Tasoristeysten onnettomuusennusteet: Onnettomuusmallien päivitys 2019

Translated title of the contribution: Estimation of the number of accidents at level crossing: Update of accident prediction models in 2019

Research output: Book/ReportReport

Abstract

Tavoitteena oli kehittää tasoristeyksissä tapahtuvien onnettomuuksien ennustemenetelmää. Sitä varten tarkasteltiin autoliikenteen käytössä olevien tasoristeysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vertailtiin erilaisia onnettomuusmalleja sekä niiden perusteella tuotettuja onnettomuusennusteita.
Nykyään käytössä olevassa Tarva LC -arviointiohjelmassa tasoristeysten onnettomuusennusteet perustuvat 19 vuoden onnettomuushistorian ja seitsemän muuttujan avulla laaditun onnettomuusmallin tietojen yhdistämiseen. Ennusteiden on todettu kuvaavan hyvin tasoristeysten välillä olevia eroja onnettomuusalttiudessa.
Autoliikenteen tasoristeyksissä tapahtuneiden onnettomuuksien lukumäärän mallintaminen aloitettiin tarkastelemalla mallinnukseen käytettävissä olevia muuttujia sekä niiden yksittäisvaikutuksia onnettomuusriskiin tasoristeykseen saapuvaa tieajoneuvoa kohti. Keskeisimpiä onnettomuusriskiin vaikuttavia tekijöitä olivat varoituslaitteiden olemassaolo, sekä auto- ja junaliikenteen vuorokausiliikennemäärä. Näiden tekijöiden perusteella laaditun perusmallin avulla tarkasteltiin muiden tekijöiden vaikutusta tasoristeyksen onnettomuusriskiin. Laskentojen tuloksia voidaan käyttää tasoristeysten turvallisuuden parantamistoimenpiteiden suuntaamisen tausta-aineistona.
Tarkastelujen perustella Tarva LC:ssä ehdotetaan kevään 2020 päivityksestä alkaen käytettäväksi onnettomuusmallia, joka perustuu kymmenen vuoden onnettomuusaineistoon. Ehdotettavassa tasoristeysonnettomuuksien riskiä saapuvaa tieajoneuvoa kohti kuvaavassa mallissa muuttujina ovat tasoristeyksen varoituslaitteet yhdessä näkemäpuutteiden kanssa, tieluokka sekä tasoristeyksessä kulkevien autojen ja junien määrä vuorokaudessa. Ehdotettavalla mallilla on hyvä selitysaste ja muuttujien tilastollinen merkitsevyys. Mallin valintaan vaikuttivat mallinnuksissa vakaana pysyvät muuttujien vaikutukset, selkeä tulkinta ja loogisuus. Samaa mallirakennetta ja muuttujia ehdotetaan käytettäväksi sekä kaikille onnettomuuksille että Euroopan unionin rautatieviraston (ERA) määritelmän mukaisille merkittäville onnettomuuksille.
Original languageFinnish
Place of PublicationHelsinki
Number of pages30
ISBN (Electronic)978-952-317-756-7
Publication statusPublished - 2020
MoE publication typeD4 Published development or research report or study

Publication series

SeriesVäyläviraston julkaisuja
Number3/2020
ISSN2490-0745

Fingerprint

Accidents

Keywords

  • tasoristeykset
  • turvallisuus
  • onnettomuudet
  • mallinnus
  • ennusteet

Cite this

Peltola, Harri ; Silla, Anne. / Tasoristeysten onnettomuusennusteet : Onnettomuusmallien päivitys 2019. Helsinki, 2020. 30 p. (Väyläviraston julkaisuja; No. 3/2020).
@book{a75c09f9493844f1870388bee44c4f53,
title = "Tasoristeysten onnettomuusennusteet: Onnettomuusmallien p{\"a}ivitys 2019",
abstract = "Tavoitteena oli kehitt{\"a}{\"a} tasoristeyksiss{\"a} tapahtuvien onnettomuuksien ennustemenetelm{\"a}{\"a}. Sit{\"a} varten tarkasteltiin autoliikenteen k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevien tasoristeysten turvallisuuteen vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} ja vertailtiin erilaisia onnettomuusmalleja sek{\"a} niiden perusteella tuotettuja onnettomuusennusteita.Nyky{\"a}{\"a}n k{\"a}yt{\"o}ss{\"a} olevassa Tarva LC -arviointiohjelmassa tasoristeysten onnettomuusennusteet perustuvat 19 vuoden onnettomuushistorian ja seitsem{\"a}n muuttujan avulla laaditun onnettomuusmallin tietojen yhdist{\"a}miseen. Ennusteiden on todettu kuvaavan hyvin tasoristeysten v{\"a}lill{\"a} olevia eroja onnettomuusalttiudessa.Autoliikenteen tasoristeyksiss{\"a} tapahtuneiden onnettomuuksien lukum{\"a}{\"a}r{\"a}n mallintaminen aloitettiin tarkastelemalla mallinnukseen k{\"a}ytett{\"a}viss{\"a} olevia muuttujia sek{\"a} niiden yksitt{\"a}isvaikutuksia onnettomuusriskiin tasoristeykseen saapuvaa tieajoneuvoa kohti. Keskeisimpi{\"a} onnettomuusriskiin vaikuttavia tekij{\"o}it{\"a} olivat varoituslaitteiden olemassaolo, sek{\"a} auto- ja junaliikenteen vuorokausiliikennem{\"a}{\"a}r{\"a}. N{\"a}iden tekij{\"o}iden perusteella laaditun perusmallin avulla tarkasteltiin muiden tekij{\"o}iden vaikutusta tasoristeyksen onnettomuusriskiin. Laskentojen tuloksia voidaan k{\"a}ytt{\"a}{\"a} tasoristeysten turvallisuuden parantamistoimenpiteiden suuntaamisen tausta-aineistona.Tarkastelujen perustella Tarva LC:ss{\"a} ehdotetaan kev{\"a}{\"a}n 2020 p{\"a}ivityksest{\"a} alkaen k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi onnettomuusmallia, joka perustuu kymmenen vuoden onnettomuusaineistoon. Ehdotettavassa tasoristeysonnettomuuksien riski{\"a} saapuvaa tieajoneuvoa kohti kuvaavassa mallissa muuttujina ovat tasoristeyksen varoituslaitteet yhdess{\"a} n{\"a}kem{\"a}puutteiden kanssa, tieluokka sek{\"a} tasoristeyksess{\"a} kulkevien autojen ja junien m{\"a}{\"a}r{\"a} vuorokaudessa. Ehdotettavalla mallilla on hyv{\"a} selitysaste ja muuttujien tilastollinen merkitsevyys. Mallin valintaan vaikuttivat mallinnuksissa vakaana pysyv{\"a}t muuttujien vaikutukset, selke{\"a} tulkinta ja loogisuus. Samaa mallirakennetta ja muuttujia ehdotetaan k{\"a}ytett{\"a}v{\"a}ksi sek{\"a} kaikille onnettomuuksille ett{\"a} Euroopan unionin rautatieviraston (ERA) m{\"a}{\"a}ritelm{\"a}n mukaisille merkitt{\"a}ville onnettomuuksille.",
keywords = "tasoristeykset, turvallisuus, onnettomuudet, mallinnus, ennusteet",
author = "Harri Peltola and Anne Silla",
year = "2020",
language = "Finnish",
series = "V{\"a}yl{\"a}viraston julkaisuja",
number = "3/2020",

}

Tasoristeysten onnettomuusennusteet : Onnettomuusmallien päivitys 2019. / Peltola, Harri; Silla, Anne.

Helsinki, 2020. 30 p. (Väyläviraston julkaisuja; No. 3/2020).

Research output: Book/ReportReport

TY - BOOK

T1 - Tasoristeysten onnettomuusennusteet

T2 - Onnettomuusmallien päivitys 2019

AU - Peltola, Harri

AU - Silla, Anne

PY - 2020

Y1 - 2020

N2 - Tavoitteena oli kehittää tasoristeyksissä tapahtuvien onnettomuuksien ennustemenetelmää. Sitä varten tarkasteltiin autoliikenteen käytössä olevien tasoristeysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vertailtiin erilaisia onnettomuusmalleja sekä niiden perusteella tuotettuja onnettomuusennusteita.Nykyään käytössä olevassa Tarva LC -arviointiohjelmassa tasoristeysten onnettomuusennusteet perustuvat 19 vuoden onnettomuushistorian ja seitsemän muuttujan avulla laaditun onnettomuusmallin tietojen yhdistämiseen. Ennusteiden on todettu kuvaavan hyvin tasoristeysten välillä olevia eroja onnettomuusalttiudessa.Autoliikenteen tasoristeyksissä tapahtuneiden onnettomuuksien lukumäärän mallintaminen aloitettiin tarkastelemalla mallinnukseen käytettävissä olevia muuttujia sekä niiden yksittäisvaikutuksia onnettomuusriskiin tasoristeykseen saapuvaa tieajoneuvoa kohti. Keskeisimpiä onnettomuusriskiin vaikuttavia tekijöitä olivat varoituslaitteiden olemassaolo, sekä auto- ja junaliikenteen vuorokausiliikennemäärä. Näiden tekijöiden perusteella laaditun perusmallin avulla tarkasteltiin muiden tekijöiden vaikutusta tasoristeyksen onnettomuusriskiin. Laskentojen tuloksia voidaan käyttää tasoristeysten turvallisuuden parantamistoimenpiteiden suuntaamisen tausta-aineistona.Tarkastelujen perustella Tarva LC:ssä ehdotetaan kevään 2020 päivityksestä alkaen käytettäväksi onnettomuusmallia, joka perustuu kymmenen vuoden onnettomuusaineistoon. Ehdotettavassa tasoristeysonnettomuuksien riskiä saapuvaa tieajoneuvoa kohti kuvaavassa mallissa muuttujina ovat tasoristeyksen varoituslaitteet yhdessä näkemäpuutteiden kanssa, tieluokka sekä tasoristeyksessä kulkevien autojen ja junien määrä vuorokaudessa. Ehdotettavalla mallilla on hyvä selitysaste ja muuttujien tilastollinen merkitsevyys. Mallin valintaan vaikuttivat mallinnuksissa vakaana pysyvät muuttujien vaikutukset, selkeä tulkinta ja loogisuus. Samaa mallirakennetta ja muuttujia ehdotetaan käytettäväksi sekä kaikille onnettomuuksille että Euroopan unionin rautatieviraston (ERA) määritelmän mukaisille merkittäville onnettomuuksille.

AB - Tavoitteena oli kehittää tasoristeyksissä tapahtuvien onnettomuuksien ennustemenetelmää. Sitä varten tarkasteltiin autoliikenteen käytössä olevien tasoristeysten turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja vertailtiin erilaisia onnettomuusmalleja sekä niiden perusteella tuotettuja onnettomuusennusteita.Nykyään käytössä olevassa Tarva LC -arviointiohjelmassa tasoristeysten onnettomuusennusteet perustuvat 19 vuoden onnettomuushistorian ja seitsemän muuttujan avulla laaditun onnettomuusmallin tietojen yhdistämiseen. Ennusteiden on todettu kuvaavan hyvin tasoristeysten välillä olevia eroja onnettomuusalttiudessa.Autoliikenteen tasoristeyksissä tapahtuneiden onnettomuuksien lukumäärän mallintaminen aloitettiin tarkastelemalla mallinnukseen käytettävissä olevia muuttujia sekä niiden yksittäisvaikutuksia onnettomuusriskiin tasoristeykseen saapuvaa tieajoneuvoa kohti. Keskeisimpiä onnettomuusriskiin vaikuttavia tekijöitä olivat varoituslaitteiden olemassaolo, sekä auto- ja junaliikenteen vuorokausiliikennemäärä. Näiden tekijöiden perusteella laaditun perusmallin avulla tarkasteltiin muiden tekijöiden vaikutusta tasoristeyksen onnettomuusriskiin. Laskentojen tuloksia voidaan käyttää tasoristeysten turvallisuuden parantamistoimenpiteiden suuntaamisen tausta-aineistona.Tarkastelujen perustella Tarva LC:ssä ehdotetaan kevään 2020 päivityksestä alkaen käytettäväksi onnettomuusmallia, joka perustuu kymmenen vuoden onnettomuusaineistoon. Ehdotettavassa tasoristeysonnettomuuksien riskiä saapuvaa tieajoneuvoa kohti kuvaavassa mallissa muuttujina ovat tasoristeyksen varoituslaitteet yhdessä näkemäpuutteiden kanssa, tieluokka sekä tasoristeyksessä kulkevien autojen ja junien määrä vuorokaudessa. Ehdotettavalla mallilla on hyvä selitysaste ja muuttujien tilastollinen merkitsevyys. Mallin valintaan vaikuttivat mallinnuksissa vakaana pysyvät muuttujien vaikutukset, selkeä tulkinta ja loogisuus. Samaa mallirakennetta ja muuttujia ehdotetaan käytettäväksi sekä kaikille onnettomuuksille että Euroopan unionin rautatieviraston (ERA) määritelmän mukaisille merkittäville onnettomuuksille.

KW - tasoristeykset

KW - turvallisuus

KW - onnettomuudet

KW - mallinnus

KW - ennusteet

M3 - Report

T3 - Väyläviraston julkaisuja

BT - Tasoristeysten onnettomuusennusteet

CY - Helsinki

ER -

Peltola H, Silla A. Tasoristeysten onnettomuusennusteet: Onnettomuusmallien päivitys 2019. Helsinki, 2020. 30 p. (Väyläviraston julkaisuja; No. 3/2020).