@book{fe63755d984145b0a0ea48d44f35926f,
title = "Esiselvitys katsastustoiminnan vaikutuksista liikenneturvallisuuteen",
abstract = "Katsastuksen tavoitteena on liikenneturvallisuuden edist{\"a}minen ja liikenteen ymp{\"a}rist{\"o}haittojen v{\"a}hent{\"a}minen. T{\"a}m{\"a}n tutkimuksen tavoitteena oli koota tietoa katsastuksen liikenneturvallisuusvaikutuksista ja kehitt{\"a}mistarpeista sek{\"a} esitt{\"a}{\"a} jatkotoimenpiteit{\"a} suomalaisen katsastusj{\"a}rjestelm{\"a}n kehitt{\"a}miseksi. Ty{\"o} sis{\"a}lsi kaksi osaa: kirjallisuustutkimuksen ja katsastukseen eri tavoin liittyvien asiantuntijoiden haastattelun. Katsastuksen liikenneturvallisuusvaikutuksia on tarkasteltu lukuisissa tutkimuksissa. Tulokset ovat vaihdelleet olemattomasta liikenneturvallisuusvaikutuksesta onnettomuuksien 10 %:n v{\"a}henem{\"a}{\"a}n. Useimmat tutkimukset ovat kuitenkin olleet menetelmilt{\"a}{\"a}n puutteellisia. Ainoastaan yhdess{\"a} norjalaistutkimuksessa (Fosser 1991) oli hyv{\"a} koeasetelma. Kyseisess{\"a} tutkimuksessa ei havaittu katsastuksen v{\"a}hent{\"a}neen onnettomuuksia. Kyseisen tutkimuksen aikana henkil{\"o}autojen tienvarsitarkastukset olivat kuitenkin Norjassa eritt{\"a}in yleisi{\"a}, mik{\"a} est{\"a}{\"a} tutkimustuloksen suoran soveltamisen esimerkiksi Suomeen. Suomessa tapahtuu vuosittain 2–6 liikennekuolemaa, jotka johtuvat ajoneuvon hallittavuuden {\"a}killisest{\"a} muutoksesta, yleens{\"a} renkaan puhkeamisesta, kuorman siirtymisest{\"a} tai ohjauslaiteviasta. Lis{\"a}ksi tekniset puutteet ovat riskitekij{\"a}n{\"a} eli yhten{\"a} osatekij{\"a}n{\"a} huomattavasti suuremmassa osassa kuolonkolareista. 15 prosenttiin kuolonkolareista vaikuttaa jokin renkaisiin liittyv{\"a} riskitekij{\"a}. Nykyinen 1,6 mm urasyvyysraja kes{\"a}renkaissa ja 3 mm raja talvirenkaissa on haastateltujen asiantuntijoiden mielest{\"a} liian alhainen. Laillisen renkaan minimiurasyvyys tulisi m{\"a}{\"a}ritell{\"a} liikenneturvallisuusperusteisesti. Valtaosa haastattelututkimuksessa haastatelluista oli sit{\"a} mielt{\"a}, ett{\"a} my{\"o}s henkil{\"o}- ja pakettiautoille pit{\"a}isi tehd{\"a} nykyist{\"a} j{\"a}rjestelm{\"a}llisemmin teknisi{\"a} tienvarsitarkastuksia. Tutkijalautakuntatilastot ja kirjallisuusselityksen tulokset viittaavat siihen Suomessa olisi todenn{\"a}k{\"o}isesti yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa kevent{\"a}{\"a} katsastusta. Haastatellut asiantuntijat pitiv{\"a}t nykyist{\"a} suomalaista katsastusta katsastustiheydelt{\"a}{\"a}n ja sis{\"a}ll{\"o}lt{\"a}{\"a}n p{\"a}{\"a}osin hyv{\"a}n{\"a}. Melu- ja p{\"a}{\"a}st{\"o}mittaukset olisi kuitenkin hyv{\"a} ohjeistaa tarkemmin. Katsastuksessa l{\"o}ytyneist{\"a} vioista tulisi koota automerkki- ja mallikohtainen valtakunnallinen tilasto, jonka avulla katsastuksessa voitaisiin l{\"o}yt{\"a}{\"a} nykyist{\"a} paremmin autojen viat. Suomen teill{\"a} liikkuvien moottoripy{\"o}rien ja mahdollisesti my{\"o}s mopojen kuntoa sek{\"a} teknisten vikojen osuutta onnettomuuden syin{\"a} tulisi selvitt{\"a}{\"a} tienvarsitarkastuksien sek{\"a} onnettomuustilastojen avulla, jotta voitaisiin arvioida tarvetta vuosikatsastukselle tai nykyist{\"a} selv{\"a}sti suuremmalle m{\"a}{\"a}r{\"a}lle tienvarsitarkastuksia.",
keywords = "inspection, traffic safety",
author = "Riikka Rajam{\"a}ki and Satu Innamaa and Harri Peltola",
year = "2008",
language = "Finnish",
isbn = "978-952-5324-38-9",
series = "Ajoneuvohallintokeskuksen tutkimuksia ja selvityksi{\"a}",
}