@book{41760df8615b481abe8201583af26dd6,
title = "Eri p{\"a}{\"a}st{\"o}l{\"a}hteiden merkitys p{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehitysarvioissa, laskeumassa ja mets{\"a}maan happamoitumisessa",
abstract = "Tutkimuksessa on esitetty arvio potentiaalisesti happamoittavien rikki-, typenoksidi- ja ammoniakkip{\"a}{\"a}st{\"o}jen kehityksest{\"a} Suomessa sek{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}jen aiheuttamasta laskeumasta. Lis{\"a}ksi ty{\"o}ss{\"a} on esitetty katsaus hiilivetyp{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a}. Suomen happamoittavasta laskeumasta suurin osa aiheutuu ulkomailta tulevista p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a}. Suomen omista p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} seuraa vain 25 % Suomen rikkilaskeumasta, noin 20 % NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}per{\"a}isest{\"a} laskeumasta ja noin 35 % NH3-p{\"a}{\"a}st{\"o}per{\"a}isest{\"a} laskeumasta. Liikkuvat l{\"a}hteet aiheuttavat nykyisin noin 60 prosenttia (tieliikenne 50 %) Suomen omista NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a}. Typenoksiditoimikunnan ehdottamat p{\"a}{\"a}st{\"o}nrajoitukset johtaisivat v{\"a}hitt{\"a}iseen p{\"a}{\"a}st{\"o}jen pienenemiseen p{\"a}{\"a}st{\"o}jenalentamismenetelmien tullessa k{\"a}ytt{\"o}{\"o}n sek{\"a} auto- ja kattilalaitoskannan uusiutuessa. Ehdotusten koko vaikutus n{\"a}kyisi vuoden 2010 tienoilla. Ehdotusten ansiosta my{\"o}s liikkuvien l{\"a}hteiden osuus kokonaisp{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} alenisi noin 50 prosenttiin (tieliikenteen osuus 30 prosenttiin). Ulkomaisista NOx-p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} aiheutuvasta laskeumasta on noin 50 % per{\"a}isin liikkuvista l{\"a}hteist{\"a}. Tilanne on samantapainen muissa Euroopan maissa. Ammoniakkip{\"a}{\"a}st{\"o}t ovat per{\"a}isin l{\"a}hes kokonaan maataloudesta. Suomen rikkip{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} noin 60 % aiheutuu teollisuuden polttoaine- ja raaka-aineper{\"a}isist{\"a} p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a}. Teollisuuden ulkopuolisen energiantuotannon osuus rikkip{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} on noin 35 % ja liikkuvien l{\"a}hteiden osuus alle 5 %. Happamoittavista p{\"a}{\"a}st{\"o}ist{\"a} aiheutuvan laskeuman v{\"a}hent{\"a}minen Suomessa luonnon kestokyky{\"a} vastaavalle, ns. kriittisen kuormituksen tasolle vaatii 60-70 prosentin p{\"a}{\"a}st{\"o}jen v{\"a}hennyst{\"a} suuressa osassa Eurooppaa. T{\"a}m{\"a} taso voitaisiin saavuttaa v{\"a}hent{\"a}m{\"a}ll{\"a} rikkip{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} noin 80 % vuoden 1980 tasosta ja typenoksidi- sek{\"a} ammoniakkip{\"a}{\"a}st{\"o}j{\"a} jonkin verran v{\"a}hemm{\"a}n.",
keywords = "emissions, sulphur, nitrogen oxides, ammonia, throughfall, hydrocarbons, fuels, energy production, traffic, acidification",
author = "Leena Kangas and Riitta Pipatti and Ilkka Savolainen and Markus T{\"a}htinen",
year = "1991",
language = "Finnish",
isbn = "951-38-3865-X",
series = "Valtion teknillinen tutkimuskeskus. Tiedotteita",
publisher = "VTT Technical Research Centre of Finland",
number = "1237",
address = "Finland",
}