TY - BOOK
T1 - Esimerkkigensetin vaimennuksen suuruuden arviointia
AU - Katajamäki, Kai
PY - 2000
Y1 - 2000
N2 - Tässä työssä on arvioitu eri vaimennusmekanismien
merkittävyyttä käyttäen apuna esimerkkilaitteesta aiemmin
tehtyä laskentamallia. Tehtyjen arviointien pohjalta
nousee kolme vaimennusmekanismia selvästi esiin.
Ensinnäkin kitkahystereesi liitoksissa vaikuttaa
merkittävältä mekanismilta. Yksinkertaisilla
energiatarkasteluilla todettiin, että jo muutaman
mikrometrin liukumilla syntyy merkittävä vaimennus.
Roottorin liukulaakeroinnin vaimennus on paikallisena
vaimennusmekanismina niin suuri, että se tulee ottaa
huomioon tarkemmin kuin mitä nykyisin tehdään. Vaikka
roottorin taivutusmuodot eivät olisi sinänsä
kiinnostavia, niin kuitenkin kytkeytyessään koko
rakenteen ominaismuotoihin (taivutukseen tai vääntöön)
vaikuttavat ne kokonaisvasteeseen. Kolmas merkittävä
tekijä on perustus. Siihen pätee samat huomiot kuin
roottorin liukulaakerointiin eli suuri paikallinen
vaimennus ja muodot saattavat kytkeytyä koko rakenteen
muotoihin. Pienempinä, mutta kuitenkin huomioitavina ovat
sekä moottorin lohko että generaattorin staattoripaketti.
Vaimennus syntyy näissä rakenteissa eri mekanismien
yhdistelmänä (rakenteellinen, kitkahystereesi, viskoosi)
ja voidaan ottaa huomioon esim. omana sisäisenä
vaimennuksena.
AB - Tässä työssä on arvioitu eri vaimennusmekanismien
merkittävyyttä käyttäen apuna esimerkkilaitteesta aiemmin
tehtyä laskentamallia. Tehtyjen arviointien pohjalta
nousee kolme vaimennusmekanismia selvästi esiin.
Ensinnäkin kitkahystereesi liitoksissa vaikuttaa
merkittävältä mekanismilta. Yksinkertaisilla
energiatarkasteluilla todettiin, että jo muutaman
mikrometrin liukumilla syntyy merkittävä vaimennus.
Roottorin liukulaakeroinnin vaimennus on paikallisena
vaimennusmekanismina niin suuri, että se tulee ottaa
huomioon tarkemmin kuin mitä nykyisin tehdään. Vaikka
roottorin taivutusmuodot eivät olisi sinänsä
kiinnostavia, niin kuitenkin kytkeytyessään koko
rakenteen ominaismuotoihin (taivutukseen tai vääntöön)
vaikuttavat ne kokonaisvasteeseen. Kolmas merkittävä
tekijä on perustus. Siihen pätee samat huomiot kuin
roottorin liukulaakerointiin eli suuri paikallinen
vaimennus ja muodot saattavat kytkeytyä koko rakenteen
muotoihin. Pienempinä, mutta kuitenkin huomioitavina ovat
sekä moottorin lohko että generaattorin staattoripaketti.
Vaimennus syntyy näissä rakenteissa eri mekanismien
yhdistelmänä (rakenteellinen, kitkahystereesi, viskoosi)
ja voidaan ottaa huomioon esim. omana sisäisenä
vaimennuksena.
M3 - Report
T3 - VALB
BT - Esimerkkigensetin vaimennuksen suuruuden arviointia
PB - VTT Technical Research Centre of Finland
ER -