin kuin tien kunnossapidon vaikutukset. Lisäksi oletettiin, että tierakenne jää paikalleen tarkasteluajan jälkeen. Tarkastellut tierakennevaihtoehdot olivat siis tierakenteen teko perinteisistä kiviaineksista ja sivutuotteiden läjitys tai sivutuotteiden sijoitus tierakenteeseen. Tutkimuksen mukaan suurin osa kuormituksista on jälkimmäisessä vaihtoehdossa pienempiä. Poikkeuksena olivat sivutuotteista liukenevista aineista johtuvat päästöt maaperään. Kiviainesvaihtoehdossa suuremmat päästöt ilmaan johtuivat lähinnä kiviainesten pitkistä kuljetusmatkoista. Saven stabiloinnissa vaihtoehdot erosivat kuormituksiltaan hyvin paljon. Sementtistabiloinnin aiheuttamat ympäristökuormitukset olivat jopa kymmeniä kertoja täyteainestabilointia suuremmat. Sementtistabiloinnin aiheuttamat kuormitukset johtuivat pääosin sementin valmistuksen aiheuttamista kuormituksista. Myös sementin käyttö lisäaineena tien rakennekerroksissa lisää tierakenteen ympäristökuormituksia huomattavasti. Tämä elinkaariarviointi tehtiin kuvaamaan tilannetta pääkaupunkiseudulla ja on siis aluekohtainen. Muualla, missä kiviaineksia olisi saatavilla lähempää, elinkaarianalyysin tulos voisi olla erilainen. Myös muilla valituilla rajauksilla on erittäin suuri vaikutus elinkaariarvioinnin tulokseen.

AB - TEKESin Ympäristögeotekniikkaohjelmaan kuuluvan Rantatuhkaprojektin yhteydessä tehtiin Kivihiilivoimalan lentotuhkan ja rikinpoistotuotteen maarakennuskäytön elinkaariarviointi, jossa tarkasteltavat hyötykäyttökohteet olivat tierakenne ja saven massastabilointi. Tutkimuksessa verrattiin lentotuhkan ja rikinpoistotuotteen käyttöä normaalin luonnon raaka-aineen (kalliomurske, sora ja hiekka) käyttöön hyötykäyttökohteessa. Käytettäessä luonnon raaka-aineita kohteessa lentotuhka ja rikinpoistotuote oletettiin sijoitettavaksi läjitykseen (kaatopaikalle). Stabilointikohteessa verrattiin täyteaineen ja sementin käyttöä ylijäämäsaven massastabiloinnissa. Lisäksi tarkasteltiin, mikä vaikutus ympäristökuormituksiin on sementin käytöllä lentotuhka-rikinpoistotuoteseoksen lisäaineena tien kantavan kerroksen alaosassa. Tutkimuksessa selvitettiin materiaalien valmistuksen ja kuljetuksen sekä tien rakennuksen aiheuttamat ympäristökuormitukset, joita ovat: energian, polttoaineen ja raaka-aineiden kulutus, päästöt ilmaan ja maaperään, melu, pöly, maankäyttö sekä onnettomuusriskit. Tien elinkaaren aikaisista muista kuormituksista arvioitiin sivutuotteista maaperään liukenevia haitta-aineita 50 vuoden tarkastelujakson aikana. Tien käytön aikaiset liikenteen päästöt jätettiin tarkastelun ulkopuolelle samoin kuin tien kunnossapidon vaikutukset. Lisäksi oletettiin, että tierakenne jää paikalleen tarkasteluajan jälkeen. Tarkastellut tierakennevaihtoehdot olivat siis tierakenteen teko perinteisistä kiviaineksista ja sivutuotteiden läjitys tai sivutuotteiden sijoitus tierakenteeseen. Tutkimuksen mukaan suurin osa kuormituksista on jälkimmäisessä vaihtoehdossa pienempiä. Poikkeuksena olivat sivutuotteista liukenevista aineista johtuvat päästöt maaperään. Kiviainesvaihtoehdossa suuremmat päästöt ilmaan johtuivat lähinnä kiviainesten pitkistä kuljetusmatkoista. Saven stabiloinnissa vaihtoehdot erosivat kuormituksiltaan hyvin paljon. Sementtistabiloinnin aiheuttamat ympäristökuormitukset olivat jopa kymmeniä kertoja täyteainestabilointia suuremmat. Sementtistabiloinnin aiheuttamat kuormitukset johtuivat pääosin sementin valmistuksen aiheuttamista kuormituksista. Myös sementin käyttö lisäaineena tien rakennekerroksissa lisää tierakenteen ympäristökuormituksia huomattavasti. Tämä elinkaariarviointi tehtiin kuvaamaan tilannetta pääkaupunkiseudulla ja on siis aluekohtainen. Muualla, missä kiviaineksia olisi saatavilla lähempää, elinkaarianalyysin tulos voisi olla erilainen. Myös muilla valituilla rajauksilla on erittäin suuri vaikutus elinkaariarvioinnin tulokseen.

KW - earthwork

KW - road construction

KW - fly ash

KW - combustion products

KW - environmental effects

M3 - Report

SN - 951-38-5288-1

T3 - VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes

BT - Kivihiilivoimalan sivutuotteiden maarakennuskäytön elinkaariarviointi

PB - VTT Technical Research Centre of Finland

CY - Espoo

ER -

Eskola P, Mroueh U-M. Kivihiilivoimalan sivutuotteiden maarakennuskäytön elinkaariarviointi. Espoo: VTT Technical Research Centre of Finland, 1998. 93 p. (VTT Tiedotteita - Meddelanden - Research Notes; No. 1898).