Abstract
Pohjoismaisissa olosuhteisessa tarvitaan kitkarenkaalta hyvää lumi- ja jääpitoa, kun taas Keski-Euroopassa korostuu pito märällä asfaltilla sekä korkeammissa nopeuksissa. Tämän takia Keski-Euroopan olosuhteisiin soveltuva kitkarengas ei välttämättä anna parasta mahdollista pitoa suomalaisissa olosuhteissa. Renkaan nopeusluokkaa on pidetty kohtuullisen hyvänä indikaattorina renkaan ominaisuuksista: pohjoismaiset kitkarenkaat ovat tyypillisesti matalamman nopeusluokan renkaita ja keskieurooppalaiset korkeamman. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli arvioida korkeamman nopeusluokan kitkarenkaiden osuutta Suomessa käytössä olevissa henkilöautoissa ja myös verrata tuloksia vuonna 2011 kerättyyn aineistoon. Tavoitteena oli myös mahdollisuuksien mukaan luokitella kitkarenkaat pohjoismaisiksi tai keskieurooppalaisiksi kitkarenkaiksi perustuen renkaan ominaisuuksiin pelkän nopeusluokan sijaan.
Tutkimusta varten kerättiin 1 045 kitkarenkailla varustetun henkilöauton kenttähavainto-otos edustavasti ympäri Suomea. Kitkarenkaista kirjattiin muistiin niiden tiedot. Luokittelua varten rengasmallit myös valokuvattiin ja niille tehtiin kovuusmittaus.
Lähes puolet kitkarengashavainnoista (44 %) oli matalammissa nopeusluokissa (Q ja R) ja lähes yhtä suuri osuus havainnoista oli näitä korkeammassa nopeusluokassa T (42 %). Verrattuna vuoden 2011 tuloksiin renkaiden nopeusluokat ovat nousseet. Nopeusluokkien noususta huolimatta 95 % luokitelluista kitkarenkaista voitiin lukea pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuviksi ja vain 5 % Keski-Euroopan olosuhteisiin soveltuviksi. Keskieurooppalaisten kitkarenkaiden osuus alkoi kasvaa nopeusluokassa H. Osuus oli suurin hiljattain käytettynä maahantuoduissa autoissa, mikä viittaa siihen, että näitä renkaita tulee käytettyjen autojen mukana. Keskieurooppalaisia kitkarenkaita ei aineistossa havaittu aivan pohjoisimmassa Suomessa, mutta muuten niiden alueellinen esiintyminen oli tasaista.
Tutkimusta varten kerättiin 1 045 kitkarenkailla varustetun henkilöauton kenttähavainto-otos edustavasti ympäri Suomea. Kitkarenkaista kirjattiin muistiin niiden tiedot. Luokittelua varten rengasmallit myös valokuvattiin ja niille tehtiin kovuusmittaus.
Lähes puolet kitkarengashavainnoista (44 %) oli matalammissa nopeusluokissa (Q ja R) ja lähes yhtä suuri osuus havainnoista oli näitä korkeammassa nopeusluokassa T (42 %). Verrattuna vuoden 2011 tuloksiin renkaiden nopeusluokat ovat nousseet. Nopeusluokkien noususta huolimatta 95 % luokitelluista kitkarenkaista voitiin lukea pohjoismaisiin olosuhteisiin soveltuviksi ja vain 5 % Keski-Euroopan olosuhteisiin soveltuviksi. Keskieurooppalaisten kitkarenkaiden osuus alkoi kasvaa nopeusluokassa H. Osuus oli suurin hiljattain käytettynä maahantuoduissa autoissa, mikä viittaa siihen, että näitä renkaita tulee käytettyjen autojen mukana. Keskieurooppalaisia kitkarenkaita ei aineistossa havaittu aivan pohjoisimmassa Suomessa, mutta muuten niiden alueellinen esiintyminen oli tasaista.
Original language | Finnish |
---|---|
Publisher | VTT Technical Research Centre of Finland |
Number of pages | 26 |
ISBN (Electronic) | 978-951-38-8723-0 |
DOIs | |
Publication status | Published - 2020 |
MoE publication type | D4 Published development or research report or study |
Publication series
Series | VTT Technology |
---|---|
Number | 367 |
ISSN | 2242-1211 |
Keywords
- kitkarenkaat
- henkilöauto
- talviliikenne
- liikenneturvallisuus